Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD lanserar Bristol Ridge och sockel AM4

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Bristol Ridge och sockel AM4

Processormakaren AMD lanserar idag A-serien Bristol Ridge av processorer och den helt nya sockeln AM4 med tillhörande styrkretsar, dock endast för OEM-tillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ser faktiskt bra ut Go AMD:

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Äntligen lite nytt om AM4!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

Nu måste jag visa min okunnighet men kan någon klara ut alla dessa begrepp? Jag känner mig helt lost när det i samma artikel pratas om allt från Zen och Bristol Ridge till Bulldozer, Excavator och Carrizo. Kan man jämföra det här mot Intel där jag har lite mer koll?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se prislappen när det släpps löst. Detta ser faktiskt inte helt dumt ut!
Heja röda!

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk

Den största nyheten är att AMD använder RÄTT grafer. Inte [---] 100% och [-----------] 101%.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Ah, jag har väntat på just Bristol Ridge och AM4 och har undrat vart de tog vägen.

Blir perfekt för htpc:n, med stödet för 4K-video.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Gott att dem äntligen hoppat till ddr4 iaf det är ju minnesbandbredden som har klämt förut, är det fortfarande dual channel som gäller?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon56869:

Gott att dem äntligen hoppat till ddr4 iaf det är ju minnesbandbredden som har klämt förut, är det fortfarande dual channel som gäller?

Vi får hoppas på ett litet skutt! Läs artikeln här, finns info om att ZEN ska ha stöd för upp till 8 kanaler(server).

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nu måste jag visa min okunnighet men kan någon klara ut alla dessa begrepp? Jag känner mig helt lost när det i samma artikel pratas om allt från Zen och Bristol Ridge till Bulldozer, Excavator och Carrizo. Kan man jämföra det här mot Intel där jag har lite mer koll?

Mikroarkitektur CPU:
Bulldozer
Piledriver
Steamroller
Excavator
ZEN

Detta är typ hur kärnorna är uppbyggda

Produktserie:
Kabini
Kaveri
Carrizo
Bristol Ridge

Hela "paketet" och vilken socket de är ämnade för.

Så Carrizo (FM2+) och Bristol Ridge (AM4) är byggda på Excavator kärnor.

Kommande Raven Ridge (AM4) ska byggas på ZEN.

Intels värld är lite enklare då de har nummerserier kopplade till sina produktserier: så du har då i3 / i5 / i7 + 4xxx/5xxx/6xxx osv.

Sen har deras Mikroarkitektur namnen Sky Lake och Kaby Lake med mera.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonssown:

Vi får hoppas på ett litet skutt! Läs artikeln här, finns info om att ZEN ska ha stöd för 8 kanaler.

Fast det där var väl server-CPU:erna. På en av bilderna i den här artikeln står det ju klart och tydligt "DDR4 2CH".

Skrivet av PalmiNio:

Mikroarkitektur CPU:
Bulldozer
Piledriver
Steamroller
Excavator
ZEN

Detta är typ hur kärnorna är uppbyggda

Produktserie:
Kabini
Kaveri
Carrizo
Bristol Ridge

Hela "paketet" och vilken socket de är ämnade för.

Så Carrizo (FM2+) och Bristol Ridge (AM4) är byggda på Excavator kärnor.

Kommande Raven Ridge (AM4) ska byggas på ZEN.

Tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

YES! Då är bollen äntligen i rullning

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreaz1:

Fast det där var väl server-CPU:erna. På en av bilderna i den här artikeln står det ju klart och tydligt "DDR4 2CH".

Redigerat, bra att du påpekade.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Den största nyheten är att AMD använder RÄTT grafer. Inte [---] 100% och [-----------] 101%.

som den här https://twitter.com/AMDRadeon/status/768161032116248576 ?

Permalänk
Medlem

De har lärt sig av kungarna från nVidia:

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Efterblivna charts brukar florera i kopiösa mängder vid lanseringar.
Så illa att det aldrig får ett slut, för dem som bryr sig om de faktiska värdena ser det ju bara fördummande ut...
Tyvärr kör ju alla tillverkare med detta så ingen verkar vilja ta täten och vara ett gott föredöme.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kul, kan tänka mig att gå tillbaka till AMD vid nästa uppgradering. Ser fram mot kommande intressanta tester här på Sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

Bästa av allt är att AM4-plattformen faktiskt är lanserad, lite trist att processorerna som hör till inte är Zen men ändå en bra början.

