Permalänk
Entusiast

Då tar vi tag och rengör radiatorerna...

Här är orsaken till man rengör dessa...

Dock gick det väldigt fort att få dessa rena, redan efter tredje gången var det så här pass rent.

Funderar på att slita ut grafikkorten och sätta på blocken på dessa, så kommer möjligtvis ytterligare en uppdatering senare

Permalänk
Medlem

Det var fan vad mycket skit det var i radiatorerna. När jag rengjorde min Alphacool Nexxxos UT60 så såg det ut som på sista bilden som du hade, inte mycket skit alls. Jag trodde att EK var noggrannare än Alphacool i sin produktion linje.

Permalänk
Entusiast

Då körde vi igång med grafikkorten...

Min älskade hund höll mig sällskap så här på natten...

Till slut så var man klar... andra kortet tog väl ungefär 25% av tiden som det första tog!

Så nu ligger korten här och väntar... Intel HD 530 får duga så länge

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarkSix:

Det var fan vad mycket skit det var i radiatorerna. När jag rengjorde min Alphacool Nexxxos UT60 så såg det ut som på sista bilden som du hade, inte mycket skit alls. Jag trodde att EK var noggrannare än Alphacool i sin produktion linje.

Jo första sköljningen kom det en hel del, men andra var det väldigt lite i och i tredje så var det näst intill rent. Körde fem sköljningar per radiator.

Permalänk
Medlem

Ser grymt lovande ut! Härligt att se hela resan dessutom

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av asphyxie:

Ser grymt lovande ut! Härligt att se hela resan dessutom

Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Titta vad som kom med posten i måndags... skulle ha kommit redan förra fredagen om inte posten strulat. De saknade telefonnummer, så när postbilen kom och skulle lämna av det så stannar han bara till i 10 sekunder och åker. Säger att han inte vet vilken port eller dörr han ska ringa på då det inte står numrerat. Som tur var så såg man fanskapen och sprang ikapp han

Som ett barn på julafton så sliter man upp paketet och börjar på en gång!

Det tar sig...

Permalänk
Entusiast

Då tar vi och smäller dit radiatorn och fläktarna i toppen... i all hast så slänger jag dit fläktarna åt fel håll också. Det slog mig när jag knäppte kortet

Dit med nätagget...

Sen kom problemet... när jag skruvade dit fläktarna och radiatorn i taket så var det tamefan precis så att skruvarna hittade gäng. På bottenradden gick det av nån anledning inte alls, stört omöjligt. Att hitta nåt ställe i Gävle som har nån millimeter längre skruvar med samma gäng ska väl inte vara några svårigheter tänkte jag. Jo tjena... XL Bygg hade inga, skickade mig till "Gubben Pettersson" längre ner på gatan och sa "har inte han, då har ingen i Gävle". Han hade såklart inga... väl hemma ringer man Ahlsells, Elfa, Jula och Biltema utan nån större framgång. EKWB hade själva bara 30mm och jag ville ha 35mm. Som tur var så hade Coolerkit.se UNC 6-32 35mm...

Så nu fick jag vänta nån dag till såklart...

Permalänk
Entusiast

I väntan på skruvar så kan man ta tag i andra saker...

Byte av Jet Plate då den som bör vara till min cpu inte var den förinstallerade...

Då var det gjort...

Givetvis visade det sig att jag fick göra om detta då jag blev tvingad att flytta radiatorn i toppen och det ändrade layouten på allting. Så blocket fick vridas 180 grader...

Permalänk
Medlem

Hubba hubba hubba.. Det där chassit alltså... dayuuuummm!

Permalänk
Entusiast

Sen tar vi tag i plåten för reservoarerna och aquaero...

Förbereder för dual loops och hardtubing...

Inser ganska fort att ta dremeln och skapa hål för aquaeron inte är nåt som kommer funka. Då får vi köra den på baksidan helt enkelt...

Permalänk
Entusiast

Vi kan ju dra dit allt som inte har med bottenradden att göra också

EDIT: Jag såg mitt misstag med inre röret i reservoaren och korrigerade det...

