Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Virtualbox Windows 7 pfSense

Permalänk
Medlem

Virtualbox Windows 7 pfSense

Hej,

Håller på att labba med pfSense som gäst på en Windows 7 värd med hjälp av Virtualbox.
Jag har testat alla möjliga inställningar men det verkar som om att pfSense inte använder nätverkskortet som LAN.
IP nummer finns på både WAN och LAN och man kan logga in på pfSense med webgui på värden men inte från någon annan dator i nätverket. Jag får känslan att kopplingen mellan gästen och nätverkskorten på värden inte fungerar.
Nätverksadaptern och bryggad till pfSense i VBox.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I vmware finns möjlighet att ändra mellan bryggad, host only eller NAT. Se om du hittar liknande på i Virtualbox.

Permalänk
Medlem

@mikst: Har du gått in i Network på VMen i VB och bytt "Attached to" från "NAT" till "Bridged Adapter" och valt ditt nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Rita upp förklara bättre hur det är kopplat. Eftersom du har både wan och lan. Är båda bryggade till samma nic? har du även ditt vanliga lan med i bilden eller är labbmiljön isolerad?

Permalänk
Medlem

Inställningen i VBox:

Adapter 1
Intel Pro/1000 MT Desktop (Bridged Adapter, D-LinkDWA-140 RangeBooster N USB Adapter)
Adapter 2
Intel Pro/1000 MT Desktop (Bridged Adapter,Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection)

När pfSense har bootat har WAN ett IP nummer och LAN 192.168.1.1.
Jag kan alltså logga in på pfSense Webgui från värddatorn med 192.168.1.1.

Intel(R) 82579V är kopplat till en switch, Netgear FS 108.
Till denna switch har jag även kopplat en bärbar dator.
Inga andra enheter är kopplade till switchen och inga andra nätverk används.
Från den bärbara datorn kan jag inte logga in på pfSense med IP 192.168.1.1.

Detta tolkar jag som att det inte är någon kontakt mellan pfSense och switchen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klart du inte kan logga in i virtuell pfsense när den har den adressen från enheter utanför.
Du måste ha WAN-adressen. Antagligen måste du också brygga om nätverkskortet.

Som vi redan skrivit.

Permalänk
Medlem

@mikst: Är inte helt hundra på vad du vill åstadkomma, men om jag har förstått det rätt så borde du komma åt pfSensen om den bärbara har blivit tilldelad en DHCP eller ställts in statiskt på rätt nätverk. Så har du satt på DHCP och vad får du för IP på bärbara?
Se också till att pfSensen och ditt riktiga nät om du har något inte sitter på samma subnät.

Permalänk
Medlem

IP adressen för WAN sätts automatiskt när USB adaptern har kontakt med internet.
Kommer inte ihåg IP numret men det börjar inte på 192 iallafall.

Jag har testat de olika möjliga inställningarna som finns på adaptern i VBox men det är samma resultat.
DHCP är på och IP numret är 192.168.1.100. Det är samma nummer som den fick vid en annan konfiguration.
Om detta är satt nu eller om den förra adressen ligger kvar tills en ny sätts vet jag inte.

Är det någon inställning i Windows eller BIOS som behöver göras för att få det att fungera?

Jag vill sätta upp ett fungerade nätverk med USB adaptern som gränssnitt mot internet och nätverkskortet på värden som gränssnitt mot det interna nätverket och pfSense ska fungera som router.

Permalänk
Medlem

@mikst: Du har kollat så att du satt rätt kort till WAN och LAN? Du kan se MAC adresserna för respektive i Network>Advanced i VB.
Testa även att byta LAN nätet och kolla om den bärbara blir tilldelad en ny adress och gateway. Har inte utrustning att testa att sätta upp en liknande miljö som du har, men när jag sätter upp det som att pfSense VMen är en till router i det befintliga nätverket utan DHCP så har jag inga problem att komma åt den från andra enheter.
Du skulle kunna börja om från början och utförligt dokumentera steg för steg vilka inställningar du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikst:

Inställningen i VBox:

Adapter 1
Intel Pro/1000 MT Desktop (Bridged Adapter, D-LinkDWA-140 RangeBooster N USB Adapter)
Adapter 2
Intel Pro/1000 MT Desktop (Bridged Adapter,Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection)

När pfSense har bootat har WAN ett IP nummer och LAN 192.168.1.1.
Jag kan alltså logga in på pfSense Webgui från värddatorn med 192.168.1.1.

Intel(R) 82579V är kopplat till en switch, Netgear FS 108.
Till denna switch har jag även kopplat en bärbar dator.
Inga andra enheter är kopplade till switchen och inga andra nätverk används.
Från den bärbara datorn kan jag inte logga in på pfSense med IP 192.168.1.1.

Detta tolkar jag som att det inte är någon kontakt mellan pfSense och switchen.

Du har satt nicet i bryggat läge i virtualbox? Du har vänt wan och lan på rätt håll i virtualbox?

Skickades från m.sweclockers.com