Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har MX Red, vill ha tystare och något trögare. Vilken switch vill jag ha? :) O-ringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Okej, har du jämfört med MX Red, d.v.s. det jag försöker få reda på om MX Brown (eller motsv.) gör att stavfelen som många får med MX Red försvinner. D.v.s. det är en fix för prio 2 och 3 där.

Jag försöker få reda på om jag ska gå hela vägen till MX Clear då flera har sagt att de är en allmänt bättre MX Brown punkt slut.

Något MX Clear-fan här? Det är viktigt det här. Nu ska vi utreda. Haha

Kan inte säga att jag är något "clear-fan" men iallafall.
Jag var lite i din situation för ett par år sedan. Hade ett tangentbord med röda brytare i som jag inte alls gillade. Ville ha något annat och svarta var inget alternativ. Läste mycket på forum under en längre tid och blev nyfiken på dessa MX-Clear. Lyckades komma över ett tangentbord, visserligen ett Ducky som inte alls var tanken i från början då det var tänkt att inhandlas något "nördigare" tangentbord.

För att återkoppla, jag har igentligen bara haft två sorts brytare. Röda och Clear, jag gillar verkligen de sistnämnda som jag sitter med nu. De går åt lite kraft att aktivera dom, men jag gillar att slamra på mitt tangentbord så mig passar det perfekt, jag är dock väldigt osäker på hur det blir med gummi på dom. Det är lite det som är hela charmen med Clear tycker jag, att bottna. Det är alltid det bästa...

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Kort historia från när jag började doppa tårna i tangentbordsträsket:
• Jag började med bruna MX, för det var vad alla rekommenderade som nybörjarbrytaren.
• Efter att ha suttit på den brädan ett tag blev jag sugen på att prova nåt nytt och clears var väldigt hypeade (är väl fortfarande), så jag blev sugen.
• Byggde därför ett ErgoDox med clears.
• Fick ont i fingrarna.
• Bytte till lättare fjädrar (62g). Tyckte fortfarande de var så där.
• Skaffade Topre.
• Kommer aldrig mer skriva på taktila Cherrybrytare.

I min mening är det linjärt som är värt med Cherry. Inte så mycket för deras moderna skräp, men gamla svarta MX och Nixies är grymma. När det kommer till taktila och klickande brytare finns det så mycket som är så pass mycket bättre att allt Cherry blir irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Kort historia från när jag började doppa tårna i tangentbordsträsket:
• Jag började med bruna MX, för det var vad alla rekommenderade som nybörjarbrytaren.
• Efter att ha suttit på den brädan ett tag blev jag sugen på att prova nåt nytt och clears var väldigt hypeade (är väl fortfarande), så jag blev sugen.
• Byggde därför ett ErgoDox med clears.
• Fick ont i fingrarna.
• Bytte till lättare fjädrar (62g). Tyckte fortfarande de var så där.
• Skaffade Topre.
• Kommer aldrig mer skriva på taktila Cherrybrytare.

I min mening är det linjärt som är värt med Cherry. Inte så mycket för deras moderna skräp, men gamla svarta MX och Nixies är grymma. När det kommer till taktila och klickande brytare finns det så mycket som är så pass mycket bättre att allt Cherry blir irrelevant.

Tusan, hade gärna testat Topre men om man inte vill lägga ut 2500SEK så fanns det bara CMs alternativ att välja och de verkar ha försvunnit från marknaden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

"Moderna tangentbord är bra, det är bara att köpa ett för 2000 kr och sen modifiera det för lika mycket, så går det att både skriva och spela på." (c)

Lite så verkar det vara från mina recensionsäventyr.

Men jag har beställt ett MX Brown-tangentbord nu (förlåt! bräda heter det visst! ), O-ringar och dämpare och ser hur det går.

Börjar förstå lite meningen med "hela meningen med linjära är ett de bottnar" och är sugen både på MX Clear och Topre, men då 2014 verkade vara The Year of the Keyboard och de inte längre går att köpa och inte få dem långt efter att man glömt att man beställt dem, får det vänta tills en ev. runda 2.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@HolyFather: ping-ljudet du talar om är antagligen så kallat fjäder-ping, som kan hända på cherry mx (fjädern "fel-vriden"). Även detta är ett icke-problem på topre.

Kan man fixa detta på Cherry MX eller ska man bara konstatera att samtliga tangenter är monterade fel på alla Cherry MX-tangentbord som har metalltopp? (Har svårt att svälja att det ligger i fjädern som du märker, utan jag tror som sagt det kommer från vibrationer som förs vidare av metallskalet.)

Det är ju inte en fråga bara till dig utan den som kan får räcka upp handen.

Känns bara som att de flesta tangentbordstillverkare glömt det där med att man släpper upp tangenten också. Den kommer stanna nånstans och då kommer plastigheten i switchhuset och smällen mot whatever switchen är monterad i att ge sig tillkänna. Det är min teori då, jag som för ett par dar sen kunde nästan inget om öh riktiga PC-tangentbord.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Det finns tre olika brytare som är någorlunda enkla att få tag på som dämpar uppsläppet, så väl som nedslaget. Två av dem har redan nämnts i tråden, Topre Type-S och Cherry MX Silent.

Topre Type-S är svår att få tag på med svensk layout (om du kodar mycket skulle jag dock råda dig att prova ANSI och se vad du tycker om det), men det går, som anon257891 skrev, att tystmodda själv.

Corsairs ensamrätt på MX Silent löpte nyligen ut, så nu börjar det finnas vettiga tangentbord med de brytarna.

Den tredje och sista är Matias Quiet Click. Väl så tysta som Topre Type-S (låter dock fortfarande aningen mer än ett laptoptangentbord) och finns dessutom med svensk layout.

Alla tre är väsentligen tystare än bruna MX, med eller utan o-ringar. Med Cherry löper du dessutom alltid risken att få "Filco-ping", vilket med stor sannolikhet är vad du har i ditt nuvarande tangentbord. Dessvärre har de allra flesta MX-tangentbord på marknaden idag en metallmonteringsplatta och kan därför drabbas av ping. (Corsair väljer att låta monteringsplattan vara exponerad, medan de flesta andra tillverkare bygger in den i chassit). Köper du äldre tangentbord, eller bygger själv, kan du slippa plattan. Det ger en lite mjukare känsla och blir dessutom tystare.

Egenbyggt brukar dock bli dyrt (jag sitter och skriver detta på ett egenbyggt tangentbord som jag bränt i runda slängar 3.5kkr på), men det behöver inte bli så. Kan du tänka dig 60% kan du skaffa följande prylar och bygga ihop på någon timme
PCB (€30)
Brytare ($40)*
Chassi ($18)

Totalt sett hamnar vi en bit under 1000-lappen för ett custom 60%. Dock utan tangenter. Tangenter kan vara både svårt och dyrt att få tag på, men vill du bara ha något att skriva på, se *. Jag vet inte riktigt hur marknaden ser ut idag (jag är trots allt en ANSI-convert), men det har aldrig varit speciellt lätt att få tag på svenska tangenter. Inet brukade sälja Duckys PBT som var riktigt schyssta med tanke på priset, men de verkar vara borta sedan länge.

Vill du trots allt ha en platta kan du få en för $30 här.

*Jag hade personligen valt att slakta ett gammalt tangentbord. Dels anser jag att Cherrys brytare är bättre ju äldre de är, dels får du ett set tangenter du kan använda i väntan på att du hittar "rätt".

@Dreijer: Jo, dessvärre har de tagit Novatouchen ur produktion. Antagligen på grund av att Topre håller på att lansera Realforce RGB med MX-kompatibla sliders. Eftersom det är ett Realforce lär tyvärr inte priset vara lika plånboksvänligt som CMs. CM har dock hintat om att de kommer ha en utförsäljning på deras EU-sida inte alltför långt in i framtiden. De sålde även refurbade NT för €100, men de är slut nu.

Lade till en länk
Permalänk
Medlem

I inlägget ovan glömde jag visst bort att ta upp Gateron. Bygger man själv är det helt klart ett bra alternativ, då de är mycket billigare än Cherry-brytare. Dessutom glömde jag att ta upp att man behöver stabilisatorer till de större tangenterna. De går att få tag på från flera ställen. 7bit som är länkad till i inlägget ovan till exempel. Eller LeandreN som det också ligger en länk till. Jag skyller min glömska på det faktum att jag är brutalförkyld

Permalänk
Inaktiv

@HolyFather:
Är du villig att släppa ISO-layouten och prova på ANSI så finns det ju billigare Topre-kopior (Noppoo/Plum), t.ex. RC930 (87 eller 104) för runt €120 med kina-väntetid (och runt €200-250 om du väljer Amazon: men då kan man lika gärna beställa ett Realforce IMO).

Det är ju inte ett Realforce (t.ex. så är legenden på keycapsen förskräcklig(subjektivt)!) men byggkvaliten är "helt ok" (dock inte "fantastisk" som realforce), men du får annat lull-lull som RGB, tystmoddat ("type-s"), Fullt programmerbart, MX-kompatibla stammar (vilket behövs då, som sagt, legenden/fonten är, IMO, fruktansvärd!)

Och brytarna har "Topre-känsla" (dock inte riktigt "Realforce-känsla"). "Plum84" är en annan kopia, med PBT-stock-caps (men en elak 5,5U spacebar!)

Som Timell (kanske) hade sagt (väldigt fritt tolkat): Realforce är mycket pengar: men det är inte dyrt (dito för HHKB/FC660C)

Permalänk
Medlem

Om du börjar fundera på att bygga ihop ett tangentbord själv (vilket jag helt klart tycker att du ska göra) så finns det billiga Gateron-brytare på Ebay Här. Samma säljare säljer de olika Gateron-brytare som finns, även några olika Cherry tror jag. Han säljer också stabs och keycaps. Har beställt av honom ett flertal gånger och prylarna kommer på 10-14 dagar varje gång och allt håller vad han lovat. Tror han har hela tangentbords-kit också faktiskt.

Edit:

60% PCB
PBT Keycaps
Stabs
Case
Plate

Om du ska bygga ihop ett tangentbord själv rekommenderar jag att smörja brytare och stabs, helt oslagbart om du jämför med osmorda grejer. Säg bara till om du behöver veta mer!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Om du börjar fundera på att bygga ihop ett tangentbord själv (vilket jag helt klart tycker att du ska göra) så finns det billiga Gateron-brytare på Ebay Här. Samma säljare säljer de olika Gateron-brytare som finns, även några olika Cherry tror jag. Han säljer också stabs och keycaps. Har beställt av honom ett flertal gånger och prylarna kommer på 10-14 dagar varje gång och allt håller vad han lovat. Tror han har hela tangentbords-kit också faktiskt.

Edit:

60% PCB
PBT Keycaps
Stabs
Case
Plate

Om du ska bygga ihop ett tangentbord själv rekommenderar jag att smörja brytare och stabs, helt oslagbart om du jämför med osmorda grejer. Säg bara till om du behöver veta mer!

Jag skulle rekommendera exvis FalbaTechs GH60 framför ett Satan då de senare är av märkbart sämre kvalitet. Jag har dessutom sett att folk klagat på kvaliteten i den säljarens plattor, men jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag skulle rekommendera exvis FalbaTechs GH60 framför ett Satan då de senare är av märkbart sämre kvalitet. Jag har dessutom sett att folk klagat på kvaliteten i den säljarens plattor, men jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Jag vet ärligt inget om kvaliteten i hans platta. Jag har däremot ett GH60 Satan själv och den fungerar som det ska. Du får gärna länka till andra GH60's. Går i tankarna att bygga ett till, men det är lättare med länkar

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@SYRE: Jag länkade till FalbaTech i ett inlägg en bit upp. Deras GH60 är riktigt trevliga och väl värda sitt pris. Så länge man klarar sig utan bakgrundsbelysning dvs... GONs NerD är ytterligare ett steg bättre, men även ungefär dubbelt så dyra. LeandreN håller en GB där man kan få dem för $60, vilket får anses prisvärt (se plattlänken i inlägget en bit upp). Winkeyless är också bra, men jag gillar inte deras konfig-program och till skillnad från NerD går det inte att köra TMK på dem. Ursäkta avsaknaden av länkar i det här inlägget, men jag sitter på mobilen och är lite lat

Permalänk
Medlem

@Khers: Sorry, missade det helt!

Varför funkar inte belysning till den gh60-brädan förresten?

Känner såhär till nästa tangentbord att jag kanske inte behöver belysning då jag alltid kör keycaps som inte "tillåter" genomskärande ljus. Däremot fungerar belysningen till mitt gh60 utan problem.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@SYRE: Originalversionen av GH60 (FalbaTechs PCB är identisk med GH60 rev. C) stödjer inte bakgrundsbelysning då kontrollern man valde att använda inte har tillräckligt med pinnar för att klara av det. Istället valde man att lösa bakgrundsbelysning med hjälp av ett extra kretskort med en LED-kontroller på. Det finns hål i PCBn för att löda fast ett sådant extra kretskort, men något kretskort blev aldrig tillverkat och kommer nog heller aldrig bli tillverkat. Satan GH60 är däremot en modifierad GH60 och använder ett annat chip som stödjer bakgrundsbelysning utan något extra kretskort.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@HolyFather: Det finns tre olika brytare som är någorlunda enkla att få tag på som dämpar uppsläppet, så väl som nedslaget. Två av dem har redan nämnts i tråden, Topre Type-S och Cherry MX Silent.
jag sitter och skriver detta på ett egenbyggt tangentbord

Skrivet av SYRE:

Om du ska bygga ihop ett tangentbord själv rekommenderar jag att smörja brytare och stabs, helt oslagbart om du jämför med osmorda grejer. Säg bara till om du behöver veta mer!

