Permalänk
Avstängd

Byta till ssd hur få med w10?

Hej,

Funderar på att byta till en Samsung 850 Evo disk i min bärbara Asus dator.

Min fråga är då,hur gör jag för att få w10 till den nya disken då det bara finns plats för en disk i datorn??

Är något av följande ett vettigt alternativ?

-Kopiera över befintlig disk till ett usb minne och lägga tillbaka på den nya disken.

-Skaffa ett billigt externt chassie till ssd:n och lägga över allt från befintlig hdd till ssd och sedan montera den i datorn.

Tack.

//pelle

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p.jönns:

-Kopiera över befintlig disk till ett usb minne och lägga tillbaka på den nya disken.

-Skaffa ett billigt externt chassie till ssd:n och lägga över allt från befintlig hdd till ssd och sedan montera den i datorn.

Nej, det fungerar inte så när det gäller operativsystem.

Den relevanta frågan är om du har en massa andra program och filer på din nuvarande disk som du vill ha kvar? Om ja så kan du klona disken till den nya SSD:n. Om nej så ladda ner Media Creation Tool från Microsoft. Där laddar du ner Windows 10 och skapar en skiva eller USB-minne som du använder för att bara installera en helt rent kopia av Windows 10 på den nya SSD:n.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/ha... kanske du menar
men då bör du ha en USB 3.0 (blå färg) port annars tar det för lång tid (DU klonar disken)

W10 kommer att följa med automatiskt om du inte byter för många komponenter.

Det finns oxså Dual Docking station som dessa
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1702

Permalänk
Medlem

Är nog bättre och installera om. Ta fram nyckeln med ProduKey
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Spara den, och installera om på nytt med t.ex. USB.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tony32:

Är nog bättre och installera om. Ta fram nyckeln med ProduKey
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Spara den, och installera om på nytt med t.ex. USB.

Nyckel behövs inte med WIndows 10.

Permalänk
Avstängd

Tusen tack för hjälpen!

Sparar över det jag behöver spara till usb minne och installerar om w10

//pelle

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.jönns:

Jag bytte själv nyligen SSD i min dator. Det jag gjorde var att tanka ner EaseUS Partition Master (finns gratisversion), koppla in min nya SSD och sedan bara klona den gamla SSDn till den nya. Sedan plockade jag bara bort den gamla och så var det klart. Behöver inte installera om något Windows.

Så länge du har så du kan koppla in den nya disken till USB så är det bara att klona nuvarande disk till den nya och sedan bara byta disk i datorn.

Om du vill låta bli att köpa en SATA-USB adapter så kan du tillfälligt plocka isär valfri extern hårddisk du har hemma, då de alla innehåller en 2.5"-disk och en USB-SATA-adapter.

Skrivet av roev:

...tar det för lång tid..

Man skulle ju också kunna föra argumentet att även om man bara kör USB 2.0 så tar det nästan lika lång tid om man ska installera om allt, ställa in allt och gå igenom alla Windowsuppdateringar igen.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Jag använde det med följande migrerings-programmet från Samsung när jag bytte till SSD

Hej!

Jag använde det med följande migrerings-programmet från Samsung när jag bytte till SSD på min lapp-topp det gick ut märkt, den återskapade det två partionerna med innehåll och förstorade upp partionerna.

Jag använde en ”USB 3.0 dual bay SATA dock (klonaren)” kostade lite under 350:- så väldigt överkomlig har tidigare använt en äldre modell men den här fungerade smidigt.
Bara att koppla in med medföljande USB sladd!

Att ha en fungerande disk innan jag gick på det mekaniskt kändes bra!
”USB 3.0 dual bay SATA dock” kan klona utan dator upp till 3Tbyte men att göra det med dator och utan att göra det bara på klonaren känns bättre!

Lycka till!