Permalänk

Val av fiber, Viaeuropa?

Har nu för första gången tillgång till fiber och ska ju då välja en operatör vilket visar sig vara lättare sagt än gjort ju mer man läser...

Hade siktat in mig på Bahnhof men efter senaste tidens inlägg om deras kapacitetsproblem osv vete tusan om jag vågar...

Jag spelar mycket så stabilitet och bra ping är högt prioriterat här!

Jag kan välja mellan följande operatörer:

Alltele

Bahnhof

Top24

Bredband2

Universal Telecom

Net att once

T3

Bredbandsson

Connect2IP

Priset är inte det viktigaste då några kronor hit eller dit inte spelar någon roll sålänge tjänsten fungerar! Skriver därför inga priser här. Ovanstående lista gäller 100/100 då jag inte tror mig ha nytta av 1000/1000.

Tacksam för hjälp i denna djungel!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Avstängd

Kapacitetproblemen som diskuterats hos banhof är väl på deras VPN-tjänst? inte på deras bredband, om jag inte totalt missat något o_O

Permalänk
Medlem

ViaEuropa är våran KO i vårt stadsnät och kör med Bahnhof 1000/1000. Funkar som en klocka och har då inte märkt av någon hastighetsproblem direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kapacitetproblemen som diskuterats hos banhof är väl på deras VPN-tjänst? inte på deras bredband, om jag inte totalt missat något o_O

De har haft massor med kapacitetsproblem för mig, allafall för några månader sedan till den punkten att det var nästan obrukbart under flera timmer varje dag.
Det försvann dock några månader sedan men sedan bytte vi till Telia.

Det kan dock ha varit ganska "lokal" problem så att säga. Vet inte om det var något som drabbade alla användare eller bara genom vissa noder som problemet var. Men problem var det gott om under en längre period.

Tror dock inte det är något problem rent generellt idag.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kapacitetproblemen som diskuterats hos banhof är väl på deras VPN-tjänst? inte på deras bredband, om jag inte totalt missat något o_O

min brorsa och syrra har haft enorma problem med bahnhof på kvällarna där dom kan ha nått upp till 400 ping på cs medan jag som har telia har 5. dom har inte vpn tjänsten. det har blivit bättre på senare tiden men fortfarande inte perfekt.
min polare i östersund har exakt samma problem exakt samma tider och når lätt 400 ping.

detta händer bara på kvällarna och speciellt på helgerna. men som sagt, var någon vecka sen det värsta hände

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Tack för svaren, blev dock inte mycket klokare haha.

Det känns väl spontant som att det står mellan Bahnhof (lite chansning där då), T3 eller Connect2IP (som är den lokala leverantören).

Någon som har T3 eller Connect2IP och kan ge lite input på dessa två?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Kör själv på Bredband2 100/100 inga problem under de snart två åren jag kört på dom. Valde dom mest pga priset 800 kr i kvartalet. Desförinnan körde jag med Altele i ett år och hade till viss del störningar ganska ofta. Byta till Bredband2 mest för att Altele vägrade att gå ner till de priser som Bredband2 erbjöd (Bredband2 100/100 hade samma pris som Alteles 100/10, dock lokalt förekommande antar jag).

Spelling.
Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Vi har ViaEuropa och Bahnhof (iofs inte i Småland) och har inte några problem med kapacitet med Bahnhof. Inte kollat ping så noga men varje gång jag provat mäta hastigheten får vi mellan 95 och 100 (aldrig riktigt 100) Mbit/s ner och liknande upp. Då är switchen i källaren gammal och klarar max 100 Mbit/s (vi försökte få 250/100 för ett tag sedan och hade tekniker på plats som undersökte varför vi fick felmeddelande när vi försökte beställa) så det känns som mycket bra värden...

Skrivet av Kompressor:

Har nu för första gången tillgång till fiber och ska ju då välja en operatör vilket visar sig vara lättare sagt än gjort ju mer man läser...

Hade siktat in mig på Bahnhof men efter senaste tidens inlägg om deras kapacitetsproblem osv vete tusan om jag vågar...

Jag spelar mycket så stabilitet och bra ping är högt prioriterat här!

Jag kan välja mellan följande operatörer:

Alltele

Bahnhof

Top24

Bredband2

Universal Telecom

Net att once

T3

Bredbandsson

Connect2IP

Priset är inte det viktigaste då några kronor hit eller dit inte spelar någon roll sålänge tjänsten fungerar! Skriver därför inga priser här. Ovanstående lista gäller 100/100 då jag inte tror mig ha nytta av 1000/1000.

Tacksam för hjälp i denna djungel!

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Tack för ditt svar!

Jag kommer att köra på Bahnhof och hoppas innerligt att det fungerar!
Återkommer så snart allt är klart!

En annan fråga gällande Bahnhof, vill minnas att jag läst något om att man bör ringa dom och be dom ändra något gällande ip-adressen, gäller detta fortfarande?

Skrivet av gaminggirl:

Vi har ViaEuropa och Bahnhof (iofs inte i Småland) och har inte några problem med kapacitet med Bahnhof. Inte kollat ping så noga men varje gång jag provat mäta hastigheten får vi mellan 95 och 100 (aldrig riktigt 100) Mbit/s ner och liknande upp. Då är switchen i källaren gammal och klarar max 100 Mbit/s (vi försökte få 250/100 för ett tag sedan och hade tekniker på plats som undersökte varför vi fick felmeddelande när vi försökte beställa) så det känns som mycket bra värden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Skrivet av Kompressor:

Tack för ditt svar!

Jag kommer att köra på Bahnhof och hoppas innerligt att det fungerar!
Återkommer så snart allt är klart!

En annan fråga gällande Bahnhof, vill minnas att jag läst något om att man bör ringa dom och be dom ändra något gällande ip-adressen, gäller detta fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har publik IP här, men om du inte får det och gör saker som kräver det måste du ringa eller gå in på deras hemsida (bahnhofs) och fylla i ett formulär om att du vill ha det.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kompressor:

Tack för svaren, blev dock inte mycket klokare haha.

Det känns väl spontant som att det står mellan Bahnhof (lite chansning där då), T3 eller Connect2IP (som är den lokala leverantören).

Någon som har T3 eller Connect2IP och kan ge lite input på dessa två?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har T3 och är supernöjd. Hade Bahnhof för några år sedan och var nöjd med dem också.

Permalänk
Medlem

Jag har haft T3 i snart över 10 år och det har fungerat smärtfritt.

Dom är ett litet mindre företag över dom andra leverantörerna.

Men det har fungerat bra och jag har haft dom i två olika stadsnät

Permalänk
Medlem

Vi håller precis på att få "Öppen Fiber" och jag står också inför valet av operatör. Hade siktet inställt på Banhof men efter ha läst lite om att de har kapacitetsproblem tror jag inte att jag vågar välja dem. Läste Bredbandskollens rapport (sid 34) om hastigheter och det verkar som Bredband 2 verkar ligga i topp i den. De verka billiga också. Har bestämt mig för 100/10 då jag inte har användning i nuläget för mer. Jag är också "fattig", så behöver något billigt. En sak som är viktigt är ping-tider då jag spelar UT2004. Har ingen erfarenhet av Fiber då jag alltid har haft ADSL.

Vad tror ni om Bredband2? Speciellt när det kommer till ping-tider och stabilitet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vi håller precis på att få "Öppen Fiber" och jag står också inför valet av operatör. Hade siktet inställt på Banhof men efter ha läst lite om att de har kapacitetsproblem tror jag inte att jag vågar välja dem. Läste Bredbandskollens rapport (sid 34) om hastigheter och det verkar som Bredband 2 verkar ligga i topp i den. De verka billiga också. Har bestämt mig för 100/10 då jag inte har användning i nuläget för mer. Jag är också "fattig", så behöver något billigt. En sak som är viktigt är ping-tider då jag spelar UT2004. Har ingen erfarenhet av Fiber då jag alltid har haft ADSL.

Vad tror ni om Bredband2? Speciellt när det kommer till ping-tider och stabilitet.

Bredband2 ska fungera bra

Men tänk på att dom mesta ner tiderna kan bero på hur stadsnätet driftas där du bor

Permalänk
Medlem

Jag hade T3 men när de höjde sina priser rejält i våras så ledsnade jag. Man höjer inte sina priser och skyller på att man fått för många kunder!!
Jag bytte till Bredband 2 och det känns mycket stabilare, har visserligen överkapacitet, 1000 Mb/s, utan att ha gjort en empirisk undersökning.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Vi håller precis på att få "Öppen Fiber" och jag står också inför valet av operatör. Hade siktet inställt på Banhof men efter ha läst lite om att de har kapacitetsproblem tror jag inte att jag vågar välja dem. Läste Bredbandskollens rapport (sid 34) om hastigheter och det verkar som Bredband 2 verkar ligga i topp i den. De verka billiga också. Har bestämt mig för 100/10 då jag inte har användning i nuläget för mer. Jag är också "fattig", så behöver något billigt. En sak som är viktigt är ping-tider då jag spelar UT2004. Har ingen erfarenhet av Fiber då jag alltid har haft ADSL.

Vad tror ni om Bredband2? Speciellt när det kommer till ping-tider och stabilitet.

I och för sig ett antal år sedan, men jag hade BB2 i studentlägenheten. När det var dags att flytta lade jag inte flyttanmälan och fick allt bekräftat. Flyttade in i nya lägenheten (fortfarande studentlägenhet) och allt flöt på perfekt i 3 månader. Räkningarna kom som vanligt och allt annat fungerade perfekt. Plötsligt en dag var mitt nät bara dött, inget hände. Ringde då för att felanmäla och de säger glatt i luren att "Nej, vi kunde inte koppla in ditt bredband för 3 månader sedan så vi avslutade det då. Var glad att du fått gratis bredband i 3 månader på föregående ägares bekostnad (hans uppsägning skulle ha varit för sen)." När jag svarade vadå gratis, jag har ju betalt räkningen varje månad blev hon ganska tyst och kort och sa "Du får skapa ett nytt konto på studentportalen och göra ett nytt abonnemang." Sedan sa det klick i örat. Efter det bytte jag leverantör, om de inte ens kunde meddela att de avslutat mitt abonnemang och inte heller visste att de skickat fakturor till mig som jag betalt så kände jag inte att jag hade förtroende för dem.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tråkigt när sådant händer, men konstiga händelser och någon enstaka inkompetent personal kan man hitta hos varje leverantör.
149:- i månaden i 6 månader och sedan 299:- hos Bredband2. Tror jag chansar med dem. Får byta om det inte funkar som man vill.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Tråkigt när sådant händer, men konstiga händelser och någon enstaka inkompetent personal kan man hitta hos varje leverantör.
149:- i månaden i 6 månader och sedan 299:- hos Bredband2. Tror jag chansar med dem. Får byta om det inte funkar som man vill.

Jag ska byta till Bredband2 snart och ta 250/100 för samma pris som jag betalar för 100/100 lina hos T3

T3 har blivit så dyra på sistone i detta stadsnätet iaf

Permalänk
Medlem

Jag hade bara positivt att säga om Bredband2 i Sollentuna Energis nät i de 8 år som jag hade dem. Stabilt, väldigt låg ping och alltid full hastighet. Supporten dock är under all kritik och håll koll på priserna. Om de sänker priserna i nätet så sänker inte BB2 automatiskt priset för dig utan du måste ringa in och be att få det nya priset.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag hade bara positivt att säga om Bredband2 i Sollentuna Energis nät i de 8 år som jag hade dem. Stabilt, väldigt låg ping och alltid full hastighet. Supporten dock är under all kritik och håll koll på priserna. Om de sänker priserna i nätet så sänker inte BB2 automatiskt priset för dig utan du måste ringa in och be att få det nya priset.

Så gör T3 oxå.

Man måste ringa in och säga att dom har sänkt för att få det billigare priset

Permalänk
Medlem

Jag är också i tankarna att byta bort från Bredbandsbolaget då jag är väldigt missnöjd med deras stabilitet på linan. Upplever mycket lagg både på spel och streaming. Är nyfiken på Fibras stadsnät, är det något företag som ni rekommenderar att koppla upp sig med? Har varit inne på Banhof tidigare.

Spelar det stor roll på vilka man väljer, eller betalar man främst för kundservicen? Är väl ändå Fibra som företag som sköter om själva fibernätet, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubri:

Jag är också i tankarna att byta bort från Bredbandsbolaget då jag är väldigt missnöjd med deras stabilitet på linan. Upplever mycket lagg både på spel och streaming. Är nyfiken på Fibras stadsnät, är det något företag som ni rekommenderar att koppla upp sig med? Har varit inne på Banhof tidigare.

Spelar det stor roll på vilka man väljer, eller betalar man främst för kundservicen? Är väl ändå Fibra som företag som sköter om själva fibernätet, eller har jag fel?

Jag bytte till Bredband2. Går sjukt mycket snabbare att ladda in sidorna man är inne på. Sen 2ms på bredbandskollen är nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag bytte till Bredband2. Går sjukt mycket snabbare att ladda in sidorna man är inne på. Sen 2ms på bredbandskollen är nice

Jag har 9 ms i dagsläget, är det ett bra resultat? har i dagsläget 100/100 från Bredbansbolaget. Får 75,39 ned och 54,10 upp vilket anses vara "helt ok". Men upplever det inte som stabilt när jag använder mig av det, det "droppar" och är väldigt ojämnt. Vilket medför lagg och dålig uppdatering när jag streamar.