Permalänk
Medlem

Problem med GTX 780 SLI

Hej

Jag har som rubriken avslöjar stött på lite problem med min SLI setup. Det är första gången jag ger mig på att testa SLI och inhandlade här om dagen ett andra GTX 780 kort.

Setup:
i7 4770k
Corsair h100i
8GB 2400 mhz RAM
Zotac GTX 780 (Referenskylare)
MSI GTX 780 (TwinFrozr)
ihopkopplade med asus sli brygga som medföljer mobo
Asus Z87-a mobo
5st 120mm fläktar
corsair 750w psu

Problemet:
Då SLI är enabled i GeForce control panel så fungerar allt problemfritt. Båda korten verkar lira individuellt men problematiken uppstår först när jag går in i fullscreen på spel och även när jag försöker köra en benchmark med 3dmark. Skärmen blir helt svart då jag kör 3dmark och sedan ger den ett felmeddelande om att något har gått fel. Sedan fungerar datorn problemfritt igen. Jag har även testat att starta wow i windowed fullscreen mode detta fungerar fint då den inte verkar utnyttja SLI i detta läget, så fort jag aktiverar fullscreen så blir skärmen helt svart och med jämna mellanrum dyker bild upp men datorn beter sig som att den har hängt sig, enda sättet att komma ur är att tvinga ner datorn och starta om. Har även testat Diablo 3 i fullscreen som faktiskt fungerar men ger brutalt dålig prestanda, sämre än när jag endast använder ett kort. Verkar antingen inte dra nytta av SLI alls eller helt enkelt bara fungera skitdåligt.

Jag började med att testa båda korten individuellt i main PCI uttaget, båda fungerar perfekt individuellt mot en aoc 144hz 1920x1080 skärm. Har bytt plats på korten mellan main PCI uttaget och det andra PCI uttaget, ingen skillnad där. Har flyttat SLI bryggan mellan båda kontakterna på korten och vänt på den. Har blåst bort alla drivrutiner med DDU och sedan lagt på senaste drivaren på bägge kort (372.54) detta ger inte heller någon förbättring.

Kan det vara så att PSU krämen inte räcker till? Ska man ge sig på att försöka driva ena kortet på en separat PSU?

Är det något jag missar eller ytterligare som jag kan testa? Har svårt att härleda problemet. Ska köpa en ny SLI brygga idag på inet och se om det gör någon skillnad. Läst lite om att flasha om VBIOS på korten till samma version, detta känns sketchy och som en last resort test.

Evigt tacksam för alla svar och hjälp.

Vänligen, Jakob

Visa signatur

|| i9 9900k @ 5,0GHz || Corsair H150i || Gigabyte Geforce RTX 2080 Ti Gaming OC || Corsair Vengeance PRO RGB 2x8GB DDR4 3200MHz || Asus ROG Z390-F || Corsair HX850W Platinum || FD Define R6 ||

Permalänk
Medlem

Lurigt med 2 olika märken på korten. Jag kör själv med 2st msi 780 i sli o har inga problem. Men som du själv skrivit testa köpa en ny brygga. Jag har en vanlig sladdrig. Dvs inte dom där blinkande monstrena. Hoppas det löser sig!

Jag sitter även på ett 750w psu o det funkar prima.

Permalänk

Det kan vara så spelen inte funkar så bra i SLI, du kan behöva ett litet program som heter NVIDIA PROFILE INSPECTOR, sen får man leta Inspector inställnignar på Nätet.

Jag skaffade just ELITE DANGEROUS, det funkade i SLI (nästan) så det blev att googla efter inspector settings då startade det ...

Samma med rFactor 2 det skalar hästpung, samma där. Googla Inspector settings och då kickade det igång med perfekt skalning.

Att det funkar med vissa spel och inte med andra kan som sagt vara pga att speltillverkarna inte bryr sig om att fixa sli stödet. MEN som sagt Nvidia Inspector är din livboj i cyberträsket.

Hoppas det löser sig för dig.

edit: Läste just att du har två olika kort...... Lessen då kan du vara rökt, jag hade samma problem då jag skaffade mina 970, och just med ett ZOTAC. det var bara skaffa ett till lika som det första. SLI funkade inte alls med mitt ZOTAC och ett GAINWARD. Två Gainward kort då funkade det. Det KAN vara så illa.

Permalänk
Medlem

@d3tonate:
@Rinsewood:

Jag är rädd att det har med att det är olika tillverkare att göra... Men Nvidia påstår ju att sålänge GPU är densamma dvs två 780 så kvittar det om det är olika tillverkare eller utgåvor av samma GPU, min tanke är att försöka klocka ner båda korten till samma nivå med Afterburner då jag inte testat detta ännu, MSI kortet är ju mer kräm i än Zotac kortet och om det av någon anledning försöker trigga upp Zotac kortet till MSI kortets klockning så kanske det brister?? Vore ju riktigt surt att behöva gräva fram ett till likadant.

Visa signatur

|| i9 9900k @ 5,0GHz || Corsair H150i || Gigabyte Geforce RTX 2080 Ti Gaming OC || Corsair Vengeance PRO RGB 2x8GB DDR4 3200MHz || Asus ROG Z390-F || Corsair HX850W Platinum || FD Define R6 ||

Permalänk

mmmm det ska funka med olika. FAN VA SURT NVIDIA.

Jag vet att det är dom som har fått det att funka med olika kort, men sällan med ett Zotac inblandat.

Om jag vore du skulle jag antingen försöka sälja Zotac kortet, använda det som dragg eller annan lämplig användning.

Det är enklare att få tag i ett MSI kort till än ett Zotac kort till, Zotac grejer växer inte på träd. Jag hade tur som lyckades sälja mitt. Dom är kanon som single kort och säkert bra tillsammans men inte med andra tillverkare.

Det kan gå att sätta in moddade BIOS men inget JAG vågar mig på. Man kan bricka korten.

Eller sälj båda korten och skaffa ett nytt 1080, men det är klart det är inte lika roligt som att få SLI att funka. (större E-Penis)