PS4 Pro "4K" versus PC äkta 4K (Jämförelsebilder)

Permalänk
Avstängd

PS4 Pro "4K" versus PC äkta 4K (Jämförelsebilder)

Här ser vi alltså Sonys Reconstruction Tech i full effekt. PS4 Pro renderar inte spel i 4K trots att den marknadsförs så. Men snarare så renderas spelen i runt 1440p eller lägre för att sedan uppskalas till 4K.

https://abload.de/img/01_ps4qdqg1.jpg - PS4 Pro
https://abload.de/img/01_4kr8rx5.jpg - PC 4K

https://abload.de/img/02_ps40hoa6.jpg - PS4 Pro
https://abload.de/img/02_4kzqoef.jpg - PC 4K

Här är en jämförelse i Deus Ex:

http://images.gamersyde.com/image_deus_ex_mankind_divided-329... - PS4 Pro
http://abload.de/img/dxmd_2016_09_08_21_16i2um4.jpg - PC 4K

I Deus Ex ser vi en tydlig nedskalning av grafiska effekter, detta mest troligt för att PS4 Pro ska orka driva spelet i en högre upplösning.

Vad tycker ni om detta? Och är det rätt av Sony att marknadsföra PS4 Pro som en 4K konsol?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut, roligt att konsol utvecklingen går framåt och inte bakåt

Permalänk
Medlem

PS4 Pro ser mer 4K-aktig faktiskt, och det är absolut rätt av Sony att marknadsföra PS4 Pro som en 4K konsol!

Permalänk
Medlem

4K via uppskalning är inte 4K, det är min fasta åsikt. Vilseledande marknadsföring är en bättre benämning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

det ser ju inte dåligt ut men jag tycker ps4 4k versionen är så ljus och har bättre detaljer i bakgrunden i första bilden medans pc versionen har mörkare bild lite snyggare men suddig bakgrund varför blir det så?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Ser ungefär ut som en fotograferings jämförelse.

Första två bilderna, PS4 Pro med med mindre fokus så hela bilden lyser upp.

Medan PC fokuserar endast på Lara så man ser detaljerna på henne och bakgrunden suddig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker det är alldeles för olika bildinställningar för att göra en rättvis jämförelse (se speciellt första bilden).

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Ser inte skarpt ut alls på PS4 , de borde satsa på 1080P 60fps och HDR inte "4K och 30fps"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nä det är inte ok att marknadsföra på det viset, inte i min bok, ska man prata spel i 4K så ska man också rendera i 4K eller så nära som.

För alla er som vill hävda att 4K inte är så långt från 1440 P...
3840*2160=8 294 400
2560*1440=3 686 400
Skillnad: 4 608 000 eller 55,5% mindre

Det är alltså fler pixlar som skiljer mellan 1440P och 4K än man faktiskt renderar, hur fan kan man hävda att det är samma sak? Skulle någon få för sig att hävda att en kamera med 3,6 megapixlar är samma sak som en med 8,2 bara för att man skalat upp bilden i photoshop?
Skulle spelet rendera i säg 6MP så skulle jag kunna börja godkännda det hela men även det är inte bra, man ska inte låta företag glida undan med saker bara för att det råkar vara lite tekniskt så dom sedan kan lura kunder friskt.

Man ska inte glömma att Microsoft lurats på samma sätt med XBOX One där dom kört i 1600x900, detta är 30% färre pixlar än 1080P. Då tog det hus i helvete och alla skrek över hur horribelt det var. Nu gör Sony likadant men dom tar i från tårna och fuskar med 55,5% mindre pixlar och då är det helt ok, hur i glödheta går det till...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skulle hellre sätt 1080 med 60FPS och bättre grafik. 4K är det minsta bekymret idag med konsoler.

Permalänk
Medlem

Helt klart vilseledande marknadsföring i mina ögon, och riktigt dåliga av Sony, Bioware och alla andra som hävdar att deras spel körs i 4K på PS4 Pro. Huruvida gemene gamer kommer se någon skillnad är helt irrelevant – hävdar man att det rör sig om en "4K-konsol" så ska den banne mig verkligen visa innehåll i 4K.

60 fps borde för övrigt ha varit en standard sedan lanseringen av denna generations konsoler. Tröttsamt när dessa daterade lådor hela tiden ska hålla utvecklingen tillbaka.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ärligt talat jag tror 1080P oskalat skulle se trevligare ut i många situationer och om man dessutom slipper skruva ner inställningar så grovt så blir nog slutupplevelsen väldigt mycket trevligare, jag ser 4K på denna maskin mer som en gimmick att lura okunninga konsumenter med.

Skrivet av Alozi:

PS4 Pro ser mer 4K-aktig faktiskt, och det är absolut rätt av Sony att marknadsföra PS4 Pro som en 4K konsol!

Ärligt talat jag hoppas du blandat ihop bilderna, annars får du gärna förklara vad du menar med "4K-aktig"

Skrivet av Kethsi:

det ser ju inte dåligt ut men jag tycker ps4 4k versionen är så ljus och har bättre detaljer i bakgrunden i första bilden medans pc versionen har mörkare bild lite snyggare men suddig bakgrund varför blir det så?

PS4 kör sämre depth of field (jo det är en bättre DOF på PC versionen, det ska vara suddigt är tanken) och bilderna är tagna på inte helt exalt samma frame vilket ger lite övriga skilnader sedan är PS4 Pro nerskruvad i detaljer. Syns samma på de övriga spelen med.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har inte ens en 4K skärm men kan ändå se att PC 4K är betydligt bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChipZ:

Tycker det är alldeles för olika bildinställningar för att göra en rättvis jämförelse (se speciellt första bilden).

Tanken här är att jämföra upplösningen och de aspekter som förbättras tack vare 4K. Skärpan och kantutjämningen är betydligt bättre på PC 4K, vilket är vad jag vill lyfta fram här. Att sedan bilderna inte är tagna vid exakt samma frame spelar ingen roll här.

Och ja, bakgrunden på första jämförelsebilderna är olika eftersom att PC värren har högre kvalitet på DOF inställningen.

Kolla på bildjämförelse nr 2 t.ex. Pilarna som sitter i den döda kroppen har hackiga kanter, på PC 4K så är det raka fina kanter, så som det ska vara i äkta 4K. Sedan är skärpan den mest tydliga skillnaden.

Skrivet av mapo:

Ser helt okej ut, roligt att konsol utvecklingen går framåt och inte bakåt

Det tråkiga är ju att detta inte riktigt är sant. Eftersom att grafiken generellt kommer bli lidande av att man försöker pusha en högre upplösning på PS4 Pro. Detta eftersom att man tvingas göra uppoffringar av både grafiken och frameraten för att klara av den högre upplösningen.

Sedan så kanske man kan tro att detta "gynnar" PC gaming och främjar utvecklingen av grafik i spel. Men så är inte fallet, tvärt om egentligen, eftersom att spel som utvecklas till de "nya" konsolerna kommer att få sina grafikinställningar skräddarsydda för en högre upplösning. Jämfört med innan då grafiken anpassades efter 720p och i vissa fall 1080p = högre grafikinställningar.

Bottom line: Tycker det är tråkigt att Sony försöker satsa på 4K i stället för att satsa på 60 fps och högre detaljnivåer. Jag menar, varför försöka gå innan man ens kan krypa.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alozi:

PS4 Pro ser mer 4K-aktig faktiskt, och det är absolut rätt av Sony att marknadsföra PS4 Pro som en 4K konsol!

Va? PS4:an är betydligt suddigare. Ditt påstående påminner för övrigt om sådana som säger att ostbågar smakar mer ost än ost gör.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan väl inte vara någon på swec som tror att ps4 PRO kan rendera i native 4k?
Man får ju inte ens ett grafikkort för samma peng som klarar det....

Men det är ett fult knep helt klart då majoriteten kommer att svälja betet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alozi:

PS4 Pro ser mer 4K-aktig faktiskt, och det är absolut rätt av Sony att marknadsföra PS4 Pro som en 4K konsol!

Fanboi mycket? Vadå mer 4K-aktig ut?! PSP4 har ju ingen ljuskastning på omgivningen..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Tycker det är lika fel att säga 4k som HD Ready tv var HD och ADSL var bredband. AMD och 8... Aja... Ni fattar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Är inte detta den bästa lösningen? Hade den renderat i 2160p hade viktigare aspekter fått stryka på foten (som fps och effekter som ger större visuell skillnad än upplösning). Och att den skalar upp till 2160p om man har en monitor i den upplösningen är ju också bra då den kan använda dynamisk upplösning samt att den nog gör detta bättre än tv:n (lägre input lagg etc).

Sen kanske de inte ska slå för hårt på marknadsföringstrumman om "4k gaming"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Tycker det är lika fel att säga 4k som HD Ready tv var HD och ADSL var bredband. AMD och 8... Aja... Ni fattar.

Nej jag fattar inte riktigt, vad var det för fel på HD Ready? Det betyder att tv:n stödjer tv sändningar i 1080i och 720p vilket ÄR "HD" format. Angående bredband är du också ute å cyklar, kan inte vara ofta du håller med om saker om du kör med egna definitioner av begrepp

Men ja, det är väl egentligen tekniskt fel att säga 4k när man pratar om 3840x2160. Men vem bryr sig om man säger 4k/UHD/QFHD eller 2160p man fattar vad som menas, är ju bara att vänja sig för 4k är det som verkar "fastnat"
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ärligt talat jag hoppas du blandat ihop bilderna, annars får du gärna förklara vad du menar med "4K-aktig"

Vad jag menar med 4K-aktigt är så verkligt som möjligt, och nej jag har inte blandat ihop bilderna, det är hur jag ser från mitt perspektiv.

