Apple dubblerar lagringsutrymmet och prissänker Ipad- och Iphone-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Oavsett så funkar det, Apple säljer allt...kvittar priset då kunderna som köper går efter vad kändisarna har för mobiler...och kändisarna har en tendens att sätta Iphones i trend..Och Apple betalar såklart gärna kändisarnas chefer för att göra lite trend-reklam för Apple på detta sätt..

Win win för alla, förutom oss ''vanliga'' drönare..

Källa på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Källa på det?

Källa?

Starta TV'n..kolla på första serie från USA, kolla en Iphone...Ställ över till en annan amerikansk serie...åhå! kolla en till Iphone! :D...Hur är det med datorerna då?!

Kolla en Mac!..slår över till en annan kanal, kollar på serie...också från USA, kolla en Mac!

Reklam överallt..

Kolla på reklam, Iphone...de gör reklam i reklam för Iphone..Varför?! _ALLA_ vet vad en Iphone är...varför...för att kändisarna trycker fram de i nyllet på oss drönare...reklam reklam reklam..sublimitet reklam..Allt sitter i psyket..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

älskar att priset på ipadsen har gått upp även fast dom sa att de skulle stanna på samma prislapp...

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Knightmare:

Qualcomm har aldrig designat en 8 core eller 4+4 core så jag vet inte vad det är för pollett som trillat ner eller hur de följer efter Apple.
Scorpion var 1 eller 2 core, Krait var 2 eller 4 core och Kryo är 4 core.

Det handlar om kostnad. Det är mycket (mycket!) billigare att designa en liten halvkass core och multiplicera den med 8 mot att designa en bra single core.

/Oliver

En 2+2 är effektivt en dual-core CPU, tidigare CPU-mikroarkitektur från Qualcomm, "Krait", var en quad-core design. Samsung har en 4+4, så rent praktiskt är det en quad-core design. (Är fullt medveten att det numera går att använda alla kärnor samtidigt, men i praktiken kör man endera på de starka eller på de svaga ändå).

Allt mer än två kärnor är meningslöst för en telefon, något som bl.a. Qualcomm själva har kommit fram till efter att analysera hur en lång rad Android-applikationer använder CPU-delen.

Så polletten som trillat ned för Qualcomm är just det att quad-core designer, vare sig det är 4 kärnor eller "octa-core" 4+4 är fel väg att gå.

Sedan har inte Qualcomm följt Apple till 2+2, Kryo kom ut ungefär ett år före A10 Fusion. Men man har numera anammat den strategi Apple hela tiden haft för mobila enheter (och som även Intel har för laptops), nämligen få och rejält snabba kärnor.

Visst är det billigare att skapa designer med få långsamma kärnor. Men de flesta som designar kretsar uppenbarligen inte experter på programvaruutveckling då det tidigare funnits en naiv tro att bara det finns god tillgång på CPUer med många kärnor så löser det sig programmässigt. Det man missat är att vissa problem helt enkelt är sekventiella och finns inget vettigt man kan göra med många kärnor där. Väldigt mycket av det som görs på en telefon, pekplatta och laptop är just sekventiella problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

En 2+2 är effektivt en dual-core CPU, tidigare design från Qualcomm, "Krait", var en quad-core design. Samsung har en 4+4, så rent praktiskt är det en quad-core design. (Är fullt medveten att det numera går att använda alla kärnor samtidigt, men i praktiken kör man endera på de starka eller på de svaga ändå).

Allt mer än två kärnor är meningslöst för en telefon, något som bl.a. Qualcomm själva har kommit fram till efter att analysera hur en lång rad Android-applikationer använder CPU-delen.

Så polletten som trillat ned för Qualcomm är just det att quad-core designer, vare sig det är 4 kärnor eller "octa-core" 4+4 är fel väg att gå.

Sedan har inte Qualcomm följt Apple till 2+2, Kryo kom ut ungefär ett år före A10 Fusion. Men man har numera anammat den strategi Apple hela tiden haft för mobila enheter (och som även Intel har för laptops), nämligen få och rejält snabba kärnor.

Visst är det billigare att skapa designer med få långsamma kärnor. Men de flesta som designar kretsar uppenbarligen inte experter på programvaruutveckling då det tidigare funnits en naiv tro att bara det finns god tillgång på CPUer med många kärnor så löser det sig programmässigt. Det man missat är att vissa problem helt enkelt är sekventiella och finns inget vettigt man kan göra med många kärnor där. Väldigt mycket av det som görs på en telefon, pekplatta och laptop är just sekventiella problem.

Exakt.

Personligen så skulle jag föredra 2st starka trådar som är energisnåla och kan utföra beräkningar snabbt, än 8st söliga och energihungriga knölar..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Ja? iPhones och Mac är betydligt större i USA. Som att säga att i alla svenska serier så bara kör dom Saab och Volvo. Vad är det för konstigt med det?

Bara för att du ogillar OS-X och iOS är det inte dåligt. Tvärtemot är det brilliant för dom som behöver det.
Ja det är dyra produkter, men du får vad du betalar för också. Jag kan fortfarande uppdatera min MBP från 2007 med senaste OS-X. Min iPhone 4S får fortfarande updates. Kan du säga detsamma om bärbar från Asus eller en Nexus telefon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

@Fisken1986: Ja? iPhones och Mac är betydligt större i USA. Som att säga att i alla svenska serier så bara kör dom Saab och Volvo. Vad är det för konstigt med det?

Bara för att du ogillar OS-X och iOS är det inte dåligt. Tvärtemot är det brilliant för dom som behöver det.
Ja det är dyra produkter, men du får vad du betalar för också. Jag kan fortfarande uppdatera min MBP från 2007 med senaste OS-X. Min iPhone 4S får fortfarande updates. Kan du säga detsamma om bärbar från Asus eller en Nexus telefon?

Även jag kan kränga in Windows 10 i min gamla C2D dator från 2006-7...så vad vill du komma med detta?

Android har jag pga det är öppet, det är liksom min telefon och inte ''gör på Apple's sätt eller inte alls''

Jag har varit i båda världar...IOS och Android när det kommer till mobiltelefoner...IOS är..vad kan man säga..sett ett sett alla, oavsett om du vill att din 4S ska lagga mer med senaste IOS så är det upp till dig...Har hört att 4S inte är så trevlig längre med senare IOS än 4.2.1 eller vad det var..

http://www.99mac.se/forum/t/284286-lagg-i-iphone-4

Google är väl större i USA och i världen än Apple?

Som sagt...kändistrend..Apple är inget annat än bling bling ''Hollywood'' och det säljer alla vill ju vara Kim kardashia eller de andra dramadrottningarna.

Min LG G3 kommer dock få Nougat har jag läst den telefonen är hyfsat gammal nu.

Jag har sagt mitt och tänker inte starta ett flamewar...gillar och ogillar alla operativsystem..IOS faller mig inte i smaken bara..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: har du drivrutiner certifierade för Win 10 till den gamla burken?

Hur är Android mer öppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur du än vrider eller vänder på det så är 810 en åttakärnig processor.

Företagets sämsta produkt. Sen har dom en hög av 2+4 som inte är mycket bättre sett till prestandan.
(Sen finns även 625, 615, 616, 617, 435, 430 etc som är 4+4, aldrig designat var det ja)

Därav att poletten trillat ner och 820 blev skapad.

Alla dom platform du nämner utom 820 har cpu designad av ARM och inte Qualcomm. Jag har jobbar mycket med 810 och vet vilket skit det är men det är inte Qualcomm som designat kärnorna (4xA53 och 4xA57).

Skrivet av Yoshman:

En 2+2 är effektivt en dual-core CPU, tidigare CPU-mikroarkitektur från Qualcomm, "Krait", var en quad-core design. Samsung har en 4+4, så rent praktiskt är det en quad-core design. (Är fullt medveten att det numera går att använda alla kärnor samtidigt, men i praktiken kör man endera på de starka eller på de svaga ändå).

Allt mer än två kärnor är meningslöst för en telefon, något som bl.a. Qualcomm själva har kommit fram till efter att analysera hur en lång rad Android-applikationer använder CPU-delen.

Så polletten som trillat ned för Qualcomm är just det att quad-core designer, vare sig det är 4 kärnor eller "octa-core" 4+4 är fel väg att gå.

Sedan har inte Qualcomm följt Apple till 2+2, Kryo kom ut ungefär ett år före A10 Fusion. Men man har numera anammat den strategi Apple hela tiden haft för mobila enheter (och som även Intel har för laptops), nämligen få och rejält snabba kärnor.

