Microsoft förutspår slutet för QWERTY-tangentbord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Musen lär ju dö först. Så fort eyetracking slår igenom på riktigt blir musen helt överflödig. Gissar på max två år.

Tveksamt, jag har testat nuvarande eyetracking och det är faktiskt inte speciellt lovande än så länge. Att det skulle dröja enbart 2 år tills de får riktigt bra precision med eyetracking (lika bra som med en mus, alltså i princip ett par pixlars omfång), ser jag som högst osannolikt.

Sedan ska vi inte glömma att man kanske inte vill kolla på skärmen hela tiden men fortfarande använder mus för att göra saker, ex kan jag klicka på en grej i ett spel samtidigt som jag sneglar på TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Qwerty-layouten togs fram för att man inte skulle kunna skriva speciellt snabbt. För då krockar nämligen armarna på skrivmaskinen.

Det är en vanlig vanföreställning. Låg mig förklara:
Det är två nivåer på layouten: var tangenterna är placerade och vilka tecken så står på tangenterna.

1. Tangenternas placering i rader med de skiftningar till höger de har är valda för att armarna från mitten av varje tangent ska vara lika långt från varandra. Varje arm är kopplad mekaniskt till en typ-arm från vänster till höger.

2. Vilka tecken som stod på tangenterna valdes för att typ-armarna med mekanismen ovan inte ska krocka när man skriver snabbt - inte för att göra det långsammare att skriva.

Var tecknen är i jämförelse med varandra är inte så dålig. Dvorak, Colemak, Workman och andra är egentligen bara marginellt snabbare.
Det är egentligen (1) som är värst. Ännu värre är de skolor som lär ut tangentbords-skrivning delar upp alla tangenter på QWERTY-tangentbordet i kolumner både för vänster och höger hand. T.ex. för vänster hand skulle E, D och C sitta i en kolumn och skrivas med långfingret, vilket skulle kräva att man böjer vänster handled ytåt. Vänster lillfinger skulle behöva sträcka sig ganska långt. Höger hand har det något bättre.
Det finns många "ergonomiska" tangentbord med bätttre fysisk placering av tangenterna som ändå använder QWERTY. Själv ser jag gärna en övergång till såna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Det är ju inte så att det inte finns alternativ till QWERTY, problemet är ju bara att det är asdrygt att lära sig använda något annat. Workman är en layout som verkar väldigt bra rent statistiskt, åtminstone om man skriver på engelska, och det går att använda den för QWERTY-tangentbord (fast etiketterna på tangenterna stämmer ju inte längre). Personligen tycker jag att Workman är bättre än Dvorak eftersom de flesta tangenter fortfarande sitter på ungefär samma ställe som tidigare, så det borde vara lättare att lära sig. Men vad jag vet finns inget stöd för åäö eller alla konstiga tecken som man är van vid från en svensk QWERTY-layout.

Jag använder dvorak för att skriva det här meddelandet och programmer dvorak (som är särskilt anpassat för att underlätta programmering) för enbart programmering.

Dvorak finns i två olika svenska versioner med åäö och den jag föredrar råkar vara svdvorak.

Det är inte särskilt svårt att lära sig, egentligen. Tog ungefär två veckor att komma upp i 30 wpm (words per minute - på typeracer.com) vilket räcker för de flesta syften. Då använde jag fortfarande qwerty vid sidan om, vilket fungerade utmärkt, alltså inga uppehåll i arbete osv, kunde fortfarande använda min dator normalt och träna dvorak lite varje dag på egen tid. Två månader att komma upp i 60 wpm (vid den här graden är det inget problem och det känns väldigt bekvämt att skriva, då började jag använda dvorak uteslutande) och ungefär ett halvår totalt att komma upp i sin gamla qwerty-hastighet vilket för mig var 70-80 wpm (, jag var inte supersnabb.) Det är så långt jag har kommit och känns som om jag fortfarande har mycket kvar att hämta och efter ett år totalt tror jag definitivt att jag kommer skriva åtminstone 100+ wpm då jag fortfarande gör lite onödiga misstag och känner att jag kan vara mycket snabbare.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Med 155 WPM som mitt bästa rekord så skriver jag typ snabbare än vad de flesta människor talar... så, nä, jag behåller nog gärna mitt tangentbord ett tag till.