Permalänk
Medlem

@Alozi: Zooma in så du ser 1:1 skala då bör du se att PC versionen levererar en väldigt mycket skarpare bild, detta är något som 4K ger, en skarpare bild. 4K gör inte bilden mer naturlig eller ger grafiken mer naturligt utseende. 4K mot 1080P påverkar endast uppfattad skärpa och detaljer, hela poängen med 4K går aningen i stöpet med uppskalning då det orsakar mindre skärpa, uppskalning som i stort sett varenda 4K TV redan gör från all material som inte är 4K.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Nej jag fattar inte riktigt, vad var det för fel på HD Ready? Det betyder att tv:n stödjer tv sändningar i 1080i och 720p vilket ÄR "HD" format. Angående bredband är du också ute å cyklar, kan inte vara ofta du håller med om saker om du kör med egna definitioner av begrepp

Men ja, det är väl egentligen tekniskt fel att säga 4k när man pratar om 3840x2160. Men vem bryr sig om man säger 4k/UHD/QFHD eller 2160p man fattar vad som menas, är ju bara att vänja sig för 4k är det som verkar "fastnat"
Skickades från m.sweclockers.com

har för mig att HD ready stod som beteckning för att monitorn hade minst 720pix på höjden dvs är en skärm/tv med 1024x768pix även den en HDready apparat även om den inte fått titeln för att den är i 4:3 format.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

4000kr vs 14000? För den skillnaden borde det vara straffbart att whina.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Alozi:

Vad jag menar med 4K-aktigt är så verkligt som möjligt, och nej jag har inte blandat ihop bilderna, det är hur jag ser från mitt perspektiv.

En sväng förbi optikern hade nog inte gjort dig någon skada.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChronicPain:

4000kr vs 14000? För den skillnaden borde det vara straffbart att whina.

4000:- vs 4444:- menar du väl? De fina med PC är att man inte behöver byta ut hela systemet för att uppgradera till 4K ready. Det flesta sitter redan på tillräcklig övrig hårdvara. Du får ett GTX 1070 för 4444:- och kan köra 4K hela dagen, riktig 4K dessutom.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: från början var HD=1080p samt Bredband var fiber. Definitionen var kanske suddig i början. Sedan med smart marknadsföring så ändrades ordets mening. Så vart det i varje fall här på västkusten.

Sedan ser jag inte varför du skall följa upp med ett personangrepp.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

4000:- vs 4444:- menar du väl? De fina med PC är att man inte behöver byta ut hela systemet för att uppgradera till 4K ready. Det flesta sitter redan på tillräcklig övrig hårdvara. Du får ett GTX 1070 för 4444:- och kan köra 4K hela dagen, riktig 4K dessutom.

Förutom att en majoritet av människor inte sitter på tillräcklig hårdvara. Not even close.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

@sKRUVARN: från början var HD=1080p samt Bredband var fiber. Definitionen var kanske suddig i början. Sedan med smart marknadsföring så ändrades ordets mening. Så vart det i varje fall här på västkusten.

Sedan ser jag inte varför du skall följa upp med ett personangrepp.

Skulle vilja påstå att 720 var HD och 1080 var Full HD. Och bredband var allt från 0.5mbit o uppåt. Ansåg man inte det vara bredband på mitten av 90 så har man aldrig ägt ett modem

Också från väst btw

Ontopic: Falsk marknadsföring som funkar eftersom 4k inte är nån egentlig definition antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skulle vilja påstå att 720 var HD och 1080 var Full HD. Och bredband var allt från 0.5mbit o uppåt. Ansåg man inte det vara bredband på mitten av 90 så har man aldrig ägt ett modem

Också från väst btw

Ontopic: Falsk marknadsföring som funkar eftersom 4k inte är nån egentlig definition antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Fortsätter lite off-topic.

Helt rätt om HD/Full-HD. HD-Ready stod för förmågan att ta emot 720p och 1080i-signaler och spela upp med minst 720 pixlar i höjdled.

Bredband hade dock förr ett "krav" på 2 Mbit/s och betydde i praktiken 10 Mbit/s via fiber. Senare (sent 90-tal) fock bolagen igenom att de skulle kunna kalla sina långsammare ADSL-uppkopplingar för bredband, vilket också låt i statens intresse då "bredband för alla" blev lättare att uppnå.

On-topic:
Synd på Sonys dåliga marknadsföringsavdelning som avgör att detta ska vara en "4k-konsol". Hade hellre sett det som en uppgraderad 1080p-konsol.