Xbox app efter anniversary update vägrar login.

Permalänk
Medlem

Xbox app efter anniversary update vägrar login.

Har ett rätt skumt fel som jag inte lyckats spåra orsaken till eller hitta någon lösning på, på två av burkarna här hemma har det efter anniversary update inte gått att logga in på Xbox appen, innan AU fungerade det prima i bägge. Felmeddelandet jag får efter ett par försök är att jag inte är ansluten till internet.
Innan ni frågar så ja bägge burkarna har anslutning och det är bara xbox appen som inte kan ansluta till microsoft kontot, alla andra appar och program ansluter direkt utan minsta problem på bägge datorerna, jag kan köra hela login processen inklusive tvåstegs verifieringen så uppenbarligen har appen kontakt med MS men efter verifieringen när appen ska få hem kontoinfo så slutar det bara med felmeddelande.

Har provat att logga in med lokalt konto i windows för att sedan lägga till MS konto i appen, detta hjälpte inte.
Har kollat över alla brandväggar men även i fullt öppet läge sker samma sak.
Har rensat all cache på appen, hjälpte inte
Har omregistrerat appen via powershell kommando
Har total ominstallerat appen
Har även gjort ovanstående för den dolda appen XBOX Identity Provider
Har grävt igenom loggboken utan någon som helst indikation på vad som går fel
Har dessutom provat att logga in på två andra datorer på samma nät som kör AU även dom och där fungerar det hur bra som helst och login är omedelbar. Dessa datorer är identiska i mjukvara men på två av fyra så blåvägrar som sagt login utan någon uppenbar anledning och enbart i xbox appen.

Har någon råkat ur för detta kanske?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ok, skam den som ger sig, efter att ha provat ett tiotal lösningar till denna morgon så provade jag att avinstallera appen och installera den igen. Då funkade skiten.
Varför det beslutade sig fungera denna vända vet jag icke då jag avinstallerat den två gånger tidigare utan resultat. Jaja det kanske är till hjälp för någon annan stackare...

Update: Har nu fixat felet på burk nummer två och då höll jag reda på varje grej jag gjorde och det visade sig vara TCP/IP stacken som behövde en reset genom att köra nedanstående kommando i förhöjd kommandotolk

netsh int ip reset

Det kan hända att man behöver fixa rättigheter att köra kommandot, detta görs genom regedit och sedan högerklicka på nyckel 26 som hittas på stället visat här nedanför.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Nsi\{eb004a01-9b1a-11d4-9123-0050047759bc}\26

Där bör det stå Alla, bocka i fullständig behörighet och tryck verkställ, återupprepa sedan "netsh int ip reset" i kommandotolken. Rättigheterna återställer sig själva vid omstart så man behöver inte in och ändra via regedit.

Efter detta så avinstallerade jag Xbox appen genom förhöjd powershell med kommandot, kom ihåg att starta om efter avinstallationen.

Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage

För att sedan åter installera Xbox apppen behöver man bara söka efter xbox i windows store och installera.

PS. på första burken fick jag blåskärm efter att ha nollställt tcp/ip men det berodde på en gammal nätverksdrivare, efter att först avinstallerat den & återgått till windows egna så kunde ovanstående fix göras utan att skapa blåskärm. Varför jag har behövt göra detta på två av fyra maskiner kan jag inte svara på, bägge använder dock Intel NIC och naturligtvis intel drivare, det skulle kunna vara det som är grundorsaken.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::