Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Apple tillkännager nya Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

> Problemet med denna prissättning är att färre kommer köpa Mac
> Färre som har Mac betyder färre app-utvecklare
> Färre app-utvecklare betyder färre appar
> Färre appar betyder att deras andra eco-system blir mindre tilltalande
> iOS, tvOS och watchOS går under pga ingen köper dom längre

Du tro inte att apputvecklare har råd att köpa den om dom nu vill?

Det roliga är Apple älskar verkligen att skryta med att jämföra med stenåldern maksinvara och ändå vara verkligen stolt över det. Manipulera okunniga konsumenter är vad det handlar om.

"new MacBook Pro is 6.8 million times faster than the first PowerBook (som släpptes 1991) "

Hur snabb är dagens PC jämfört med första PC som släpptes?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Grymt intressant att Microsoft släpper sin Surface Studio och Apple släpper denna "uppdaterade" Macbook (gäsp). Var är världen på väg?? Ombytta roller någon...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Till OSXs försvar så har Chrome gått från en snabb och bra browser till en massiv resurslukare dock. Finns lätt spel som drar mindre resurser än den, så jag förstår om den vill slå på max prestanda. Skulle tro dock att om du stänger av H/W acc så lär den inte boosta med dGPU.

Chrome var bara ett exempel på program där dGPU väljs fast det är helt meningslöst. Faktum är att web-benchmarks som endast testade 2D-grafik faktiskt presterade något bättre med iGPU! Firefox drog också igång dGPU, hade något grafiskt verktyg (2D) som också triggade dGPU.

Safari kördes däremot på iGPU.

Läste på om detta och tydligen använde Chrome/Firefox något OSX API som automatiskt triggade dGPU. Att stänga av H/W-acceleration lär inte ha ändrat något då den inte var aktiverad i Firefox/OSX på den tiden (och hade inte tvingat på den).

Läste lite mer om vad som sagt om nya MBP. Kommer absolut åka till Apples butik och testa modellerna så gått det går, men detta är nedslående läsning

"The bad news is that if you hate the slim MacBook keyboard, this second-generation version has much more in common with the MacBook keyboard than with the old MacBook Pro keyboard."

Uppgraderade till Win10 i så sent som möjligt (Win8.1 fungerade faktiskt riktigt bra) och hade rejäla problem med det efter uppgraderingen (något som jag tydligen delade med de flesta andra som sitter på XPS15, orsaken: något med Optimus relaterat till att Intels egna GPU-drivare fungerar inte på enheter med dGPU...). Dator börjar ändå bli lite sliten, så blev en vända till Täby helt med siktet inställt på en topp-modell av MacBook.

Kunde inte föreställa att jag skulle avsky tangentbordet till den mildra grad som var fallet. Vidare verkar buggen i XPS15 faktiskt ha legat Windows, för det försvann helt med Win10 Anniversary Update (kanske var en anledning till att XPS15 fick den uppdateringen väldigt sent?), det utan att driver-version ändrats. Överhuvudtaget är faktiskt Win10 AE ett klart lyft över tidigare Win10 (som inte var klart...), så en ny Window-dator är absolut inte uteslutet.

Väldigt få laptops säljs idag med dGPU så man ska kanske inte bli allt för förvånad om ett OS som Windows, där det finns stöd för allt mellan himmel och jord, strular på lite mer ovanliga konfigurationer.

Och som flera i denna tråd redan påpekat: varför tar man bort MagSafe? Finns det ingen på Apple som har husdjur modell större? Vår riesenschnauzer har lyckats döda en och annan pryl där sladden hängt ner under bordet (skynda långsamt finns inte för en sådan hund när någon är vid ytterdörren...), medan powersladden till våra MBP/MBA snällt bara hoppar ur.

