Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Varför folk ställer sig på företagens sida, är för att man lär läsa igenom köpvillkoren/försäljningsvillkoren som man godtar när man fullgör ett köp helt enkelt.
Hade det inte varit printat i köpvillkoren/försäljningsvillkoren så hade det ringt annorlunda i klockorna här.

Det beror helt på hur villkoren är utformade och hur långt i processen man kommit. De kan skriva precis vad som helst i sina villkor, men de är inte giltiga ifall lagen säger något annat. Man kan inte avtala bort lagstadgade konsumenträttigheter. Om exempelvis kvitto är utskickat gäller att man kan driva igenom köpet som konsument. Om bara orderbekräftelse är utskickad vågar jag inte uttala mig om hur det blir, men gissningsvis bör det ses som att ett skriftligt avtal är ingånget. Det går då att bryta avtalet från företagets sida om det är uppenbart att konsumenten försökt utnyttja en situation med felaktigt pris (vilket inte bör vara fallet här eftersom priset även blivit bekräftat separat).

Permalänk
Medlem

@guos89, @ylledjur: ARN har varit ganska tydliga med att en säljare kan annullera ett köp om det är så felaktigt prissatt att köparen borde insett att priset är orimligt. Detta tangentbord kostar 699 kr hos Inet och folk gnäller över att de inte fått köpa det för 21 kr? Suck...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Helt sant, och i linje med vad jag skrev, men de har ju bekräftat per mail att priset var korrekt. Att de i sin tur inte kan få rätt pris från sin leverantör är inte konsumentens problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Nej? Leverantören sa ju tydligt att de inte kunde leverera till utsatt pris för att deras egen inköpskostnad är för hög. För Asedo är "leverantör kan inte leverera" detsamma som "slut hos leverantör", varför skulle de försöka göra skillnad? Varför ens försöka vända det här till Asedo gjort något fel när leverantören tagit på sig hela skulden och tydligt sagt vad som gått fel. Asedo har ju bara publicerat de uppgifter de fått.

Försöker inte raljera eller på nått sätt säga att du inte har rätt att vara irriterad. Jag funderade själv på att beställa ett tillsammans med lite andra småprylar och hade blivit rätt putt på att åka på en rätt dyr frakt om jag inte ens fått tangentbordet. Det känns bara onödigt att bygga upp bovar och komplotter när korten ligger öppet på bordet och ansvar redan har tagits.

Jag är faktiskt inte särskilt irriterad, men iom att det uttryckligen skriftligen har bekräftat att det listade priset var ett korrekt pris (innan man började makulera ordrar till höger och vänster med anledning av att produkten är "slut") tycker jag man kan stå för det.

Permalänk
Medlem

Asedo borde nog tagit smällen, de spelade och förlorade när leverantören inte kunde ge det priset. Säkert sista ordern till Asedo för en del. Fick kunden bekräftelse, så var det bindande. (jaja såvida det inte är uppenbart helt fel)

När det gäller negativa recensioner på elgiganten, så skrev jag nyligen en fullt advekvat sådan, dock finns det inte en skymt utav den.
Någon som har erfarenhet utav liknande? Eller censurerar elgiganten även advekvata negativa recensioner?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

När det gäller negativa recensioner på elgiganten, så skrev jag nyligen en fullt advekvat sådan, dock finns det inte en skymt utav den.
Någon som har erfarenhet utav liknande? Eller censurerar elgiganten även advekvata negativa recensioner?

på många sidor så granskas recensionerna innan av kundtjänstens personal innan de godkänns, alternativt att du måste godkänna genom att klicka på en länk som kommit i ett mail till dig, ibland händer det att detta bekräftelse mail kommer till skräpkorgen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

http://i.imgur.com/NwChHy6.png

Är fortfarande ett skyddat belopp på mitt kort - jag antar att Asedo avbryter överföringen inom kort.

Ändring igen.

Sent from my iPhone

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

på många sidor så granskas recensionerna innan av kundtjänstens personal innan de godkänns, alternativt att du måste godkänna genom att klicka på en länk som kommit i ett mail till dig, ibland händer det att detta bekräftelse mail kommer till skräpkorgen.