Permalänk

Ohhh bring it AMD, vill verkligen see bättre budget alternativ för quad-cores!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Och när detta släpps löst att köpa har Intel redan släppt 3-4 nya cpuer till och denna är utgången

Permalänk
Medlem

Börja med minstingen till störstingen mot slutet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Så nylanserade Bristol Ridge är APUs (CPU+GPU) som bygger på Excavator, som är upphottade/förfinade Bulldozer
Att 4 kärnor fortfarande är 2 moduler, där en modul är lite av ett mellanting mellan 1 och 2 "riktiga" kärnor
Fast att man får det på en ny AM4 plattform

Zen kommer Raven Ridge som bygger på Zen

Har jag uppfattat det rätt?
När planeras Raven Ridge att lanseras ?

Permalänk
Medlem

9800E ser ju ut att bli bra för HTPC. Lite kryptiskt om HEVC-stöd, men ändå.

Permalänk
Medlem

Äntligen! The game is on! Dem bastards, har suttit och tryckt på detta och släpper det bara hux flux nu Hoppas på lansering för detaljhandeln för systembyggare i oktober då

Skrivet av anon5930:

Bästa av allt är att AM4-plattformen faktiskt är lanserad, lite trist att processorerna som hör till inte är Zen men ändå en bra början.

Dags att börja bygga! Hade varit svinkul att följa hela AM4-sockeln från start till vad det nu blir. Som ett litet tekniskt livsprojekt

Skrivet av GuessWho:

Så nylanserade Bristol Ridge är APUs (CPU+GPU) som bygger på Excavator, som är upphottade/förfinade Bulldozer
Att 4 kärnor fortfarande är 2 moduler, där en modul är lite av ett mellanting mellan 1 och 2 "riktiga" kärnor
Fast att man får det på en ny AM4 plattform

Zen kommer Raven Ridge som bygger på Zen

Har jag uppfattat det rätt?
När planeras Raven Ridge att lanseras ?

Ja. Bara ett förtydligande, Raven ridge är också det en APU, medan Summit ridge är den stora "rena" processorn.

Raven ridge har sagts komma i mars 2017, kanske är det ändrat till andra kvartalet.
Tillägg: kollade igen, och det är uppskjutet, nu gäller bara nån gång 2017.

Typon och tillägg
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Om jag inte har galet fel, så stämmer AMD´s graf rätt bra. Nividias ja den är ju bara komisk, enligt grafen skulle kortet vara 17/18% snabbare inte 12%

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Well hello AMD, we meet yet again

Har väntat på att få köpa nånting från dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GilbertG:

Ja. Bara ett förtydligande, Raven ridge och också det en APU, medan Summit ridge är den stora "rena" processorn.

Raven ridge har sagts komma i mars 2017, kanske är det ändrat till andra kvartalet.

Med tanke på att Bristol Ridge kommer runt oktober för oss vanliga konsumenter så känns mars för bra för att vara sant, vi kan alltid hoppas

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så nylanserade Bristol Ridge är APUs (CPU+GPU) som bygger på Excavator, som är upphottade/förfinade Bulldozer
Att 4 kärnor fortfarande är 2 moduler, där en modul är lite av ett mellanting mellan 1 och 2 "riktiga" kärnor
Fast att man får det på en ny AM4 plattform

Zen kommer Raven Ridge som bygger på Zen

Har jag uppfattat det rätt?
När planeras Raven Ridge att lanseras ?

Vet inte om det finns mer exakta uppgifter än "någon gång under 2017".

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Well hello AMD, we meet yet again

Har väntat på att få köpa nånting från dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att Bristol Ridge kommer runt oktober för oss vanliga konsumenter så känns mars för bra för att vara sant, vi kan alltid hoppas

Tog en titt nu igen, och det var gamla uppgifter. Och jag instämmer. Tror mars 2017 var något som gällde om AM4 och Zen hade kommit tidigare.

Skrivet av pellen:

Vet inte om det finns mer exakta uppgifter än "någon gång under 2017".

Stämmer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Athlon X4 950 verkar kunna bli en bra budget processor med ett billigt diskret grafikkort

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Gott att dem äntligen hoppat till ddr4 iaf det är ju minnesbandbredden som har klämt förut, är det fortfarande dual channel som gäller?

Stöd för 2400mhz läste jag i artikeln. Blir det inte högre än så? Om så är fallet, så ligger de redan efter fast de inte ens släppts ännu. Intel kör väl med minnen med långt över 3000mhz?

28nm på processorn? Intel är på 14nm? Vad är det som gör att AMD är så sanslöst mycket segare på att komma ut med produkter? Intel har väl vid detta lag suttit sig som det "enda valet" i många personers huvuden, pga. AMD ligger efter i teknologi och varje släpp är alltid sämre än intels motsvarighet. Prisskillnader verkar vara det som gör att folk köper AMD. Eller det som inte "behöver mer".

Men lyssna inte på mig det här är bara mina egna spekulationer och åsiker, och jag förväntar mig inget annat än att bli uppläxad så kör hårt allesammans!

Mvh

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √