Permalänk
Medlem

Nätverk och elnät

Jag tänkte drar en vanlig elkabel i samma kabelkanal, inköpta på Kjell och company, som jag har mina nätverkskablar. Kommer det att ha någon negativ inverkan på nätverket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGD:

Jag tänkte drar en vanlig elkabel i samma kabelkanal, inköpta på Kjell och company, som jag har mina nätverkskablar. Kommer det att ha någon negativ inverkan på nätverket?

Pratar vi om att dra kablar bakom en golvlist eller liknande eller är det någon form av fast installation. I en fast installation får du inte dra dem tillsammans, men om du drar en vanlig förlängningssladd tillsammans med en nätverkskabel i en externt monterad kabelkanal är det ok. För att elen inte ska räknas som fast installation ska du koppla in din sladd med en kontakt i ett vanligt vägguttag och sladden får inte gå i eller genom väggar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@CGD:
Ja, elkablar avger magnetisk fält som stör, dock så kan du använda isolerad nätverks kabel.
STP, UTP, FTP Cable

@giplet
Man får lov att dra fast installation från kopplingsdosa "om man har kunskap" (vad som räknas som "kunskap" kan dock tolkas olika), det man inte får göra är att dra från ett propp/elskåp.
Dock så har du rätt i att det får inte gå genom väggar etc.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzader:

@giplet
Man får lov att dra fast installation från kopplingsdosa "om man har kunskap" (vad som räknas som "kunskap" kan dock tolkas olika), det man inte får göra är att dra från ett propp/elskåp.
Dock så har du rätt i att det får inte gå genom väggar etc.

Så vitt jag vet är du helt ute och cyklar kring vad du får lov att göra med el själv. Jag rekommenderar ingen att följa det du skrivit ovan.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hem...

Nu var det dock inte det som var frågan. Om man köper en kabelkanal för montering på vägg, vilket jag tror är vad TS tänker köpa, så får man dra en förlängningssladd tillsammans med en nätverkskabel i den så länge elen inte är en fast installation utan kopplas in med stickpropp. Vid fast installation får de inte dras tillsammans. Sedan om det är lämpligt på grund av störningar är en annan fråga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag tänkte drar en vanlig elkabel i samma kabelkanal, inköpta på Kjell och company, som jag har mina nätverkskablar. Kommer det att ha någon negativ inverkan på nätverket?

Nej. Nätverkskablar är balanserade och klarar störningar inom rimliga gränser utan problem. Så jag rekommenderar INTE skärmad kabel (STP) som Belzader föreslår om du inte vet hur en sådan installation skall göras korrekt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför får man inte dra en el förlängningssladd genom ett hål i väggen vid en innerdörr. Det går ju bra med TP kabel eller TV kabel?
Men det var ju egentligen inte det frågan handlade om utan om det blev någon störning i TP kabeln från elkabeln. Jag har redan köpt och även satt upp en del kabelkanaler. www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/kabe...
Skulle det vara någon märkbar skillnad om jag drog elkabeln utanför kabelkanalen?

Permalänk
Avstängd

@CGD:

Allt handlar om att en elkabel kan alstra en massa värme speciellt vid en kortslutning, efter det kan en brand uppstå. Gör man fel gäller inga försäkringar, "big looser"!

Sen angående störningar så finns det nog inget facit på det för elnätet är fullt med störningar som förstör den perfekta sinusvågen, frekvensomriktare är ett exempel som ofta numera finns i tvättmaskiner.

Jag är själv rabiat och har dragit skärmade nätverkskablar men då kör jag med en riktig router som har en jordpunkt. Mina nätverkskablar går då precis förbi tvättsugan och jag vill inte få in skiten som en tvättmaskin kan generera. Men förmodligen så skulle det funka lika bra med oskärmade.

Men du märker väl själv om det funkar eller ej?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@CGD:
Ja, elkablar avger magnetisk fält som stör, dock så kan du använda isolerad nätverks kabel.
STP, UTP, FTP Cable

@giplet
Man får lov att dra fast installation från kopplingsdosa "om man har kunskap" (vad som räknas som "kunskap" kan dock tolkas olika), det man inte får göra är att dra från ett propp/elskåp.
Dock så har du rätt i att det får inte gå genom väggar etc.