Tack för svaret.
Jodå jag har fått länk och bekräftat den med, så min fråga kvarstår egentligen. Censurerar elgiganten aktivt advekvata men negativa recensioner på deras varor?

EDIT- Lustigt, patrullerar elgiganten denna tråden eller? Känns udda att recensionen helt plötsligt kom upp. Fast även blixten slår ner var och hur och när den vill iofs.

@Lambdan och cherryköparna.

Bra men inte så förvånande, de insåg väl att det skulle kosta dom en del och satte ytterligare press att få dessa keyboard.
Inte heller är detta förvånande "Produkten hittades inte" så det gäller bara de med utförd order, inga nybeställningar.

Undras om orginalen kom från ett konkursbo?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Sapphire Nitro+ RX 480 4gb finns för 2190kr hos Netonnet igen. Har för mig redaktionen sa att detta var ett bra köp i förra Fredagspanelen.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphire-nitro-rx-480-4g/235927.8988/

Är detta ett bra deal om man är jakt efter ett prisvärt grafikkort utan allt för höga krav? Min rigg idag är en i5-2500, 8 GB RAM och ATI Radeon 5770 (jösses vad gammal). Vill kunna köra Witcher 3 med bra FPS (hamnar väl på ca 2-3 FPS idag).

RX480 verkar ju lägga sig mellan GTX970 och GTX980, och det är ju svårt att hitta för samma pris.

Deal or no deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Är detta ett bra deal om man är jakt efter ett prisvärt grafikkort utan allt för höga krav? Min rigg idag är en i5-2500, 8 GB RAM och ATI Radeon 5770 (jösses vad gammal). Vill kunna köra Witcher 3 med bra FPS (hamnar väl på ca 2-3 FPS idag).

RX480 verkar ju lägga sig mellan GTX970 och GTX980, och det är ju svårt att hitta för samma pris.

Deal or no deal?

Ja för den summan är det är ett schysst kort. Finns ju en recension här på sweclockers som du kan läsa då de jämför 480 4gb mot 1060 3gb. Inte samma kylare men lär väl prestera på ett ungefär något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja för den summan är det är ett schysst kort. Finns ju en recension här på sweclockers som du kan läsa då de jämför 480 4gb mot 1060 3gb. Inte samma kylare men lär väl prestera på ett ungefär något liknande.

Ja jag har läst lite recensioner på RX480 och den fick ju betyget Bra produkt. Men i testet med RX480 vs GTX1060 som du nämner så vinner ju 1060.
Se denna: http://www.sweclockers.com/test/22680-asus-radeon-rx-480-dual...

Borde inte detta då vara ett bättre köp för samma pris? https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL...

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Ja jag har läst lite recensioner på RX480 och den fick ju betyget Bra produkt. Men i testet med RX480 vs GTX1060 som du nämner så vinner ju 1060.

Borde inte detta då vara ett bättre köp för samma pris? https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL...

Ja det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ändring igen.

Skrivet av Bogey:

@Lambdan och cherryköparna.

Bra men inte så förvånande, de insåg väl att det skulle kosta dom en del och satte ytterligare press att få dessa keyboard.
Inte heller är detta förvånande "Produkten hittades inte" så det gäller bara de med utförd order, inga nybeställningar.

Undras om orginalen kom från ett konkursbo?

Skrivet av Baxtex:

Fick samma mejl. :S

Verkar vara lite lotto, ingen ändring här inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jag håller mig skeptisk tills jag eventuellt får hem den.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Kontakta och fråga dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Asus kortet är sämre köp än Sapphire kortet så det kan inte jämföras rakt av, men vid samma pengar är nog Palit kortet bättre ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick ett mejl från Dustin precis, de kör med en intressant kampanj just nu:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av willeykk:

Besvarar båda inläggen, i tråden för mekaniska tangentbord kan man se ett par användare som köpt på sig större mängder av tangentborden

Id***er!

Permalänk
Inaktiv

radera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fick ett mejl från Dustin precis, de kör med en intressant kampanj just nu:
http://i.imgur.com/4pKphYs.png

Inte första gången Dustin ljuger och bedrar, jag har postat en printscreen i tråden för något år sedan där de har reklam för en processor på sweclockers till ett pris, men samtidigt annonserar den för ett annat pris med x% rabatt mot "ordinarie" som är är betydligt högre än det verkliga ordinarie..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@willeykk: Du tror inte det är ett misstag då?