Visst är det billigare att skapa designer med få långsamma kärnor. Men de flesta som designar kretsar uppenbarligen inte experter på programvaruutveckling då det tidigare funnits en naiv tro att bara det finns god tillgång på CPUer med många kärnor så löser det sig programmässigt. Det man missat är att vissa problem helt enkelt är sekventiella och finns inget vettigt man kan göra med många kärnor där. Väldigt mycket av det som görs på en telefon, pekplatta och laptop är just sekventiella problem.

Ok så Krait var en quad core. Tycker du Krait var en dålig arkitektur för sin tid?
Kryo är designad som en 2+2 men kärnorna är identiska. Det är cache-implementationen som skiljer som gör att de är snabba eller energisnåla.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den enda som kommer i närheten är Qualcomms 820 (Som är 2+2 kärnor).

De åttakärniga är hopplöst efter, just för att dom är åttakärniga. Helt värdelöst i telefoner, inte undra på varför Qualcomm följer efter Apple.

http://www.anandtech.com/show/9820/the-google-nexus-6p-review...
http://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-ip...
http://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-ip...
http://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-ip...

Det jag såg där är att Exynos sopade mattan med iPhone i physics, vilket använder just processorn. 😁

Det andra var mest grafiktester och där vinner såklart iPhone som alltid haft kraftigare grafik i sina lurar.
Men nu pratade jag om just själva processorn. 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En 2+2 är effektivt en dual-core CPU, tidigare CPU-mikroarkitektur från Qualcomm, "Krait", var en quad-core design. Samsung har en 4+4, så rent praktiskt är det en quad-core design. (Är fullt medveten att det numera går att använda alla kärnor samtidigt, men i praktiken kör man endera på de starka eller på de svaga ändå).

Allt mer än två kärnor är meningslöst för en telefon, något som bl.a. Qualcomm själva har kommit fram till efter att analysera hur en lång rad Android-applikationer använder CPU-delen.

Så polletten som trillat ned för Qualcomm är just det att quad-core designer, vare sig det är 4 kärnor eller "octa-core" 4+4 är fel väg att gå.

Sedan har inte Qualcomm följt Apple till 2+2, Kryo kom ut ungefär ett år före A10 Fusion. Men man har numera anammat den strategi Apple hela tiden haft för mobila enheter (och som även Intel har för laptops), nämligen få och rejält snabba kärnor.

Visst är det billigare att skapa designer med få långsamma kärnor. Men de flesta som designar kretsar uppenbarligen inte experter på programvaruutveckling då det tidigare funnits en naiv tro att bara det finns god tillgång på CPUer med många kärnor så löser det sig programmässigt. Det man missat är att vissa problem helt enkelt är sekventiella och finns inget vettigt man kan göra med många kärnor där. Väldigt mycket av det som görs på en telefon, pekplatta och laptop är just sekventiella problem.

Att allt över 2 vore är meningslöst håller jag verkligen inte med om, det som avgör vad som är bäst rent prestandamässigt är hur programmen hanterar trådarna, kan ett program köras på fler kärnor som går på lägre spänning kontra 2 kärnor på hög spänning så är ju lägre spänning bättre i en telefon.

Det är exakt samma gamla argument som används nu som när Intel släppte 4-kärnig CPU, det var minsann meningslöst vräkte folk ur sig utan en tanke på att det var programmen som var bromsklossarna inte antalet kärnor.

Jag tar hellre 40 kärnor i 100mhz än en kärna i 4ghz, den senare kommer sluka betydligt mer ström än den första. Vad vi borde gnälla på är snarare att vi har få program som tar till vara kraften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Som sagt...kändistrend..Apple är inget annat än bling bling ''Hollywood'' och det säljer alla vill ju vara Kim kardashia eller de andra dramadrottningarna.

Det verkar som du projicerar så det vore en bättre idé om du talade för dig själv.

Jag har min iPhone för jag tycker det är den mest kompletta mobilen på marknaden, och paddan har jag för att den helt enkelt är bäst att rita och måla på. Vad kändisar gör kunde jag inte bry mig mindre om. Du verkar dock ha koll på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightmare:

Alla dom platform du nämner utom 820 har cpu designad av ARM och inte Qualcomm. Jag har jobbar mycket med 810 och vet vilket skit det är men det är inte Qualcomm som designat kärnorna (4xA53 och 4xA57).
/Knight

Det är väl egentligen helt orelaterat, det är fortfarande något Qualcomm lanserat och pushat för.

