Permalänk

Färdig dator eller bygga själv?

Hej,

har bestämt mig för att köpa en ny speldator. Försöker hitta en dator som levererar så mycket som möjligt under den magiska gränsen 10000 Kr. Hittade denna färdigbyggd:

http://greattech.se/product.html/infinity-gt-1?category_id=30...

Har inte lyckats bygga ihop en egen på någon hemsida som kan matcha de komponenterna för de pengarna. Finns det någon bra standardlista för en grym speldator under 10000 kr idag som ni vet är bättre?

PS. endast dator, ej operativsystem eller tillbehör såsom skärmar etc.

Tack på förhand!

/Yello

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Håller med Bozzeta, för övrigt får du mer dator för pengarna om du bygger själv.

Chassi och bra nätagg går att ordna för 1500:- sedan är det bara att titta på de uppgraderingspaket som finns på Inet och lägga till GPU och HD/SSD efter tycke och smak så får du bättre grejor och mer nöje då du får bygga ihop den själv.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Greattech har varit mycket på tapeten på sistone, om det inte är absolut nödvändigt att handla därifrån så rekommenderar jag att låta bli. En annan faktor är att du får mer för pengarna om du plockar ihop komponenterna och bygger ihop datorn själv. Alternativt plockar du ihop ett paket från Inet och lägger till https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...

Permalänk

Tack för supporten! Vilken tur att jag checkade med er innan.

Har egentligen sett fram emot att bygga en egen då jag tycker det är kul med tekniken. Men då går jag på era tips och beställer från ett mer etablerat företag.

Sjukt bra forum för frågor! TACK!

/yello

Permalänk
Medlem

@yellomello:

skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en färdigbyggd dator i dagsläget (undantag typ Intel nuc eller liknande)
då jag anser att halva nöjet är monteringen ^^

men ändrar du rubriken till något i stil med ''Hjälp ny dator för 10K'' så finns det många hjälpsamma personer här på swec, alternativt sök i forumet efter trådar i den kategorin (finns många trådar med paket i 8-10k klassen)

kan rekommendera Inet eller om du har ett bra lokalt företag kan det vara en ide att välja dom

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Digital fyndjägare

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9698653/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce:
tro du svara fel

Edit: händer lätt sånt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Digital fyndjägare

@yellomello:
Ett förslag kommer farande...
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9698679/

Edit: Åtgärdat.. @erieri02:

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@yellomello: Om du sett fram emot att bygga så bygg, det är grymt roligt och känslan när man trycker på power och allt snurrar igång är nästan magisk

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av yellomello:

Tack för supporten! Vilken tur att jag checkade med er innan.

Har egentligen sett fram emot att bygga en egen då jag tycker det är kul med tekniken. Men då går jag på era tips och beställer från ett mer etablerat företag.

Sjukt bra forum för frågor! TACK!

/yello

Kul inställning! Så det ska se ut! Allt för många som är fega och inte vågar när man läser likande trådar ang. nyköp. Helt obefogat enligt mig, behärskar man bara Google är det inga problem! Finns ju massvis med guider om man letar lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Digital fyndjägare

@yellomello: Ett till förslag...
Obs: Lite nerbantat med kvalitet och komponenter men med ett starkare grafikkort istället.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9698691/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

@yellomello:
Här kan du följa hur du kan gå tillväga med ditt datorbygge med Inet.

Inet Datorskola: Bygga en dator:
https://www.youtube.com/watch?v=16f0Jg7zwZs

PS: Skön inställning och jättekul med folk som vågar och vill, får du problem på vägen är det bara att fråga här på SweClockers.

Lycka Till!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Byggde alldeles nyligen min första PC på 15 år, otroligt kul och givande när allt rulla igång posta på första försöket 👍 Största spänningen på länge och se om allt funka som det skulle 😀

Enda missen jag gjorde men som jag visste var en möjlighet när jag beställde hem grejerna var att mina ram minnen corsair vengence LED tog i min CPU kylare Cooler Master MasterAir Maker 8, lätt löst dock då fläktarna går att sätta i olika lägen vilket löste problemet 👍

Men rekommenderar varmt att sätta ihop PC'n själv 👍

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered glass, GPU: EVGA 1080ti FTW 3, CPU: Intel i7 8700k, CPU Kylare: Corsair H115i, SSD: Samsung 850 500GB X2, HDD: WD Black 2TB, PSU: Corsair RMx750W, Mobo: ASUS Maximus Hero X Z370, RAM: Corsair Vengence LED 16GB 3000MHz, Mus: Razer Basilisk, Tgb: Corsair K70 Rapidfire, OS: Win10

Permalänk

Tack och bock för förslagen! Blev riktigt taggad på att bygga nu. När jag tittade tidigare så var jag lite orolig för att välja ett för klent nätaggregat. 500W räcker alltså för de nämnda grafikkorten?

Återigen, stort tack för support!

Permalänk
Medlem

@yellomello:

500w nätdel från känd tillverkare räcker för system med ett kort men planerar du SLI rekommenderas runt 750w

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads