Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det skulle skilja sig mellan PPTP jämfört med t.ex. openvpn vad gäller denna typ av övervakning?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Om film- och musikbolagen la pengarna på bättre strömningstjänster istället skulle piratkopieringen bli ett icke-problem. Spotify och Netflix har ju redan minskad piratkopieringen, men det går att förbättra mycket t.ex. genom att film och musik släpps samtidigt på alla format istället för att de med strömningstjänster behandlas som andra klassens kunder.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt, det beror ju på hur många IP som lämnas ut av företagen då. Det lär ju bli en hel del rabalder då dessa ska lämnas ut.

För övrigt anser jag att piratkopieringen av filmer och i viss mån serier behövs även fortsättningsvis för att driva på en modernisering av branschen. Musikbranschen gjorde sin hemläxa och tog fram bra tjänster, detta har ännu inte hänt inom dessa övriga sektorer.

Permalänk

Hur gick det här till? Är folk på SweC synska?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte hur Telia kan lämna ut personlig information till ett privat bolag, kan någon förklara den biten för mig?

Polisanmälan om utpressning verkar vara bästa motdraget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Det där har jag en fråga om. Jag blev ganska nojjig över allt detta nu, framför allt eftersom jag kan ha laddat ner några avsnitt av en serie som nämns på deras sida. Men, om jag nu skulle få ett brev med krav, och väljer att inte betala, det dras till domstol, polisen lägger beslag på datorn. Om man har raderat filen (och tömt papperskorgen) kan de ändå se att man har haft filen?

Polisen har inte resurser att uträtta dessa ärenden så det kommer mest troligt inte att väckas åtal, men om de nu skulle lägga beslag på din dator så finns det en chans att de kan återskapa filerna. När du tar bort något så säger du bara till Windows att det är okej att skriva över detta, men det ligger i själva verket kvar tills något skrivs över datan. Så det absolut säkraste du kan göra är att köra en borr rakt genom hårddisken Men invänta brev till att börja med innan du tar fram borrmaskinen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Marsupilami:

http://i.imgur.com/NHcTQpG.jpg

Det fanns en befintlig tråd som Emil sammanfogade med denna tråd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som utpressning och maffiafasoner från privata inkassoföretag. Rekommenderar helt klart ingen att betala. Låt dom pröva det i domstol. Bevisbördan är på deras sida. Att eventuellt ditt IP-nummer kan kopplas till en fildelning bör inte vara bevis nog. (observera "bör" Är inte helt insatt i juridiken kring detta) Men det borde gå att likna lite vid att man inte kan böta bilägaren för fortkörning vid fartkameror, om någon annan kört bilen. Du kanske exempelvis delar ut ditt wifi till dina grannar.

Så bli inte för skitnödiga. Rent spontant säger mina juridiska kunskaper, som enbart bygger på sunt förnuft, att det krävs mer i en domstol. Bevis som i så fall måste komma från en husrannsakan. Något en åklagare tar beslut om.

Och givetvis vill dom inte dra alla dessa fall till prövning. Därför kör dom en "fuling"

Lite OT: Någon som vet vad bredbandsbolaget har för policy i dessa frågor?

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror garanterat det hjälper, när flera ser samma film så kommer garanterat öka antalet som köper filmen(för fler får höra talas om filmen). Men misstänker att spridningseffekten inte är jätte stor, utan ger viss del extra inkomst.

Vi får se hur det blir. Det som är allra mest förbluffande enligt mig är att man plöjer ner så otroligt mycket resurser i att försöka sätta dit folk istället för att utveckla lösningar som kunderna faktiskt vill ha.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Stryper du uppladdningen till max så är det inte mer än någon enstaka MB man hunnit ladda upp, om ens det. Och då tvivlar jag på att man är intressant för det här gänget, speciellt om det bara rör sig om någon enstaka film, de ger sig nog på det största fildelarna först.
Vore ju rätt komiskt om de går till domstol för en nedladdning på ca 500mb plus uppladdning på 100kb (SD-kvalitet på en 1h avsnitt av en valfri serie).

why not? 2000kr är 2000kr, ju mer ju bättre. dom måste ju kunna ersätta de enorma skador dom får av uppladdningen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

http://i.imgur.com/NHcTQpG.jpg

Swec länkar till en tråd som skapades igår

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Så länge det finns sätt att tjäna pengar på så kommer någon gå den vägen, även om det anses onödigt krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Men det finns ju inga BRA alternativ istället för exempelvis TPB. Visst netflix och viaplay finns men det finns INGA bioaktuella filmer på såna sidor utan det tar minst 1 år innan dom flest kommer upp. Ska man kolla varje film på bio med sin familj + att hyra filmerna kostar det ju flera tiotusentals kronor per år. Skaffa ett rimligt alternativ där det finns ALLT till en kostnad på 500 i månaden så hade nog dom flesta använt det istället för att utöva utpressning

Problemet är mediabolagen som gömmer sig bakom upphovsrätten. Gör det helt enkelt svindyr för t.ex netflix/viaplay handlar om 100 tals miljoner för fåtal filmer och någon serie för att vi i Sverige ska få ta del av materialet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fixade precis autostart på min Bahnhof Integrity VPN. Nu blir de å köra VPN 24/7.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Såg att det redan finns en tråd

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441707-spridningskolle...

