Kan man se hur mycket data man har använt?

Permalänk
Medlem

Kan man se hur mycket data man har använt?

Hej!
Jag skulle behöva ta reda på hur mycket data vi använder i huset, då vi kommer bli av med vårat ADSL nätverk å måste nog börja köra med 4G nätverk.

De jag vill veta är den totala data mängden som går genom routern, För att kunna se vilka alternativ på 4G nät som passar oss bäst. Typ om 100Gb räcker eller om man måste ha 250Gb Etc.

Hur ska jag gå till väga för att kunna se det?
Har försökt hitta i routern men ser inget som har att göra med hur mycket data vi har förbrukat/använt.

Detta är routern vi har: Technicolor TG799vn v2

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

@mecke96:
NetWorx
Visserligen är det ett program, som måste installeras, och bara mäter på den dator det är installerat på men:

"Monitoring of multiple computers

NetWorx can only monitor traffic on the computer where it is installed. If you want to monitor traffic on multiple computers, you basically have two options:

Install NetWorx on every computer in your network. This can only be done if all your computers are running Windows. While NetWorx can only monitor traffic on the computer it is installed on, the instances of NetWorx can talk to each other so that each instance is synchronised and shows the actual overall usage. In this case, devices like iPads, Smart TV or mobile phones will not be metered. This synchronisation needs to be turned on in the advanced settings.
If your router supports so-called SNMP or UPnP protocol, you can monitor all traffic via your router.
This however will not give you a per-device usage breakdown and the monitoring computer must be continuously on to poll the router and collect usage data. See the Router Monitoring page for more details."

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Hej!
Jag skulle behöva ta reda på hur mycket data vi använder i huset, då vi kommer bli av med vårat ADSL nätverk å måste nog börja köra med 4G nätverk.

De jag vill veta är den totala data mängden som går genom routern, För att kunna se vilka alternativ på 4G nät som passar oss bäst. Typ om 100Gb räcker eller om man måste ha 250Gb Etc.

Hur ska jag gå till väga för att kunna se det?
Har försökt hitta i routern men ser inget som har att göra med hur mycket data vi har förbrukat/använt.

Detta är routern vi har: Technicolor TG799vn v2

Har du windows 10 så kan du se hur mycket din dator använder, genom att göra om det till ett "Mobilt nätverk". Har själv gjort det, dock så ser du enbart hur mycket din dator använder och inte samtliga i nätverket.

Förövrigt så räcker 100GB om du inte laddar ner en massa / kollar på mycket streamat material på t.ex. Netflix/HBO e.t.c. Gör du detta så är det tyvärr 200GB+ som krävs.
Blev själv i samma sits för ca 1 år sedan när Telia bestämde sig för att ta bort ADSL... Slutade med att jag nu har 2st Tele2 100GB/Mån abb. Extremt jobbigt att vänja sig med 4G och dess Datamängd när man haft obegränsat i ett X-antal år.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har du windows 10 så kan du se hur mycket din dator använder, genom att göra om det till ett "Mobilt nätverk". Har själv gjort det, dock så ser du enbart hur mycket din dator använder och inte samtliga i nätverket.

Förövrigt så räcker 100GB om du inte laddar ner en massa / kollar på mycket streamat material på t.ex. Netflix/HBO e.t.c. Gör du detta så är det tyvärr 200GB+ som krävs.
Blev själv i samma sits för ca 1 år sedan när Telia bestämde sig för att ta bort ADSL... Slutade med att jag nu har 2st Tele2 100GB/Mån abb. Extremt jobbigt att vänja sig med 4G och dess Datamängd när man haft obegränsat i ett X-antal år.

Okej tack för infon. Jo Det är ju just det att jag å min brorsa sitter å spelar ganska mycket å tittar på Youtube nästan helatiden. Vi är 4 i familjen och har 3 datorer, 3 surfplattor och 4 mobiler och så har vi en smart TV. Så då måste vi köra i sånna fall 200GB som du kör med. Synd bara att det ska va så dyrt. :/

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

@mecke96:
Net1 kanske är något att kika på. De började med obegränsad datamängd för ett tag sedan.
Diskuterades här Net1 börjar med obegränsad datamängd

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Net1 är ett bra föreslag, jag bytte själv till dem nu efter de taskiga 4G som man nästan bor 5km ifrån för bra täckning och dataförbrukningen, men de anpassar även dataförbrukningen genom hastigheten hur många som använder den klena frekvensen osv. men bättre än mobilt även koppar i telefon i vissa fall när man bor i skogen.
Annars borde du kunna se förbrukningen i routern och kunna begränsa den annars har mobilt en hemsida samma som routern som man ser vad som förbrukas samt deras hemsida men routern är bästa fall, jag köpte min med extra antenn i butik för ha kontroll det lilla det hjälpte.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.