Google visar Wifi-router och Chromecast med 4K-stöd den 4 oktober

Permalänk
Melding Plague

Google visar Wifi-router och Chromecast med 4K-stöd den 4 oktober

Det blir inte enbart två nya telefoner under Googles evenemang i oktober. Nu talas det även om att bolaget släpper en router, Google Home och en Chromecast med 4K-stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hoppas chromecasten fått mer än 4k hdr uppdatering om den mer än dubblar i pris

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte riktigt satt mig in i vad google har att erbjuda på konsumentsidan när det kommer till routrar och wifi...
Vad har de för USP och varför satsar google på just denna del?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: En heltäckande lösning för hemmet, vilket är ganska smart faktiskt.
Sen om detta är bra för integriteten eller inte kan ju diskuteras.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Jag är högst tveksam till om jag vill köpa en router från ett annonseringsföretag. Att ge dem tillgång till 100% av min nätverkstrafik både internt och externt känns lite creepy.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

@Söderbäck: En heltäckande lösning för hemmet, vilket är ganska smart faktiskt.
Sen om detta är bra för integriteten eller inte kan ju diskuteras.

Ja det är ju en slogan som sitter som en smäck. Men jag är mer ute efter "USPen". Vad är det som googles router faktiskt har att erbjuda som de andra saknar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Användarvänlighet för människor som kanske inte är så intresserade.
Det är bara att kika på recensioner på deras OnHub Router.

Sen så måste jag säga att den ser betydligt mycket bättre ut än andra motsvarande produkter som erbjuds och jag skulle inte ha något emot att ha en Google OnHub Router ståendes framme.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Intressant lösning med flera AP's, men som tidigare nämnt läskigt att ha Google nätverk... iofs vet de nog redan allt vi gör ändå (android telefon, google webbläsare m.m)

Permalänk
Medlem

Vad skulle fördelen med en router från Google vara, lättare att installera och hantera eller vad? Lär ju finnas ofantligt många andra modeller som är mycket snabbare känns det som.
Sen får man hoppas att det är fler nyheter än 4K stöd för chromecast, inget litet prispåslag dom gör direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har varit riktigt nöjd med min Chromecast men det kanske är dags att byta upp sig till en Chromecast Ultra när den lanseras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Intressant lösning med flera AP's, men som tidigare nämnt läskigt att ha Google nätverk... iofs vet de nog redan allt vi gör ändå (android telefon, google webbläsare m.m)

Finns säkert någon liten detalj som de missat som de kommer plocka upp med dessa, typ skanna av hur du rör dig i lägenheten.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av RVX:

Vad skulle fördelen med en router från Google vara, lättare att installera och hantera eller vad? Lär ju finnas ofantligt många andra modeller som är mycket snabbare känns det som.
Sen får man hoppas att det är fler nyheter än 4K stöd för chromecast, inget litet prispåslag dom gör direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket snabbare? Vad är det du tror att genomsnittliga svennebananen gör trådlöst hemma som gör att ett AC nätverk inte skulle duga trådlöst?

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att nya Chromecasten kostar mer än föregångaren.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tråkigt att nya Chromecasten kostar mer än föregångaren.

Någon hundralapp hit eller dit spelar väl ingen roll? Du får ju betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Mycket snabbare? Vad är det du tror att genomsnittliga svennebananen gör trådlöst hemma som gör att ett AC nätverk inte skulle duga trådlöst?

Snabbare var nog fel ordval.
Ser inte riktigt poängen med just en router från den dom, känns som att den skulle vara för förenklad för att passa alla och på så sätt eventuellt inte vara lika fullt utrustad som en del kommande toppmodeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

@Söderbäck: Användarvänlighet för människor som kanske inte är så intresserade.
Det är bara att kika på recensioner på deras OnHub Router.

Sen så måste jag säga att den ser betydligt mycket bättre ut än andra motsvarande produkter som erbjuds och jag skulle inte ha något emot att ha en Google OnHub Router ståendes framme.

Det är väl det här jag har funderat lite kring sedan tidigare. Deras nuvarande router ses som en komplett/heltäckande lösning. Vid förfrågan om vad det innebär så är det då ofta inte så mycket funktionerna som faktiskt är av intresse.
Där är snarare GUI av intresse men jag inte så säker på att det är en så gångbar USP heller. Egentligen.
Det är väl utseendet på onhub som är säljargumentet i så fall. Vilket jag förstår. Konkurrenternas alternativ är något ut formgivares mardrömmar (jag gör själv val nuförtiden där form går före funktion ).

