Ominstrallera Windows.. fråga ?! :O

Permalänk
Medlem

Ominstrallera Windows.. fråga ?! :O

Hej

Ska nu köpa en ny dator vid löning och ska ge min nuvarande dator till min bror så han kan spela på , men frågan jag har eller om jag kan få mer klarhet i det hela är om jag ska omformatera/ ominstrallera om hela datorn så den blir helt clean tills min bror får den, så kommer jag använda Win 8 skiva för de är de operativsystemet jag har köpt, men innan fanns ju så du kunde uppgradera till Win 10 gratis men om jag inte har fel finns inte de längre gratis att göra, vilket innebär att jag är fast med Win 8 ?! Men så sa min Morfar faktiskt att man kan göra en systemavbildning (om jag inte minns helt fel) på en separat skiva och avbilda win 10 på den sen efter att jag omformaterat till win 8 igen så kör jag systemavbildningen och får Win 10 igen . De var så han förklara de typ men har inte en aning om de så därför frågar jag om de går att göra och isf hur gör man ? Han visade mig den funktionen i datorn dock kommer jag inte ihåg vart han gick in och vet inte hur man gör eller om de äns går att göra haha

Så om någon har koll på vad jag menar så får ni gärna förklara för mig tack Mvh / Kp

Permalänk
Medlem

Har du windows 10 installerat idag?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Du har alltså köpt Windows 8, uppgraderat till Windows 10 och undrar nu ifall det återgår till Windows 8 om du formaterar hårddisken och installerar om Windows? Så vitt jag vet är aktiveringen kopplad till moderkortet så så länge du inte modifierar hårdvaran ska Windows 10 'finnas kvar'. Jag är dock inte så insatt så jag reserverar mig för ev. fel men det är i alla fall hur jag fått det förklarat för mig.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Har du windows 10 installerat idag?

Aa jag har uppgraderat till win 10 så de är på min dator just nu , bara de att jag vill fortf ha win 10 efter att jag omformaterat den men har aldrig gjort de sen win 10 kom ut så vet inte hur jag får de igen om du förstår vad jag menar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du har alltså köpt Windows 8, uppgraderat till Windows 10 och undrar nu ifall det återgår till Windows 8 om du formaterar hårddisken och installerar om Windows? Så vitt jag vet är aktiveringen kopplad till moderkortet så så länge du inte modifierar hårdvaran ska Windows 10 'finnas kvar'. Jag är dock inte så insatt så jag reserverar mig för ev. fel men det är i alla fall hur jag fått det förklarat för mig.

Aa precis så menar jag !!! Hmm de låter ju bra så du menar såvitt du vet så om jag omformaterar datorn med win 8 skivan så kmr jag få win 10 ändå sen ?? Eller ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

Aa precis så menar jag !!! Hmm de låter ju bra så du menar såvitt du vet så om jag omformaterar datorn med win 8 skivan så kmr jag få win 10 ändå sen ?? Eller ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ned Media creation tool, använd ett minne för att skapa ett installationsmedie, tuta och kör.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ditt windows 10 aktiveras automatiskt efter att datorn nått ut på internet.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Kp57
Ta hem Windows 10 direkt och lägg på USB pinne istället för att bråka med win8 först.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har du windows 10 på datorn idag så är det enklaste att använda återställningsfunktionen som finns inbyggd.

I inställningar under uppdatering och säkerhet finns det ett val för återställning. Så slipper du hålla på med USB-minne och ladda ner massa saker.

Då väljer du om du vill behålla alla filer eller ta bort dom. Då installeras Windows 10 som om det vore en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Har du windows 10 på datorn idag så är det enklaste att använda återställningsfunktionen som finns inbyggd.

I inställningar under uppdatering och säkerhet finns det ett val för återställning. Så slipper du hålla på med USB-minne och ladda ner massa saker.

Då väljer du om du vill behålla alla filer eller ta bort dom. Då installeras Windows 10 som om det vore en ny dator.

Bra råd, fungerar mycket smidigt för återställning. Bästa Windows-funktionen jag hittat i 10:an.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Okej så vadå måste jag ha Win 8 instrallerat redan eller hur funkar de om jag ska omformatera datorn ?? De jag tänker på är ju att nu kostar väl Win 10 om man ska ha de eftersom du kan köpa de på Komplett/inet osv , så menar känns ju skummt om man kan få de gratis där eller har jag fel ?

Permalänk
Medlem

@hamre:
Hmm de låter ju väldigt smidigt , tar nog och kör på den varianten ist tar man bort allt på datorn asså bara rensar rubbet fast själva operativ systemet är kvar som det är ? och en fråga då om du vet , är alla Windows update och drivrutiner och sånt fortf instrallerade då som innan eller måste jag hämta hem de igen ? Mvh

Permalänk
Medlem

@Kp57
Jag kanske misstolka dig..

Har man en gång uppgraderat till windows 10 så kan du använda usb pinne med win10 på så slipper du gå igenom 8:an förutsatt att de är samma moderkort du installera de på. (då även licens nu gäller för både 8/10 om jag har förstått rätt)

Annars om det är ett nytt moderkort är det en ny licens som gäller, om man inte flyttar med nuvarande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

När du uppgraderade Win8 till Win10 via MS gratiserbjudande så sparade MS information som kopplar ihop datorn ifråga med en Win10-licens.

Om du nu laddar ner och installerar Win10 på datorn ifråga, så kommer Win10 kontakta MS och få reda på att det finns en licens kopplad till datorn, och aktiveringen kommer då att lyckas.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kp57:

@hamre:
Hmm de låter ju väldigt smidigt , tar nog och kör på den varianten ist tar man bort allt på datorn asså bara rensar rubbet fast själva operativ systemet är kvar som det är ? och en fråga då om du vet , är alla Windows update och drivrutiner och sånt fortf instrallerade då som innan eller måste jag hämta hem de igen ? Mvh

@Kp57
Ja det är väldigt smidigt. Du får välja om du vill behålla dina personliga filer eller inte. Om du väljer att inte göra det så installeras windows 10 om och raderar alla personliga saker så det blir som en ny dator med windows 10 på.
Dom flesta updates ska vara med då och drivrutiner ska inte försvinna vad jag vet. Om du nu inte har installerat någon ovanlig drivrutin som inte windows 10 känner igen så ska det inte vara några problem alls.

Jag har fått installera 2 eller 3 updates efter ha gjort en återställning men det kan skilja från dator till dator tyvärr.