Att utöka en fast installation är ett behörighetskrävande arbete och det räcker inte med "nödig kännedom".

Man får med begräsningar göra vissa elarbeten själv, tillexempel byta en strömbrytare eller ett vägguttag. Man får t.ex. inte byta från en strömbrytare till en dimmer. Och man får inte koppla en kabel från en dosa eller vägguttag och klamra fram en ny kabel till ett nytt uttag.

Av de saker man FÅR göra så ska man ha "nödig kännedom". Det innebär att man själv ansvarar för att man har förstått hur arbetet ska utföras. Om något händer så faller det alltid tillbaka på om man haft nödig kännedom eller inte. Och om man gjort något på ett felaktigt sätt så har man uppenbarligen inte haft nödig kännedom, kunskap, om hur arbetet skulle varit utfört och man har då per automatik inte uppfyllt kravet och därmed inte heller haft tillåtelse enligt lagen att utföra det man gjort.

Det finns olika behörighetstyper som ger olika nivåer av vad man får göra. Rent generellt kan man säga att en elektriker som gått yrkesutbildning och sedan är anställd på ett elföretag (ett företag som har en behörig installatör), jobbar på den behörige installatörens behörighet. De flesta elektriker har ingen egen behörighet. De skulle kunna ansöka om en enklare behörighet och på så sätt kunna göra en del arbeten. Men så länge man som elektriker inte ansöker om dessa behörigheter så arbetar man på dagtid/arbetstid under den behöriges överinseende och ansvar. När man slutar 16.00 så har man i praktiken lika lite behörighet att utföra arbeten som en lekman. Detta kan vara värt att tänka på när man anlitar "elektrikerpolarn" att göra lite kvällsjobb.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag får ju lite problem.
Jag har ett hål i väggen invid dörr mellan sovrum och hall. I hålet har jag satt en skarv till VP rör och har idag dragit en TP kabel därigenom. Det finns ett vanligt vägguttag vid detta hål i sovrummet. Därifrån hade jag tänkt dra en vanlig elkabel till ett vanligt grenuttag. Här ska jag sätta en router och en en switch.
Jag kan ju också dra från ett uttag i andra ändan utav hallen. Då behöver kabeln inte passera någon vägg men blir ungefär dubbelt så lång.
Att be en elektrisk firma fixa ett nytt vägguttag tror jag kommer att kosta rätt mycket.
Så hur tycker ni jag ska göra?
Tanken är att göra ett skåp ovanför ytterdörren och där sätta router och switch och därifrån dra ut TP kablar till de olika rummen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Jag får ju lite problem.
Jag har ett hål i väggen invid dörr mellan sovrum och hall. I hålet har jag satt en skarv till VP rör och har idag dragit en TP kabel därigenom. Det finns ett vanligt vägguttag vid detta hål i sovrummet. Därifrån hade jag tänkt dra en vanlig elkabel till ett vanligt grenuttag. Här ska jag sätta en router och en en switch.
Jag kan ju också dra från ett uttag i andra ändan utav hallen. Då behöver kabeln inte passera någon vägg men blir ungefär dubbelt så lång.
Att be en elektrisk firma fixa ett nytt vägguttag tror jag kommer att kosta rätt mycket.
Så hur tycker ni jag ska göra?
Tanken är att göra ett skåp ovanför ytterdörren och där sätta router och switch och därifrån dra ut TP kablar till de olika rummen.

Du kanske inte behöver passera väggen med 230V om apparaterna har en lös nätdel ? Måste nätverksdelarna sitta på "fel" sida väggen, går det inte att dra igenom nätverkskabel i stället ?
Lägg gärna upp bilder på hur det ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hålet i väggen sitter där väggkontakten i sovrummet sitter. Så jag måste dra sladden igenom hålet och sedan blir det 4 meter kabel i hallen. Jag kan också välja ett uttag som finns i hallen. Där sitter det redan rätt mycket. Flera kontakter till hemmabions olika delar. Om jag drar en förlängningssladd härifrån blir den 6 meter men kommer då inte att passera någon vägg. Både routern och switchen har separat nätdel som sätts i vägguttaget med en sladd till själva apparaten. Dessa sladdar är dock inte tillräckligt långa. Men vad är det egentliga problemet med att dra en elkabel via ett hål i väggen?
(Jag vet inte hur jag ska lägga upp en bild)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Hålet i väggen sitter där väggkontakten i sovrummet sitter. Så jag måste dra sladden igenom hålet och sedan blir det 4 meter kabel i hallen. Jag kan också välja ett uttag som finns i hallen. Där sitter det redan rätt mycket. Flera kontakter till hemmabions olika delar. Om jag drar en förlängningssladd härifrån blir den 6 meter men kommer då inte att passera någon vägg. Både routern och switchen har separat nätdel som sätts i vägguttaget med en sladd till själva apparaten. Dessa sladdar är dock inte tillräckligt långa. Men vad är det egentliga problemet med att dra en elkabel via ett hål i väggen?
(Jag vet inte hur jag ska lägga upp en bild)

