Apple tillkännager nya Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Frågan är varför de bara har maximalt 16GB minne och varför det är DDR3 och inte DDR4? På Intels hemsida står det att processorn har stöd för upp till 64GB DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600. Kan Apple har skrivit fel?

http://ark.intel.com/sv/products/88972/Intel-Core-i7-6920HQ-P...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den modell jag är mest intresserad av, 15" utan dGPU, känns faktiskt väldigt bra prissatt jämfört med andra modeller. Att den modellen saknar "Touch Bar" är inte hela världen, trodde jag inte använde den raden alls men insåg sen att även ESC sitter där!

Den billigaste 13" modellen med "Touch Bar" blir faktiskt dyrare än 15" utan "Touch Bar" när man klämt in 16 GB RAM (som är standard på 15"). Då har 15" ändå 4-kärning CPU och, betydligt viktigare, något högre enkeltrådprestanda (3,1 GHz mot 3,4 GHz, men blir nog en uppgradering ett snäpp för 3,7 GHz max turbo nästa steg är inte direkt prisvärt...).

Blir först att åka till Apple-kapellet i Täby. Är inte helt övertygad om att tangentbordet på nya MBP är en trevlig upplevelse, det ser allt för likt tangentbordet i MacBook.

Tangentbordet ser likt ut det i MacBook, men det påstods ju att det var generation två - men å andra sidan sades det aldrig vilka förändringar som har gjorts.

Jag behöver ersätta min snart sex år gamla MBA, den har sjungit på sista versen ett bra tag (men fick sig ett välbehövligt byte av batteriet i måndags - det gamla hade svullnat rätt duktigt. Det är snikmodellen med en trött c2d på 1,4 GHz och 2 GB litet RAM-minne. Dock används den mest till Netflix och att SSHa hem till en riktig maskin.

Det blir till att leta upp en utförsäljning av den 'gamla' modellen av 13" MBP och hoppas på det bästa. Annars blir det till att köpa en Thinkpad igen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Proffsmobbare

Fortfarande ingen ny Cinema/Thunderbolt Display, gah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Sen så står det på deras sida att RAM är av typen LPDDR3 och inte DDR4.(?)

...men, vad i hel-vete! DDR3 är det ett skämt ?

Missnöjd med min nuvarande MB Pro 15" ("Staingate" är sist i raden av problem) så är knappast sugen på att just nu köpa en ny MB Pro men det känns som inte mycket blev rätt denna gång med bl.a. 40% för högt pris och ännu fler donglar och en ännu större trackpad som är ännu enklare att komma åt av misstag.

Tveksam till att den där oled baren skulle öka min produktivitet men det är antagligen en sådan sak man måste testa.

Det var inte riktigt rätt dag efter att ha frågar Telia om pris på en iPhone 7+ 32GB och fått veta att de vill ha om det var 220-240 kr mer per månad än vad min iPhone 6 16GB har kostat. "lite" för stor skillnad.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Den där oled-remsan känns som en riktig gimmick. Varför skulle det vara smidigare att visa emojis och andra oväsentligheter vid tangentbordet istället för direkt på skärmen? Blir ju bara jobbigt att titta upp och ner hela tiden. Säkert smidigt om man inte lärt sig skriva utan att glo på tangenterna, men annars verkar det helt meningslöst.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Fortfarande ingen ny Cinema/Thunderbolt Display, gah!

Nerlagda troligen? Framför allt eftersom de rekommenderade en LG skärm i eventet.
Personligen så föredrar jag matta skärmar så inte direkt något jag saknar.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

Guys, if you want to buy a high-end configuration Macbook Pro. You can go travel to Hongkong for holiday and buy one. It's the same cost as the laptop itself in Sweden.

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Audioengine A2+ Wireless, Audeze Maxwell Monitor: Samsung Odyssey OLED G8/G80SD Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Rog Ally

Permalänk
Skribent
Skrivet av RaZman:

Prissättningen är inte representativ för butikspriserna i Sverige, butikerna ligger alltid någon till några tusenlappar lägre än vad Apple anger här.

Uppdateringen känns för min del som ett sömnpiller. Störst nyfikenhet väcker det nya tangentbordet då jag fullkomligt älskar det som introducerades med MacBook 12", den "revolutionerande" OLED-skärmen kändes dock som en påklistrad gimmick som inte gjorde någonting smidigare än hur det ser ut idag, ville mest att de skulle gå vidare från den i presentationen men insåg att den var menad som höjdpunkten.