Utmärkta svar som fått mig att tänka om lite. Ja, det kan nog bli ett tangentbordsbygge senare och jag uppskattar länkarna. Stiligt bygge där Khers!

Jag känner att jag behöver samtliga tangenter på samma ställe som ett standard ISO tangentbord, förutom numpad och funktionstangenterna. Alla storlekar och avstånd ska vara standard, inklusive hela Home/markörtangentdelen, inga avvikelser. US layout går bra (perfekt för programmering), men Enter-tangenten måste vara tvåraders (d.v.s. L-formad) i så fall. Jag kan även leva med Fn- och andra tangenter som inkräktar på mellanslagsraden så länge Alt/Shift/Ctrl är på rätt ställe.

Men som sagt, det räcker med att numpaden är väck så är jag nöjd, det handlar bara om bredden och inte om att customisera eller få avskalad/renare/mindre layout eller så, alls.

Jag kör med en "dynamisk touch type" när jag skriver. D.v.s. jag rasslar över tangentbordet och vill kunna glida lätt över för att känna, och även vila lätt på hemtangenterna medan jag tänker, utan att få skräptecken triggade. Det är därför som MX Red är fel för mig som de är, jag vill inte behöva "hovra", gäller även i spel.

~

Ang. MX Red så har jag satt på ~1mm O-ringar och provar med dem nu. Första intrycket är att tangentbordet kändes tråkigare, dödare. Men mest kändes det bara annorlunda, jag ska vänja mig vid det och se. O-ringar hjälpte inte mot stavfel, men det trodde jag inte heller. Däremot reducerade de pinget i chassit väl, och det verkar ha fixat SHift-problemet ovan.

Ja, Cherry MX Silent har jag funderat på. Hade Corsair kommit på att någon gamer därute kanske inte använder numpaden till nåt och gjort en TKL, så hade det nog blivit ett Strafe.

Det blir nog en finbräda, men jag kommer inte att importera ett tangentbord med drömswitchen, då kan jag lika väl importera komponenterna. Under tiden testar jag lite på hemmafronten och känner på MX Brown, som kanske får bli kompromissbrädan. Eller så kanske de är helt perfekta för mig! Det är inte omöjligt.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv

Jag provade först med ett MX Red och upplevde tangenterna som för lätta att trycka ned. Så det fick det bli ett med MX Brown. De har lagom mycket motstånd och jag är nöjd med det, men är inget fan av taktila brytare.
Några månader senare lanserades vad jag tror är den perfekta brytaren, MX Nature White. Den har samma motstånd som MX Brown med taktila funktionen inräknad, men är helt linjära. Har inte testat dem ännu, kanske kan vara något för dig?

När det gäller tysta brytare så är det väl o-ringar som gäller om du ska ha MX-switchar. Jag upplever dock tangenterna som svampiga med dessa så kör hellre utan. Har dock satt o-ring under spacebar där de gör sig perfekt.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Mx silent tror jag är ditt bästa alternativ. Sätt o- ringar också om du vill.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@HolyFather: Mx silent tror jag är ditt bästa alternativ. Sätt o- ringar också om du vill.

Ja, som sagt om det funnes i TKL så hade det blivit köp. Har sneglat på vinkelslipen Verkar som om allt hände 2014 och nu finns inget, inklusive lösa switchar. Khers rekommenderade att man kan sno saker från begagnade tangentbord, så köpa det och löda loss är ju en (dyr) idé.

Bara för jag sa det så hittade jag 1 med Cherry MX Red Silent. Trodde jag. Out of stock. :'( Filco TKL med "Cherry MX Pink [Silent Mode]".

Men som sagt måste jag ändå köpa/fixa switchar så kan jag välja t.ex. Topre S och göra egen bräda tack vare de fina länkarna här.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv

Min resa:

  1. Slås av Insikt: Dags för riktigt tangentbord (och gärna något som ser bra ut)!

  2. Forska, läsa, forska, googla, läsa, Forska, *inse att det är en helt ny gigantisk värld*, läsa, forska, *enfaldigt fnissa lite åt hur nördiga folk kan vara om något så enkelt som tangentbord*... lyssna på random folk som uttrycker sig hyfsat väl och tro på deras (i efterklokhetens kranka blekhet) korkade uttalande om att vissa cherry MX är "bättre" eller "sämre" för "ditt"("Gaming") eller "datt"("skrivande"): Nonsens!

  3. Springa runt i alla "databutiker" i byn och Klämma lite på "alla" 2-3 tillgängliga MX-brytare (i begränsat utbuds-lantsortsby)

  4. Tänker fel och tror att en tillverkare som gör bra möss givetvis gör bra tangentbord *megafail*

  5. Tänker mycket fel och tror att om man inte har "Svensk ISO" så kan man inte skriva ÅÄÖ.

  6. Tänker fel och tror att jag "måste ha Numpad" (för jag kommer ihåg att "ibland har jag tryckt på numpadden", "excel och räkningar och sånt"!)

