Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Akut (?) städhjälp

Mitt grafikkort la av lite halvt igår. Jag kunde starta datorn, men när den försökte boota upp windows så la det av.

Så, jag bestämde mig för att städa min troligen alldeles för dammiga dator grundligt, genom att plocka ut alla delar och rengöra ordentligt. Har aldrig gjort det förut men har utifrån listor jag följt lyckats sätta ihop 2 datorer förut.
Så, jag har nu tagit loss nästan alla delar, tänkte ta bort moderkortet men råkade istället lossa på den gigantiska CPU-fläkten jag köpte till. Fläkten lossnade ordentligt tror jag och hoppas att det inte medfört några problem, men jag blir lite orolig och tänkte kolla här med er proffs. Jag bifogar bilder på hur fläkten och processorn/moderkortet ser ut. Kass kvalitet, men jag tror det syns nog.

Vad bör jag göra härnäst? Jag läste nånstans att man kan ta bort kylpasta med typ aceton eller liknande. Kan jag bara fukta ned och torka bort med...ja, vaddå? Papper eller microfiberduk, eller nåt annat?

Borde jag rensa bort all gammal kylpasta å sen bara sätta tillbaka igen?

Väldigt tacksam för tips och råd!

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Inte aceton! För fasen! Det smälter plast! Har du inte byggt modellbygge pöjk!!!?

Helst isopropanol (allt urkopplat), men så ren sprit som möjligt i nödfall om du ska tvätta kylpasta. Microfiberduk är väl ett bra val men typ babywipes eller liknande är väl bra papper. Det ska inte ludda eller så, annars är det väl valfritt.

När du applicerar på ny pasta, använd lite... tänk halvt riskorn.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

köp isopepanol eller aceton utan olja eller kemisk ren bensin, sen fukta ett kaffefilter och gnugga veck de

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Du kan sätta tillbaka den direkt som det är men värmeledningsförmågan blir sämre, bättre att rengöra och sätta dit ny kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Inte aceton! För fasen! Det smälter plast! Har du inte byggt modellbygge pöjk!!!?

Ja, aceton kan påverka vissa plaster, dock finns dessa inte i närheten av ett moderkort så aceton (förutsatt att den är oljefri) fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Inte aceton! För fasen!

Skrivet av Adnerhill:

köp isopepanol eller aceton utan olja

Ok, Gurk vs Adnerhill. Så absolut inte aceton, eller duger sån aceton utan olja?

Det här verkar va vad jag söker förresten: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/165908-akasa_...

Överpris? Jämför med era andra förslag. Och var får man tag på isopropanol annars?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Permalänk
Medlem

kjell o co kan du köra typ 1½ liter för samma pris aceton utan olja funkar i nödfall

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Alkohol på apoteket annars kemisk ren bensin på Ica

Permalänk

Tack för hjälpen! Har förresten upptäckt att fläktarna inte är så lätta att rengöra med tryckluft, brukar ni bara torka av dom..? Känns som det borde vara enklast, men jag har hört att man ska vara försiktig då fläktarnas sensorer kan kruppa om man snurrar på dom för mkt manuellt.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Tack för hjälpen! Har förresten upptäckt att fläktarna inte är så lätta att rengöra med tryckluft, brukar ni bara torka av dom..? Känns som det borde vara enklast, men jag har hört att man ska vara försiktig då fläktarnas sensorer kan kruppa om man snurrar på dom för mkt manuellt.

Håll ett finger så dom inte snurrar i 60000rpm bara, damma med mikrofiberduk för att få bort allt damm.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Än en gång, tack för all hjälp, men klanten här behöver ytterligare rådgivning.
Jag plockade bort processorn för att rengöra ordentligt och fick då kylpasta (som jag uppenbarligen använde alldeles för mkt av sist) på några av piggarna på undersidan.
Att låta processorn få bada i isopropanol känns lite väl risky. Men jag kommer inte åt så bra med kaffefiltren.
Tips/råd?

EDIT:
Det är bara lite lite i ytterkanten, det kanske går att bara köra ändå?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Än en gång, tack för all hjälp, men klanten här behöver ytterligare rådgivning.
Jag plockade bort processorn för att rengöra ordentligt och fick då kylpasta (som jag uppenbarligen använde alldeles för mkt av sist) på några av piggarna på undersidan.
Att låta processorn få bada i isopropanol känns lite väl risky. Men jag kommer inte åt så bra med kaffefiltren.
Tips/råd?

EDIT:
Det är bara lite lite i ytterkanten, det kanske går att bara köra ändå?

har du testat gråtit? nej men usch vad jobbigt med kylpasta nere i sockeln :/ får vara väldigt försöktig när man rengör, pinnarna är lätta att böja

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Än en gång, tack för all hjälp, men klanten här behöver ytterligare rådgivning.
Jag plockade bort processorn för att rengöra ordentligt och fick då kylpasta (som jag uppenbarligen använde alldeles för mkt av sist) på några av piggarna på undersidan.
Att låta processorn få bada i isopropanol känns lite väl risky. Men jag kommer inte åt så bra med kaffefiltren.
Tips/råd?

EDIT:
Det är bara lite lite i ytterkanten, det kanske går att bara köra ändå?

Jag vet att det inte hjälper nu, men om du rengör datorn igen - kom ihåg att där i princip inte finns någon anledning att lossa processorn om du inte ska byta den.

Permalänk
Avstängd

Kaffefilter brukar fungera bra för att grovrengöra CPU-er och kylare.

Nvm. någon hade redan sagt det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med tops doppat i t-röd för att ta bort gammal kylpasta. Fungerar utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Jag vet att det inte hjälper nu, men om du rengör datorn igen - kom ihåg att där i princip inte finns någon anledning att lossa processorn om du inte ska byta den.

Precis min tanke när jag lossat den Var så inne i "ALLT SKA BORT OCH RENGÖRAS-tanken". Har lämnat kvar RAM-minnena nu iaf, för dom känns inte heller som att dom behöver lossas.
Petade lite lite med tops, gick tillbaka till kaffefilter då det luddade mindre. Rev loss små stycken av det och då gick det mkt lättare att komma åt. När jag dränkte dom tillräckligt så hann jag peta bort det sista lilla innan det avdunstade. Låter det vila några minuter nu innan jag sätter tillbaka det på moderkortet. Sen är det bara ihopsättandet kvar...alla rackarns kablar som jag knappt har koll på. Har skrivit ned vilka skruvar som ska var iaf, och lämnat kvar den mesta kabeldragningen i chassit. Så...wish me luck

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk

Happ. Liten uppdatering. Allt fungerar precis som innan!
Dvs. skärmen visar ingenting...har dock varken tid eller ork att leta fler problem. Så, det blir inlämning så får annat folk testa å se vad det är som eventuellt behövs bytas ut alt. fixa det som går att fixa.
Men städningen gick iaf bra Slipper man skämmas för det när man lämnar in iaf

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses