AMD sockel AM4 med 1331 pinnar och Bristol Ridge på bild

Permalänk
Melding Plague

AMD sockel AM4 med 1331 pinnar och Bristol Ridge på bild

Kort efter lanseringen av Bristol Ridge för datortillverkare publiceras en bild på den helt nya sockeln AM4, som ska användas för alltifrån budgetprocessorer till kommande Zen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meh, kunde väl gjort 1337 pinnar när de ändå höll på

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevligt.. Hoppas att det kommer nått bra ur AMD snart så att det händer nått på cpu-marknaden.

Skrivet av Ozzed:

Finns säkert en amerikansk patent på 1337 pin

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag iofs redan kommenterat sockeln och antalet pinnar i Zen-tråden men jag tycker det ser bra ut. Förhoppningsvis är sockeln inte lika känslig som LGA varit på senare år.
Min senaste PGA-plattform var Socket A och det har blivit en hel del extra pinnar sedan dess, 462 på Socket A om jag inte minns fel.

Ser verkligen fram emot lanseringen. Intels monopol behöver bekämpas men jag själv börjar känna av ett ökande behov av något nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säkert någon film som ska heta så om 20 år framåt, typ en uppföljare till 2012 . Så säkert copyright och allt sånt :') Man får vara försiktig med vad man skriver idag så man inte blir stämd på ex antal miljoner.

Permalänk
Medlem

Vore kul om detta kan bli bra processorer, saknar lite dagarna där AMD var ett faktiskt bra val i ett flertal användningsområden.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

hade vart lite kul om dom kunde klämt in 6 extra pinnar

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Fint med riktiga pinnar.
Sedan beroende på hur ramen runt sockeln ser ut så kanske det går att återanvända kylare med den gamla goda spännanordningen. Hålen för kylare med genomgående fästen blev flyttade på grund av alla nya ledningsbanor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Usch dessa pinnar ger mig rysningar..Intel känns stabilare utan "dessa" pinnar som böjs alldeles för enkelt om man tex tappar cpu

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Usch dessa pinnar ger mig rysningar..Intel känns stabilare utan "dessa" pinnar som böjs alldeles för enkelt om man tex tappar cpu

Skulle aldrig våga sätta i en CPU om jag tappat den oavsett... Så mycket smått i dem som kan gå åt helvete. Sen gäller väl för den delen det omvända på intel, om pinnarna böjs på sockeln så är ju hela moderkortet åt helvete.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skulle aldrig våga sätta i en CPU om jag tappat den oavsett... Så mycket smått i dem som kan gå åt helvete. Sen gäller väl för den delen det omvända på intel, om pinnarna böjs på sockeln så är ju hela moderkortet åt helvete.

cpu'er har väl inte direkt några rörliga komponenter så om man inte slår sönder den ordentligt lär dom väl vara ganska stött säkra?

Moderkort är ju oftast billigare att byta än cpu också.

Överlag skulle jag föredra att ha pinnarna i sockeln för säkerhets skull. Dock lär det ju itne vara något större problem om man inte gillar att jonglera med sin processor innan montering.

Permalänk
Medlem

Fungerar endast med win10. Jasså!?? = Inget köp!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Inget känns osäkrare än när man trycker ner den där sockellåset på Intels plattformar, efter man har satt dit processorn i sockeln.. när man hör det där tryckljudet...och man måste pressa det där lilla extra..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det blir ju samma med Intels processorer framöver, så vad ska du köpa för processor då? VIA eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Samma sak med Kaby Lake.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av fermia:

Tycker ändå det känns värre när de sitter på moderkortet. Dock så har jag aldrig böjt någon hos Intel men hos AMD, men de var ändå lätta att böja tillbaka på processorn, böja tillbaka på ett moderkort känns som om det skulle vara pilligare. Dessutom så rätar man till lätt böjda pinnar när man sticker ner dem i hålen på processorsockeln.

Tycker dock det är synd att AMD lämnade sin underbara snäppkoppling för processorkylaren, gillade verkligen den. Intels är bedrövlig i jämförelse.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

Hur står sig denna mot Intels alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Personligen är jag mer rädd när jag handskas med LGA än PGA...Har du sett hur pinnarna ligger i LGA-sockeln? Böj en sån och man är har betydligt mycket mer huvudvärk än böjda PGA-pinnar.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Sockeln känns skönt retro. Hoppas prestandan inte följer samma stil bara.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

vad är det för fel på W10? Utveckla, för du verkar ju hata det och jag som många andra använder W10 utan några som helst problem.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Personligen är jag mer rädd när jag handskas med LGA än PGA...Har du sett hur pinnarna ligger i LGA-sockeln? Böj en sån och man är har betydligt mycket mer huvudvärk än böjda PGA-pinnar.

Jo men dom är mer skyddade tycker iallafall jag..Men visst bra mycket svårare att fixa det ifall det skiter sig

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

vad är det för fel på W10? Utveckla, för du verkar ju hata det och jag som många andra använder W10 utan några som helst problem.

Nej ingen ide att börja en sådan diskussion
Haters gona hate no matter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Fattar inte heller detta hat för Windows 10 och den plötsliga vurmen för Windows 7. Alltså hallå. Windows 7 släpptes år 2009, det är ju evigheter sedan i tekniksammanhang. Nehalem var det fräsigaste man kunde få i processorväg och SSD's var svindyra och lång ifån mainstream. Jävla märklig inställning att hänga kvar på ett så gammalt OS. Det känns lite Amish över det.

Visa signatur

Permalänk

Bra att dom satsar på en och samma sockel. Känns ju onödigt att ha en massa olika som dom har nu med FM och AM.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Intressant att det är 24 lanes. men det är i princip det enda tycker jag,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir ju samma med Intels processorer framöver, så vad ska du köpa för processor då? VIA eller?

Någon som vet hur det blir med support för de "win10 exklusiva" cpu-funktionerna för linux?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nää dom är ganska robusta! Tappat ett hundratal processorer, de studsar ganska bra på stengolv.
Har dock inte tappat de här nya som har integrerade grafikkort. De kanske tål mindre
Böjda pinnar är ett pillergöra dock. Råkade böja ett 20-tal en gång, tog ett tag att böja dom rätt igen.

Visa signatur

Asus P8Z77-V PRO
Intel 3770k @ 4.1 GHZ, 16 GB DDR3 2400 MHZ
Geforce 780 GTX
Creative Sound Blaster X7, Qpad 1339, B&W MM-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fattar inte heller detta hat för Windows 10 och den plötsliga vurmen för Windows 7. Alltså hallå. Windows 7 släpptes år 2009, det är ju evigheter sedan i tekniksammanhang. Nehalem var det fräsigaste man kunde få i processorväg och SSD's var svindyra och lång ifån mainstream. Jävla märklig inställning att hänga kvar på ett så gammalt OS. Det känns lite Amish över det.

Det är alltid samma visa när det kommer till MS senaste OS. När Windows 7 släpptes satt förmodligen samma människor och svor evig trohet till Windows XP. Om några år så är det Windows 10 som är det enda rätta valet istället för nya Windows X osv osv...

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Någon som vet hur det blir med support för de "win10 exklusiva" cpu-funktionerna för linux?

Vad jag fattat det som så är det inte "Windows 10"-exklusiva, utan snarare så att Microsoft valt att inte implementera stöd för de funktionerna i schedulern i tidigare Windowsoperativ, och sagt åt AMD och Intel att ge fan i att implementera stöd i drivrutiner osv. Hur det blir på Linux är nog inget som påverkas av vad Microsoft vill händer på Windows-sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Saken var den att det kommer inte support för Windows ~8 och tidigare.
Linux och andra påverkas inte.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W