Permalänk
Medlem

Gamingburk till dottern...hjälp.

Halloj

En gammal gamer här som inte har riktigt koll längre på vad som är bra och inte.
Ska köpa en burk till dottern och behöver lite hjälp.
Den ska klara alla nya spel, behöver inte vara på värsta max hardcore settings. Just nu är det väl sims4 och minecraft hon spelar men kan ju bli lite mer avancerat framöver.
Behöver windows, skärm och att den håller ett par år, totalpriset bör helst inte vara över 8k.

Nån som kan länka till en helt ok komplett burk, gärna från webhallens sortiment.

Toodiloo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjonkan:

Halloj

En gammal gamer här som inte har riktigt koll längre på vad som är bra och inte.
Ska köpa en burk till dottern och behöver lite hjälp.
Den ska klara alla nya spel, behöver inte vara på värsta max hardcore settings. Just nu är det väl sims4 och minecraft hon spelar men kan ju bli lite mer avancerat framöver.
Behöver windows, skärm och att den håller ett par år, totalpriset bör helst inte vara över 8k.

Nån som kan länka till en helt ok komplett burk, gärna från webhallens sortiment.

Toodiloo!

Mitt råd?
Skippa grafikkort just nu. Varken Sims 4 eller Minecraft riktigt kräver det (Om det nu är det enda hon spelar).
Satsa istället på bättre processor och en riktigt bra SSD, när hon sedan börjar spela andra spel.. Köp då ett grafikkort och på så sätt får hon så bra dator som möjligt.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Tror nog ändå jag vill satsa på ett grafikkort då kan kommer introducera lite andra spel för henne som jag gillar. LoL och Wow t.ex.

Sen vet jag att hon gärna vill köra Star Wars Battlefront.

Permalänk
Medlem

Köp en begagnat burk tycker jag. Du får så mycket mer.
Sålde min burk för ca 4000kr utan grafikkort.
För 8k får du en maskin som du kan lätt ha i många år framåt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Hej TS.
Om du inte vill bygga själv och vill ha ur webhallens sortiment rekommenderar jag följande:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/239758-w...

Ska du ha med skärm och tillbehör som mus och tangentbord så är 8000:- en ganska stram budget. Man sparar någon/några hundralapp(ar) till om man bygger själv, så fundera på det, ni kan ju göra det tillsammans som en far- och dottergrej. Det finns många bra guider på internet, och det brukar framgå ganska enkelt i instruktionsböcker till moderkort och chassi hur man gör.

Permalänk
Medlem

Här trillar det in svar märker jag, tack för det.

Vill nog inte ha beggat utan kör på nytt och fräscht. Den burken du länkade till var kanske lite i överkant då det ska till en skärm för kanske 1300-1500 också. Hade hoppats hitta nått för runt 7k utan skärm...

Permalänk

Får väl säga att denna kanske är ett alternativ.
https://www.inet.se/produkt/1517134/taurus-limited-gtx-960#sp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

jag håller med föregående skrivare om att överväga begagnat eller att komplettera med en gpu vid ett senare tillfälle.

men här är något som du kanske kan använda som utgångspunkt (jag har ingen större koll på de individuella komponenterna tbh, men det uppfyller dina krav och ligger nästan inom budget).

Webhallen varukorg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjonkan:

Här trillar det in svar märker jag, tack för det.

Vill nog inte ha beggat utan kör på nytt och fräscht. Den burken du länkade till var kanske lite i överkant då det ska till en skärm för kanske 1300-1500 också. Hade hoppats hitta nått för runt 7k utan skärm...

Blir nog och spara lite extra då om ni nu inte har datorer ni kan ta t ex hårddiskar ur då det blir väldigt på gränsen på denna budget.

Kan du montera ihop datorn själv förresten ?
kan spara in en del av att göra det nämligen och få mer för pengarna.

Du skulle kunna installera windows utan produktnyckel. (kommer säga att den inte är aktiverad efter en månad o tjata på en lite.) typ windows 7 pro 64 bit via usb för att få mera pengar mot hårdvaran i burken.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9788508/
vad du kan få tag på om du skippar windows i början.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9788511/

och här är med windows. (grafikkortet kommer fortfarande orka med en del utav de nyaste spelen.
(kommer vara lite slö med Battlefield som nyligen kom ut men kommer vara spelbart såklart.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

@Tjonkan: Gratis montering på Inet just nu om du väljer grafikkort och moderkort från Asus där tjänar du in 700

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar och den tid ni lägger ner på det.

Budgeten är ett problem ja men betänk att farsgubben kanske också vill ha en ny dator inom en snar framtid för gemensamt lir

Bygga själv är nog inget alternativ utan måste försöka hitta en duglig färdigmonterad/installerad burk för 6-8k.

Har en möjlig rabatt på webhallens gamingburkar så det är ett bra alternativ för mig, men andra ställen fungerar oxå. Köpte min egen burk på inet för ett par år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Skippa grafikkort just nu. Varken Sims 4 eller Minecraft riktigt kräver det

Vill bara påpeka att The Sims 4 kräver mer än vad du tror. Det går skapligt dåligt på Intel HD i en i5 4400, och enligt kraven krävs ett GTX 650 för spelbar grafik. Ingen vettig människa vill sitta med low settings och 800x600 år 2016.. Intel HD/ AMD Radeon integrated kommer man inte långt på.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Här har du en start:

Webhallen varukorg

Jag vet inget om nätagget men det borde duga.