Vettetusan om butikerna är billigare än vad Apple sätter för priser. Med studentrabbat kostar billigaste modellen 15,300kr...
Denna bild saxade jag precis från mitt Mecenat.

-------------------------------------------

Personligen köper jag nästan alla dagar i veckan gamla MacBook Air för 9000kr eller jagar en begagnad Pro från 2012+. Den nya prissättningen är ju rena ocker priser. Vilken student vill lägga 15-18,000kr på en Word maskin?
Det är i vilket fall inte direkt någon maskin som är byggd för att göra något speciellt krävande.. Vågar inte ens tänka på hur lång tid det skulle ta att rendera ut äns en vlog på dessa datorer.

Neh Apple, gör om gör rätt. Tills dess så är ni inte ens på min karta.
Antar att Dell XPS13 och Lenovo Yoga 900 får vara min fortsatta rekommendation till folk som är ute efter en kraftfull ultrabook.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av spda242:

Nerlagda troligen? Framför allt eftersom de rekommenderade en LG skärm i eventet.
Personligen så föredrar jag matta skärmar så inte direkt något jag saknar.

Hoppas inte det, den enda Apple-produkt jag äger och kan tänka mig köpa igen i dagsläget.

http://www.macrumors.com/roundup/displays/

Gillar kontrast och färgdjupet i blanka skärmar, men framförallt "glaset" och aluminiumskalet. Klarar inte av plastiga skärmar och Cinema'n är allt annat än, tyvärr börjar den bli bristfällig på andra fronter nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kanto64:

Ingen som lagt märke till att max RAM även på den stora 15 tums modellen är 16 GB?

Eller kan man ha mer?

Jag märkte också detta, men majoriteten av professionella användare på macbooken som behöver ha denna minnesmängd fjärrstyr nog bättre datorer. Så jag tror det är väldigt få som blir lidande, även om det ej är roligt att sitta med 16GB ram om några år.
Väldigt många pc har dock liknade begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Nja jag köpte min Macbook Pro mid 2010 för ca 11k, inga 15k där inte

en dollar var 6.6kr 2010. då kostade macen ~1666 dollar. nu kostar den 1500 dollar. räkna med moms på det, och den kostade 1500 dollar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ska man framöver köpa en 15" laptop från Apple verkar man få vara beredd att betala en hel del. Lite synd, priserna på Mac har ju sjunkit under en hel del år undantaget vissa nya modeller med exempelvis Retina. Vår 2008 Macbook Pro med 15" matt skärm får väl hänga med ett tag till. Mac var vansinnigt dyrt kring millennieskiftet, även tidiga intelmodeller, men jag trodde för några år sedan de skulle ta hem laptopsegmentet från 10Kkr och uppåt. Men nu har de ju bara småmodeller för under 20K och priserna har visavi PC stigit en del (även om PC med retinaskärmar kostar fläsk). När jag byggde min "hackintosh" (fult ord) 2010 med budgetgrejer var det enormt mycket billigare än att köpa motsvarande värsting-imac med fyrakärnig cpu etc, men sen sjönk skillnaderna i pris mellan "vettig imac" och "vettig hackintosh". Kanske är de på väg att öka igen, om de får för sig att göra nästa imac tunn som en tavla osv...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Tangentbordet ser likt ut det i MacBook, men det påstods ju att det var generation två - men å andra sidan sades det aldrig vilka förändringar som har gjorts.

Jag behöver ersätta min snart sex år gamla MBA, den har sjungit på sista versen ett bra tag (men fick sig ett välbehövligt byte av batteriet i måndags - det gamla hade svullnat rätt duktigt. Det är snikmodellen med en trött c2d på 1,4 GHz och 2 GB litet RAM-minne. Dock används den mest till Netflix och att SSHa hem till en riktig maskin.

Det blir till att leta upp en utförsäljning av den 'gamla' modellen av 13" MBP och hoppas på det bästa. Annars blir det till att köpa en Thinkpad igen.