  7. Beställer MX switchtestare (som inte har topre) och tror i min enfald att känslan i en switchtester är samma som i tangentborden.

  8. Trycker lite på Switchtestaren, bestämmer mig efter nogsamt värderande av random folks påståenden och beställer "den bästa brytaren" för "mina behov" *fail*.
    Det enda som lyckades i det fallet var valet av tillverkare, det var det enda som faktiskt gick att läsa sig till: om man lyssnade med rätt öra (Dvs Filco, Vortex, Ducky, CM (ngn missad? Jag är vrålförkyld, så jag skyller på det)). (Tyvärr från svensk butik... för "det är farligt att beställa något från 'exotiska länder' som tyskland, UK, USA, (insikt 2: Kina/Aliexpress/Taobao)... då blir man bara lurad!

  9. Får min "optimala" cherry MX bräda levererad... meh!

  10. Beställer fler Cherry MX-brädor/brytare i alla möjliga färger... mjo: bättre än Rubberdome... men vad är det alla löjliga tangentbordsnördar tjötar om, det var väl inget speciellt?

  11. Beställer än fler Cherry brädor med diverse brytare (för Topre "är för dyrt")

  12. Beställer en Novatouch (för Realforce/HHKB/FC660C är fortfarande "för dyrt")... No turning back: Topre is da shit! Blir småpilsk direkt av Novatouchen (NT) "out-of-the-box (för att jag inte sett kvalitet som i Realforce), läser , forskar lite till och tystmoddar NTn (soft landing-pads).... *störtförälskad*, köper 1k+ SEK alu-chassi till NT:n: *my precious*!

  13. Köper keycaps för löjligt mycket pengar (hit och dit med "PBT/ABS/Thick/GMK/EnjoyPBT/groupbuys/massdrop/PMK/TaiHoi/etc")... än mer förälskad i "topre".... Lär mig även att vänta (Kina/Groupbuys)!

  14. Småfnissar inte längre åt "tangentbordsnördarna", utan blir genuint upprörd när någon ger, i mitt tycke, "felaktiga" råd angående tangentbord.

  15. "Kostar på mig" ett 'Realforce Topre' (Jag har ju ändå en massa Cherry MX brädor som jag inte använder: så det passar ju in i... som jag inser då... tangentbordssamlingen!)

  16. Får Realforcen levererad (88UB) och inser att den "out-of-the-box" är "färdig": den behöver inga nya keycaps, "stock" är mycket väl godkända! Byggd som en tegelsten (kvalitet) och den har inget som behöver förbättras (nåja... type-s... kontroller..., avtagbar sladdd... pbt mellanslag: men det är för att jag hunnit bli skadad: hade jag beställt den från början så hade det varit klart!)

Under tiden har jag givetvis hunnit köpa/beställa ett uppbåd av både MX (och kopior) av DIY kit, lödkolvar, brädor, brytare, keycaps och insett att jag "måste ha" 'buckling spring', 'matias tyst klick', model M, Alps, alla varianter av MX (trots att jag egentligen inte gillar någon MX, inte ens "silent"), alla varianter av alla MX-'kopior' (Gateron, Zealios, Outemu), 'model F', alla varianter av Topre-kopior i alla vikter (Plum/noppooo/etc)

...och de enda brädorna jag använder dagligen är Topre! Trots DIY, alps etc:
Dagliga drivern är ändå: Mina tystmoddade Novatouch (i Alu chassi) och mina Realforce (viss variation förekommer mellan FC660C och HHKB pro 2 type-s, RC930, Plum84 men alltid topre (eller topre-kopia)!)

Mina Cherry/Outemu/gateron/Zealios MX/ML brädor är bara till för att visa Keycapsen och tittas på, inte för att tryckas på!

Permalänk
Medlem

@anon257891: Intressant läsning!

Jag måste säga att din resa i tangentbordsdjungeln ser ut ungefär som min gör förutom att jag fortfarande inte testat topre än. Var på vippen att slå till på ett Novatouch när det var nedsatt, men tänkte att jag fan inte kan köpa ytterligare ett tangentbord till. Vad tycker du att jag Borde göra/testa? Just i dagsläget kör jag ganska kraftigt smorda Gateron tactile clears blandat med Gateron browns och Linear clears och fjädrar allt från 45-67g. Jag skriver en del annars spelar jag till 95% Starcraft II där jag är i behov av F-tangenterna. Numpad är att föredra och idag kör jag hemma på min AMJ96-bräda som enligt mig har en perfekt layout. Kom gärna med förslag till ytterligare en tangentbordsnörd!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

kan verkligen rekommendera corsair RGB mx silent tangetbordet.
det är röda mx silent switchar men lite tystare.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Skrivet av Netforce:

kan verkligen rekommendera corsair RGB mx silent tangetbordet.
det är röda mx silent switchar men lite tystare.

Om det inte fixar feltriggning när man "rasslar" (skriver snabbt) så är jag inte så säker på att det är för mig. Var i butik idag och de hade inte Strafe RGB. Jag kände på ett MX Brown (G610) och kunde icke känna triggningspunkten tydligt, men om det fixar feltriggningen så är det ju ett MX Red utan feltriggning Detta är väl den sista som jag upplever defekten, så efter det duger tangentbordet. Därmed inte sagt att det blir ett tgb som är sweet och värt pengarna. Men vi får se.

(G610 hade f.ö. plastskal och noll ping-ljud. Så... "fjädern felvriden"? Tror mer på teorin "uppsläpp av tangent mot metallskiva".)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@anon257891:

Blir bra sugen att testa lite topre av din story!

Kan du lite närmare kommentera skillnader/erfaranheter mellan Novatouch (stock)/Plum84/RC930?

Permalänk
Inaktiv

@SYRE:
Eftersom du gillar AMJ96: Jag hade rekommenderat dig att vänta in Leopolds nya "1800" Topre (Leopold FC980C). Tror den kan passa dig som handen i handsken! (Jag kommer köpa!)

Leopolds (FC660C) är en av få moderna serieproducerade brädor jag köpt som varit "färdiga". Bra caps, mycket god byggkvalitet (de andra är HHKB och Realforce (och i viss mån: pok3r (men var ändå tvungen att löda till lysdioder.. och det var ju Cherry MX), vissa Ducky Year of the...med PBT och Alu-chassi: men även de Cherry MX)), visst fanns det utrymme för "tweak": men väldigt bra "out-of-the-box"!

@Holyfather:
Nja, jag har svårt att sälja in Cherry MX till dig eftersom jag inte gillar dem Men det låter som om det kansker inte är "fjäderping"(/Filco-ping) du drabbats av/stör dig på, utan bara helt enkelt cherry MX grundkonstruktion/-koncept.

Givetvis låter Cherry MX- uppsläppet! Därav hela topre diskussionen med type-s och att jag föredrar dessa! (reservation för "MX silence (och Matias tyst och gamla alps etc.)). Det är en av de delarna jag stör mig på mest med MX och även varför jag gillar Topre -s desto mer, för där dämpar man uppsläppet!

Det finns saker att göra för att minska Cherry MX "'ping'/uppsläpp" eländet: Fylla utrymmet i chassit under PCB med "skum/gammal musmatta", ställa tangentbordet på "stor musmatta"/mjukare underlag. Bättre keycaps. O-ringar (gör att "ljudhuven/förstärkaren/keycappen" inte vibrerar (sänder ut ljud) i samma omfattning). Smörja stabbar och brytarhus/fjärdrar. Stickers. Byta Chassi m.m.

Eller spendera samma pengar/tid, eller mindre, och köpa en realforce/hhkb/leopold/topre direkt

@kronwalled:
Novatouch (Stock) blev jag aldrig riktigt störtförälskad i, jag insåg bara att det var brytaren jag gillade *småpilsk* (däremot var "uppsläppet" hemskt), det var först när jag "type-s:ade (strykjärnsmodd), smorde stabbarna och bytte keycaps på den som jag blev störtförälskad och fanatisk topre.
På HHKB-s/FC660C/Realforce var detta "bra" out-of-the-box (även på de som inte var "type-s").

Plum84 och RC930 är IMO goda instegsmodeller, känslan i brytaren är representativ men med sämre akustiska egenskaper än Realforce/HHKB/FC660C. De har annat "lull-lull" som att de är fullt programmerbara, RGB-backlight, PBT-caps (Plum 84, caveat emptor: 5,5U mellanslag), cherry MX-kompatibla stammar. Och de är "type-s:ade" från fabrik, dock är chassit är inte samma "tegelsten" som Leopold/Realforce/HHKB.

Kort sagt: Mina dagliga drivers är i dagsläget: Novatouch med 3k SEK-ish add-ons (chassi-hyperspheres-caps-tid), Realforce (utan add-ons), fc660C (utan add-ons), HHKB pro 2 -s (utan add-ons) och som omväxling och för att skoja till det med RGB för att få lite uppmärksamhet på kontoret: emellanåt RC930/Plum84.
Dvs det hade varit billigare för mig att köpa ett Realforce (eller FC660C/HHKB) direkt, istället för att gradvis ta mig dit.

