Uppgradera grafikkort på DELL XPS 8300

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort på DELL XPS 8300

Hej!

Jag har insett att min XPS 8300 inte riktigt håller måttet spelmässigt längre... Därför vill jag be om förslag på ett nytt grafikkort som skulle gå lätt att plugga in utan att byta PSU etc. Nuvarande konfiguration är,

Intel Core i7-2600 3.40 GHz
16 GB RAM
Nvidia GT 530 GPU

Just nu hade jag tänkt mig att köpa No Mans Sky, men vågar inte. Jag skulle vilja ha ett kort som åtminstone uppnår rekommenderad nivå för det spelet.

Såvitt jag förstår bör maxeffekt för att slippa ny PSU ligga under 200 W. Jag har dessutom bara två 6 pins spänningsanslutningar.

Jag hittade en video där någon uppgraderade till EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 4GB, på en XPS 8700 och tänkte att jag också kunde köra på det, men den verkar ha utgått. Det finns kanske bättre idéer? Jag vet ju att ni är bäst här på forumet, så alla råd mottages med ödmjukhet och tacksamhet!

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragge73:

Hej!

Jag har insett att min XPS 8300 inte riktigt håller måttet spelmässigt längre... Därför vill jag be om förslag på ett nytt grafikkort som skulle gå lätt att plugga in utan att byta PSU etc. Nuvarande konfiguration är,

Intel Core i7-2600 3.40 GHz
16 GB RAM
Nvidia GT 530 GPU

Just nu hade jag tänkt mig att köpa No Mans Sky, men vågar inte. Jag skulle vilja ha ett kort som åtminstone uppnår rekommenderad nivå för det spelet.

Såvitt jag förstår bör maxeffekt för att slippa ny PSU ligga under 200 W. Jag har dessutom bara två 6 pins spänningsanslutningar.

Jag hittade en video där någon uppgraderade till EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 4GB, på en XPS 8700 och tänkte att jag också kunde köra på det, men den verkar ha utgått. Det finns kanske bättre idéer? Jag vet ju att ni är bäst här på forumet, så alla råd mottages med ödmjukhet och tacksamhet!

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Kör på GTX 1060, drar mindre ström, presterar bättre än ett 970 och behöver bara en 6pin kontakt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Kör på GTX 1060, drar mindre ström, presterar bättre än ett 970 och behöver bara en 6pin kontakt.

Tack för tipset! Behöver jag oroa mig för kompatibilitet? Min dator har PCI Express 2.0, men jag uppfattar det som att det bör gå bra ändå. Har jag rätt? Det ska nog få plats utan problem. Något annat att tänka på?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Permalänk

Tyvärr kan det vara så att 700-serien eller nyare grafikkort inte fungerar med moderkortet i datorn. Så var beredd på att byta moderkort om du köper ett nytt grafikkort. Socket 1155 ska det vara till processorn och det finns fortfarande en del H61 moderkort med socket 1155 att köpa som nya.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s282678329&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tyvärr kan det vara så att 700-serien eller nyare grafikkort inte fungerar med moderkortet i datorn.

OK - håll tummarna! Friskt vågat osv.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett "EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming" och installerade det idag. Jag höll på att kissa på mig när jag såg vilken skillnad det gjorde på grafiken i t ex GTA V. Tack för den snabba och kompetenta hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragge73:

Jag köpte ett "EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming" och installerade det idag. Jag höll på att kissa på mig när jag såg vilken skillnad det gjorde på grafiken i t ex GTA V. Tack för den snabba och kompetenta hjälpen!

Hej, ursäkta att jag hoppar in här. Min elvaåring har också en dell xps 8300. Han använder den för att spela på steam och origin. Igår förhandsköpte han Battlefield och han kunde inte spela betan då grafikkortet var utdaterat. Så vi tänkte köpa ny dator (sonen tjatar om en alienware alpha).

Men så såg jag denna tråd och vad jag förstår har du bara bytt grafikkort och är nöjd? Har du uppgraderat något annat i datorn också? Jag tänkte att datorn i sig kanske är för gammal för att klara av nya spel men det kanske bara är grafikkortet som är utdaterat?

Är det svårt att byta grafikkort? Jag är ingen datormekare men kan nog följa en instruktion om jag hittar en sådan och slutligen undrar jag om EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming är ditt bästa tips. Det verkar vara slut överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotson:

Hej, ursäkta att jag hoppar in här. Min elvaåring har också en dell xps 8300. Han använder den för att spela på steam och origin. Igår förhandsköpte han Battlefield och han kunde inte spela betan då grafikkortet var utdaterat. Så vi tänkte köpa ny dator (sonen tjatar om en alienware alpha).

Men så såg jag denna tråd och vad jag förstår har du bara bytt grafikkort och är nöjd? Har du uppgraderat något annat i datorn också? Jag tänkte att datorn i sig kanske är för gammal för att klara av nya spel men det kanske bara är grafikkortet som är utdaterat?