Vart köpte du nytt batterie till den? Jag blev tvungen att plocka ut batteriet i min mid 2010 MacBook Pro 13" och enligt grabbarna på applebutiken skulle ett nytt batteri kosta 1900 kr... Känns inte kul att lägga den summan på en snart 7 år gammal dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag märkte också detta, men majoriteten av professionella användare på macbooken som behöver ha denna minnesmängd fjärrstyr nog bättre datorer. Så jag tror det är väldigt få som blir lidande, även om det ej är roligt att sitta med 16GB ram om några år.
Väldigt många pc har dock liknade begränsningar.

Still...

Max 16 GB RAM år 2016, efter 3 år (!) från oktober 2013, är enligt mig inte större upgrade!

OK om det var en tunn ultrabook vi snacka om men en 15 tums workstation som vänder sig till professionella datoranvändare ska inte ha den begränsningen.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Vart köpte du nytt batterie till den? Jag blev tvungen att plocka ut batteriet i min mid 2010 MacBook Pro 13" och enligt grabbarna på applebutiken skulle ett nytt batteri kosta 1900 kr... Känns inte kul att lägga den summan på en snart 7 år gammal dator

http://www.ebay.com/itm/NEW-battery-for-A1322-A1278-Macbook-P... lite billigare. Inte original förstås men det lär inte vålla dig något problem precis. När det kommer till sånt här är eBay kung.

Permalänk
Medlem

Nu är väl Apples datorer något av det bättre ur material och återvinning, men ifall vi tycker priserna är höga nu, vänta tills kemi-beskattningen går igenom.

Klarar mig nog rätt bra med min 13" Retina ett tag till känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Still...

Max 16 GB RAM år 2016, efter 3 år (!) från oktober 2013, är enligt mig inte större upgrade!

OK om det var en tunn ultrabook vi snacka om men en 15 tums workstation som vänder sig till professionella datoranvändare ska inte ha den begränsningen.

Förvisso sant men samtidigt är det inte mycket man gör på en bärbar dator som kräver mer än 16 GB minne. Då använder man en riktigt dator istället. Men jag förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det nya chassit verkar bra. Tunnare och snyggare än innan. Större styrplatta, bättre tangenter och uppgraderade högtalare är inte fel. Den nya Touch Baren och fingerläsaren är ett välkommet tillskott. Skärmen har samma upplösning som innan men betydligt bättre ljusstyrka och färger, inget direkt att klaga på. Grafikkortet går att uppgradera till Radeon Pro 460 med 4 GB minne, säkert helt okej. Mycket snabb PCIe-baserad SSD, 3,1 GB/s är inte o leka med. 10 timmars batteritid är bra.

Men maximalt 16GB DDR3 minne när processorn har stöd för upp till 64GB DDR4 är under all kritik. Hur tänkte de där? Och så priset. 48.000:- kostar den maxade versionen. Visst det är en premiumdator, men det är lite väl att ta i.

Nej de får allt ta och justera minnet och sänka priset något innan jag tänker trycka på köpknappen. Kanske dröjer det inte så lång tid tills nästa uppdatering då passande Kaby Lake processorer bara är några få månader bort?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Så mycket bättre med en Touch bar jämfört med touch screen. Jag vill inte ha feta fingeravtryck på min skärm och att flytta fönster/menyer från huvudskärmen till en annan är smart. Med denna dator ändrar Apple sättet som man använder en bärbar dator på. Visst är de dyra men de kan ju erbjuda något som ingen annan har.

Själv har jag nyligen köpt min första Windows-PC efter att jag tröttnat på att vänta på en iMac med vettig konfiguration och pris. Jag tycker att den nya Macbook Pro är det första Apple har släppt på länge som har något nytt att erbjuda och jag blir orolig att jag kommer att ångra mitt köp av Windows-PC när Apple släpper nya iMacs. Kanske kan jag då köpa Apples tangentbord med touch bar och köra Hackintosh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Datorn i sig ser riktigt lovande ut. Men det där tangentbordet får mig att avstå från ett givet köp. Behövde datorerna verkligen bli tunnare än vad dom redan är?

Ropa inte hej förrän du är över bäcken. Om du såg Keynoten nämnde de ett flertal gånger att detta är andra generationen av Butterfly-switchen och att den ska vara förbättrad och ge ett djupare knapptryck. Har svårt att översätta direkt vad som sades från minnet, men något i det stuket.

Har också varit väldigt skeptisk mot Butterfly-switchen (första generationen), men om det är bättre feedback vid knapptryck i andra generationen kan jag definitivt överväga bytet.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll på priset, jag sitter på jobbet med en Lenovo Thinkpad för 30000kr och det är riktig jä*la skit, touchen är så dålig så man gråter när man behöver använda den!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trevligt med en design win för Polaris 11, annars ganska ointressant. Tror ändå dGPU passar många i deras målgrupp, men förstår varför folk helst slapp det tidigare.

Permalänk
Medlem

Vem kom på den underbart idiotiska idén att ersätta magsafe med USB C?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Tycker personligen att det nya chassit verkar bra. Tunnare och snyggare än innan. Större styrplatta, bättre tangenter och uppgraderade högtalare är inte fel. Den nya Touch Baren och fingerläsaren är ett välkommet tillskott. Skärmen har samma upplösning som innan men betydligt bättre ljusstyrka och färger, inget direkt att klaga på. Grafikkortet går att uppgradera till Radeon Pro 460 med 4 GB minne, säkert helt okej. Mycket snabb PCIe-baserad SSD, 3,1 GB/s är inte o leka med. 10 timmars batteritid är bra.

Men maximalt 16GB DDR3 minne när processorn har stöd för upp till 64GB DDR4 är under all kritik. Hur tänkte de där? Och så priset. 48.000:- kostar den maxade versionen. Visst det är en premiumdator, men det är lite väl att ta i.

Nej de får allt ta och justera minnet och sänka priset något innan jag tänker trycka på köpknappen. Kanske dröjer det inte så lång tid tills nästa uppdatering då passande Kaby Lake processorer bara är några få månader bort?

DDR4 av den enkla anledningen att DDR3 och Intel tillsammans med DDR3 inte stödjer 2133 officiellt. Fastlött, ingen med fastlött minne kommer erbjuda BTO-konfigurationer med 64GB minne. Vill du ha fyra DIMM-platser så får du såklart välja något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

DDR4 av den enkla anledningen att DDR3 och Intel tillsammans med DDR3 inte stödjer 2133 officiellt. Fastlött, ingen med fastlött minne kommer erbjuda BTO-konfigurationer med 64GB minne. Vill du ha fyra DIMM-platser så får du såklart välja något annat.

Det står på Apples sida att det är DDR3 men jag tycker också det verkar skumt. Kanske har de skrivit fel?

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs/

Jag hade kunnat nöja mig med 32GB men 16GB är för lite.

Visa signatur

Permalänk

Var på väg att köpa en Macbook imorgon. Är det idé att vänta nån vecka för att priserna på dom gamla kommer sjunka nu är det är "gamla". Eller jobbar inte Apple på det sättet av gamla produkter?
Inte nått intresserad av den nya lineupen då dom verkar desperata på hitta på dumma saker och egenskaper för att kunna ta ett överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Antar att Apple inte planerar att sälja särskilt många datorer i Sverige framöver. 14 500kr för billigaste varianten (plus diverse adaptrar). 17 000kr om du vill ha en dator som går att använda till annat än betala räkningar. Finns inte ens på kartan att köpa en Mac längre för en vanlig Svensson.

Det finns andra serier än Macbook Pro som ligger i toppskiktet, t.ex. Macbook Air som är mycket billigare.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Piece of Cake:

Vem kom på den underbart idiotiska idén att ersätta magsafe med USB C?

Håller helt med!!

MagSafe har ju varit signum för Apple i så många år och det har verkligen varit SKITBRA.
... att ersätta med USB C är är ett SKITDÅLIGT beslut.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det står på Apples sida att det är DDR3 men jag tycker också det verkar skumt. Kanske har de skrivit fel?

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs/

Jag hade kunnat nöja mig med 32GB men 16GB är för lite.

Nej, det stämmer på modellen utan Touch Bar som kör "1866 MHz" minne, den billigaste 13-tummaren alltså. De andra bör köra DDR4. Saken är ju dock den att de säger att de kör LPDDR3. Men LPDDR3 stödjer bara processorn upp till 1866 och tvivlar på att de överklockar och kör utanför JEDEC-specifikationerna och processorns specifikationer. Det kommer komma fram senare vilket det är dock. Men DDR3 och LPDDR3 existerar bara upp till 1866 enligt de officiella specifikationerna och när det gäller LPDDR3 enligt tillverkarna som säljer komponenterna.

Permalänk
Medlem

Känns som att Apple går bakåt blir mer & mer som en telefon j...el

Visa signatur

Arne Berg