Ni kan skrota denna

Den tråden är borttagen nu

Nvm den var sammanslagen med nyhetskommentarerna till artikeln

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt att ett privat bolag helt godtyckligt kan skicka ut kravbrev till tusentals personer utan att någon har dömts eller uppsåt påvisats.
I nya Sverige är rättsväsendet privatiserat och säljs till högstbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@Stoff3th3m4n: Så länge det finns sätt att tjäna pengar på så kommer någon gå den vägen, även om det anses onödigt krångligt.

Ja så är det ju. Men vad man ska tjäna på att göra sig ovän med potentiella samt nuvarande kunder är ju ett mysterium.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Har länge haft funderingar på Banhof som värnar om oss konsumenter, detta gjorde bara att jag nu kommer gå över utan tvekan, något jag skulle gjort för länge sen.
En stor fråga med dessa krav framöver kommer att bli hur man ska få fram personen som delade film/musik via IP adressen, eller kommer man bara köra på att den som står för abonnemanget kommer också stå till svars för handlingar som familjemedlemmar eller också andra människor vid öppet trådlöst nät?

Skrivet av underwatch:

Har kontaktat min ISP och frågat hur de ställer sig, visar de sig att de delar ut till detta skitbolag så kommer jag byta till Bahnhof illa kvickt

Skrivet av underwatch:

Mycket bra, jag kontaktade BB2 nyss och ställde samma fråga. Skönt att de inte delar ut infon till dessa idioter

Skrivet av Adnerhill:

bytte precis till bahnhof, hade dom förr och var tyvärr inte nöjd med deras kundtjänst! hoppas dock på att det blir bättre nu! dessutom skyddar dom en bra mycket mer än alla andra

Skrivet av pellski87:

Riksnet: "Vi lämnar inte ut några personuppgifter eller loggar till någon annan än polisen. För att vi ska lämna ut dem så måste polisen göra en skriftlig begäran till oss."

hmm... kändes inte allt för betryggande

Skrivet av Nikez:

Bahnhofs uttalande: http://www.dn.se/ekonomi/nat-vd-jon-karlung-domer-ut-kampanj-...

Edit: Länken lades ut på Bahnhof's Facebooksida med en kanske mer intressant text; "Bahnhof kommer självklart inte att lämna ut användares IP-adresser till dessa skojare."

Tyvärr lär inte heller Bahnhof kunna hjälpa i det här fallet. Telia vägrade ju att lämna ut de första 20 IP adresserna som Spridningskollen efterfrågade. Så Spridningskollen tog Telia till Tingsrätten och fick där rätt mot Telia. Om Telia fortsatt vägra lämna ut uppgifterna så skulle de betala vite om 200.000 kr. Jag vet att Bahnhof slåss väldigt mycket för integriteten, men när det börjar komma viten så kommer de inte att hålla inne uppgifterna.

Det är helt enkelt lagstiftningen det är fel på. Allt Spridningskollen behövde bevisa var att upphovsintrång skett och att de kände till en "bra" metod för att utreda vilka IP-adresser som använts. De behövde alltså inte visa Tingsrätten själva utredningen! Så egentligen skulle vem som helst som kan visa den här rapporten och på något sätt äger upphovsskyddat material gå till en ISP för att få namn till tillhörande IP-adress. Det är lite som att en åklagare skulle hävda att polisen har en ypperlig metod för att utreda mord och att offer X är tämligen avliden. Så utan att visa utredningen så säger åklagaren att gärningsmannen är Y och bör således dömas...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jonssown:

Rent juridiskt: Är inte definitionen av "fildelning/fildelare" att man delar med sig av material, inte bara hämtar? Majoriteten av alla som piratkopierar tankar bara ner, och har inget intresse i att dela med sig.

Hela Bittorrentprotokollet bygger ju på att alla laddar upp och ned, så där gör ju alla sig skyldiga isåfall.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Otvivelaktligen är det så. Argumenterar inte emot detta. Men chansen finns ju ändå att jag aldrig skulle ha sett halva den där skitdåliga filmen, om inte möjligheten att tanka ner den fanns.

Och i processrätt är det ju så att man inte skall kunna dömas om man inte kan bevisas utom allt tvivel till skyldig. Här finns det ju tvivel. Ja, inte att jag har tankat ner den men det finns tvivel om huruvida jag alls har sett den. Det finns tvivel om att jag skulle ha betalat för den om jag kunde. Har jag då stulit något? Inte 100% klart och därmed går det ju inte att döma mig för något. Eller borde inte gå..

Spelar knappast någon roll om du ser den eller inte. Jag skulle tro att man jämställer med nedladdning med köp, i inget av fallen spelar det någon roll om du faktiskt tittar på den.