Insåg även precis att jag spenderat mer på mina tangentbord, utan att våga räkna alltför detaljerat, än på min dator (ink. Skärmar): och då har/hade jag ändå en hyfsat ok burk (se signatur).

P.S: "Vintage" och DIY i alla dess former är såklart undantagna: jag talar serieproducerade i modern tid D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@SYRE:
Eftersom du gillar AMJ96: Jag hade rekommenderat dig att vänta in Leopolds nya "1800" Topre (Leopold FC980C). Tror den kan passa dig som handen i handsken! (Jag kommer köpa!)

Leopolds (FC660C) är en av få moderna serieproducerade brädor jag köpt som varit "färdiga". Bra caps, mycket god byggkvalitet (de andra är HHKB och Realforce (och i viss mån: pok3r (men var ändå tvungen att löda till lysdioder.. och det var ju Cherry MX), vissa Ducky Year of the...med PBT och Alu-chassi: men även de Cherry MX)), visst fanns det utrymme för "tweak": men väldigt bra "out-of-the-box"!

Det där ser väldigt intressant ut! Har du någon aning om pris/tidpunkt för släpp? Om du ska köpa och vi kan spara in lite slantar på frakt så kan det helt klart vara intressant när det väl börjar närma sig

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Alternativ 2 är ju att bara köpa ett till tangentbord med bruna brytare och sälja det du har nu.
Ozone Strike Battle
CM Storm Trigger-Z

Där har du två prisvärda alternativ. Jag har själv båda två och trots att jag inte använder dom för att jag byggt ihop ett par egna har jag ändå kvar dom som backup

Jag har faktiskt lyssnat på råd och tagit hem litte grejjer. Vita O-ringar hittade jag här på Sweclockers, och K65 och Strike Battle (båda MX Brown) hittade jag på maxgaming.se. Jag har även känt på ett Razer klickigt. Här är lite tankar baserade på gaming (Doom och Subnautica) och typing speed test (aoeu.eu). Vinnare av dessa 3 (K65 red, K65 Brown och Strike Battle) är Strike Battle, både för att skriva och spela, både med och utan O-ringar. Usch vad tid jag lagt på detta

O-ringar är bra för klicktangenter. Men på andra tycker jag att de förstör känslan. Men det kan vara för att mina var så tjocka, c:a 1mm med ögonmått. Soft landing pads på maxgaming ännu sämre. Men igen då, det var nog för att de var så tjocka, de tunna var slut. Inte testat dem på MX Red.

Tillfällig rating är (ta spjärn för en vild blandning switchar
1. Dell M6500 / Thinkpad T42 (Scissor), kanske inte spjutspets för vare sig gaming eller rollover, men rasselhimmel... oslagbart.
2. Keytronics ISO-9001 (kan ej använda pga praktiska orsaker som saknad Windowstangent...:) ), grova problem med rollover och dåligt för gaming och definitivt ljudniva, men en dröm att skriva på
3. MX Brown utan dämpare (fixar SHift-problemet, och accidental trigger-problemet (delvis), men inte pingg-problemet trots lägre ljudnivå.)
4. MX Blue med dämpare (utan platsar de inte)
5. MX Red med dämpare

MX Red är med på listan endast för att O-ringar fixar ljudnivån och SHift-problemet. Men inte accidental trigger-problemet. Andra, som hovrar och / eller tittar på tangentbordet när de skriver kan älska dessa då de är lätta som en fjäder att skriva på, precis som MX Blue utan dämpare.

Så Strike Battle var vinnaren och eftersom det inte verkar finnas några tydligt bättre tangentbord att tillgå i riket så ska jag känna vidare på MX Brown och se om tunna dämpare förbättrar ytterligare, och sen skaffa ett Topre eller Topre S TKL senare av ren nyfikenhet.

K65 Brown var ungefär som förväntat, och mitt exemplar hade något lägre pingg än Strike Battle, trots att bägge har metallplatta. Och känslan var inte oäven, men trots fyrkantigare tangenter med scifitypsnitt, så vann känslan och resultaten (med tunn marginal) mot de lite sladdrigare tangenterna hos K65. Strike battle kändes något gedignare genomgående, även om det första som kommer att gå sönder på dem är den gjutna USB-anslutningen (grr...)

Jag får väl också bekräfta det som någon sa, att byte av switch inte påverkar antal skrivfel, eller i alla fall marginellt. (Utom snudd-fel vid hyperlätt actuation då som sagt.) Men jo, jag har ju inte provat tröga switchar som MX Clear än dårå. (Känns som jag kan slutleda att Black inte är för mig.)

