Dator stendöd, bytt PSU men fortfarande död.

Permalänk

Dator stendöd, bytt PSU men fortfarande död.

Hej! Min dator stängde av sig helt plötsligt och sedan gick den inte att starta upp överhuvudtaget.

Inget livstecken alls så jag tänkte att det var PSUn som hade gett upp.

Köpte ett nytt PSU och installerade noga, men fortfarande inget livstecken.

Har nu felsökt genom att koppla ur alla onödiga sladdar på moderkortet, dvs har bara ström 24pin + 8 pin och cpu-fläkten inkopplad och försöker tjuvstarta via power on-pinsen men fortfarande inget livstecken överhuvudtaget. Jag har flyttat runt på minnen, och testat ett i taget på olika positioner. Jag har tagit ut batteriet på moderkortet och låtit det ligga ett tag för att nollställa bios.

Misstänker att moderkortet är kört, det har inga dioder som lyser så det är svårt att avgöra om det får ström överhuvudtaget.
Hade det varit processorn så hade väl fläkten gått igång i någon sekund åtminstone?

Har inte öppnat upp och kollat så att alla pins å sånt är intakta i processorn eller om det ser knas ut där men ska göra det.

Specs:
Moderkort: MSI Z87-G41 PC MATE ATX
Processor: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 760 SC
Gamla PSU: be quiet! KRAFT 600W
Nya PSU: be quiet! Pure power 9 600W
Minne: Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart
SSD: Kingston SSD V300 120GB
Hårddisk: seagate 1 TB & seagate 4 TB

Om det är moderkortet så funderar jag på att köpa samma fast upgraderad: MSI Z97 PC Mate.
Mest för att jag då kommer att känna igen mig. Eller finns det något annat moderkort som är bättre lämpat?

Tacksam för hjälp. Ställ gärna dumma frågor då jag inte är så jävla haj på det här känner jag.

Permalänk

Hade det varit CPU hade du iaf fått ett livstecken. Då du bytt PSU men fortfarande har problem låter det onekligen som moderkort. Får du några livstecken ifrån din PSU? Startar fläkten eller någon lampa som lyser?

Permalänk
Skrivet av Sydsvensken:

Hade det varit CPU hade du iaf fått ett livstecken. Då du bytt PSU men fortfarande har problem låter det onekligen som moderkort. Får du några livstecken ifrån din PSU? Startar fläkten eller någon lampa som lyser?

Nej inget alls, antagligen för att det inte finns någon anledning att sätta igång pga dött moderkort. Tror inte det finns någon lampa på detta men ska undersöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat att starta agget direkt i ATX-kontakten så du vet att det fungerar iaf?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Har du testat att starta agget direkt i ATX-kontakten så du vet att det fungerar iaf?

Nej, hur gör man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Moderkort bruka ha dioder som lyser när agregat är på som tala om att den är start klar .
Lyser ingen diod på moderkortet har den ingen spänning alternativ trasig.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalklinga:

Nej, hur gör man det?

Se denna guide.

Permalänk

Ditt eluttag kanske är trasigt? XD

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Ja, har du bytt till ett nytt nätagg så kan du med säkerhet utesluta att nätagget är felkällan...
Skulle råda att försöka starta med minimum alltså 1 ram, cpu+fläkt men du har ju redan gjort det så nu ligger du ju ganska säkert.

Byt moderkort, är till 95% säkerhet att det är det som rykt. Annars så är det distanser som rykt men verkar konstigt att det skulle vara något sådant.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S