Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Din dator skickar bitar av filen till alla andra som laddar ner filen och därmed har man en lista över alla anslutna IP-adresser. Bara att gå in i valfritt bittorrentprogram och kolla.

men dom måste väl ändå vara i samma svärm/tracker? använder man en sluten tracker med kryptering så måste de in på just den trackern/sidan väl för att kunna se?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag tror att de kommer att dra en eller ett par stackare till domstol för att försöka statuera exempel. Får de rätt där kommer de att öka takten och skicka ännu fler brev.

Det är lätt att sitta här idag och säga att man kommer att gå till domstol men om du har att välja på 2 000 kr idag eller 100 000 kr efter advokatkostnader mm så är det kanske inte lika självklart, speciellt inte när de bara behöver "göra det sannolikt" att det är du som laddat ner filmen (till skillnad från "bortom allt rimligt tvivel" i brottmål).

(Härmed inte sagt att jag stödjer dem, jag tycker det är fullständigt idiotiskt. Problemet är att domstolarna saknar teknisk kompetens i sådana här frågor.)

Blir verkligen kostnaden upp till 100 000 kr?

Sitter just och funderar på om man själv hade orkat dra det till domstol - är det en siffra du bara trollat fram eller skulle det faktiskt var runt den siffran ifall man skulle gå till domstol och förlora? (Blir det några kostnader om man vinner?)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av zarkov:

Det är lätt att sitta här idag och säga att man kommer att gå till domstol men om du har att välja på 2 000 kr idag eller 100 000 kr efter advokatkostnader mm så är det kanske inte lika självklart,

Fast nu var det ju 2000 kr per film/serie, vilket snabbt drar iväg till väldigt stora summor för många.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

"Helt krasst så är det så att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Begår man ett brott får man stå ut med att bli granskad i högre grad än andra."

Hehe. Undrar vad de säger när de själva får bita i det sura äpplet de skapat genom dessa illegala metoder utan rättssäkerhet? Vi kommer rentav få piratterrorism mycket snart och det set jag fram emot.

Får de leka polis, domare och bödel får vi. Den som är med i leken får leken tåla.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vilka som är bakom Spridningskollen, alltså namn?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det någon som vet vilka som är bakom Spridningskollen, alltså namn?

Kolla flashbacks tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Kolla flashbacks tråd.

Såg denna länken
http://spridningskollen.org/

Citat:

Denna sida är publicerad av internetoperatören Bahnhof – som står för ett fritt och öppet internet.

Är det verkligen Bahnhof bakom sidan?

Edit: Och tack för tipset!

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av issue:

men dom måste väl ändå vara i samma svärm/tracker? använder man en sluten tracker med kryptering så måste de in på just den trackern/sidan väl för att kunna se?

Jao, om det bara är en vanlig bittorrentklient de använder så är det mycket väl så, men vi vet ju inte vad deras "speciella mjukvara" är för något.

Men mest troligt är väl att de endast lagt ut honeypots på populära torrentsidor och loggar vilka IP-adresser som ansluter.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Såg denna länken
http://spridningskollen.org/
Är det verkligen Bahnhof bakom sidan?

Edit: Och tack för tipset!

Innan du kan läsa detta på Bahnhofs hemsida skulle jag starkt avväga från att ens besöka sidan. Vem det en är så lagrar det säkert IP på de som besöker. Är det fel ägare kan detta enklare leda till dig.

Permalänk
Medlem

Har man Bahnhof så kan man känna sig säker.
Bahnhof kommer överklaga hela vägen till HD, det kommer ta flera år och det är mycket tveksamt om spridningskollen (eller vad de nu kommer att kalla sig när Bahnhof nu kapat deras namn lol...) kommer att vinna där.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Behöver jag som privatperson oroa mig? Seedar aldrig för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

nej.

Såvida man inte är korkad nog att betala en falsk faktura.
Men då finns det ju en risk att man får betala en solochvårare i nigeria om man har ett email konto.

Problemet är väl just det att det inte blir en falsk faktura, utan något som är utfärdat inom lagliga ramar och som säkerligen åker raka vägen till inkasso vilket leder till ännu högre avgifter samt i tråkiga fall: svårigheter att kunna få ta ett lån.
Praktexempel på att använda sig av dessa metoder är ju SL som skickar ut böter + inkasso m.m. inom några dagars tid utan att kontrollera vem det är de skickar detta till eller för att inte nämna Radiotjänst.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Behöver jag som privatperson oroa mig? Seedar aldrig för övrigt

Det är bara privatpersoner de ger sig på.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

@Jearom:
Helvete, lär ju inte sova gott inatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Innan du kan läsa detta på Bahnhofs hemsida skulle jag starkt avväga från att ens besöka sidan. Vem det en är så lagrar det säkert IP på de som besöker. Är det fel ägare kan detta enklare leda till dig.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/02/bahnho...

Citat:

Bahnhof driver även sajten Spridningskollen.org som kartlägger spridandet av utpressningsbreven från upphovsrättsindustrin. Redan i april i år varnade Bahnhof för att de tyska kravbreven var på väg till Sverige.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Blir verkligen kostnaden upp till 100 000 kr?