Edit: jag är alltså fortfarande inte helt nöjd med ljudnivån även om MX Brown fick ner den lite.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Så Strike Battle var vinnaren och eftersom det inte verkar finnas några tydligt bättre tangentbord att tillgå i riket så ska jag känna vidare på MX Brown och se om tunna dämpare förbättrar ytterligare, och sen skaffa ett Topre eller Topre S TKL senare av ren nyfikenhet.

K65 Brown var ungefär som förväntat, och mitt exemplar hade något lägre pingg än Strike Battle, trots att bägge har metallplatta. Och känslan var inte oäven, men trots fyrkantigare tangenter med scifitypsnitt, så vann känslan och resultaten (med tunn marginal) mot de lite sladdrigare tangenterna hos K65. Strike battle kändes något gedignare genomgående, även om det första som kommer att gå sönder på dem är den gjutna USB-anslutningen (grr...)

Jag byggde själv om mitt strike battle så att jag kunde köra med löstagbar sladd. Köpte lite prylar billigt på Ebay och lödde fast en kontakt på den sladden som satt från början, sen limmade jag fast kontakten i botten på caset och satte ihop det igen. Blev helt okej! Om du vill bli av med ping, eller iaf minska det, så kan det hjälpa att skruva upp tangentbordet och lägga in någon form av dämpmaterial i botten på plastcaset. Värt att testa iaf, väldigt enkelt!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

@HolyFather:
Angående "ping", om du känner att träsket börjar omsluta dig, och du tycker att du inte lagt tillräckligt med tid på Mek.bord ännu så har r/mk rätt bra bakgrundsinfo och förslag på "fixar" på det s.k. "ping":et, se https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/mcrip#wiki_...

P.S. De andra två huvudträsken är: deskthority och geekhack D.S.

Permalänk

anon257891: läst. Deskthority hade jag redan varit inne och läst lite på för några dar sen.

SYRE: fint, det kan jag göra när den går sönder sen då Har en bit ljudmaterial som kan funka.

Tid och pengar ja. Det har ju jag och ni redan lagt en massa. Ändå känns det som att man kommer leta efter nåt bättre även när man beställt delar själv och skruvat ihop. Kan det vara nåt med det själva faktum att det är mekaniskt?? Att det liksom inte finns?

För mitt rubberdome går ju så utmärkt att rassla på, och nästan lika bra som Dell M6500-tangentbordet. Det har jag inte känt på något av de 11 mekaniska jag känt på.

Däremot hamnar rubberdomet och de 3 MX jag har på samma ~70 WPM oavsett hur jag förbättrar eller försämrar skrivkänslan. Så jag blir inte cripplad, annat än att jag får tänka mer på vad jag skriver om det är "cripplande" och så ska det inte vara. Det ska vara trevlig känsla och solid skrivning så att det är en glädje och är avslappnat.

Efter lite själasökande verkar det som att jag vill ha något lägre tangenter eller triggpunkten närmre botten, när nu alla mekaniskas tangenter bottnar så lätt (och tjocka O-ringar bara liksom dödar, utom på MX Blue), och högre triggkraft.

D.v.s. finns det nåt mekaniskt för mig som är så, eller vill jag ha nåt annat.

Har inte haft problem med rollover innan annat än i spel. ÄR N-key rollover bara vettigt för spel, d.v.s. den största anledningen att jag tittade efter mekaniska betyder att jag egentligen söker ett mekaniskt bara för spel, och ska ha nåt annat när jag skriver?

Bara försöker ha ett öppet sinne.

Naturligtvis har jag precis beställt tunnare O-ringar och tangentlyftare, för att jaga den där chimären.

Så glöm artefakter hos tangentborden och smådetaljer, ni får gärna tipsa om mekaniska eller andra som ni tror är vad jag menar. Om min mening gick fram. Tenkeyless standard ISO-layout, 87 eller 88, kan vara UK/US också.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@SYRE: Originalversionen av GH60 (FalbaTechs PCB är identisk med GH60 rev. C) stödjer inte bakgrundsbelysning då kontrollern man valde att använda inte har tillräckligt med pinnar för att klara av det. Istället valde man att lösa bakgrundsbelysning med hjälp av ett extra kretskort med en LED-kontroller på. Det finns hål i PCBn för att löda fast ett sådant extra kretskort, men något kretskort blev aldrig tillverkat och kommer nog heller aldrig bli tillverkat. Satan GH60 är däremot en modifierad GH60 och använder ett annat chip som stödjer bakgrundsbelysning utan något extra kretskort.

Komar säger att han har en prototyp så det borde väl betyda att det finns minst en tillverkad.

http://blog.komar.be/projects/gh60-programmable-keyboard/#com...

Visa signatur

|| divine creator ||