Värt att notera här är att onhub faktiskt saknar en del grundläggande funktionalitet som är standard hos routrar i övrig idag.
Endast en ethernetutgång, att man inte kan koppla lagring eller skrivare till USBporten och brist på APstöd exempelvis...

Men det intressanta här är hur onhub upplevs som att den kan mer än andra. Det verkar vara första känslan. Det är sant att onhub faktiskt även har ett gäng egna unika lösningar, men mycket är väl idag inte så användbart eller intressant för de flesta.

Mina funderingar kring det här tror jag är knutet till varumärket Google. Alltså att deras välformade nya pryl upplevs komma med framtiden i ett helhetspaket från företaget som har framtiden i sin hand. Google.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu rapporterar Android Police att Google även ska visa en router vid namn Google Wifi. Enligt sajtens källa kommer Google Wifi, förutom routern, bestå av flera små enheter som kan placeras ut i hemmet för att få så bra annonser som möjligt. Detta kan sedan utökas med fler enheter som kan kopplas ihop för att kartlägga konsumentens alla rörelser i hemmet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Tråkigt att nya Chromecasten kostar mer än föregångaren.

Vilken av dom föregångaren det finns 2 st.

Det finns Chromecast och Chromecast 2.

Håller med om att den nya kostar mycket mer och sen så är det svårt att hitta 4k filmer med så det kanske inte är värt det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Får hoppas de lägger till stöd för automatisk uppdatering av bildfrekvensen i nya chromecasten. Jobbigt att manuellt ändra, till t.ex. 50hz för att få bästa flytet när man vill streama sport från Viaplay och att de samtidigt slänger in 24(23.976)hz-stöd. Men lär ju inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Snabbare var nog fel ordval.
Ser inte riktigt poängen med just en router från den dom, känns som att den skulle vara för förenklad för att passa alla och på så sätt eventuellt inte vara lika fullt utrustad som en del kommande toppmodeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma som Amazon Echo och Apple Airport/Capsule. Särskilt Apple som sällan är fullproppad med funktioner, samt är mycket dyrare än andra och ändå finns folk som föredrar deras router än än andra som är billigare med mycket mer funktioner.
Allt handlar om erbjuda konsumenterna som kanske föredrar en produkt det står Google på än Amazon eller Apple. Sen sägs det att Google lägger ner sin Google Fiber "landslina" och enbart satsar på Google Fiber WiFi och en wifi router kommer pass till hands där google wifi erbjuds.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Jag skulle faktiskt mycket väl kunna gissa på att Google försöker bli Den stora aktören hemma hos folk, gärna före Apple och deras produkter.
Jag ser detta lite som "Space Race", försten ut i JYMDEN (Kapten Klänning säger Hej) med en ordentlig etablering vinner.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

@Söderbäck: Jag skulle faktiskt mycket väl kunna gissa på att Google försöker bli Den stora aktören hemma hos folk, gärna före Apple och deras produkter.
Jag ser detta lite som "Space Race", försten ut i JYMDEN (Kapten Klänning säger Hej) med en ordentlig etablering vinner.

Jätteintressant! Jätteroligt att bolla med dig i tråden och jag är dessutom tacksam att du inte blev arg på mig trots min ifrågasättande ton ;).
Det jag tycker är så spännande är varför konsumenterna lockas av den här produkten (alltså den redan lanserade onhub).

Google däremot tror jag har massa intresse i att leverera prylar som hanterar folks nätverk. Från företagets håll är det lättare att se motivet. Det var exempelvis ingen slump att de var snabbt ute med att förse världen med fri tillgång till sina stabila DNSservrar. De hade säkerligen en hel del att vinna där i user data ;). DNSserverdelen har väl varit en framgångssaga för alla parter.

Aja. Nyheten handlade kanske inte riktigt om den gamla onhub så jag har snöat in på ett sidospår.
Ska bli spännande att se vad de här nya mesh-nätverken kan göra för wifitäckningen i hemmen. Där har ju deras kommande lösning troligen något trevligt att erbjuda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte riktigt satt mig in i vad google har att erbjuda på konsumentsidan när det kommer till routrar och wifi...
Vad har de för USP och varför satsar google på just denna del?