Permalänk
Medlem

Cölt! Hoppas du kör raka rör sen.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut! Gillar verkligen chassit

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Entusiast

Tackar. Ska uppdatera ikväll
Har planer att skippa raka rör med 90-graders adaptrar och köra på böja rör istället. Sticker iväg så in i helvete med pengar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ser mycket trevligt ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Skruvarna kom och jag kunde montera dit bottenradiatorn. Dessa var dock skrämmande nära flänsarna. Fick med väldigt många dämppluttar för hårddiskar, nåt jag inte nyttjar. Dessa kunde klippas av på mitten och agera vibrationsdämpning och skapa lite extra avstånd

Sen drog vi klart all slang... bara att fylla den sen då

Permalänk
Entusiast

I med vätska och dags för lite läckagetest...

Blev för tight med drain och tempsensor på undersidan bottenradiatorn, så jag satte drain vid pumpen.

Permalänk
Entusiast

Färdiga resultatet... har väl inte fixat till kabeldragningen perfekt här på framsidan. Men det ska tas tag i framöver

Städade undan i min mancave och gjorde det någorlunda fint. Nu ska bara skärmen bytas mot en X34 Predator så man får uppleva 100hz och G-sync...

Drog upp samma klock som jag hade med min förra kylning. Den klarade samma settings, men temperaturen där låg på 80+ medan jag med detta låg på höga 50/låga 60

Istället för 80+ på det varmare grafikkortet och en klock som började på 2012 för att sen sjunka under 2000 så ligger korten nu i spel mellan 37-40 grader och en stabil klock på 2101. Här körs heaven där jag sökte stabil klock, i heaven maxade korten på 45 grader.

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Sjuka temperaturer och snygg setup. Riktigt fint chassi det där...

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sub:

@Zpnk: Sjuka temperaturer och snygg setup. Riktigt fint chassi det där...

Ja nu brukar jag iofs öppna upp fönstret här i min mancave så det blir kallt och skönt här inne... men när jag gjorde det och körde en repa GTA V så låg jag på 37-38 grader i load. Helt sjuka temperaturer för en som aldrig vattenkylt grafikkort förr

Permalänk
Hedersmedlem

Najs! De chassina är så fräscha. Snyggt bygge!

Blir fan sugen på att börja vattenkyla igen.. var åtta år sen senast. Minns inte allt meck längre.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

random fråga, är det "bättre" med 4x4 istället för 2x8 eller 1x16 gb minne i detta fall? dualchannel osv? , en tanke som ställde mig när jag såg specsen!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Entusiast

Nu brukar man sällan stöta på det bekymret att minnen inte är kompatibla. Men jag plockade ut ett par minnen ur QVL som låg på 16GB och hade en hyfsad hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser fint ut! Hur är chassit att bygga i? Kule med chassin som man inte ser varje dag!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av maniac:

Ser mycket bra ut! Gillar verkligen chassit

Skrivet av MrIzoard:

Det ser mycket trevligt ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CCWarlock:

Najs! De chassina är så fräscha. Snyggt bygge!

Blir fan sugen på att börja vattenkyla igen.. var åtta år sen senast. Minns inte allt meck längre.

Skrivet av Kaninjägarn:

Ser fint ut! Hur är chassit att bygga i? Kule med chassin som man inte ser varje dag!

Tackar allihopa. Chassit var gediget... inte en endaste bit är i plast. Så med alla komponenter i väger det AS! Men vikt och storlek är inga som helst bekymmer för min del. Det står bra där det står. Monteringen tog lite tid, men var inte dryg eller komplicerad. Utrymmesmässigt ser ni att det finns hur mycket plats som helst.

@CCWarlock vad väntar du på?
@Kaninjägarn hur går ditt bygge?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Snyggt bygge i ett trevligt chassi! Hur tycker du att Barrow anslutningarna är? Fundar själv på att beställa lite.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jmeistr:

@Zpnk: Snyggt bygge i ett trevligt chassi! Hur tycker du att Barrow anslutningarna är? Fundar själv på att beställa lite.

Tackar

Nu är jag inte nån som hållt på med vattenkylning särskilt länge. Så jag har inte mycket att jämföra med. Det enda negativa jag kan komma på är att roterbara adaptrarna (90° och 45°) är ganska tröga.

Läst mycket på overclock om just Barrow, googlat, kolla videos osv. Inte många som har nåt direkt negativt att säga

Permalänk
Entusiast

Städat och donat lite i min mancave, hittade dessutom ett passande wallpaper

Permalänk

@Zpnk: mjorå det går men sommaren har varit supermycket jobb men kan hända att det kommer lite uppdates under tors/fredag då jag är ledig 2 dagar!

Visa signatur

PC master race!