Använder qwerty om nån undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Tveksamt, jag har testat nuvarande eyetracking och det är faktiskt inte speciellt lovande än så länge. Att det skulle dröja enbart 2 år tills de får riktigt bra precision med eyetracking (lika bra som med en mus, alltså i princip ett par pixlars omfång), ser jag som högst osannolikt.

Sedan ska vi inte glömma att man kanske inte vill kolla på skärmen hela tiden men fortfarande använder mus för att göra saker, ex kan jag klicka på en grej i ett spel samtidigt som jag sneglar på TVn.

Nuvarande ET som finns för vanliga konsumenter har aldrig haft som mål att vara så precisa men det kommer nog. Jag gissar och hoppas bara såklart men så småningom kommer det.

Har beställt en EyeX och förväntar mig inte någon musdödare nu. Rolig grej som förhoppningsvis ger en lite roligare spelupplevelse i vissa spel, om man kan lita på dom recensioner jag sett.

Varför man sitter och klickar på något man inte ser eller vet att man träffar förstår jag inte. Har aldrig haft det behovet själv. Låter konstigt i mina öron. Tittar alltid där jag sätter eller ska sätta muspekaren vare sig jag vill eller inte. Undantaget är kanske startmenyn.

PS: Skön profilbild. Laaaar

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Själva teorin är inte direkt några problem.. det är i praktiken som de verkliga problemen ligger. Att få en dator att tolka hjärnans elektroniska pulser görs ju redan..

Precis, det var det jag menade.

Skrivet av Bengt-Arne:

Ser framför mig ett uppkopplat möte "on the fly" med en stor kund, sittandes med en kopp kaffe på ett gatucafe med blicken ut mot trottoaren.
Hmm... Vänta vad är detta? Dang... Ohh... Perfekta kurvor... tankarna vandrar bråkdelen av en sekund, kunden borta, förlorad för alltid...

Kör nog vidare med tangentbordet

Det var det jag menade med "hur det nu exakt skulle gå till".

Det är lååååång väg att gå innan det finns något system som korrekt skulle kunna avläsa vad man vill åstadkomma med sin dator (med fokus enbart på datorn, och enbart på saker man vill åstadkomma som man normalt skulle göra med tangentbord + mus; allt övrigt skulle ignoreras). Kan inte påstå att jag VILL ha ett sådant system ens, för börjar det gå att läsa folks tankar på det viset så lär ju samhället kollapsa inom en kvart.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

clickbait clockers. börjar se ut som pcgamer här.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Haha, det kommer nog dröja ganska länge innan tangentborden försvinner ut helt. Men det är väl klart att fokus kommer ligga på röststyrning och jag HOPPAS verkligen att det kan bli bättre än vad det är dagsläget. För det finns helt klart potential och användningsområden där det är rätt smidigt att kunna bara prata med enheten istället för att smattra med fingrarna. Men jag ser det snarare som ett komplement än en ersättare.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Vi måste vara tokiga som fortfarande använder hjul i våra fordon, supergammal teknologi ju.

Bra poäng. Det finns massor av uråldrig teknologi som fortfarande har sin plats, trots att det funnits konkurrerande teknologier både länge och väl. För att återanvända ditt exempel har landtransporter och sjötransporter - vilka i övrigt görs med farkoster som på det principiella planet sett ungefär likadana ut i tusentals år - fått konkurrens av det över hundraåriga flyget, som är fruktansvärt mycket snabbare, utan att på något vis konkurreras ut annat än i väldigt begränsade nischer. Haken är förstås kostnadseffektiviteten. Samma sak gäller tangentbord, bättre kontrollmetoder räcker inte, de måste vara billigare också för att slå igenom på bred front.

