Permalänk
Medlem

Ny datorstol

Jag söker en ny datorstol. Spenderar mesta av tiden hemma vid datorn då jag pluggar där och gör allt annat där. Söker något bekvämt för mest gaming men även bara att slappna av i.

Några krav:

- Helst stilren (kan tänka mig en sån här racingstol om det finns något stilrenare alternativ och om de är de bästa alternativen)
- Stöd ända upp till huvudet.
- Max 3000 (undantag kan göra med en bra anledning)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ikea markus.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ikea markus.

Någon Dxracer Modell

Dxracer

Permalänk
Medlem

Hade en Dxracer innan jag för cirka en vecka sedan bytte till en Kinnnarps 6000 och vilken skillnad! Sitter skönare och mer korrekt samt att dem håller bra mycket längre än en Dxracer. Finns en hel del på blocket i olika färger.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Någon Dxracer Modell

Dxracer

Bara massa svettiga läder stolar. Gick från ikea markus till en King series. Vilken miss det var. Ska köpa ny markus när jag väl har tid istället.

Permalänk
Avstängd

Datorstol är väl som en mus eller tgnbord, det finns ingen annan som kan säga vad du tycker är bäst.

Själv har jag en markus, den funkar men det är inte speciellt bekväm.

Nått att tänka på, köpa ingen skinn produkt, det blir väldigt varmt och svettigt om man ska sitta nån timma.

Förutom det så är väl bästa tipset att uppsöka en butik där du kan provsitta stolarna, går inte det så beställ på nätet, en Markus, en dxracer och en kinnarps sen behåller du den som är bekvämast.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Det du ska ha är en riktigt arbetsstol, strunta i alla billiga skräp-stolar. Köp en kinnarps.
Om du sitter väldigt mycket framför datorn, är det klart värt det. Jag har haft min i snart 15 år nånting...bästa "datorköpet" nånsin.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kör med en IKEA Markus, hur nöjd som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Finns det någon sida på nätet som säljer kinnarps stolar?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna DXRacer Racing svart. Till skillnad från de flesta andra DXRacer så har den en rygg/säte av tyg vilket inte är lika svettigt som konstläder.
Väldigt bekväm och robust stol.

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad Kinnarps stol, finns massor begagnat på t.ex. bafab.se. Typ den här.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem

Många rekommenderar Kinnarps, men kan man som privatperson ens köpa en ny sådan?

Permalänk
Medlem

@bullis: Japp. Annars finns begagnade för så mycket billigare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk

Slår ett slag för Volmar, sjukt skön och slitstark stol. Har föregångaren som jag har haft i säkert 10 år och först nu känns den sliten. Detta blir min nästa stol http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59138067/

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Liksom kaya säger så är det svårt att säga att du Skall köpa den eller den.
Det är lite av en smaksak det här med stolar. Precis som hårdvara och kringutrustning som datormus och tangentbord.

Men jag skall ge dig hur jag resonerade när jag köpte min stol för ca. 1 år sedan.

För det första så ville jag ha en "riktig" kvalitetsstol. Jag har tidigare haft en Magnus från Jysk. Man kan säga vad man vill om den, men kvalité var det då inte. Visst var den justerbar uoo och ner. Hade nackstöd och armstöd. Men att jämföra Jysks sortiment med någon som är speciellisterad på kontorsstolar och arbetsplatslösningar så tycker jag att det är en väldigt stor skillnad.

Mitt val gick på en stol från Kinnarps, vilket enligt mig är svensk kvalité.
Dels har min far en 6000-serie och dels för att vi nästan uteslutande har Kinnarps på jobbet (statligt upphandlat såklart). På jobbet är det blandade modeller från 3, 6 och 8 serien.

I min mening är 8plus-stolen med det anatomiska N1 nackstödet den absolut bästa stolen på marknaden (av de jag provat). Lägg därtill TecknoGel-armstödet

Är inte helt 100 på att jag kommer ihåg detta rätt, men jag tror det är såhär:
Kinnarps bokstavskombination.
Exempel: 8334, 9334, 9554, 9110, 6124 och så vidare.

1 siffran:
6000, 8000, 9000 berättar vilken stolserie det är.

2:a siffran
9100, 9300, 9500 berättar vilken sits du har. 5:an är klart bredare än 3, vilken är bredare än 1. Så är du av större modell kanske 5:an eller 3:an är att rekommendera. 5:an har andra funktioner än 3:an också.

3:e siffan
9110, 9330, 9550 berättar vilken ryggmodell du har. Om det är ställba ryggstödshöjd, ställbar rygg-vinkel och bredd (men också design och utformning)

4:e siffran
9110, 9112, 9114 berättar om armstöden. 0=inget armstöd. 2= vanlig armstödsplatta. 4= TecknoGel-modellen.

När jag köpte stol så köpte jag en 9334N1 (n1 på slutet är nackstödet (och N1 är med råge det bästa enligt mig!).
Men nu i efterhand skulle jag tveklöst valt en 8784N78 (modell 8 med bra sits och långa ryggstödet med anatomiskt nackstöd och armstöden med gel) (är lite osäker på nackstöden om de heter olika på 9 och 8 serien?)

Skillnaden mellan 6 och 8 serien är mekanismen om hur rygg och sits justeras beroende eller oberoende av varandra när du justerar din sists. (6-serien har FreeFloat och 8-serien har Synchrome heter det). Mer information på deras hemsida om det.