Ladda upp bilden hos nån bildserver typ www.ladda-upp.se sedan länkar du in bildens url med hjälp av "img tagg" så syns bilden.
Man får inte göra en dold installation utan elbehörighet, dessutom är troligen kabelypen inte alls godkänd för att dra i en vägg tex så kan isoleringen vara för "mjuk" så den flyter undan om den utsätts för tryck typ en skarp kant vid väggenomföringen och troligen är det inte heller så bra skydd mot spik, dessutom så är många skarvsladdar/grendosor och liknande försedda med relativt klena ledare så resistansen blir hög och det gör att den typen av kabel kan bli varm och om den då är placerad inuti en vägg får kabeln dålig kylning som gör att risken ökar att isoleringen flyter ut eller att det uppstår en brand.

Det finns en del tekniska anledningar till att man ska använda rätt kabeltyp på rätt ställe och för att se till att anläggningen designas tätt så finns det krav på elbehörighet för de flesta saker som ska göras utom enkla reparationer där man bara ersätter nått med en samma typ av detalj, att ändra något eller att nyinstallera kräver behörighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGD:

Hålet i väggen sitter där väggkontakten i sovrummet sitter. Så jag måste dra sladden igenom hålet och sedan blir det 4 meter kabel i hallen. Jag kan också välja ett uttag som finns i hallen. Där sitter det redan rätt mycket. Flera kontakter till hemmabions olika delar. Om jag drar en förlängningssladd härifrån blir den 6 meter men kommer då inte att passera någon vägg. Både routern och switchen har separat nätdel som sätts i vägguttaget med en sladd till själva apparaten. Dessa sladdar är dock inte tillräckligt långa. Men vad är det egentliga problemet med att dra en elkabel via ett hål i väggen?
(Jag vet inte hur jag ska lägga upp en bild)

I äldre anläggningar kan det finnas potentialskillnader mellan rum också, vilket gör att om du drar en förlängningssladd från ett rum till ett annat så kan du råka ut för starka utjämningsströmmar mellan apparater i rummet. Nu kan ju själva grejen med att dra en förlängningssladd genom ett hål i väggen tyckas vara liten, men poängen är att om man inte har koll på vad man gör så håll dig till reglerna så är du safe.

Jag förstår inte problemet om skillnaden på sladdens längd är ynka 2m. Om du inte hittar en sladd med lämplig längd kan du ju bygga en egen. Det finns också snygga kabelkanaler man kan skaffa så att det i princip blir osynligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja, jag ska följa era råd och dra elkabeln från uttag i hallen och då slipper jag gå genom en vägg. Jag tror inte att routern och switchen kan dra så mycket ström.
Jag ska för säkerhets skuld också låta bli att dra elkabeln i samma kabelkanal som TP kablarna.

Permalänk
Medlem

Man behöver INTE skärmad nätverkskabel i ett hem - glöm det.

Jag har varit med om EN kund där vi inte kunde få fram godkända mätresultat för Gigabit på oskärmat. Det var en pappersindustri med 10KV frekvensstyrda maskiner.

Har man de magnetfälten hemma så finns det bara en lösning - flytta.

vanlig 230V 50HZ har inte minsta lilla chans att röra till det för ethernet.
sen får man faktiskt dra 230V och cat kablage i samma kanal under vissa förutsättningar som att kanalen ska vara avsedd för det och man drar en elkabel med tillräcklig isolering. Titta på ett kontor där det brukar stå uttagsstolpar med både el och data i eller kanalen löngs väggen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415