Någon här som vet vilka firmor som prismatchar sina produkter? Har glömt vilka det var.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

@willeykk: Du tror inte det är ett misstag då?

Systematiskt slarv.. I fallet ovan så har dom antagligen bara glömt att sätta orginalpriset till 3290kr eller vad det nu blir. Det är inte bara Dustin som omregistrerar varor dyrare på prisjakt under ett nytt artikelnummerinför reor för att få rabbaten att se större ut bara att Dustin verkar vara kassa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockjet:

Via denna länk kan man köpa samma SSD (Intel 600P Series 512GB) för 1299 kr: https://www.dustinhome.se/product/5010978209/600p-series-512g...

NVMe för 2.54 kr/GB.

Wiii...

NVMe disk som kan skriva hela 20MB/s när SLC cachen är slut... helt fantastiskt. Köp en budget Sata istället... de är snabbare

Om du vet, med 100% säkerhet att du aldrig kommer ladda ner/skriva/installera/packa upp något som är större än SLC cachen, så fungerar den bra. Men TLC hastigheten är så illa låg, att den är nästan obrukbar sekunden efter SLC cachen är slut. Som referens... ladda ner ett spel på steam med 100Mbit + packa upp detta spel, är nog för att börja täära på SLC cachen. 512GB versionen har 17GB, så mindre spel, inga problem. GTAV tex... lär ta jävla tid.

Kolla:

Den lila är en HDD... 600p (vit) är på vanlig kopiering, något vi alla gör rätt ofta, nästan lika långsam som en 1TB HDD. Vad i tusan?! 1,5minuts väntan på något som en 850 EVO, med SATA begränsning, och TLC, gör på ca halva tiden.

Mao... bara för det står "Intel"... betyder inte att den är bra, inte ens för det priset, när budget SSDer på SATA många gånger hänger med den utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wiii...

NVMe disk som kan skriva hela 20MB/s när SLC cachen är slut... helt fantastiskt. Köp en budget Sata istället... de är snabbare
http://media.bestofmicro.com/ext/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9CL1cvNjEyMTQwL29yaWdpbmFsL1NMQ181MTIucG5n/r_600x450.png

Om du vet, med 100% säkerhet att du aldrig kommer ladda ner/skriva/installera/packa upp något som är större än SLC cachen, så fungerar den bra. Men TLC hastigheten är så illa låg, att den är nästan obrukbar sekunden efter SLC cachen är slut. Som referens... ladda ner ett spel på steam med 100Mbit + packa upp detta spel, är nog för att börja täära på SLC cachen. 512GB versionen har 17GB, så mindre spel, inga problem. GTAV tex... lär ta jävla tid.

Kolla:
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-08-30/pcperfc-create.png
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-08-30/pcperfc-copy.png

Den lila är en HDD... 600p (vit) är på vanlig kopiering, något vi alla gör rätt ofta, nästan lika långsam som en 1TB HDD. Vad i tusan?! 1,5minuts väntan på något som en 850 EVO, med SATA begränsning, och TLC, gör på ca halva tiden.

Mao... bara för det står "Intel"... betyder inte att den är bra, inte ens för det priset, när budget SSDer på SATA många gånger hänger med den utan problem.

Härlig genomgång! Uppskattar verkligen energin du lade ner i detta. Ger mig också lite "Puh jag gjorde rätt val att inte köpa den". Men den kostade lika mycket som en budget SATA nämligen 1300kr för 512GB, så detta var helt klart ett kap oavsett.

Här är review om 600p för er med intresse.
http://www.tomshardware.co.uk/intel-600p-series-ssd-review,re...

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wiii...

Nyfiken, varför citerade du mitt tips om den där IBM burken, för den här SSD-ranten?
...
Den där Intel SSD:n kan nog ändå i vissa lägen vara tänkvärd, så länge man kan stå ut med att den chokar i tyngre skrivningar.. Åtminstone om man håller sig från 256 gig varianten!
Läsning lär ju vara trevligare än SATA-diskarna?
(De där testerna är dock lite skumma.. Är verkligen Samsung 950pro 256 gig sådär fruktansvärt slö tex?)

