ROG STRIX 1070 fläktar startar ej. 93°C

Permalänk
Medlem

ROG STRIX 1070 fläktar startar ej. 93°C

Jag körde ROG Realbench tester i 15 min intervall för att undersöka effekten av olika chassi-fläkt-konfigurationer på min CPU temp när jag märkte att det luktade bränt.

Jag kontrollerade min GPU temp vilken låg på 93°C medan jag körde ROG Realbech stress test!
Jag stoppade testet och märkte att fläktarna stod helt stilla.

Jag väntade på att de skulle starta men när de inte gjorde det så körde jag igång GPU Tweak II som jag vanligtvis inte har igång.
GPU Tweak II visade att INGEN profil var markerad. Jag klickade på "Gaming"-profilen och fläktarna snurrade igång som galna!, och kylde sedan snabbt ner kortet.

Nu känns det som att jag inte kan lita på att fläktarna på mitt ROG STRIX GTX 1070 kort kommer att starta när kortet blir varmt! Såvida jag inte startar GPU Tweak II och väljer en profil...

Till frågorna:
1. Kan mitt kort ha blivit skadat när det körde Realbench i 93°C i 30~40 min?
2. HUR kan detta ske? Kortet ska inte vara beroende av mjukvara som GPU Tweak II för fläktfunktionaliteten!
3. Vad kan jag göra för att fixa problemet?

Jag har installerat NVIDIAs GeForce Experience som håller mina GeForce drivare uppdaterade.
Jag har INTE installerat 1070 driver paketet från ASUS, utan endast direkt från NVIDIA.

4. Finns det några ROG specifika drivare som jag saknar?
5. Existerar det någon slags GPU-korts BIOS som kan uppdateras eller andra drivare?
6. Kan mitt kort vara trasigt på nått sätt? Antingen fysiskt eller mjukvaru bugg?

Jag är väldigt försiktig med min dator och behandlar den med yttersta respekt, och nu känns det som att min dyrbaraste komponent kan vara skadad och dysfunktionell!

EDIT Översatte från engelska till svenska

Översättning
Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

@DaaGnall:

graphics card can withstand normally 80-90 degrees during load with no problems (do not max temp for the 10xx series)
but the card should throttle due to heat before it reaches the point that it takes damage from it

but ask your dealer what they think about this
otherwise it is just to continue and if it stops working, you have the guarantee

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@DaaGnall:

graphics card can withstand normally 80-90 degrees during load with no problems (do not max temp for the 10xx series)
but the card should throttle due to heat before it reaches the point that it takes damage from it

but ask your dealer what they think about this
otherwise it is just to continue and if it stops working, you have the guarantee

That comment makes no sense, what so ever. The fans are obviously supposed to be highly active at temperatures such as the ones OP mentioned.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

I´ve would have think that the passive cooling heatsink itself should have done enough job to cool it a bit more without the fans (assuming youre not running an extreme OC).
It could be the thermal compound not having 100% coverage on the chip therefore not leading enough heat off. But before disassembling it, sent it back to the retailer for further investigation and not having the risk of breaking the warranty.

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demtrest:

I´ve would have think that the passive cooling heatsink itself should have done enough job to cool it a bit more without the fans (assuming youre not running an extreme OC).
It could be the thermal compound not having 100% coverage on the chip therefore not leading enough heat off. But before disassembling it, sent it back to the retailer for further investigation and not having the risk of breaking the warranty.

Fläktarna kördes ju inte igång..så oavsett om kärnan har kontakt med kylaren eller ej så hade tempen ökat...bara det om GPU'n inte hade haft kontakt med kylaren skulle tempen gå upp till maxtemp direkt och datorn skulle stängt av sig.

Så, GPU'n har kontakt med kylaren, men fläktarna startade inte.

Till TS, jag hade ett liknande problem på mitt Gigabyte moderkort...satte att fläktarna skulle starta vid 65c..de startade aldrig..

Nu med Asus moderkort så fungerar det sisådär.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

That comment makes no sense, what so ever. The fans are obviously supposed to be highly active at temperatures such as the ones OP mentioned.

I think my answer is relevant regarding his concerns that the card has been damaged due to the heat when the graphics card can withstand 80-90 degrees without problems, and should throttle before reaching the limit for damage due overheat
but do not know where the limit for the 10xx cards are
and even said that he should contact the dealer about this

and yes there is something wrong about the fans does not start automatically, they should

The thread creator says that the fans turns on if he chooses gaming profile

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@DaaGnall:

är lite enklare att ta de på svenska
men tror du förstår mitt svar på eng. och vill du ha någon av mina åsikter förtydligade så kan du fråga

men anser inte att 93 grader ska vara för varmt för att orsakat skada på kortet

gjorde du en clean installation av drivrutiner? om inte gör det
vart köpte du kortet?

skulle rekommendera att prata med återförsäljaren om du inte hittar felet enkelt typ någon inställning eller liknande
men vet iaf att 970 strix kortens halvpassiva kylning fungerar helt utan drivrutiner och tycker det borde vara samma för 1070

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Nvidia säger att gränsen är 94 grader, men är man i närheten av 94 grader så skulle jag säga att man löper stor risk för skada. Allt Nvidia säger är en indikering, inte garanti på att "ingen skada under 94 celsius".

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-1070...

Kortet throttlar långt innan den når 94 grader, för vid 94 grader så stänger datorn av sig av säkerhetsskäl.

Jag hade kontaktat butiken du köpt kortet ifrån och lämnat in den på service.

Permalänk
Medlem

@ alla tack för svaren, jag kommer troligtvis kontakta ASUS/Återförsäljaren angående detta.

Men jag hoppades också svar på mina frågor angående drivare/mjukvara. Huruvida det är korrekt att använda NVIDIAs Experice drivare istället för att köra GeForce drivare från ASUS.

@erieri02 Jag vill göra en clean installation av drivrutinerna. Vad rekommenderar du, ASUS eller NVIDIA?

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

@DaaGnall:

har själv alltid laddad ner senaste drivisarna från Geforce och inte stött på något problem än

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats reproducera felet. Det händer när man stänger av huvudströmmen till datorn ett litet tag. När man sätter igång datorn så funkar grafikkortet men fläktarna startar aldrig. Endast genom att starta GPU Tweak II och välja en profil kommer fläktarna igång igen...

Reklamation

EDIT: Jag har avinstallerat ASUS AI Suite 3 och problemet verkar vara borta. Fläktarna startar även efter att strömmen har blivit bruten...

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad