Permalänk
Medlem

hjälp min kompis med pc bygge

jag försöker hjälpa min kompis att bygga en gamer pc åt han för under 7000. jag är inte super kunnig så jag undrar om dem här delarna är bra och inte kommer bottlenecka varandra. finns det något han kan förbättra?

Intel Core i5-6600K 3,5Ghz

Gigabyte Z170-GAMING K3-EU

Corsair Vengeance LPX 2666mhz 2x4GB

Seagate Desktop HDD 1TB

Kingston SSDNow UV400 120GB

asus geforce gtx 160

corsair vs650 650w

Permalänk
Medlem

@larsÅke
Hur mycket kostar det där kalaset?
Skulle gått på 16gb istället för 8gb om budget tillåter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: tack för tipset. Datorn ligger på strax över 7000 men det går säkert att lägga ut några hundra lappar till om det skulle få datorn att prestera bättre

Permalänk
Medlem

Skit i HDD och ta en SSD på 240 gb tills vidare. När det kommer ny pengar kan hen köpa en mekanisk disk och lägga till. Men 240gb kommer räcka ett bra tag, om man inte kloggar upp den med film och skit.

Permalänk
Medlem

@izzie: ok tack det kan komma lämpligt eftersom han ligger lite över budget

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/106189

Köp ett beggat gtx 970 på swec. marknad eller titta på ett gtx 950 från butik.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk

hjälp med första gamingdator bygge

jag hade tänt att bygga min första speldator och har en budget på 7k. jag undrar om det är bättre att köpa en i3 istället för en i5. och köpa ett bättre grafikkort? min tanke är att uppgradera den om ett halv år cirka. men jag vill kunna spela dem flesta spelen med över 50fps.
jag är tacksam för tips och även om någon har ett bra exempel på en speldator i den budgeten

Permalänk
Medlem

För en budget på 7k blir det tungt, men om du kommer kunna lägga mer på datorn senare så rekommenderar jag på att köpa en bra processor först, i5 6600k och lägga mindre på grafikkortet då det går mycket fortare på den fronten.

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/106189

Köp ett beggat gtx 970 på swec. marknad eller titta på ett gtx 950 / gtx 750ti från butik istället för 1060. Sedan uppgraderar du grafikkortet när budgeten tillåter det

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk

@Subiray: ok tack för tipset

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av larsÅke:

*bump raderad*

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

@larsÅke: @PerOlofGöransson

*trådar sammanfogade*

Då dessa två trådar uppenbarligen handlar om samma bygge har jag valt att sammanfoga dessa.

Tänk på att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (§3.3 i forumets regler).

Skapar man nya trådar puttar dessa ner andras trådar längre ner i trådlistning vilket blir orättvist.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord