Behöver jag ett ljudkort?

Permalänk
Medlem

Behöver jag ett ljudkort?

Tjena!

Har länge funderat på att skaffa en ny mikrofon för att jag avskyr hur den låter i nuläget. Sitter med ett par Astro a50s. Har kollat på usb mikrofoner som Blue Yeti och Røde nt USB men aldrig tagit steget vidare.

Men nu har jag kommit på att det kanske är mitt moderkort som gör så att det låter förjävligt. Jag använder mig utav ASUS Z170-A.

Vad tror ni? Kommer mikrofon och ljud kvalitén öka om jag köper ett ljudkort?

Har en budget på ca. 2500:-

Permalänk
Medlem

Om du vill kan du ju köpa ett extern ljudkort, både enklare o billigare om du vill få enbart bättre ljud

Permalänk
Medlem

Jag sätter mina pengar på att det är mikrofonen som är problemet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Men en sån budget varför inte köra på en USB ansluten mikrofon istället? Du kommer ju få bättre ljud för pengarna än att uppgradera ljudkortet, har du kollat så du inte bara saknar rätt drivrutiner?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Har du ett Astro A50 är det inte ett ljudkort du behöver, det är en ny mikrofon. Mikrofonen på dem är horribel vad jag förstått från tester. Hört den i verkligheten också då en bekant skaffade sig ett par A50.... En av de sämsta, om inte DEN sämsta som finns på ett headset t.om. (speciellt med tanke på priset)...Så illa är det tyvärr.

Så felet är inte att du behöver ett ljudkort. Fixa en annan mikrofon så löser det problemet direkt. Helt säker på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Så, för att knyta ihop den här tråden.

Finns det några mikrofoner som ni rekommenderar? Har som sagt 2500:- i budget men kan gå över summan om det behövs!

Permalänk
Medlem

Ljudkorten i moderkort idag är ganska bra så jag skulle tippa på att du bara behöver en ny mick helt enkelt.

Blue Yeti verkar vara ett populärt val och kostar inte allt för mycket.

Skrivet av Zemlan:

Har du ett Astro A50 är det inte ett ljudkort du behöver, det är en ny mikrofon. Mikrofonen på dem är horribel vad jag förstått från tester. Hört den i verkligheten också då en bekant skaffade sig ett par A50.... En av de sämsta, om inte DEN sämsta som finns på ett headset t.om. (speciellt med tanke på priset)...Så illa är det tyvärr.

Så felet är inte att du behöver ett ljudkort. Fixa en annan mikrofon så löser det problemet direkt. Helt säker på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej

Kunde inte låta bli att inflika men jag måste bara säga att du överdriver helt åt helvete för mycket.

Både jag och en kompis äger varsitt Astro A50 och innan dess satt vi båda med Sennheiser 365. Kvaliten på microfonen är absolut sämre men absolut inte så illa som du målar upp det. Dess främsta problem är att microfonen på A50 fångar upp bakgrundsljud för lätt - detta gjorde inte Sennheiser-lurarna - men i övrig så fungerar den helt OK. Absolut inte den bästa micken men långt ifrån den sämsta.

Jag kan dock hålla med dig om att de inte är ett par prisvärda lurar man köper om man köper Astro A50. Mina har redan (efter 6 månaders sporadisk användning) redan gått sönder. Volymreglaget glappar och batteriet har blivit jättedåligt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av krupty:

Så, för att knyta ihop den här tråden.

Finns det några mikrofoner som ni rekommenderar? Har som sagt 2500:- i budget men kan gå över summan om det behövs!

hört bra om dessa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2522748,166706,377172,12...
behöver inget separat ljudkort då alla har eget inbyggt i mikrofonen och kör USB

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ljudkorten i moderkort idag är ganska bra så jag skulle tippa på att du bara behöver en ny mick helt enkelt.

Blue Yeti verkar vara ett populärt val och kostar inte allt för mycket.

Hej

Kunde inte låta bli att inflika men jag måste bara säga att du överdriver helt åt helvete för mycket.

