Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort?

Hej!

Jag sitter och funderar på att köpa ett nytt graffikort till min dator, nämligen ett 1080. Men det finns så många varianter nu, och jag är osäker på vilket som är bäst och vilket som passar bäst till resten av mitt system.

De två jag funderar på är:

MSI GeForce GTX 1080 Aero OC
https://www.komplett.se/product/892369/datorutrustning/grafik...

EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming
https://www.komplett.se/product/891797/datorutrustning/grafik...

Mitt system:
Intel core i7 4790k processor
ASUS Geforce 970 GTX 4GB Turbo
Cooler Master B500 VER.2 KPC Nätagg
MSI B85M-E45, Socket-1150 Moderkort
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB RAM

Det jag undrar är alltså: Vilket av dessa två kort är bäst, och är det någon märkbar skillnad utöver priset? Passar korten med min nuvarande dator? (PCI Express 8 pin?) Räcker nätagget till? Tydligen ska 1080 dra mindre vid drift än mitt nuvarande GTX 970. Jag planerar inte att överklocka varken processorn eller grafikkortet.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aviyur:

Hej!

Jag sitter och funderar på att köpa ett nytt graffikort till min dator, nämligen ett 1080. Men det finns så många varianter nu, och jag är osäker på vilket som är bäst och vilket som passar bäst till resten av mitt system.

De två jag funderar på är:

MSI GeForce GTX 1080 Aero OC
https://www.komplett.se/product/892369/datorutrustning/grafik...

EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming
https://www.komplett.se/product/891797/datorutrustning/grafik...

Mitt system:
Intel core i7 4790k processor
ASUS Geforce 970 GTX 4GB Turbo
Cooler Master B500 VER.2 KPC Nätagg
MSI B85M-E45, Socket-1150 Moderkort
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB RAM

Det jag undrar är alltså: Vilket av dessa två kort är bäst, och är det någon märkbar skillnad utöver priset? Passar korten med min nuvarande dator? (PCI Express 8 pin?) Räcker nätagget till? Tydligen ska 1080 dra mindre vid drift än mitt nuvarande GTX 970. Jag planerar inte att överklocka varken processorn eller grafikkortet.

Tack på förhand!

1. EVGA kortet har den bättre kylaren, och det jag skulle valt av dem båda.
2. Du kan inte överklocka med ett B85 moderkort oavsett, enbart moderkort med Z87/Z97chipset som tillåter dig att överklocka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Kan säga att det nästan kvittar. Ändå helt underbar att bara kunna dra på högsta inställningar i alla spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Och det fungerar med det nätägg och modekort jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aviyur:

Tack för svar! Och det fungerar med det nätägg och modekort jag har?

Ja det kommer det! Nvidia rekomenderar ett 500W nätaggregat för GTX 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganax:

Ja det kommer det! Nvidia rekomenderar ett 500W nätaggregat för GTX 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Permalänk
Medlem

En fråga till (Jag är inte SÅ haj på datorer): Behöver jag installera något, fixa i BIOS eller liknande, när jag har satt i det nya kortet? Eller är det bara drivrutiner som behöver installeras igen?

Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aviyur:

En fråga till (Jag är inte SÅ haj på datorer): Behöver jag installera något, fixa i BIOS eller liknande, när jag har satt i det nya kortet? Eller är det bara drivrutiner som behöver installeras igen?

Tack

Enbart att installera drivrutiner.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|