Sitter just och funderar på om man själv hade orkat dra det till domstol - är det en siffra du bara trollat fram eller skulle det faktiskt var runt den siffran ifall man skulle gå till domstol och förlora? (Blir det några kostnader om man vinner?)

En advokat kostar minst 1500 kr/h och även om du har rättshjälp från hemförsäkringen så kan det snabbt dra iväg. Åker du då på att betala motpartens kostnader så blir det ännu dyrare, tänk två advokater och ett biträde så är du uppe på 4000 kr/h. Lägg till det ett skadestånd som knappast kommer stanna vid de 2000 kr du erbjöds som förlikning.

Enligt Ny Teknik har HD konstaterat att ett lämpligt straff är 50 dagsböter för en enstaka film (det motsvarar ungefär en halv månadslön för det flesta av oss) så 100 000 kr var kanske lite väl saftigt. Det blir dock klart dyrare än de ursprungliga 2000 kr.

Skrivet av Dunder:

Fast nu var det ju 2000 kr per film/serie, vilket snabbt drar iväg till väldigt stora summor för många.

Ja, naturligtvis drar det iväg men det förutsätter ju också att de samkör alla sina listor med ip-adresser för att hitta de som laddat ner ett större antal filmer/serier, det återstår att se.

Först och främst måste de dra det till domstol innan vi får något tydligt besked om beviskraven.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

YES, jag blir så glad. Smisk in the face.

Permalänk
Medlem

Sjukt att en privat organisation kan kräva ut känsliga uppgifter om ens IP-adress som namn och adress på ägaren bara för att dom påstår att man fildelat illegalt, trodde ISP:er bara lämnade ut sådant till Polisen vid misstanke om brott. Sen att denna organisation ska kräva folk på pengar utan domstolsbeslut känns ju inte heller helt rätt.

Rent tekniskt så förstår jag inte hur dom skulle kunna binda ens IP-adress till en specifik person eller dator, eller ska alla på nätverket straffas för att någon fildelat illegalt? Skickas räkningen till han/hon som tecknat abonnemanget även om det inte är personen som är skyldig?

Den ip-adress som syns utanför ens lokala nätverk när man t.ex. fildelar är ju den publika ip-adressen, men bakom den kan det ju vara hundratals privata ip-adresser till olika datorer och personer, eller i alla fall ett flertal i ett hemmanätverk så det blir ju svårt att sätta dit just den skyldige piraten.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Digital fyndjägare

"Håll koll på var ni parkerar" - Lapplisor sprider sig i Cyber rymden. "yawn"

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

YES, jag blir så glad. Smisk in the face.

Bra som fan utav Bahnhof! Dom vinner mycket på att ta så klar ställning emot detta.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vad jag är mest rädd för är att tydligen så är det jag som abonnemangs-ägare som blir skyldig automatiskt för alla brott som kan tänkas begås på mitt hemmanätverk?

Gäller samma sak om någon blir mördad i mitt hus? Eller om något blir stulet?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeagan:

Problemet är väl just det att det inte blir en falsk faktura, utan något som är utfärdat inom lagliga ramar och som säkerligen åker raka vägen till inkasso vilket leder till ännu högre avgifter samt i tråkiga fall: svårigheter att kunna få ta ett lån.
Praktexempel på att använda sig av dessa metoder är ju SL som skickar ut böter + inkasso m.m. inom några dagars tid utan att kontrollera vem det är de skickar detta till eller för att inte nämna Radiotjänst.

Jo bortsett från att ingen har tagit dig på bar gärning för att planka vilket är en helt annan sak än att leta fram en IP adress på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

@Jearom:
Helvete, lär ju inte sova gott inatt

Är det du som står som abonnemangs-ägare? Annars så kan man ju sova lugnt.

Funderar stark på att skriva över skiten på min fru.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Detta börjar nog bli något för SWEC att gräva i;

http://henrikalexandersson.blogspot.se/2016/09/spridningskoll...

ISP:erna får alltså pengar för att lämna ut IP-nummer till upphovsrättsindustrin. Telia verkar ju göra detta systematiskt, vem mer? Tele2?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Riksnet: "Vi lämnar inte ut några personuppgifter eller loggar till någon annan än polisen. För att vi ska lämna ut dem så måste polisen göra en skriftlig begäran till oss."

hmm... kändes inte allt för betryggande

Hur skall de annars agera tänkte du?

Permalänk
Medlem

Tur att man har allTele:

"Vi värnar om din integritet och därför får du som AllTelekund plustjänsten iGhost för anonym surf helt gratis utan bindningstid. iGhost använder krypteringstekniken MS-CHAPv2 och ser till att inga IP-uppgifter eller annan information sparas om ditt surfande" - Alltele

http://www.alltele.se/kundservice/bredband/plustjanster/i-gho...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/02/bahnho...

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Ska skicka in det som nyhetstips.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Ja... typ kräva ett domstolsbeslut eller liknande..

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)