Permalänk
Medlem

Superkompakt vattenkylningsprojekt.

Welcome! This is the build log on my NCAMSE M1 build which features high end components and a custom water cooling loop. My main plan is to stick to straight pipes which as far as I know never have been done in this case. This means I have to use a lot of fittings, a lot or patience and a lot of time.

I recently translated the main post into English but will keep the updates in this build log in Swedish. I will probably make a smaller English version later on when everything is done.

CPU: Intel Core i7 6700K
Motherboard: ASUS Z170i Pro Gaming
GPU: GTX 1080 PCB (AERO 8G OC)
RAM: 32GB HyperX DDR4 2133mhz
PSU: Corsair SF600 (SFX 600W)
Storage: Samsung 960 EVO 1TB
Case: NCASE M1 (Black, no slot)
Fans: 2st Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12 & Noctua NF-B9 92mm
Other: Some custom sleeved cables.

Watercooling:

Fittings: Barrows black
CPU Block: EK-Supremacy EVO (Nickel)
GPU Block: EK-FC1080 GTX - Nickel
Backplate: EK-FC1080 GTX Backplate - Black
Radiators: EK-CoolStream SE 240 (Slim Dual) & Alphacool NexXxoS XT45
Pump/Res: EK Waterblocks EK-XRES 100 DDC 3.2 PWM
Pipe: XSPC Hardtube 14/10 PETG (Clear)
Fluid: EK-CryoFuel Lemon Yellow Premix
Other: Flow Indicator, Drain Valve and lots of small stuff

This is a very complicated build involving many hard-to-climb obstacles and has a very steep curve to it. As it get's more and more complete more problems occur and the more components I fit in this small case the harder it gets to work in it. The absolutely largest obstacle is to fit all pipes straight with the fittings and still have room left for both airflow and cables.

In February I finally reached my first goal - to fill the loop and test it out! It was a success but I knew I was not finished here. I encountered more problems to solve along the way and learned a lot in the process. Phase two of the build is currently undergoing and it involves new pipes, a slightly changed layout and new fluid. I'll keep you updated as often as I can in this build log!

This is the video that fueled the flame to start this project in the first hand. Bluehandstech NCASE M1 build that looks very impressive! I knew I had to do something similar...

Please leave a comment on what you think of the build so far and your thought around this project

Visa signatur
Permalänk
Medlem

This project is now COMPLETE! You can see the full album/vote and leave comments HERE.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla mina inlägg med bilder kommer läggas i en "Spoiler" som den nedan. Tryck för att se bilderna relaterade till inlägget.

Här är chassit jag nyligen beställt från USA. NCASE M1. Crowdfundat superkompakt mITX chassi med massvis av funktioner. Detta är version 5 av M1 och är väldigt optimerat till entusiastbyggen.

Köpte hem detta moderkort idag också. Ett av dom bättre mITX korten på marknaden just nu. Bra klockmöjligheter och rätt stealth. Kommer modifiera detta dock och göra det så svart jag bara kan.

Köpte även detta nätaggregat. Ett 600W Corsair aggregat i guldklassen i SFX format. Helt sjukt! Detta aggregat skall också modifieras aningen, plus att kablaget skall sleavas om helt och klippas till i en längd som passar chassit perfekt. Inget spill här inte.

Moderkortet uppackat. Sjukt lustig känsla att gå från ATX till detta! Bebiskomponenter! Allt rött ska BORT!

En till bild på I/O.

Nätdelen. WHAT IS THIS, A POWERSUPPLY FOR ANTS? Sjukt soft aggregat!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går i tankarna på att bygga en mITX-burk. Följer detta för inspiration och motivation!
Break a leg!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Då var det dags för en liten uppdatering. Jag har precis klickat hem lite roliga prylar! Barrow fittings och en "flow indicator".

Klickade hem dessa fittings och en flow indicator. Men också ett verktyg för att kapa PETG rören! Riktigt trevliga priser på aliexpress.

Detta kompleteras med lite andra fittings jag har! Barrows också. Väldigt fina fittings. Hade jag inte varit PC entusiast hade jag kallat det overkill.

En bild på min "fittingslåda" i dagsläget. Kommer bli trångt om jag fortsätter så här!

Här är ett ball valve som också skall installeras i builden.

Dold text

Ska kolla på måndag efter ett nytt grafikkort till min dator. Har forskat lite och kommit fram till att mitt Strix kort inte kommer att få plats för vattenblock i detta chassi. Inga tårar spillda då jag får plocka hem ett sprillans GTX 1080! (GTX 980ti i dag)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lycka Till!

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Spenderarbyxorna är på! Klickade hem lite smått och gott i dag.

Klickade hem mig ett MSI GeForce GTX 1080 Aero 8G OC 8GB GDDR5X idag. Valde detta kort specifikt för att det var billigt och har samma PCB storlek och layout som Founders edition som är aningen dyrare. Kommer plocka bort kylaren direkt och sätta på ett vattenblock. För er som undrar så byter jag ut mitt 980Ti pga den enkla anledningen att mitt Strix kort inte får plats i mitt nya chassi. Varken med eller utan vattenblock.

Tog även hem en radiator som kommer användas i bygget. Den enda radiatorn också för den delen! Får jag katastrofala temperaturer på önskad klock kommer jag uttöka med en 92mm radiator som i videon i första inlägget. Denna radiator är en EK-CoolStream RAD SE (240mm) Slim Dual.

Köpte en EK-FC1080 GTX Backplate och ett EK-FC1080 GTX -Nickel block.

Köpte också hem en hel del sleeving från Inet, och massor av krympslangar. Ska ge mig på att försöka sleeva lite kablage så fort det kommer hem! Projektet går framåt! Ska försöka hinna med någon dag att spraymåla kylflänsarna på mitt nya moderkort.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äntligen

Idag köpte jag mig ett nytt grafikkort. Helt sjukt att uppgradera sig från ett 980Ti till ett 1080!! Men hade inget annat val då ett STRIX 980Ti inte får plats i det nya chassit, varken med eller utan kylaren. Det är helt enkelt för stort PCB. Det nya grafikkortet skall strippas på kylare direkt och dit skall ett EK vattenblock!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet fortfarande inte riktigt vilken färg jag skall använda. Men jag sitter på 2 förpackningar XSPC EC6 UV grönt, och 2 med Mayhem Pastel UV grön. Och det är den sistnämda som lockar mest i mina ögon. Jag kan komma att fixa in en del andra detaljer i chassit sen i samma färg som te.x PSU kablaget jag skall sleeva om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering nedan! Fick även mail i dag om att dom skall skicka mitt chassi nu i veckan! FANTASTISKT!

Hade lite flyt och fick tag i en begagnad NCASE M1 reservoir. Inte vilken som helst heller, en specialtillverkad till just detta chassi. Shoutout till @Xfinity

Exempel på build med denna res. Kommer dock testa mig på att fästa den på insidan av chassit istället. (Om detta ej lyckas så skippar jag helt enkelt reservoiren och går över till plan B som är en EK pump/res combo.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis bestämt mig vad jag ska ha för fläktar på min 240 rad. Det slutade med att jag klickade hem 2st Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12. Riktigt bra fläktar och bara 15mm tunna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Liten uppdatering nedan!

Tänkte att jag skulle göra lite underhåll bland alla mina datorprylar i dag medans jag ändå bara väntar på att allt ska komma med posten nu! Så mycket grejor! Är extremt pedantisk av mig med mina prylar så behåller gärna allt så sorterat jag kan.

Började med att rengöra locken på mina sorteringslådor. Har ett flertal såna här där jag har allt i från batterier till 4-PIN fläkt förlängningskablar och kylpasta. En del av dessa lådor har varit skitiga i alldeles för många år. Gör rent dom ordentligt! Här är en före bild:

Och en efter bild!:

Sorterade upp en låda med bra saker att ha när man bygger eller modifierar någon dator. Här finns allt i från ESD-armband till jumper för nätaggregat och verktyg.

Här är lite av min skruvsortering.

Och min favoritlåda! Vattenkylningsprylar. Mest fittings faktiskt, men kommer sakta byggas på med mer saker!

Kommentera gärna och skriv vad ni tycker! Hoppas på att det ska dra igång på allvar nu i veckan då jag får hem chassit och kan börja meka ordentligt! Det kliar i fingrarna på mig!!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy:

Riktigt kul att följa! Röstar på Mayhem gröna, har den själv och riktigt nöjd!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Entusiast

Härligt att se dig tillbaks på banan vännen

Lycka till, ser spännande ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Liten uppdatering nedan!

Tänkte att jag skulle göra lite underhåll bland alla mina datorprylar i dag medans jag ändå bara väntar på att allt ska komma med posten nu! Så mycket grejor! Är extremt pedantisk av mig med mina prylar så behåller gärna allt så sorterat jag kan.

Började med att rengöra locken på mina sorteringslådor. Har ett flertal såna här där jag har allt i från batterier till 4-PIN fläkt förlängningskablar och kylpasta. En del av dessa lådor har varit skitiga i alldeles för många år. Gör rent dom ordentligt! Här är en före bild:

http://imgur.com/zRC5HJx.png

Och en efter bild!:

http://imgur.com/bhwg73z.png

Sorterade upp en låda med bra saker att ha när man bygger eller modifierar någon dator. Här finns allt i från ESD-armband till jumper för nätaggregat och verktyg.

http://imgur.com/agxQI0L.png

Här är lite av min skruvsortering.

http://imgur.com/XZCU3TH.png

Och min favoritlåda! Vattenkylningsprylar. Mest fittings faktiskt, men kommer sakta byggas på med mer saker!

http://imgur.com/2gKfCLy.png

Kommentera gärna och skriv vad ni tycker! Hoppas på att det ska dra igång på allvar nu i veckan då jag får hem chassit och kan börja meka ordentligt! Det kliar i fingrarna på mig!!

Dold text

//Admin!? Får man posta pron i SWEC's forum?! Jag tror jag behöver byta byxor...

Man blir rätt avis, det är klart.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@ggalaxyy:

Riktigt kul att följa! Röstar på Mayhem gröna, har den själv och riktigt nöjd!

Skrivet av Zpnk:

Härligt att se dig tillbaks på banan vännen

Lycka till, ser spännande ut!

Skrivet av ZAIZAI:

//Admin!? Får man posta pron i SWEC's forum?! Jag tror jag behöver byta byxor...

Man blir rätt avis, det är klart.

Haha tack alla! Härligt att vara tillbaka igen! Nu kör vi!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är det mycket!! FICK HEM MITT CHASSI I GÅR!!! BILDER KOMMER!! Fick även hem min 92mm radiator, har testat det i chassit och kommit fram till att jag kör plan-B vilket innebär en radiator i bakänden istället, med en nice 92mm fläkt på det.

Köpte hem en Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 92mm Single radiator i dag! Kommer tidigt nästa vecka med UPS Prime. Perfekt radiator att smälla i bakänden! Plus att jag då får lite luftgenomströming i chassit också vilket behövs! Räknar med att kunna lägga en lite roligare klock på mina komponenter med denna i loopen med Gav 600 pesetas.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser bra ut, följer utvecklingen och ditt bygge :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Måste vart trött i lördags! Har fått avbeställa den 92mm radiatorn jag beställde då den tyvärr var lite för bred efter närmare mätning. Black Ice Nemesis får fortfarande plats men vill egentligen inte använda den radiatorn och vips så har jag inga andra val... Så har nu bestämt mig för att skippa en 92mm radiator i bakänden helt. Kommer köra 92mm fläkt istället för att få bättre luftgenomströmning och tystare drift. Enligt uppgifter ska inte 92mm radiatorn göra så stor skillnad i loopen i slutändan.

Har inte tänkt använda den här reservoiren, men den var väldigt skitig på insidan av glaset när jag fick hem den så tänkte rengöra den och eventuellt sälja den vidare.

Kunde inte riktigt avgöra vad det var för smuts på insidan, men det ser ut som något som går att åtgärda i alla fall!

Fram med verktygen!

Dessa var någorlunda lätta att lossa, men tyvärr satt en av dom fast nått så förbannat! Fick loss den efter 10 minuter.

I'm in... Började med att rengöra insidan av reservoaren, visade sig bara vara någon gammal vätska som runnit ned.

Resultatet! Ser superbra ut nu Helnöjd! Ska nog sälja den vidare.

Och en liten teaserbild på chassit...

MER BILDER KOMMER!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det hör blir nog bra! Följer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Jaha då var det dags igen! Öppna paket! Min favoritsyssla! Tror jag vet vad som ligger i detta, och jag har väntat länge! Mer i spoilern nedan...

Alright ett lite mindre paket i dag.

Yes! Mina Prolimatech Vortex 12 slim 120mm fläktar!

Se hur slimmade dom är! Bara 14mm tunna! Dessa ska få kyla min 240mm radiator i bottnen av chassit.

Och här har vi datorn! Det är superlitet och jag älskar det!! Det är helt nedmonterat i dagsläget som ni ser och kommer stå så här nu tills mitt vattenblock för grafikkort och CPU anländer, då ska loopen börja planeras och läggas ut.

Det var typ nu jag började reta mig på det där jävla gröna klistermärket i bottnen, så bestämde mig för att putsa bort det med lite 5-56. Fungerade perfekt!

Ser så jävla bra ut med dom här fläktarna, synd att dom inte kommer synas sen ändå!

Bonusbild! Sidoprojekt jag har i väntan på posten

That's it for this time. Kul att se att så många är intresserade av mitt bygge! Har skickat iväg ett mail i dag och undrat vad mina paket tagit vägen. Hoppas dom dyker upp i veckan...! Det kliar i fingrarna på mig att börja jobba i det här chassit! Kommentera gärna och skriv vad ni tycker och tänker om bygget! Återkommer i veckan!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställning igen! Och en hel del frustration... Mer detaljer nedan i spoiler.

Så jag bestämde mig för att beställa PETG rör i dag till min loop, och lite tillbehör runt det. dom fittings jag beställt är G1/4 och 14mm OD vilket är ett smärre problem då 14mm tydligen är lite ovanligare? Verkar som att 13 är standard i dom trakterna. Skit samma tänkte jag och började leta 14mm OD PETG rör, hittade en sidan i UK som hade. och beställde 2x dessa.

Det är inte alls säkert att dessa kommer passa, men drog en yolo och körde ändå. Annars kommer jag aldrig få reda på det. Det står i artikeln att produkten enbart passar XSPC's fittings. Men ah. Körde ändå.

Beställde även denna pump/res combon! Magicool MC-DCP450.

10x gröna skruvar!

En Noctua NF-B9 redux 1600 RPM PWM! Denna ska sitta i bakänden. Hoppas inte färgerna skär sig *för* mycket.

Köpte även ett sånt här verktyg! Det används för att rengöra änden på nysågade PETG rör.

EDIT: Nu när jag kom hem satte jag mig och klickade hem denna skönhet också! EKWB EK-Supremacy EVO (Nickel)
Trodde jag redan klickat hem den, men hade missat, så därmed är ALLA komponenter beställda och på väg till bygget!

Hoppas på att få hem dessa rätt snabbt trots än att en del prylar skickats från UK. Fick mail om att det skickats redan, så har höga förhoppningar!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första posten uppdaterad med specifikationer!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Följer detta

Permalänk
Medlem

Paketdags igen! Det här paketet har jag sett fram emot, då jag äntligen kan testa en sak jag har försökt få svar på länge... Fortsättning följer i spoilern nedan...

Som jag misstänkte! En 240mm slim radiator från EK, en backplate också från EK och 100st krympslangar!

Backplate till mitt GTX 1080.

riktigt fin radiator från EK. Coolstream SE240 slim.

Det svåra nu blir att få in den i chassit... Har sett på nätet att många har fått modifiera sitt chassi för att kunna få plats med en fullstor slim 240 radiator i bottnen OCH behållit I/O panelen i fronten, något som var ett måste för mig. Men jag gav mig fan på att jag kunde få in den utan att modifiera chassit...

Ok så behöver först och främst lossa på de främsta fötterna för att kunna nå de skruvar som håller fast I/O panelen i fronten

Job's done.

Upptäckte sen att jag måste modifiera skruvarna som håller fast radiator och fläktar då jag använder Slim fläktar. Har ingen bild på dom, men kapade skuvarna på ungefär mitten så att dom precis räckte igenom chassi,fläktar och till slut radiator utan att skada finsen på radiatorytan.

Front ljud/mic I/O bortplockad!

Fick även montera loss den lilla bracketen över själva modulen.

Tog bort USB 3.1 kontakterna också.

Och hela frontpanelen.

Okej så dags att montera fast radiatorn. Stötte på ett flertal småproblem på vägen som jag löste allt efter som. När man arbeterat i ett sånt här litet chassi med så stora komponenter är saker i vägen HELA TIDEN. Älskar utmaningen dock

Så där! Där sitter den! Har använt röda textilskydd för skruvarna i botten då aluminium repar såååå lätt.

Sweet baby jesus är det tight eller? hahah. Fy fan vilket mek men nu är frontpanelen på plats igen! Kablaget från front I/O är extremt pressat med får tro det eller ej plats!

Ta mig fan att det gick få dit en 240 rad utan att modifiera chassit!! Är supernöjd med min bedrift. Ska bli intressant att se hur mycket plats jag har mellan fläktarnaoch grafikkortet sen... Enligt planerna ska det få rum med nöd och näppe!

Blev t.om ganska cleant!

Sista bilden för nu! Enligt Inet kommer resten av mina prylar i mitten på nästa vecka! LÄNGTAR!

Kommentera gärna och skriv vad ni tycker!

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Bra jobbat! Själv brukar jag få psykbryt, blir tokig, börjar svettas och det slutar att man står där med öppet fönster iklädd endast kalsonger och rabblar svordom på svordom!

Därför jag kör på stora chassin med extra utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Bra jobbat! Själv brukar jag få psykbryt, blir tokig, börjar svettas och det slutar att man står där med öppet fönster iklädd endast kalsonger och rabblar svordom på svordom!

Därför jag kör på stora chassin med extra utrymme

Hahah too close for comfort. Stod själv nu i bara kalsonger och svor. Men visste att det skulle bli ett helvete och känns som att jag tog tjuren i hornen direkt och gav mig på det värsta!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

Hahah too close for comfort. Stod själv nu i bara kalsonger och svor. Men visste att det skulle bli ett helvete och känns som att jag tog tjuren i hornen direkt och gav mig på det värsta!

Kalsongmaffian!

Permalänk
Medlem

Ännu en liten uppdatering! Öppnade brevlådan i dag och upptäckte att jag hade ett litet paket...

Paket!

Yeeeey fittings från Barrow! Har beställt bland annat compression fittings till PETG rören jag ska dra i bygget sen, är väldigt intresserad av att se hur dom ser ut. Sen råkar jag veta att det ligger en annan rolig pryl här i

Så det här var dom fittings jag beställt! En blandning av allt egentligen. Vill bygga upp en rejäl arsenal.

Har en hel del fittings i dagsläget. Perfekt att ha mycket att välja på när man drar en komplicerad tight loop

Dessa är jag intresserad av också! En 45 graders vinklad del med 360 grader roterbar hane och hona! Kommer bli väldigt användbar i detta extremt tighta bygge.

Fick hem denna också! Den roliga lilla prylen En flödesvisare helt enkelt. har självklart också en funktion men kommer se snyggt ut i loopen också! skapar lite rörelse.

För er som är intresserade så är det här jag har mina sorteringslådor. Min lägenhet börjar mer och mer bli en verkstad....

You know the deal! Kommentera gärna! Show some love, eller ge lite kritik?

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, älskar små byggen och detta låter som det kan bli riktigt stiligt. Kommer ha lite koll framöver!

Älskar flödesvisaren förövrigt, ska bli kul att som hur den ser ut i action när det är klart!