Skrivet av Dem8n:

Det jag såg där är att Exynos sopade mattan med iPhone i physics, vilket använder just processorn. 😁

Det andra var mest grafiktester och där vinner såklart iPhone som alltid haft kraftigare grafik i sina lurar.
Men nu pratade jag om just själva processorn. 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Läste vi samma tester?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

@Fisken1986: har du drivrutiner certifierade för Win 10 till den gamla burken?

Hur är Android mer öppet?

Jepp, min gamle mor använder den datorn just nu utan problem En bärbar med en C2D processor med Windows 10 pro X64.

Ändra ikoner, använda emulatorer...egna skins egna launchers m.m m.m..Utan att behöva ''jail breaka'' den

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det verkar som du projicerar så det vore en bättre idé om du talade för dig själv.

Jag har min iPhone för jag tycker det är den mest kompletta mobilen på marknaden, och paddan har jag för att den helt enkelt är bäst att rita och måla på. Vad kändisar gör kunde jag inte bry mig mindre om. Du verkar dock ha koll på det.

Du talar emot dig själv så...jag vet inte vad jag ska motargumentera

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Du talar emot dig själv så...jag vet inte vad jag ska motargumentera

Om du hittar en motsägelse i det jag skrev så fantiserar du.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dem8n:

Att allt över 2 vore är meningslöst håller jag verkligen inte med om, det som avgör vad som är bäst rent prestandamässigt är hur programmen hanterar trådarna, kan ett program köras på fler kärnor som går på lägre spänning kontra 2 kärnor på hög spänning så är ju lägre spänning bättre i en telefon.

Det är exakt samma gamla argument som används nu som när Intel släppte 4-kärnig CPU, det var minsann meningslöst vräkte folk ur sig utan en tanke på att det var programmen som var bromsklossarna inte antalet kärnor.

Jag tar hellre 40 kärnor i 100mhz än en kärna i 4ghz, den senare kommer sluka betydligt mer ström än den första. Vad vi borde gnälla på är snarare att vi har få program som tar till vara kraften.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, kolla trenden för PC. Den går allt mer mot laptops och laptops går allt mer mot ultratunna tvåkärniga modeller.

Orsaken? För väldigt nära 100 % av de som använder en PC är det ingen skillnad med två eller fyra kärnor, det enda som spelar roll är enkeltrådprestanda.

Nämn ett par program på en telefon som har nytta av mer än kärna. Nämn ett enda som har nytta av fler än två...

Att programmen är befattade så beror på typen av program som körs på mobiler och laptops. Med rätt typ av problem (t.ex. många serverlaster) är det absolut bättre med fler lite svagare kärnor för om man har problem som kan dra nytta av det så får man absolut bättre aggregerad prestanda över många svaga kärnor än få starka med avseende på pris, effekt och antal transistorer.

Skrivet av Dem8n:

Det jag såg där är att Exynos sopade mattan med iPhone i physics, vilket använder just processorn. 😁

Det andra var mest grafiktester och där vinner såklart iPhone som alltid haft kraftigare grafik i sina lurar.
Men nu pratade jag om just själva processorn. 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Fysiktestet i 3Dmark är ett problem ur klassen embarrassingly parallel. Hur många program kan du räkna upp som du kör på din dator och din mobil som hamnar i den klassen? Extremt nära 100 % kommer i stället att tillhöra klassen "inherently sequential" och deras prestanda beror uteslutande på enkeltrådprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

"De nya ingångspriserna för nu föregående Iphone 6S och Iphone 6S Plus är 6 395 respektive 7 495 kronor med 32 GB lagringsutrymme, och för 1 100 kronor extra går båda att köpa med 128 GB."

Man vet redan på förhand att det är sinnesrubbade priser när det står Apple i rubriken.. men 1100kr extra för att gå från 32Gb till 128Gb? Vad kan minneskorten kosta för Apple vid tillverkningen av telefonerna... 10kr? Det är helt vansinnigt.