Både jag och en kompis äger varsitt Astro A50 och innan dess satt vi båda med Sennheiser 365. Kvaliten på microfonen är absolut sämre men absolut inte så illa som du målar upp det. Dess främsta problem är att microfonen på A50 fångar upp bakgrundsljud för lätt - detta gjorde inte Sennheiser-lurarna - men i övrig så fungerar den helt OK. Absolut inte den bästa micken men långt ifrån den sämsta.

Jag kan dock hålla med dig om att de inte är ett par prisvärda lurar man köper om man köper Astro A50. Mina har redan (efter 6 månaders sporadisk användning) redan gått sönder. Volymreglaget glappar och batteriet har blivit jättedåligt.

Baserar det på t.ex. Linustechtips recension av A50 och har som sagt även en bekant som äger ett par....reagerar sällan på hur dålig en mick är när man snackar med någon men när han pratade reagerade jag direkt på hur illa det lät, tror vi kommenterade på det och han var besviken på micken också. Volymen var absolut inte för hög, bara lät bedrövligt.

Kolla upp Linus recension på YouTube. 10:12 in i videon är testet. Det är så den låter. Håller med Linus när han kommenterar den i sin recension efter han spelat upp det lilla testet: "I don't think I have to tell you how good the microphone is on the A50s...I consider it to be a courtesy thing to have a microphone that is not offensive for your teammates to listen to...and this one really doesn't qualify for me"

Om du sen jämför med t.ex. testet han gör med en Modmic 4.0, 3:29 in i den videon, så inser du kanske exakt hur illa A50s mick faktiskt låter. Sen kan man kanske påstå att han förmodligen har micken för nära munnen i videon eller något, men nej, Linus vet var micken ska vara positionerad. Den är bara dålig.

Som sagt...med tanke på prislappen på lurarna. Klart det finns värre mickar där ute...men för priset är den horribel. Finns mycket billigare headset som gör åttor runt A50s mick. Inte ok då. Du behöver förstås inte hålla med mig. Men jag tycker inte jag överdriver. Av de headset som finns på marknaden som folk köper är det nog helt klart en av de sämsta mickarna, om inte den sämsta.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på Röde NT USB och den verkar bra.

Behövs det en arm och shockmount är min nästa fråga. Spelar väldigt mycket FPS spel som CS, Battlefield osv. Vill inte att mina lagkamrater ska behöva höra mitt tagentbord när vi spelar.

Permalänk

njae behövs gör det väl inte men är starkt rekommenderat då mick utan suspension har en tendens att plocka upp diverse missljud genom bordsskivan om inte annat.

angående tangentklick så hjälper det väl lite men skulle säga att placering och att skaffa ett tyst tangentbord gör betydligt större skillnad.

och med placering menar jag att inte ha den precis över tangentbordet utan så nära munnen som möjligt typ så att du kan köra med så lite förstärkning som bara möjligt och ändå höras bra.

ju mer förstärkning/avstånd från munnen ju mer kommer även skräpljud förstärkas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Baserar det på t.ex. Linustechtips recension av A50 och har som sagt även en bekant som äger ett par....reagerar sällan på hur dålig en mick är när man snackar med någon men när han pratade reagerade jag direkt på hur illa det lät, tror vi kommenterade på det och han var besviken på micken också. Volymen var absolut inte för hög, bara lät bedrövligt.

Kolla upp Linus recension på YouTube. 10:12 in i videon är testet. Det är så den låter. Håller med Linus när han kommenterar den i sin recension efter han spelat upp det lilla testet: "I don't think I have to tell you how good the microphone is on the A50s...I consider it to be a courtesy thing to have a microphone that is not offensive for your teammates to listen to...and this one really doesn't qualify for me"

Om du sen jämför med t.ex. testet han gör med en Modmic 4.0, 3:29 in i den videon, så inser du kanske exakt hur illa A50s mick faktiskt låter. Sen kan man kanske påstå att han förmodligen har micken för nära munnen i videon eller något, men nej, Linus vet var micken ska vara positionerad. Den är bara dålig.