När det gäller tyg/läder-diskussionen så är det inte helt enkelt också. Jag valde min i ett mörkt tyg. Dock är det lite av ett specialtyg från Kinnarps. Det är så tätt sytt så att det är vattentätt och jag kan utan problem dammsuga stolen. Blir aldrig några smulor eller smuts in i tyget som inte går bort. Är jättelätt att dra en fuktig trasa över bara. Så enligt mig har det fördelarna som läder för mig sig, men utan nackdelarna att det blir varmt och kanske lite slitet med tiden och spricker om du inte smörjer eller vårdar lite då och då. Vad det tyget nu heter har jag glömt.

Jaja. Jag skall inte tråka ut dig om en massa data nu i alla fall.
Dessa stolar är ju ganska dyra om man köper dem nya.
Men köp då en begagnad. Det finns hur många fina begagnade som helst. Kontor som har gått i konkurs eller privatpersoner som fått från jobbet och säljer av.
Hitta en modell som du vill ha (åk och prova annars) och sätt en bevakning på Blocket. Det går ganska snabbt att hitta (lite beroende på vart du bor såklart).

Och om nypriset är 6-9 tusen så hittar du dessa begagnade för 1500-4000 kr. Du bör inte ha några problem att hitta någon inom din prisklass.

Jag gör en snabb blocketsökning åt dig (22/8-2016)

- 8-plus - https://www.blocket.se/lund/Kinnarps_Kontorsstol_Plus_8_67645... - 1500kr. Verkar vara en stol i min kaliber. Bra modell. Armstöden är nog en 2:a och nackstödet är svårt att se på bilen. Men för det priset så är det en kanonstol förutsatt att den inte är onormalt sliten utan är fullt funktionell.

- 8-serien - https://www.blocket.se/halland/Kinnarps_plus_stolar_67621441.... - 3500kr. Har lite svårt att se exakt modell. Det framgår sällan tyvärr.
Men det finns gott om konkursåterförsäljare dit du kan åka och hitta en uppsjö av modeller. Bara till att prova sig fram. Hittar du en kan du köpa den där, eller så vet du vad du skall bevaka på Blocket.

- 9554 - https://www.blocket.se/helsingborg/Kinnarps_arbetsstol_9554_6... - 5000kr (lite över budget dock)

-----------------------------

- Instruktionsfilm 8-plus
http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Konto...
- Information om 8-plus
http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Konto...
- Produktblad 6000/8000-serien
http://www.kinnarps.com/Documents/ProductSheetsOld/SE_6000_80...

- Instruktionsfilm 9000-serien
http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Konto...
- Produktblad 9000-serien
http://www.kinnarps.com/Documents/ProductSheetsOld/SE_9000_08...

Permalänk
Medlem

När jag köpte min kinnarps för evigheter sen åkte jag bara till deras butik, valde exakt vilka saker jag ville ha på den (typ av stol, vilka tyger, vilka hjul, m.m.)...någon vecka senare fanns den att hämta upp.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Jag är skitnöjd med min Arozzi Toretta.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bestämt mig för en kinnarps och har höjt min budget till under 6000 (helst under 5000). Jag har letat nu i några dagar efter en begagnad men lyckas inte hitta någon så skulle behöva hjälp om någon vet några ställen man kan hitta en.

Jag bor i luleå området har kollat på blocket och finns inget uppe just nu. Kan även beställa en om priset inte går över budgeten med frakt.

Letar efter en liknande stol (se bild) med det framstickande nackstödet. Biblioteket på universitetet har liknande stol så har haft möjlighet att testa den där.

http://imgur.com/a/WcOHT

Permalänk
Medlem
Skrivet av superali:

Jag har nu bestämt mig för en kinnarps och har höjt min budget till under 6000 (helst under 5000). Jag har letat nu i några dagar efter en begagnad men lyckas inte hitta någon så skulle behöva hjälp om någon vet några ställen man kan hitta en.

Jag bor i luleå området har kollat på blocket och finns inget uppe just nu. Kan även beställa en om priset inte går över budgeten med frakt.

Letar efter en liknande stol (se bild) med det framstickande nackstödet. Biblioteket på universitetet har liknande stol så har haft möjlighet att testa den där.

http://imgur.com/a/WcOHT

Där finns nog inte jättemånga alternativ tyvärr.

Har kollat runt lite. Ni har ett företag, JB begagnade möbler, som verkar sälja lite kontorsartiklar. Men verkar inte ha ett jättestort utbud. Åtminstone inte över Internet. Annars hittar jag inte mycket där. Kinnarps egna hemsida har utförsäljning på varje kontor också.
Luleå-kontor
Umeå
Finns inga där just nu. Kanske där finns andra kontor i närheten?

1. Har du inte bråttom, lägg en bevakning på Blocket och titta in några gånger i veckan. Till sist trillar det in en vill jag lova.
2. Ta en resa neråt i landet. Har du vägarna förbi Huddiskvall?. Det är 120 mil t/r. Då går det inom budget. Eller till Örebro=
3. Jag har nog ganska dålig koll, men hur fraktar man en färdigmonterad och begagnad stol? Tror posten för 700kr kan lösa frakt åt dig. I så fall kan kanske en säljare vara behjälplig?
Tylösand Trading Sweden, ett företag kanske är mer behjälpliga där i de frågorna (nu var det kanske fel nackstöd på den stolen?) Man kan ju alltid fråga säljaren.