Det är inte bara Apple. Utan alla tillverkare tar ockerpriser för dubbla utrymmen. ca 500:- 16->32GB. 16->64GB ca 1000:-.
Tror det var ca 30kr för 128GB nand flash minnen.

Längst ner en fingerrvisning på ca hur mycket det kostar.
http://www.dramexchange.com/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Finns det nån anledning att köpa en äpplskrutt? Apple vad som bäst (mjukvarumässigt med sin bärbara 1.67 som jag fortfarande surfar med. Och ska jag vara ärlig så är den snabbare än tidiga macbookmodeller med hästlängder trors att den bara har en core och max 2gb minne. Jag skulle ha kastat det till optimiserginsproblem, men så är inte fallet.

Efter Mavericks så är systemet kasst och nästan like fult som w8.1

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl egentligen helt orelaterat, det är fortfarande något Qualcomm lanserat och pushat för.

Men det var ju mikroarkitektur vi snackade om så jag tycker det är relevant. Enda anledningen att Qualcomm använde ARM's 4+4 i 810 var ju att dom inte hann få Kryo färdig i tid samtidigt som de ville få ut en 64-bit platform. Nu i efterhand kanske de borde kört på Krait 32-bit en generation till.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är inte bara Apple. Utan alla tillverkare tar ockerpriser för dubbla utrymmen. ca 500:- 16->32GB. 16->64GB ca 1000:-.
Tror det var ca 30kr för 128GB nand flash minnen.

Längst ner en fingerrvisning på ca hur mycket det kostar.
http://www.dramexchange.com/

Inte alla, vissa släpper billigare lurar med 64Gb direkt. Men orsaken till det blir dyrare med mer GB är oftast att dom kör dyrare minnen (högre hastighet), sen kryddar dom så klart på priset kraftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl egentligen helt orelaterat, det är fortfarande något Qualcomm lanserat och pushat för.

Jaså? Läste vi samma tester?

Ja men du kanske missade just den biten 😊
Kolla på physics i 3dmark

http://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-ip...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Knightmare:

Men det var ju mikroarkitektur vi snackade om så jag tycker det är relevant. Enda anledningen att Qualcomm använde ARM's 4+4 i 810 var ju att dom inte hann få Kryo färdig i tid samtidigt som de ville få ut en 64-bit platform. Nu i efterhand kanske de borde kört på Krait 32-bit en generation till.

/Knight

Krait var en quad-core design. Även om SD810 var 4+4 så är den betydligt närmare quad-core än octa-core i praktiken.

Kryo är 2+2, d.v.s. det är betydligt närmare en dual-core än en quad-core design.

Om inte Apples systemkretsar var "bevis" nog så lär Qualcomm fått det svart-på-vitt när SD808 (som är 2+4, d.v.s. rent praktiken en dual-core för det som använder de snabba kärnorna) presterade väldigt nära SD810. Den skillnad som i praktiken fanns mellan dessa två systemkretsar var mindre än vad teoretisk skillnad i enkeltrådprestanda och GPU-kraft skvallrar om (SD810 har en snabbare GPU samt är lite högre klockad i de starka kärnorna).

Sedan är det absolut inget fel på Cortex A53 (den lilla kärnan), tvärt om är det en riktigt bra design givet avsikten med mikroarkitekturen. Cortex A57 lämnar däremot en del övrigt att önska, men den var ändå snabbare än Krait i absoluta tal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Ja men du kanske missade just den biten 😊
Kolla på physics i 3dmark

http://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-ip...

Känns mer som du missade typ alla länkar.

Det står även uttryckligen under 3Dmark att det är ett problematiskt test. Allting beror ju på Bullet, så det är kanske inte konstigt.

http://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-ip...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sedan är det absolut inget fel på Cortex A53 (den lilla kärnan), tvärt om är det en riktigt bra design givet avsikten med mikroarkitekturen. Cortex A57 lämnar däremot en del övrigt att önska, men den var ändå snabbare än Krait i absoluta tal.

Jo A57 är snabbare i absoluta tal men en A57 core i SD810 drar 400 mA när den är online utan last. Det är helt horribelt.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hmm, kolla trenden för PC. Den går allt mer mot laptops och laptops går allt mer mot ultratunna tvåkärniga modeller.

Blä sluta, ge mig desktop med 16 snabba kärnor