Hur får jag ut 144hz med Geforce grafikkort

Permalänk

Hur får jag ut 144hz med Geforce grafikkort

Jag använder en dvi kabel från datorn till skärme. När jag går in och ändrar på geforce kontrollpanel till 144hz så blinkar skärmen bara grön. Jag kan bara använda 60hz varför??

Permalänk
Medlem

Vilken sorts DVI kabel? Du behöver en dual link DVI-D för 144hz.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av oscaraxeeelsson:

Jag använder en dvi kabel från datorn till skärme. När jag går in och ändrar på geforce kontrollpanel till 144hz så blinkar skärmen bara grön. Jag kan bara använda 60hz varför??

DVI-kabeln måste vara av typen "Dual-link". Vad har du för skärm? Kan ev. vara läge för en Displayport-kabel istället.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@Daemon: Vad TS har för portar på kortet skulle nog också vara bra att veta.

Permalänk
Medlem

Använder du en 144hz-skärm?
Min var inställd på 60hz och placeboeffekten gjorde att jag tyckte att allt flöt på mycket bättre, tills jag upptäckte att man var tvungen att höger-klicka och gå in på avancerade skärminställningar och ställa om till 144hz, vilken förändring det var. Nu kan jag aldrig gå tillbaks till 60hz, förstod inte vilket handikapp det var förens jag uppgraderade.

Men återkom med vilken skärm du använder dig utav så tar vi det därifrån.

PS. för övrigt kan du använda dig av DV-i och DP. Så du har två alternativ att välja mellan för 120hz +
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Har liknande problem med mitt Geforce radeon 280x, den har varken dual link uttag eller vanligt displayport uttag. Hur fan ska jag få 144hz?!

Minidisplayport---displayport kan väl bara leverera 60hz?

Hjälp uppskattas

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 3,4 GHz | gigabyte ga-z97x-gaming 3 | HyperX Fury 120GB | Seagate Desktop 500GB | Asus GeForce GTX 1060 DualOC 6GB| Corsair 8GB (2x4GB) VENGEANCE | Noctua NH-U12P SE2 | XFX Core Edition 650W | NZXT H440 |ASUS 24" MG248Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaviking:

Har liknande problem med mitt Geforce radeon 280x, den har varken dual link uttag eller vanligt displayport uttag. Hur fan ska jag få 144hz?!

Minidisplayport---displayport kan väl bara leverera 60hz?

Hjälp uppskattas

Geforce Radeon?!?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Daemon:

DVI-kabeln måste vara av typen "Dual-link". Vad har du för skärm? Kan ev. vara läge för en Displayport-kabel istället.

Går den kabeln att köpa på Elgiganten ??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaviking:

Har liknande problem med mitt Geforce radeon 280x, den har varken dual link uttag eller vanligt displayport uttag. Hur fan ska jag få 144hz?!

Minidisplayport---displayport kan väl bara leverera 60hz?

Hjälp uppskattas

Tror det blev lite fel där...

Permalänk
Medlem

Borde man inte få med en dual link kabel med skärmen? Fick det iallafall med min benq. Vilken skärm har du?

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Borde man inte få med en dual link kabel med skärmen? Fick det iallafall med min benq. Vilken skärm har du?

Har en AOC G2460PF, kan man köpa en dvi Dual link kabel på Elgiganten tror du ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Megaviking:

Har liknande problem med mitt Geforce radeon 280x, den har varken dual link uttag eller vanligt displayport uttag. Hur fan ska jag få 144hz?!

Minidisplayport---displayport kan väl bara leverera 60hz?

Hjälp uppskattas

MiniDP till DP funkar perfekt för 144hz, det är ju precis samma kabel bara i samma format

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för maxupplösning på din skärm? Som andra säger behöver du en dual link för att kunna köra den uppdateringsfrekvensen. Här har du en bild så du kan identifiera:

Kör du någon form av extremskärm som klarar enorma upplösningar kanske du måste titta närmre på kablarna. Annars ska vilken kabel som helst klara av 120-144 hz i "normala" upplösningar. Pratar då om HDMI, displayport samt DVI-D dual link

Märk att de billiga kablarna som är dispalyport->dvi-d endast är single link.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Skrivet av azguz:

Vad har du för maxupplösning på din skärm? Som andra säger behöver du en dual link för att kunna köra den uppdateringsfrekvensen. Här har du en bild så du kan identifiera:
http://www.deltapage.com/product_images/uploaded_images/7801.dvid.gif

Kör du någon form av extremskärm som klarar enorma upplösningar kanske du måste titta närmre på kablarna. Annars ska vilken kabel som helst klara av 120-144 hz i "normala" upplösningar. Pratar då om HDMI, displayport samt DVI-D dual link

Märk att de billiga kablarna som är dispalyport->dvi-d endast är single link.

Notera att det inte är garanti på att den är fullkopplad bara för att den har alla stift i kontakten.

Många billiga kablar använder dual link kontakten även på single link kablar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Geforce Radeon?!?!

Skrivet av Foxmaner:

Tror det blev lite fel där...

Skrivet av Quentroman:

MiniDP till DP funkar perfekt för 144hz, det är ju precis samma kabel bara i samma format

Skickades från m.sweclockers.com

Skäms på mig! Menade såklart Gigabyte...

Tack! Det funkade utmärkt!

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 3,4 GHz | gigabyte ga-z97x-gaming 3 | HyperX Fury 120GB | Seagate Desktop 500GB | Asus GeForce GTX 1060 DualOC 6GB| Corsair 8GB (2x4GB) VENGEANCE | Noctua NH-U12P SE2 | XFX Core Edition 650W | NZXT H440 |ASUS 24" MG248Q |