Permalänk

Vad tror ni om AI?(robortar)

Hej, under vår skoluppgift ska man skriva om en nyinförd uppfinning som påverkat samhället markant. Och jag kom på att tänka på framtidens robotar och vad de kommer kunna göra?

Vad tror ni kommer hända med samhället, vilka jobb kommer bli mest drabbade? vad händer ifall robotar blir allt för smarta? Vad kommer hända med ekonomin? Vad blir konsekvenserna av robotar/AI?

Frågorna är många om det här med robotar...

Bara kom med frågor och teorier...

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Inaktiv

Detta har varit uppe tidigare, men tråden verkar vara borta.
Nå en googlesökning svara på nästan allt du behöver veta: https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=robotar+tar+%C3%B6ver

Jag ser dock två hinder:
Galna människor i rosenbad
Miljön slår tillbaka, vi är inte första civilisationen som får ta ett steg tillbaka.

Om vi antar att de 2 sakerna ovanför inte sätter käppar i hjulet så leder automatiseringen i princip till en ny tidsålder efter industrialismen. Folk får mer fritid och kan ägna sig åt annat, de som har jobb ställs högre krav på än tidigare. Även om det under industrialismen fanns många motståndare som ludditerna så är de få idag, samma sak lär inträffa efter automatiseringen om inte någon av de två saker ovanför hindrar. (dumma politiker och miljö)

Automatiseringen i sin tur skapar otroligt mycket arbete, vi som jobbar för att bygga system för att övervaka är hur många som helst. Ta t.ex. fastighetsautomatik, hur mycket sånt behövs egentligen på ett hus? Det fanns ju flerhus innan 1900talets början, men för att få bättre luft och värmecirkulation så behövs bättre teknik, för att kunna få ner energianvändningen så gäller detsamma.
Nu sitter det dessutom några i rosenbad och fattar beslut som att större fastighetsägare måste logga energiförbrukningen och all data, detta innebär att väldigt mycket jobb skapas för att göra just detta. Sedan visst sparar de lite pengar på detta, men det kostar att ta fram.

Så även om automatikseringen leder till att mindre arbetskraft behövs, så kan våra politiker genom lagar enkelt skapa arbete som annars inte behövde utföras.

Permalänk
Medlem

Jag tror att den dagen vi skapar verklig AI, så är det kört för mänskligheten. Vi kommer mest troligt inte ha en chans.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

Hej, under vår skoluppgift ska man skriva om en nyinförd uppfinning som påverkat samhället markant. Och jag kom på att tänka på framtidens robotar och vad de kommer kunna göra?

Vad tror ni kommer hända med samhället, vilka jobb kommer bli mest drabbade? vad händer ifall robotar blir allt för smarta? Vad kommer hända med ekonomin? Vad blir konsekvenserna av robotar/AI?

Frågorna är många om det här med robotar...

Bara kom med frågor och teorier...

Computerphile på Youtube har ett par ganska intressanta videos på ämnet, kolla upp det om du vill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Är det inte en extrem övertro på AI?
Vi vet väldigt lite om den mänskliga hjärnan fortfarande

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av who84:

Är det inte en extrem övertro på AI?
Vi vet väldigt lite om den mänskliga hjärnan fortfarande

AI kan betyda väldigt mycket, pratar man om intelligens som Skynet, terminators etc som tar över så ser jag inget som hindrar att vi kan utveckla AI på denna nivå, om nu inte miljön slår tillbaka före. AI på mindre nivå så finns det redan idag och man kan diskutera vad som är riktig AI och vad denna behöver kunna. Då tycker jag samtidigt man ska använda samma definition på människor och djur, de saker som en intelligent robot måste klara av måste även människor och djur som ska kallas för intelligenta liv också klara av.

Däremot robotar som tar över åra fruar och jobb är något som sker just nu och har gjort detta en bra tid. Utvecklingen går inte snabbt framåt men när t.ex. en ny fabrik ska byggas och de står i valet av vanliga truckar eller robottruckar, så finns det flera som väljer det sista.

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Computerphile på Youtube har ett par ganska intressanta videos på ämnet, kolla upp det om du vill

Skickades från m.sweclockers.com

absolut, det ska jag göra

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Skrivet av mibsweden:

Jag tror att den dagen vi skapar verklig AI, så är det kört för mänskligheten. Vi kommer mest troligt inte ha en chans.

Hmm, man får ju försöka hålla dom till hjälp inom olika områden, tex hjälp hos handikappade, Funktionsnedsatta och gamla. Så de lär sig vissa speciella uppgifter..

Men absolut, får de eget sinne o lär sig att göra kopior eller föröka sig själva är vi nog väldigt körda..

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Jag tror att AI kommer att kunna användas för att automatisera allt mer avancerade uppgifter, men det kommer aldrig att bli "intelligent" eller få ett medvetande som en människa. En mänsklig hjärna och den dator är uppbyggda på så fundamentalt olika sätt så det spelar ingen roll hur kraftfull datorn är. En modern dator kan utföra beräkningar många tusentals gånger snabbare än en 30 år gammal dator, men det är fortfarande samma logik i grunden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

En bra början är att lyssna på Sam Harris nysläppta TED talk om AI. 15 välinvesterade minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@gustavwester:

Skrivet av Olegh:

En bra början är att lyssna på Sam Harris nysläppta TED talk om AI. 15 välinvesterade minuter.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag tror starkt på transhumanism och på att äntligen få kunna byta ut den svaga, långsamma, , bristfälliga, bräckliga och inte så uppraderingsvänliga mänskliga kroppen. Jag skulle gladligen uppgradera min hjärna med några extra kretsar för att öka på min logiska tänkande, förmågan att lösa problem, kapaciteten att minnas och tänka abstrakt... Kan man göra det så behöver man nog inte bli rädd för att AI ska överlista en.

Följaktligen kan man då kanske säga att framtiden kommer kanske inte att handla så mycket om AI och människor som separata intelligenta varelsen utan om att AI och människa blir ett.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomas_88:

Jag tror starkt på transhumanism och på att äntligen få kunna byta ut den svaga, långsamma, , bristfälliga, bräckliga och inte så uppraderingsvänliga mänskliga kroppen. Jag skulle gladligen uppgradera min hjärna med några extra kretsar för att öka på min logiska tänkande, förmågan att lösa problem, kapaciteten att minnas och tänka abstrakt... Kan man göra det så behöver man nog inte bli rädd för att AI ska överlista en.

Följaktligen kan man då kanske säga att framtiden kommer kanske inte att handla så mycket om AI och människor som separata intelligenta varelsen utan om att AI och människa blir ett.

Fast separata AI kommer ändå utvecklas då det skulle finnas en efterfråga i vissa jobb, t.ex. sophämtning och övervakningscentraler för stadstrafik i storstäder, där den mänskliga motsvarigheten skulle vara betydligt mer kostsam och osäker som följd av att människor agerar till stor det baserat på känslor och gärna vill ha en viss fritid att utöva nöjen på. En risk att AI skulle ta över planeten skulle inte minska bara för att vi själva blir delvis maskiner, snarare tvärtom då vi blir ännu mer beroende av tekniken.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Det som många i mina ögon överskattar är hur man ser en "bred" intelligens i "mänsklig stil" som någon slags närliggande målsättning, samt att man nödvändigtvis sätter en implikationspil från någon arbiträr artificiell intelligensnivå till artificiell självmedvetenhet, och givetvis även fortsättningen att en sådan skulle innebära mänskliga koncept såsom känslor och fri vilja utanför givna ramar.

Det fördelen AI har gentemot vår mänskliga hjärna är skalbarhet för beräkningar (vi kan slänga på mer hårdvara) i kombination med att den kan fokuseras på enskilda uppgifter. Det är även det AI främst kommer att utvecklas för - specifika uppgifter. Bakomliggande algoritmer kommer givetvis att tillämpas inom olika områden precis som idag, men robotar som önskar världsherravälde kommer högst sannolikt att vara SciFi-genren exklusiv.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Fast separata AI kommer ändå utvecklas då det skulle finnas en efterfråga i vissa jobb, t.ex. sophämtning och övervakningscentraler för stadstrafik i storstäder, där den mänskliga motsvarigheten skulle vara betydligt mer kostsam och osäker som följd av att människor agerar till stor det baserat på känslor och gärna vill ha en viss fritid att utöva nöjen på. En risk att AI skulle ta över planeten skulle inte minska bara för att vi själva blir delvis maskiner, snarare tvärtom då vi blir ännu mer beroende av tekniken.

Allt beror ju på vad begreppet "intelligens" egentligen är för något. Betyder intelligens automatiskt att man blir medveten om sig själv och får även en egen vilja? Eller är intelligens endast förmågan att på ett helt mekanisk (omedveten) sätt lösa problem? Kan du skapa en intelligent robot och förvänta sig att den kommer å nöja sig med sitt simpla existens utan att vilja utvecklas?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Skulle hemskt gärna vilja ha en robot hemma som gör allt man gör i sitt hem så slipper jag det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Äkta AI = kört för människan. Människor är ju det mest galna skadedjuret på planeten och all typ av normal självreglering har försvunnit tack vara läkemedel och teknologi i allmänhet.
Förmodligen i planetens egna bästa att vi gör framsteg illa kvickt i området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Jag tror att den dagen vi skapar verklig AI, så är det kört för mänskligheten. Vi kommer mest troligt inte ha en chans.

Möjligt, en intressant frågeställning i sådant fall hade varit om det inte var poängen med mänskligheten. Människan har alltid strävat att bli bättre, om så ändmålet resulterar i att människan "effektiviserar bort sig själv" kanske det kan ses som ett nödvändligt steg i jakten på perfektion. Kan ju vara så att jag filosofierar allt för mycket med...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det som många i mina ögon överskattar är hur man ser en "bred" intelligens i "mänsklig stil" som någon slags närliggande målsättning, samt att man nödvändigtvis sätter en implikationspil från någon arbiträr artificiell intelligensnivå till artificiell självmedvetenhet, och givetvis även fortsättningen att en sådan skulle innebära mänskliga koncept såsom känslor och fri vilja utanför givna ramar.

Det fördelen AI har gentemot vår mänskliga hjärna är skalbarhet för beräkningar (vi kan slänga på mer hårdvara) i kombination med att den kan fokuseras på enskilda uppgifter. Det är även det AI främst kommer att utvecklas för - specifika uppgifter. Bakomliggande algoritmer kommer givetvis att tillämpas inom olika områden precis som idag, men robotar som önskar världsherravälde kommer högst sannolikt att vara SciFi-genren exklusiv.

Det låter mer som du har på dig skygglappar. Jag har transkriberat de sista (något ostiga och TED:ifierade) meningarna av Harris framförande:

Citat:

... but the moment we admit that information processing is the source of intelligence. That some appropriate compuational system is what the basis of intelligence is. And we admit that we will improve these systems continuously. And we admit that the horizon of congnition very likely far exceeds what we currently know. Then we have to admit that we are in the process of building some sort of god. Now would be a good time to make sure it's a god we can live with.

"information processing". Det är vad våra hjärnor sysslar med. Nej, vi förstår det inte fullt ut men det är ett fysiskt, biokemiskt och neurologiskt system som utgör vad vi idag känner till som bred intelligens. Vi är liksom ett levande bevis på att det är uppnåeligt. Det som din förhoppning(?) bygger på är att utvecklingen skulle upphöra. Om den inte gör det så är det blott en fråga om tid.

....
För att knyta an ytterligare till Harris så vet jag inte om det verkligen är något som vi bör försöka styra eller kontrollera. Vi skulle kunna välja att se det som vårt endgame, att bygga ett superintelligent AI. När (eller om) vi lyckas så har vi vunnit. Struntsumma vad som händer efteråt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomas_88:

Allt beror ju på vad begreppet "intelligens" egentligen är för något. Betyder intelligens automatiskt att man blir medveten om sig själv och får även en egen vilja? Eller är intelligens endast förmågan att på ett helt mekanisk (omedveten) sätt lösa problem? Kan du skapa en intelligent robot och förvänta sig att den kommer å nöja sig med sitt simpla existens utan att vilja utvecklas?

Det är liksom det som är kruxet, vi vet inte hur en "varelse" med många gånger större beräkningskraft än en människa skulle bete sig då det inte existerar något sådant på Jorden i dagsläget. Vi kan lätt lista upp alla fördelar som skulle uppstå med en super-AI, men nackdelarna går endast att spekulera i då vi inte har någon erfarenhet av något liknande.

Oavsett om den är självmedveten eller ej så kan den ändå ha en självbevarelsedrift. Skulle den märka att vi börjar bli rädda och överväger att stänga av den skulle den kunna beräkna tusentals olika scenarier och agera efter scenariot med störst vinstchans innan vi ens hunnit lyfta ett finger, bokstavligt talat.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det låter mer som du har på dig skygglappar. Jag har transkriberat de sista (något ostiga och TED:ifierade) meningarna av Harris framförande:

"information processing". Det är vad våra hjärnor sysslar med. Nej, vi förstår det inte fullt ut men det är ett fysiskt, biokemiskt och neurologiskt system som utgör vad vi idag känner till som bred intelligens. Vi är liksom ett levande bevis på att det är uppnåeligt. Det som din förhoppning(?) bygger på är att utvecklingen skulle upphöra. Om den inte gör det så är det blott en fråga om tid.

....
För att knyta an ytterligare till Harris så vet jag inte om det verkligen är något som vi bör försöka styra eller kontrollera. Vi skulle kunna välja att se det som vårt endgame, att bygga ett superintelligent AI. När (eller om) vi lyckas så har vi vunnit. Struntsumma vad som händer efteråt.

Vi talar om två olika saker. Neuronala nätverk är jag fullständigt medveten om och jag försöker inte säga att det inte bedrivs forskning på bred AI. Det jag säger är att jag inte tror att vi kommer att se robotar (vilket var fokus i TS ursprungliga frågeställning) som tar över jorden från oss människor matrix/terminator-style då den främsta drivkraften till utvecklingen kommer att ligga på att skapa robotar som kan göra relativt få saker dynamiskt men ändock effektivt.

Visst, en vacker dag kanske vi framställer en superintelligens som får spelet, men jag tror inte att den kommer att ha nämnvärt större möjlighet att ta över världen i ett huj än random person med hybris. Ställa till en sjuhelvetes oreda? Absolut! Mer än så? Njae ...

Nåja, jag tänker inte raljera mycket mer för stunden, dels då TS gärna får skriva sitt skolarbete själv, och dels för att jag - ironiskt nog - ska plugga det sista inför eftermiddagens AI-tenta (och nej, det var bara en anekdot, inte en antydan till att jag skullevara expert på ämnet. Det är bara en grundkurs och jag kommer säkerligen att kugga den när allt kommer omkring. ). Hur som helst ... Jag får ta en titt på videon framöver och eventuellt omvärdera mina tankar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är väldigt inne på Crazy Ferrets linje. Det känns som få här har någon faktiskt insyn i hur AI fungerar och har väldigt mycket sci-fi i bakhuvudet. Många vill också jämföra med människors tänkande.

AI byggs med ett mål i sikte. Poängsystem kan användas i algoritmerna och det man inte vill ska hända kan man ge en poäng om negativa oändligheten. Jag tycker det är fel att jämföra med människor som är väldigt generella varelser med mål om att överleva och söka glädje i princip. AI kan skapas med bestämda ramar och mål på ett sätt som inte människan fått i sin utveckling. Mer generella AIn kan säkert utvecklas i forskningssyfte men det lär inte byggas en super-AI med målet att "gör mänskligheten bättre". Det kommer vara mer av stilen Watson där det ska lösas medicinska problem eller liknande. Jag vet inte många exempel där man byggt en sak som ska göra allt, det går sällan bra. Man bygger saker med specifika mål, då kan de jobba så effektivt som möjligt.

Jag gillar en del av Harris verk men här är han lite väl mycket av en domedagsprofet.

Permalänk

Om du vill ha lite humor:
https://www.youtube.com/user/willunicycleforfood/videos

Fantastisk kille som bland annat tar upp tankar kring AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Jag tror att den dagen vi skapar verklig AI, så är det kört för mänskligheten. Vi kommer mest troligt inte ha en chans.

Som om det vore något negativt i sig ifall mänskligheten blev utplånad av en AI i sann Skynet anda? Plocka på dig kritiker-glasögonen och titta på oss som vi egentligen är.

Vi är ett apsläkte som besitter kärnvapen, vi slåss fortfarande över bananer och ibland dödar vi varandra bara för att vi inte gillar medlemmar från en annan stam. Då är det väl bara naturligt att vi fortsätter utveckla teknologi som kan verkligen utplåna oss alla utan vår inblandning och utan det ständiga ångestfyllda velandet fram och tillbaka.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Som om det vore något negativt i sig ifall mänskligheten blev utplånad av en AI i sann Skynet anda? Plocka på dig kritiker-glasögonen och titta på oss som vi egentligen är.

Vi är ett apsläkte som besitter kärnvapen, vi slåss fortfarande över bananer och ibland dödar vi varandra bara för att vi inte gillar medlemmar från en annan stam. Då är det väl bara naturligt att vi fortsätter utveckla teknologi som kan verkligen utplåna oss alla utan vår inblandning och utan det ständiga ångestfyllda velandet fram och tillbaka.

Som om inte robotar bråkar om strunsaker, du har nog aldrig besökt om en produktionslina Skämt, men att få datorer att prata väl med varandra är svårare än vad man tror och vissa börjar broadcasta ut sin information och sänker allt, då kan helt plötsligt andra datorer få för sig att fråga väldigt ofta och bråket är igång och en utomstående tekniker (konfliktlösare) får kallas in.
Jag vet flera gånger då även hur duktiga tekniker (förmedlare) har kallas in så har de ej löst problemet på annat sätt att än att datorerna på var sitt nät så att de ej kan prata med varandra och störa. -Lite som grannfejden i TV3, vissa konflikter går ej lösa utan undvika kontakt mellan parterna är det bästa.

Angående människorna så är kriget det minsta problemet, värre är det att vi förökar oss så mycket och vi kör med slit och släng. Att bygga en intelligent AI som kommer på att man inte enbart ska tänka på sig själv och t.ex. avvara att föröka sig för allas bästa är inte det lättaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tror att AI kommer att kunna användas för att automatisera allt mer avancerade uppgifter, men det kommer aldrig att bli "intelligent" eller få ett medvetande som en människa. En mänsklig hjärna och den dator är uppbyggda på så fundamentalt olika sätt så det spelar ingen roll hur kraftfull datorn är. En modern dator kan utföra beräkningar många tusentals gånger snabbare än en 30 år gammal dator, men det är fortfarande samma logik i grunden.

Logiken mellan dator och hjärna är inte så extremt annorlunda (av det vi vet hittills, vilket iofs inte är så jätte mycket), det är mestadels en fråga om beräkningskapacitet. (Vi behöver väldigt mycket kraftfullare datorer alternativt annan teknik.) Är däremot ej hjärnforskare, men har sysslat en hel del med AI.

Vill vi ha lite skoj så kan man försöka definiera vad ett medvetande är och hur det skiljer sig från en stor mängd beräkningar med hjälp utav kemiska reaktioner. Om vi kör en fullständig simulation utav en mänsklig hjärna, är det inte då medvetande till samma grad som vilken människa som helst? Man kan försöka att glorifiera människans hjärnkapacitet hur länge som helst, men det är egentligen bara coola kemiska reaktioner. (Religiösa kommentarer undanbeds. Har inga problem med att diskutera religion, men det blir lite väl offtopic.)

Att robotar däremot tar (mot vår vilja alá Skynet) över är väldigt osannolikt. Följer man robotikens tre lagar och man inte har en sjukt inkompetent programmerare så är risken väldigt låg.

Är helsäker på att vi kommer kunna skapa AI med samma nivå utav intelligens som en människa i framtiden, det är bara en fråga om samhället lär kollapsa innan eller inte. (Vill däremot påpeka att det inte är inom en snar framtiden iaf. samt att det lär väldigt osannolikt ske med kisel transistorer.)

Jag diskuterar gärna turings test eller det kinesiska rummet om någon är sugen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

vi slåss fortfarande över bananer

Jag hoppas du är medveten om vilken grym referens du gör.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

AI byggs med ett mål i sikte. Poängsystem kan användas i algoritmerna och det man inte vill ska hända kan man ge en poäng om negativa oändligheten. Jag tycker det är fel att jämföra med människor som är väldigt generella varelser med mål om att överleva och söka glädje i princip.

Dopamin och andra hormoner är människans poängsystem. Det är däremot väldigt komplext och fullt med "buggar" iom evolution. Finns en anledning till att stora mängder dopamin släpps lös under "parning", ätande och en rad andra aktiviteter. Jag säger däremot inte emot resten utav ditt uttalande, men människor har samma grundläggande idé om belöningssystem som vår nuvarande AI. Iaf (D)NN, MDP, GA, SVM, Bayesian etc. Varav GA är helt och hållet inspirerat utav vår egna evolution.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Dopamin och andra hormoner är människans poängsystem. Det är däremot väldigt komplext och fullt med "buggar" iom evolution. Finns en anledning till att stora mängder dopamin släpps lös under "parning", ätande och en rad andra aktiviteter. Jag säger däremot inte emot resten utav ditt uttalande, men människor har samma grundläggande idé om belöningssystem som vår nuvarande AI. Iaf (D)NN, MDP, GA, SVM, Bayesian etc. Varav GA är helt och hållet inspirerat utav vår egna evolution.

Jag håller med, människor har också ett poängsystem men det är inte alls guidat på samma sätt som vi kan göra med en AI. Det är relativt frekvent att en människa mördar en annan. Kan man komma så långt att en AI är tydligt införstådd i vad liv är och vad som är att ta ett liv så kan man också undvika det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag håller med, människor har också ett poängsystem men det är inte alls guidat på samma sätt som vi kan göra med en AI. Det är relativt frekvent att en människa mördar en annan. Kan man komma så långt att en AI är tydligt införstådd i vad liv är och vad som är att ta ett liv så kan man också undvika det.

Jag håller med om att det är extremt osannolikt att AI lär tag över alá skynet. Precis som du säger så kan vi välja vad som ger stimulans (poäng) till skillnad från mänsklighetens stimulans som är bestämt utav evolutionens slumpbaserade lokalmaxima i en konkurrensrik miljö. Problemet ligger ju i att vi inte är i lokalmaxima för vår nuvarande era utan våran genetik är praktiskt taget identisk med flera tiotusentals år tillbaka under en tid där det var ett legitimt skäl att mörda någon för att tag deras kvinna. Sedan så är som sagt evolution en slumpartad process och inte tänkande, vilket resulterar i att vi får väldigt många buggar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.