I övrigt är "den är gammal" en synnerligen märklig huvudtes i argumentationen för att en teknologi snart kommer ersättas. Om något borde väl dess ålder antyda motsatsen, att vi har att göra med något som är synnerligen svårt att överträffa, i och med att man misslyckats med det under så lång tid?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju inte förutspått någonting, de har bara lagt fram en teoretisk tanke, det finns inget årtal eller datum. "Microsoft tror att tangentbord kommer dö ut i framtiden" är väl en bättre rubrik som faktiskt visar på vad man kan förväntas läsa i texten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryckster:

Själv har jag blivit så gammal o grinig att jag har bytt ut min smartphone mot en hederlig liten knapptelefon utan vare sig kamera och internet, gick även tillbaka till windows 7 från windows 10 här om dagen.

Jo känner flera om gör som du, hur gör ni om 5 år när kanske w7 inte går att använda längre? eller när dom nu lägger ner supporten. Kommer bli en tung uppförsbacke o gå in i det "normala" windows då.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Det verkar inte krävas mycket för att bli "Chief Envisioning Officer" på Microsoft. Man behöver inte skapa något över huvud taget utan allt man behöver göra är att skyffla ur sig lite flummiga uttalanden om framtiden.

Inte så svårt. Här följer några exempel på min egen lämplighet att bli "Chief Envisioning Officer":

* Musen kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.
* Skottkärran kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.
* Ytterdörren kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.
* Cykelklockan kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.
* Induktionsplattan kommer att dö ut till förmån för andra tekniker.

Shit, vad smart jag är som har kommit fram till allt detta! Alldeles själv!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

Jo känner flera om gör som du, hur gör ni om 5 år när kanske w7 inte går att använda längre? eller när dom nu lägger ner supporten. Kommer bli en tung uppförsbacke o gå in i det "normala" windows då.

Eller vänd på steken: Kanske så har Win10 blivit mer "normalt" då och så är det ingen tung uppförsbacke längre. Ju mer tid som får gå desto mer inser MS att deras kunder inte vill ha allt det knas de införde i 8:an och framåt. Så sitt fint i båten: Det har lönat sig att inte gå från 7:an såhär långt och det kommer att löna sig fortsättningsvis också.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Kollar man i industrin så är ju lager till exempel sådant som på många ställen gått över till att köra mer eller mindre röst-styrt hos många. Det är coolt.
Så tror också att det kommer försvinna inom framtiden. Dock känns det svårt att programmera med rösten...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Använder hellre tangentbord än har en mikrofon som spelar in allt jag säger...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Intressant, men det kommer dröja länge innan jag skippar tangentbord

Samma här.

Skrivet av Gelantious:

Mjo, trodde dom skulle börja aktivt få folk att gå över till dvorak eller liknande istället...

Fick google det, kul men tror inte det är det pyttemjuk menar.

Skrivet av anon185723:

Tvivlar starkt på att Microsoft kan fixa en bättre input device, Microsofts modern ui är det sämsta användargränssnittet jag har sett på länge.

Mycket sant och vem litar på pyttemjuk när det kommer till någonting alls efter metro, för att inte nämna spyware och adware som windows 8 och windows 10.

Skrivet av infigo:

Ge mig ett system som fungerar till 100% och som är lika lätt att ändra fel som en flick med höger lill/ring finger. Detta kommer dröja ett bra tag och den dagen så använder vi det redan mer än tangentbordet i sig.

Ja detta linkar dom som sa att internet var en fluga lol.

Skrivet av anon185723:

Det blir svårt att slå mus och tangentbord. Användare vill ha precision och förmågan att snabbt släppa eller greppa enheten. Det krävs förmodligen en tredimensionell inputdevice för att användare direkt ska styra med sina händer och fingrar.

Kommer nog dröja rätt länge innan något "bättre" kommer vara standard.

Skrivet av Ozzed:

Rubriken känns lagom överdriven.

Man kan tro att dom trollar oss läsare.

Skrivet av Kristers bensin:

clickbait clockers. börjar se ut som pcgamer här.

Inte en nyhet då dessa artiklar har varit en vanlig syn i många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Enda sättet jag kan tänka mig att man tar bort tangentbord är om man få fungerande mind - dator länk.

"Denna utredning ska visa att.. oj jag pruttade, hoppas ingen hörde.. nej det där vill jag inte ha med i rapporten.. ta bort, ta bort skiten för helvete..... Skitdator... CTRL + ALT + DEL, shutdown"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

För twitter och sökandes ja, men för en som sitter och knappar in 10.000 ord på vissa kvällar anser jag att detta är rena rama nonsenet. För alla som skriver längre texter finns det inget snabbare inmatningssystem. De flesta personer som skriver mycket skriver bra mycket snabbare än de pratar samt att alla röstigenkänningar, rörselser mm skall tolkas och leder till en mängd felaktigheter. Där har man mycket att lära. Se bara Kinect somskulle vara så otroligt, eller Google translate som fungerar för enklare ensataka ord men inte klarar syftningar.
Jag tror att det kommer dröja länge innan nya medel kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ge mig ett system som fungerar till 100% och som är lika lätt att ändra fel som en flick med höger lill/ring finger. Detta kommer dröja ett bra tag och den dagen så använder vi det redan mer än tangentbordet i sig.

Säger det samma... hur F har de tänkt att man ska lösa felen som Windows envisas att skapa?

Det är ju inte så att Windows har färre idiotiska "ok" knappar idag, eller mindre komplexa fel. Hur ska man ens skiva in Windows nyckeln på en PC... utan tangentbord, eller tänkte de ha Cortana i både Windows install, utan internet och felsäkert läge också?

Cortana kraschade, vill du skicka en felrapport... tryck Enter. Ooops.
Internet fungerar inte... Cortana fungerar pga det inte, hur anger man en fast IP-adress? Eehm.

Låter precis lika idiotiskt som deras gamla Win 95... sätt i Windows 95-CDRom skivan för att installera CD-Rom enheten. Eller BIOS, Keyboard error... press F1 to continue.

Har MS blivit några flummiga och förvirrade hippies eller vf pågår?

Permalänk
Avstängd

10721a"]
Clickbait å clickbait, jag hade gått in på artikeln oavsett om det stod "slutet på QWERTY-tangentbord" eller bara "slutet på tangentbord".
[/quote]

Händer dock rätt ofta att sweclockers gör repost på exakt samma grejer med stortsett INGEN ytterligare information.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

"Denna utredning ska visa att.. oj jag pruttade, hoppas ingen hörde.. nej det där vill jag inte ha med i rapporten.. ta bort, ta bort skiten för helvete..... Skitdator... CTRL + ALT + DEL, shutdown"

Nej nej.,. när man tänker något dåligt om datorn som t ex "Skitdator" så blir den sur och går ner i viloläge i 24h eller tills man gett den positiv feedback.

Permalänk
Skrivet av jhonekri:

Jo känner flera om gör som du, hur gör ni om 5 år när kanske w7 inte går att använda längre? eller när dom nu lägger ner supporten. Kommer bli en tung uppförsbacke o gå in i det "normala" windows då.

Om 5 är har jag troligen bytt både dator och os.
Anledningen till att jag gick tillbaka till win7 på den här datorn är att jag tycker det funkar/känns bättre helt enkelt.
Så vi får väl se vad som gäller om 5 år.

Permalänk
Medlem

Självfallet. Framtida datorspel kommer vara så jävla balla! Men tekniken är inte riktigt i kapp igen. Processors utvecklingen går långsamt, grafikkorten har fortfarande problem med tunga spel i 4k och dagens konsoler har svårigheter i 1080p. Det är långt kvar, men självklart kommer inte utvecklingen stå stilla. Tangentbordet härstammar ju liksom från skrivmaskinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Nej nej.,. när man tänker något dåligt om datorn som t ex "Skitdator" så blir den sur och går ner i viloläge i 24h eller tills man gett den positiv feedback.

Klapa snel hest. Jag lovar att jag aldrig ska få ett utbrott igen. Snälla, slutet av månaden jag måste betala räkningarna.. Din Jäv..ligt rara tingest. Kan du vara snäll och bara starta.

Påminner mig om denna dialog

https://m.youtube.com/watch?v=Vr4Sv69uhSw

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Tangentborden kommer vi få leva med tills vi har fungerande tankestyrning. Röststyrning fungerar helt enkelt inte i för många situationer som exempelvis för privat information, i öppna kontorslandskap eller i bullriga miljöer. Däremot lär väl röststyrning användas mer ju bättre det fungerar, där det passar då förstås. Det är lite som med videosamtal: Alla trodde de skulle ersätta de vanliga telefonsamtalen men när tekniken väl kom så blev det inte så för det passade helt enkelt inte i många situationer, även om det har sina användningsområden där det passar och således används mer.

Skrivet av Findecanor:

Det är en vanlig vanföreställning. Låg mig förklara:
Det är två nivåer på layouten: var tangenterna är placerade och vilka tecken så står på tangenterna.

1. Tangenternas placering i rader med de skiftningar till höger de har är valda för att armarna från mitten av varje tangent ska vara lika långt från varandra. Varje arm är kopplad mekaniskt till en typ-arm från vänster till höger.
http://xahlee.info/kbd/mechanical_typewriter_keyboard.jpg

2. Vilka tecken som stod på tangenterna valdes för att typ-armarna med mekanismen ovan inte ska krocka när man skriver snabbt - inte för att göra det långsammare att skriva.

Var tecknen är i jämförelse med varandra är inte så dålig. Dvorak, Colemak, Workman och andra är egentligen bara marginellt snabbare.
Det är egentligen (1) som är värst. Ännu värre är de skolor som lär ut tangentbords-skrivning delar upp alla tangenter på QWERTY-tangentbordet i kolumner både för vänster och höger hand. T.ex. för vänster hand skulle E, D och C sitta i en kolumn och skrivas med långfingret, vilket skulle kräva att man böjer vänster handled ytåt. Vänster lillfinger skulle behöva sträcka sig ganska långt. Höger hand har det något bättre.
Det finns många "ergonomiska" tangentbord med bätttre fysisk placering av tangenterna som ändå använder QWERTY. Själv ser jag gärna en övergång till såna.

Tänkte skriva typ samma. Dvorak eller andra alternativa layouter är inte bevisligen bättre då det inte har gjorts några faktiska vetenskapliga försök och de mindre vetenskapliga som har gjorts har i bästa fall visat på en extremt liten förbättring i snabbhet efter lång upplärning. Det hade också blivit problem med alla program som är utvecklade för en qwerty-layout, det är exempelvis inte så smidigt att kopiera med Ctrl+C på dvorak eller att gå i spel med WSAD, och det är svårt att komma bort ifrån när vi nu har qwerty utan att lägga ännu mer tid på att komma fram till nya konventioner och lära ut dem.

Vad som hade varit bättre är mer ergonomiska designer av själva tangentborden utan att fokusera så på layouten, till exempel med tangenterna i gropar eller så. På jobbet har jag ett tvådelat ergonomiskt tangentbord (med qwerty) som är upphöjt i framkant och som har i alla fall antydningar till nedsänkningar i mitten av varje hands tangentgrupp och jag skriver en del snabbare på det än på mitt mekaniska standardtangentbord hemma men framför allt så är det mycket bekvämare i längden. Men även det hade förstås en upplärningskurva och om andra ska skriva något på det så tappar de ofta bort sig ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag använder dvorak för att skriva det här meddelandet och programmer dvorak (som är särskilt anpassat för att underlätta programmering) för enbart programmering.

Dvorak finns i två olika svenska versioner med åäö och den jag föredrar råkar vara svdvorak.

Det är inte särskilt svårt att lära sig, egentligen. Tog ungefär två veckor att komma upp i 30 wpm (words per minute - på typeracer.com) vilket räcker för de flesta syften. Då använde jag fortfarande qwerty vid sidan om, vilket fungerade utmärkt, alltså inga uppehåll i arbete osv, kunde fortfarande använda min dator normalt och träna dvorak lite varje dag på egen tid. Två månader att komma upp i 60 wpm (vid den här graden är det inget problem och det känns väldigt bekvämt att skriva, då började jag använda dvorak uteslutande) och ungefär ett halvår totalt att komma upp i sin gamla qwerty-hastighet vilket för mig var 70-80 wpm (, jag var inte supersnabb.) Det är så långt jag har kommit och känns som om jag fortfarande har mycket kvar att hämta och efter ett år totalt tror jag definitivt att jag kommer skriva åtminstone 100+ wpm då jag fortfarande gör lite onödiga misstag och känner att jag kan vara mycket snabbare.

Ja, jag vet att det finns svenska versioner av Dvorak att det finns folk som använder det, men ni är väldigt få jämfört med alla som använder QWERTY. Du tycker kanske inte att två veckors krypande är så jobbigt, men jag gör det, och det verkar vara många andra som också gör det eftersom inte fler använder Dvorak eller något annat än QWERTY. QWERTY har väl egentligen inga fördelar annat än att det är standard (så gott som alla är vana vid det och har tangentbord med en sån layout), eller? Själv tycker jag det är fascinerande hur svårt det är att mappa om fingrarna, men det är lite kul också, typ som att lära sig spela gitarr med strängarna i fel ordning eller nåt

Tyvärr finns det som jag skrev ingen svensk version av Workman (men man kan ju skapa egna förstås), och jag är inte heller säker på att Workman är bättre än Dvorak om man skriver på svenska ens om man gör en variant av Workman som har åäö.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Folk borde sluta använda snören också, för det är ingen som vet hur långt ett är!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart bra att man tar ett hopp ibland och testar nya tekniker, utifall att nuvarande teknik inte är optimal utan bara en lokal maxpunkt. Tangentbord och mus ter sig för mig tämligen optimalt då användaren snabbt kan justera felaktig input och det är inmatningssystem som är brustoleranta. För mig skulle "tankeläsning" och eyetracking fungera utomordentligt dåligt under långa perioder på grund av ADHD, och jag är knappast ensam på den punkten. Talstyrning är en fin tanke, men brusnivåer, skillnader i tal- och skriftspråk (seriöst, ta en titt på den grammatik gemene man talar med ... det är ett under att vi förstår oss själva ibland) gör att jag finner det osannolikt att det kommer att ersätta tangentbordsinmatning i större skala. Visst, inom vissa domäner (mobiltelefoner, etc) kommer det säkerligen att kunna vara ett funktionellt alternativ, men nej ... Tangentborden kommer inte att försvinna inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Med 155 WPM som mitt bästa rekord så skriver jag typ snabbare än vad de flesta människor talar... så, nä, jag behåller nog gärna mitt tangentbord ett tag till.

Använder qwerty om nån undrar.

Av någon outgrundlig anledning läste jag just ditt inlägg väldigt fort.

Själv skriver jag väldigt långsamt jämfört med många skulle jag tro. Jag har ingen skolning i maskinskrivning, utan har lärt mig skriva på mitt eget lilla vis, på helt vanliga qwerty-tangentbord.

Min nya bil har sån där apple carplay, så jag kan diktera sms till ungdomarna hemma.
Jag skulle öhh aldrig kunna liksom diktera typ någonting längre, öhh, eftersom jag, hmm, som eh säkert många andra, inte kan typ recitera en halv uh A4 ens utan att liksom staka mig, slänga in typ liksom alltså konstiga öhh fillers, för att typ öh uhm inte eh vara öuohm tyst en halv minut.

Ja ni fattar...

Att diktera ett sms till min son när jag kör 90 på motorvägen via apple carplay: Kan du fixa disken innan jag kommer hem
kan lätt bli: kandu fiska dricksen inja romerhem

Siri: ska jag skicka?
Jag: Nej för fan!
Siri:Ook-eejj

Nej, jag håller mig till min pekfingervals. Jag är nog lite för gammal för att bli omlärd till något annat, och några 155wpm kommer inte ens min mun upp till om jag inte är jävligt förbannad, och då kommer det ju oftast mest ut svordomar i alla fall.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi nog rätt många år framåt i tiden innan man fasat ut tangentborden till fördel för någon annan teknik, gissar att tangentbord lär vara minst lika svårdödade som de gamla härliga PS/2 och VGA gränssnitten, om inte än mer svårdödat.
Mycket hänger nog på att tangentbord är rätt vettiga när man kör system med minimalistiskt footprint IOT manicker mm., då vill man nog slippa onödiga extra interfaces så som speech-input mm.
Hur som helst lär ju VR/AR-spelande hemmafolk höra till de som förr anammar trenden att köra tangentbordslöst.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.