Kan vara för att komplettera deras Google Fiber tjänst? Sen vill de väl erbjuda någon form av Zero-config lösning för nya tjänster på Chromecast/Chromebook/Pixel/whatever.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Skrivet av RVX:

Snabbare var nog fel ordval.
Ser inte riktigt poängen med just en router från den dom, känns som att den skulle vara för förenklad för att passa alla och på så sätt eventuellt inte vara lika fullt utrustad som en del kommande toppmodeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Att den är enkel att sätta upp och sköta, att de kommer erbjuda möjligheten att få täckning i hela villan/lägenheten på ett enkelt sätt, att routern ser rätt bra ut och allt detta till ett bra pris.

Det är väl rätt uppenbart vad poängen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Samma som Amazon Echo och Apple Airport/Capsule. Särskilt Apple som sällan är fullproppad med funktioner, samt är mycket dyrare än andra och ändå finns folk som föredrar deras router än än andra som är billigare med mycket mer funktioner.

Exakt detta jag menade. Du betalar en premie för märket i sig typ, även fast den inte är fullt lika rustad.

Skrivet av Barilla08:

Att den är enkel att sätta upp och sköta, att de kommer erbjuda möjligheten att få täckning i hela villan/lägenheten på ett enkelt sätt, att routern ser rätt bra ut och allt detta till ett bra pris.

Det är väl rätt uppenbart vad poängen är.

Precis det jag sa. Dom kommer försöka erbjuda en enklare lösning.
Jag tror dock att det kommer till ett pris där andra finesser helt enkelt har skalats bort för att få ner priset. Lite basic känsla över allt är vad jag ser framför mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Exakt detta jag menade. Du betalar en premie för märket i sig typ, även fast den inte är fullt lika rustad.

Precis det jag sa. Dom kommer försöka erbjuda en enklare lösning.
Jag tror dock att det kommer till ett pris där andra finesser helt enkelt har skalats bort för att få ner priset. Lite basic känsla över allt är vad jag ser framför mig.

Ja varför skulle den inte vara Basic? 99,99% av alla wifianvändare ändrar väl SSID/lösen som mest.
och för er Elite Haxxors finns det gott om produkter för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja varför skulle den inte vara Basic? 99,99% av alla wifianvändare ändrar väl SSID/lösen som mest.
och för er Elite Haxxors finns det gott om produkter för.

Jo men så är det ju, många gör nog inte många ändringar alls. Så basic duger ju för dom flesta, säkerligen dom flesta svenssons där ute.
Vill man däremot ha en modell med fler finesser osv osv. och gillar att hålla på och mecka med sitt nätverk så gör man nog bäst i att välja en annan värre modell....gissar jag på. Allt går ju bara att spekulera i tills vi ser den avtäckas

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte riktigt satt mig in i vad google har att erbjuda på konsumentsidan när det kommer till routrar och wifi...
Vad har de för USP och varför satsar google på just denna del?

*massiv foliehatt*
Tror de oroar sig för att missa lite info nu när några personer börjat använda Bing... och Yahoo, och DuckDuckGo. Så genom att erbjuda routern, så får de in all info igen

*trillade av foliehatten...*

Permalänk
Skrivet av RVX:

Jo men så är det ju, många gör nog inte många ändringar alls. Så basic duger ju för dom flesta, säkerligen dom flesta svenssons där ute.
Vill man däremot ha en modell med fler finesser osv osv. och gillar att hålla på och mecka med sitt nätverk så gör man nog bäst i att välja en annan värre modell....gissar jag på. Allt går ju bara att spekulera i tills vi ser den avtäckas

Jag har en rätt avancerad ASUS men har inte gjort så himla mycket mer än SSID, lösen och annan firmware (Merlin)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag har en rätt avancerad ASUS men har inte gjort så himla mycket mer än SSID, lösen och annan firmware (Merlin)...

Nej men du skulle ju kunna, chansen är ju att om det är en rätt avancerad variant som du har så har den ju med all sannolikhet fler inställningar och funktioner än tex än en router gör 4-500:-
Det är det jag menar.
Jag är inte helt insatt i vika funktioner som finns utöver de vanliga och har själv inte ändrat alltför mycket på min Linkseys heller som är av tja typ mellanmodell.
Men det finns ju fler inställningar att leka med i dom allra dyraste varianterna, vilket är det jag försöker komma fram till
Sen om man har nytta av alla diverse extra funktioner är ju upp till var och en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X