Moderkortet tog jag för det har USB 3.1. Annars ett billigt moderkort med bra med SATA-platser och så. Med ett mATX-kort borde du få plats med ett internt nätverkskort (trådlöst alltså) om det är något du vill ha.

En 250 GB Samsung SSD räcker för OS och några spel. Lagring är superenkelt att uppgradera så.

Annars är det en bra start. Den datorn kommer räcka för tjejen länge! Du kan alltid uppgradera CPU eller grafikkort om några år. Går ju inte att överklocka men jag tvivlar på att det är intressant. Star Wars Battlefront kommer iaf se grymt ut.

Med skärm hamnar du över budget med bygget ovan är jag medveten om. Det är dock en stark rekommendation att minst köpa något likt det ovanstående om du tänkt att hon ska växa in i den.
Ska du få något billigare så krävs det att du går ner i grafikkort, t.ex. rx460 från AMD (sparar runt 500 kr) men det är inget jag rekommenderar direkt (väldigt mycket långsammare ön 1060) fast det räcker långt det med. Jag skulle nog vänta på att gtx1050Ti släpps om några veckor vad jag förstått.
Det andra du kan göra är att välja en pentium. Du får en för ca 700 kr. Dom funkar men i3:orna är väldigt mycket bättre.

Det tredje är att köpa begagnat. Iaf vissa delar. Grafikkort säljs i drivor hela tiden. Köp ett begagnat GTX 970 eller 960 eller Radeon 290x, 380x, 390 eller 390x. Får du tag på en burk utan grafikkort begagnat så kan du köpa den och ett nytt grafikkort. Det beror dock lite på slumpen vad man kan hitta.

Lycka till!

Edit: hittar du billigare minnen i 2133 MHz så välj dom. Varken moderkortet eller CPU'n klarar snabbare. Kanske sparar dig en 50-lapp.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Vill bara påpeka att The Sims 4 kräver mer än vad du tror. Det går skapligt dåligt på Intel HD i en i5 4400, och enligt kraven krävs ett GTX 650 för spelbar grafik. Ingen vettig människa vill sitta med low settings och 800x600 år 2016.. Intel HD/ AMD Radeon integrated kommer man inte långt på.

Tjejen kör med medium / high på en MacBook pro och har kört med med high på min dator när jag inte hade ett GPU.

Enligt deras hemsida så krävs NVIDIA GeForce 6600 or ATI Radeon X1300 or Intel GMA X4500 för spelbart. 650 är rekommenderat.

Enligt http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-5500.125586.0....

Klarar ett Intel HD 5500 för Laptops medium settings för Sims 4 med 30 FPS.

Men nu är vi OT.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köp en ps4 eller xbox istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Köp en ps4 eller xbox istället.

Jag funderar på att köpa en motorcykel. Har du några tips på någon bra sparkcykel? 😂

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag kan titta om jag har något i gömmorna om något äldre, Tror jag har en i7 860 med 8 gb ram + en 650 Ti om det skulle vara intressant?
MVH

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuffmeister:

Jag kan titta om jag har något i gömmorna om något äldre, Tror jag har en i7 860 med 8 gb ram + en 650 Ti om det skulle vara intressant?
MVH

Passa dig, moderatorer gillar inte att man "säljer" sina saker i forumet. Skicka PM istället.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Passa dig, moderatorer gillar inte att man "säljer" sina saker i forumet. Skicka PM istället.

Inge säljande, Frågade om han ville ha.

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem

@Tjonkan:

Mitt tips är följande:

1. Om du vill göra det enkelt för dig, köp en dator för 6-8 tusen från elgiganten/siba eller något. Den är färdigmonterad och färdiginstallerad. PnP (Plug n Play). Visst du betalar kanske 1-2 tusen mer än vad dator egentligen är värd men who cares? det är ändå dottern som ska ha den och du vill jo slippa krångel och annat tråkigt. Min 10 år gamla laptop kan köra minecraft så oroa dig inte. Hon verkar inte heller vara någon "uber gamer" som kräver i7 6700k skylake och gtx 1080 ti.

2. Vill du bygga en prisvärd dator och samtidigt lära dig mer om datorer för att i framtiden kunna bygga till familjen/släkten? Då måste du ha intresset och viljan att sätta dig in i det hela och enl vad jag kan se så är du inte en sån person. Tbh för en "non" gamer så handlar det om att du tjänar 2-3 tusen på det hela och om du kan låta mig gissa så har du nog inga problem ekonomiskt sätt. Så varför slösa tid?

Slutsats, skippa forums och skit. In i elgiganten, ta tag i första bästa och säg dem magiska orden "Behöver en dator vill spela". Du är ute och på väg hem med en dator som är färdiginstallerad inom 5 minuter och din dotter älskar dig mer än någonsin. Skulle något hända, tillbaks med skitet så hjälper dem dig utan något krångel då dessa datorer vanligtvis har någon typ av garanti.