Sedan låter din mening om processrätt som en översättning från engelskans "innocent until proven guilty", kan tänka mig att det ser lite annorlunda ut i svensk lag/domstol. Verkar vara rätt ofta som folk ser så mycket filmer/serier om rättsväsendet i USA att man tror att det fungerar likadant i sverige vilket då inte alltid är fallet. Men är inte speciellt insatt så jag spekulerar bara

Permalänk

Något som har ett hum om vilka de är ute efter? Tänkte en svensson som kanske tankar 5 filmer per månaden eller de som verkligen "fildelar"?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja, man lägger till torrenten i en klient och är uppkopplad för att kolla vilka peers som finns. alltså begår dom själv brott för att kunna "lösa" brott och få pengar för det

Naturligtvis har Spridningskollen upphovsmakarens tillstånd för att "ladda ner" filen. Så länge du har tillstånd kan du använda torrents hur mycket du vill. Det är alla som inte har fått tillstånd som ligger pyrt till.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Även om jag tycker det är för jävligt att operatörer lämnar ut uppgifter i det här läget, så känner jag att det egentligen inte spelar någon roll.
Det är deras sak att bevisa vem som fildelat. Inte vem som står på abonnemanget, vilken plats abonnemanget använts från, eller liknande, utan bara vem som begått brottet. Så på princip skulle jag rekommendera alla som får ett sådant här brev att kasta det, och om de försöker driva det vidare, neka. Jag sitter själv på 100/100 i ett stadsnät, och har ett icke lösenordsskyddat trådlöst nätverk med nedprioriterad trafik. Lycka till med att ta reda på vem som använt det trådlösa, och till vad... Men det är deras uppdrag, om de tror att de ska lyckas dra något sådant här genom rätten.

Lycka till, tror jag är rätt kommentar...
B!

Japp, så är det. Än så länge ligger bevisbördan på åklagarsidan, d.v.s. de måste bevisa att just DU tankat aktuell data. Detta är givetvis omöjligt. De kan inte ens bevisa "medhjälp" eftersom det inte finns någon överrenskommelse mellan dig och tankaren. Du är inte heller skyldig att hålla loggar. Helt klart vattentätt. Kan kanske bli en dom i lekstugan tingsrätt men helt säkert frias du i hovrätt.

Trams /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd

@Spiffman:
Dom måste enligt lag spara dina loggar i 6 månader, sen tyckte regeringen Reinfeldt att det var en jättebra idé att ge privata företag domstolsmakt så dom kan hämta ut dom loggarna när dom vill och skicka böter till vem dom vill.
Skulle du eller jag komma på samma lysande idé så är det bedrägeri. Det är bara media bolag som lagligt kan begå bedrägeri.

Nu när spridningskollen börjar bli allmänt känt, undra hur många fakebrev som kommer att skickas ut i deras namn?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Något som har ett hum om vilka de är ute efter? Tänkte en svensson som kanske tankar 5 filmer per månaden eller de som verkligen "fildelar"?

De verkar vara ute efter alla som tankat någon av filmerna/serierna i listan på deras hemsida (finns även en lista här i tråden).

Vad exakt bör man göra om man får ett kravbrev från dem?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Lego Master

Alltså men vafan. Moment 22 up my ass här känner jag. Precis avslutat mitt ab hos Bahnhof för att jag knappt kunde använda internet (lägsta noteringen var 1,53Mbit/s på ett 250Mbit-ab), för att gå över till Telia, men där får folk istället sin IP-adress godtyckligt utlämnad till skumraskorganisationer utan att Tingsrätten gjort någon vettigt koll på om det är rimligt eller inte.

Dags att klippa fibern och flytta ut i skogen.

EDIT:
Sådär. Öppet gästnät uppsatt. Jag kan ju inte ansvara för vad folk använder det till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Får bli vpn här me även om man inte drar ner något mer än anime någon enstaka gång i månaden. Köper allt mitt annars så har absolut ingen lust att åka på något som jag redan betalar för :\

Någon som vet när denna övervakning påbörjades?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Icte:

De verkar vara ute efter alla som tankat någon av filmerna/serierna i listan på deras hemsida (finns även en lista här i tråden).

Vad exakt bör man göra om man får ett kravbrev från dem?

Har du länk till listan?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv

Nu sitter väl alla som inte vågar låna ut sina internetupkopplingar och har fingeravtrycksläsare på sina datorer ordentligt med skägget i brevlådan när de får kravbrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spelar knappast någon roll om du ser den eller inte. Jag skulle tro att man jämställer med nedladdning med köp, i inget av fallen spelar det någon roll om du faktiskt tittar på den.

Sedan låter din mening om processrätt som en översättning från engelskans "innocent until proven guilty", kan tänka mig att det ser lite annorlunda ut i svensk lag/domstol. Verkar vara rätt ofta som folk ser så mycket filmer/serier om rättsväsendet i USA att man tror att det fungerar likadant i sverige vilket då inte alltid är fallet. Men är inte speciellt insatt så jag spekulerar bara

När jag läste 20 poäng juridik vid Uppsala Universitet (vilket förvisso knappast gör mig till en juridisk expert, men de i Uppsala borde ju veta) så sade man alltid att det är bättre om tio skyldiga går fria än att en oskyldig döms. Att detta skulle vara den röda tråden för all processrätt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3