Är det svårt att byta grafikkort? Jag är ingen datormekare men kan nog följa en instruktion om jag hittar en sådan och slutligen undrar jag om EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming är ditt bästa tips. Det verkar vara slut överallt

Om du vill komma lite billigt undan och ge datorn 1-2 år förlängt liv, ja då skulle jag säga att ett nytt grafikkort är en god ide, speciellt om din sons XPS 8300 även har i7 2600. Du kan ta vilket 1060-kort som helst, spelar inte så stor roll i ditt fall, kanske är värt med 6GB men ändå tveksamt i ditt fall då jag inte tror att datorn kommer kunna driva spelet i hög upplösning (1440p+) eller i Ultra-settings, för det är först då man ev nyttjar 6GB. Men som sagt, köp valfritt 1060-kort så tror jag grabben blir nöjd ett tag till.

Guide hur man byter kort:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1130660-guide-byta-graf...

Kortfattat:

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Om du vill komma lite billigt undan och ge datorn 1-2 år förlängt liv, ja då skulle jag säga att ett nytt grafikkort är en god ide, speciellt om din sons XPS 8300 även har i7 2600. Du kan ta vilket 1060-kort som helst, spelar inte så stor roll i ditt fall, kanske är värt med 6GB men ändå tveksamt i ditt fall då jag inte tror att datorn kommer kunna driva spelet i hög upplösning (1440p+) eller i Ultra-settings, för det är först då man ev nyttjar 6GB. Men som sagt, köp valfritt 1060-kort så tror jag grabben blir nöjd ett tag till.

Guide hur man byter kort:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1130660-guide-byta-graf...

Kortfattat:

Tack för svar! Kollade på datorn nu och den har en i5-2310 2,9GHz så vad rekommenderar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dotson:

Tack för svar! Kollade på datorn nu och den har en i5-2310 2,9GHz så vad rekommenderar du då?

Hmmm, det är ganska stor skillnad på i5-2310 & i7 2600, tror tyvärr att den kommer vara en ganska stor flaskhals även till ett 1060, framförallt i Battlefront som är extremt CPU-törstigt. Jag vet faktiskt inte riktigt vad som skulle passa i ert fall, kanske ett 750Ti eller ett GTX 960 skulle vara mer i paritet med den processorn. Eller så går ni all-in på ett nytt paket.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

@spinxen: Misstänkte det Funderar på att kanske köpa ett helt nytt paket men det finns en risk att denna spelfas inte kommer vara så värst länge. För ett tag sedan var det vara PS4 som gällde nu och nu sedan några månader bara PC. Så därför är jag lite tveksam till att köpa en helt ny dyr speldator.

Sonen drömmer om en alienware alpha men vad jag förstår så är det mer design än kvalité som gäller där. Vad tror du om den ny dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Du kan ta vilket 1060-kort som helst, spelar inte så stor roll i ditt fall, kanske är värt med 6GB men ändå tveksamt i ditt fall då jag inte tror att datorn kommer kunna driva spelet i hög upplösning (1440p+) eller i Ultra-settings, för det är först då man ev nyttjar 6GB.

Tyvärr är det betydligt mer än minnesmängden som skiljer på 3 och 6gB versionerna. Så, 6gB är helt klart värt det även om man inte tänker köra så mycket texturer att man faktiskt använder minnet.

Skrivet av dotson:

Vad tror du om den ny dator?

Jag tror att en ny tråd, i "köpråd" sektionen, kan resultera i ett paket för eget montage, eller färdigskruvat från någon av de tillgängliga aktörerna, för rätt så rätt pengar. Men du bör ha en ganska klar uppfattning om vilken budget som gäller innan du börjar, så att folk har en utgångspunkt, och kan hjälpa till med att ta fram ett så bra system som möjligt för den summan. Så, bestäm er för hur stor del av veckopengen, och under hur lång tid, som ska förbrukas på en gång, i förväg.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tyvärr är det betydligt mer än minnesmängden som skiljer på 3 och 6gB versionerna. Så, 6gB är helt klart värt det även om man inte tänker köra så mycket texturer att man faktiskt använder minnet.

Jag tror att en ny tråd, i "köpråd" sektionen, kan resultera i ett paket för eget montage, eller färdigskruvat från någon av de tillgängliga aktörerna, för rätt så rätt pengar. Men du bör ha en ganska klar uppfattning om vilken budget som gäller innan du börjar, så att folk har en utgångspunkt, och kan hjälpa till med att ta fram ett så bra system som möjligt för den summan. Så, bestäm er för hur stor del av veckopengen, och under hur lång tid, som ska förbrukas på en gång, i förväg.
B!

Instämmer helt, jag hjälper dig gärna med ett paket där. Eller som vi brukar rekommendera när man har en lite stramar budget, kolla begagnat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var inne på Inet och inser att ny dator är det som behövs om han ska kunna spela Battlefield bland annat. Så ny dator eller så får sonen återgå till att spela mer åldersanpassade spel (han är 11) men jag inte att det skulle vara så populärt

10-12 000 kr är maxgräns för mig (fast jag tycker egentligen redan att det är helt för mycket pengar). Han har 250 kr i månadspeng så om han ska betala den själv så tar det ett bra tag Ska börja med att avyttra de gamla datorerna vi har och lite annat så får vi se om tomten kanske kommer med nåt i jul. Tills vidare får det bli Battlefield på PS4 i stället!

Begagnat känns lite riskabelt att köpa då jag inte kan något om datorer så det får bli något nytt färdigt paket tror jag. Skulle ha svårt att bedöma om en dator på Blocket är ok eller inte.