Som sagt...med tanke på prislappen på lurarna. Klart det finns värre mickar där ute...men för priset är den horribel. Finns mycket billigare headset som gör åttor runt A50s mick. Inte ok då. Du behöver förstås inte hålla med mig. Men jag tycker inte jag överdriver. Av de headset som finns på marknaden som folk köper är det nog helt klart en av de sämsta mickarna, om inte den sämsta.

Så snart jag sitter vid min egna dator igen ska jag kolla. Jag återkommer.

Edit 1: Skrev till en kompis och frågade om jag verkligen låter bedrövligt och jag förklarar att många reviews talar negativt om micken och att även linustech (som vi båda har kollat och tror på) har satt att micken är katastrofal.

Han svarar:

"Öh? Måste ju vara en annan version? Finns typ ingen som låter lika bra som dig. De flesta andra jag har lirat med har ju "gaming" headset osv. Steelseries exempelvis"

Jag uppdaterar som sagt också när jag kommer hem. Ska även testa spela in ett litet test då så får vi se hur illa det är.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Yeti, känner flera som har den och är supernöjda. Även många streamers och youtubers som kör den. Jag är själv i behov av ny mic, och skulle lätt kört på en Yeti om min budget tillät

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Kan rekommendera Yeti, känner flera som har den och är supernöjda. Även många streamers och youtubers som kör den. Jag är själv i behov av ny mic, och skulle lätt kört på en Yeti om min budget tillät

håller med yeti är bra mick tyvärr så kostar ju tillbehören så som suspension osv Vääääldigt mycket men har man råd så visst.

personligen hade jag kört på någon modell som funkar med en random universal suspension

personligen hade jag kört på
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2345635
av de jag länkade längre upp.

då den passar de flesta universaltillbehören.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med yeti är bra mick tyvärr så kostar ju tillbehören så som suspension osv Vääääldigt mycket men har man råd så visst.

personligen hade jag kört på någon modell som funkar med en random universal suspension

personligen hade jag kört på
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2345635
av de jag länkade längre upp.

då den passar de flesta universaltillbehören.

Just det ja, du har en poäng där! Jo kanske bättreför ts att köra på den andra du länka då, båda är nog rätt bra i ljudkvalitet.

Permalänk

kan även tipsa om denna armen jag har den själv och den håller väldigt bra kvalité för priset.
http://www.ebay.co.uk/itm/351076802715

sett det säljas i sverige ibland i diverse butiker arm under diverse namn då med 2-4x priset men känt igen förpackningen de haft bild på som är samma som jag fick den i från ebaysäljaren.

samma säljare dessutom som säljer universal suspensionen jag länkade.

kör själv på det kittet till min mic funkar klockrent och har man lite lödkunskaper så är armen dessutom förberedd för att dra usb/xlr kabel i stativet om man vill och kan.

Edit:
har för mig det är denna jag tänkte på som är samma arm fast just detta är modellen med fördragen xlr kabel från fabriken.
http://www.4sound.se/pa/tillbehoer/mikrofonstativ/supreme-bro...

typ 99% säker att det var Supreme jag såg den som på någon sida.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av krupty:

Har länge funderat på att skaffa en ny mikrofon för att jag avskyr hur den låter i nuläget. Sitter med ett par Astro a50s. Har kollat på usb mikrofoner som Blue Yeti och Røde nt USB men aldrig tagit steget vidare. Men nu har jag kommit på att det kanske är mitt moderkort som gör så att det låter förjävligt. Jag använder mig utav ASUS Z170-A. Vad tror ni? Kommer mikrofon och ljud kvalitén öka om jag köper ett ljudkort? Har en budget på ca. 2500:-

Köp en Blue Snowball mikrofon

Har haft en själv i cirka 2 år och det har aldrig varit problem. Spelar in kristallklart ljud!

Permalänk
Medlem

Har inte köpt mikrofon än. Såg idag att Komplett hade 29% rea på Blue Yeti. Är det värt hade annars tänkt vänta till Black Friday då jag idag inte har bråttom alls.

Vad tycker ni? Har innan varit intresserad av Röde nt usb.