Sen beror ju på hur mycket pengar man är beredd att lägga. (Själv vill jag helst ha en TLC-disk som OS-disk, så det fick bli en Samsung 850 pro tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Systematiskt slarv.. I fallet ovan så har dom antagligen bara glömt att sätta orginalpriset till 3290kr eller vad det nu blir. Det är inte bara Dustin som omregistrerar varor dyrare på prisjakt under ett nytt artikelnummerinför reor för att få rabbaten att se större ut bara att Dustin verkar vara kassa på det.

Okay, vet att det fuskas hej vilt med "Extra priser" etc, typ Siba, Elgiganten, mediamark etc, där de höjjer priserna någon vecka på en vara, för att sedan sälja av till samma pris som de hade från början och kalla det för "fantastikt erbjudande" eller liknande.

Trodde väl att Dustin höll sig för goda för den typ utav skojjeri, anser väl mer att de sällan har låga priser och är lite tråkiga med det.
(Mer komplott och WH som sysslat med det här)
....och naturligtvis damp komplotts "superWeekend" ner i mailen samtidigt...när man talar om trollen....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken, varför citerade du mitt tips om den där IBM burken, för den här SSD-ranten?

För jag gjorde fel
Skulle ha med original inlägget som rockjet citerade (ändrat nu).

Skrivet av Roger W:

Den där Intel SSD:n kan nog ändå i vissa lägen vara tänkvärd, så länge man kan stå ut med att den chokar i tyngre skrivningar.. Åtminstone om man håller sig från 256 gig varianten!
Läsning lär ju vara trevligare än SATA-diskarna?
(De där testerna är dock lite skumma.. Är verkligen Samsung 950pro 256 gig sådär fruktansvärt slö tex?)

Sen beror ju på hur mycket pengar man är beredd att lägga. (Själv vill jag helst ha en TLC-disk som OS-disk, så det fick bli en Samsung 850 pro tex)

950 Pro kan vara så slö, jepp.. när den termiskt throttlar.

Läsningen på 512GB 600p är bättre än SATA SSDer, helt klart. Men 128GB versionen är sämre... konstigt nog. Och den är ändå längst ner i många tester vs alla NVMe enheter.

Men som du säger, och jag sa i mitt inägg ovan, så länge du vet att du inte behöver mer än SLC cachen, så är den helt okej. Men med 512GB... 17GB SLC cache, tänk bara hur lång tid det tar att ens skriva disken, eller ett större spel @ 20-ish MB/s.

Problemet är ännu värre med 256GB på ca 6GB SLC cache, för att inte nämna 128Gb på 3GB. Det är för lite... innan du träffar väggen. Tom Windows är ju mer än 3-6GB när du ska uppdatera Win 10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Kollade prisstatistiken på Prisjakt och det ser knappast ut som slarv med tanke på att det pris de anger som ordinarie inte ens är det senaste priset innan höjningen.

Kanske vill @Dustin Home svara på kritiken?

Permalänk

Någon annan som beställt Intel 600P 512GB från Dustin för 1299kr som har statusen "restnoterad"?
Finns ju i lager dock för 1799kr på https://www.dustinhome.se/product/5010970693/600p-series så tycker det är konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Okay, vet att det fuskas hej vilt med "Extra priser" etc, typ Siba, Elgiganten, mediamark etc, där de höjjer priserna någon vecka på en vara, för att sedan sälja av till samma pris som de hade från början och kalla det för "fantastikt erbjudande" eller liknande.

Trodde väl att Dustin höll sig för goda för den typ utav skojjeri, anser väl mer att de sällan har låga priser och är lite tråkiga med det.
(Mer komplott och WH som sysslat med det här)
....och naturligtvis damp komplotts "superWeekend" ner i mailen samtidigt...när man talar om trollen....

Dustin toppar min lista, följt av cdon. Känns som att båda de titt som tätt sänker priset med 124% på diverse produkter.

Netonnet är den enda butiken som gör det rätt.