Att man inte har någon USB typ-A kontakt betyder en extra adapter för de flesta (inklusive mig), men det är nog ett övergående problem och inte heller hela världen för i slutet av USB-sladden sitter ju också något som hänger på utsidan av datorn. Så ser inte detta som ett problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har redan beställt fyra st 13". En till mig själv och tre till olika kunder. Perfekt ersättningsdator för min Air från 2013. Absolut inte det värsta i hårdvaruväg, men perfekt bärbar för mig. Krävande saker gör jag på min PC ändå, det var länge sedan Apple hängde med där.

Gillar inte att magsafe har tagits bort, det är väl det enda negativa jag reagerat på.

Apples intäkter från datorer är väl runt 10-15% av totalen nu (går lite i vågor) och jag tror tyvärr att den trenden kommer hålla i sig. Iofs kan man såklart tolka det som att det mer handlar om att deras intäkter från andra produkter ökat och att det totalt sett är positivt. Men det jag tänker är att datorer blir mer och mer en sidogrej för Apple och på sikt kommer försvinna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror det är helt medvetet. De har inte för avsikt att konkurrera i det lägre prissegmentet med Chromebooks och andra billigare datorer. Att köpa en high-end laptop kommer på sikt bli en nisch, tycker vi ser den trenden redan idag.

Visst är det en nisch, men en nisch som tack och lov Apple med brutal klarhet visat är den överlägset mest lukrativa. För ett par år sedan hade Apple under 10 % av marknaden sett till antal enhet. Man hade däremot ungefär 90 % marknaden för system över $1000 och ca 50 % av totala intäkterna från hela PC-marknaden...

Tror det var vad som krävdes för att de andra PC-tillverkarna skulle vakna. Ett exempel är Dells XPS-serie som lyft sig rejält sedan dess, både i kvalité och försäljning. Ett annat är Microsoft satsning på Surface-serien som startade svagt men nu börjar få upp farten tydligen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skranboard:

Så mycket bättre med en Touch bar jämfört med touch screen. Jag vill inte ha feta fingeravtryck på min skärm och att flytta fönster/menyer från huvudskärmen till en annan är smart. Med denna dator ändrar Apple sättet som man använder en bärbar dator på. Visst är de dyra men de kan ju erbjuda något som ingen annan har.

Själv har jag nyligen köpt min första Windows-PC efter att jag tröttnat på att vänta på en iMac med vettig konfiguration och pris. Jag tycker att den nya Macbook Pro är det första Apple har släppt på länge som har något nytt att erbjuda och jag blir orolig att jag kommer att ångra mitt köp av Windows-PC när Apple släpper nya iMacs. Kanske kan jag då köpa Apples tangentbord med touch bar och köra Hackintosh?

Jag har touch-panele som kan ändra kontext (dock inte lika avancerat) på min snart 10 år gamla Asus. Jag kan väl nämna att touch-panelen är det sämsta på datorn. Och visste ändrade den hur jag använde just den datorn. Jag blev en nicke-docka som fick titta ner varje gång jag skulle använda den panelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd

Apple grejer känns lite som om att blizzard lägger till vendors i WoW där man kan köpa helt meninglösa grejer för extremt mycket guld bara för att man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du tro inte att apputvecklare har råd att köpa den om dom nu vill?

Det roliga är Apple älskar verkligen att skryta med att jämföra med stenåldern maksinvara och ändå vara verkligen stolt över det. Manipulera okunniga konsumenter är vad det handlar om.

"new MacBook Pro is 6.8 million times faster than the first PowerBook (som släpptes 1991) "

http://photos.reportinglive.com/p/2016-10-27/f1477589413.jpg

Hur snabb är dagens PC jämfört med första PC som släpptes?

Men vem bryr sig? Alla fattar väl att en dator från 91 är föråldrad. Det var väl bara en rolig jämförelse och hyllning att teknologin går framåt. Kul att de får med lite retrogrejjer i presentationen.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Den billiga 13" finns också 2133 LPDDR3 att välja. Antingen tror Apple att 2133.33MT/s är samma som 2133.33 Mhz. Fel skrivning på lpddr3/4 eller tror dom folk inte vet skillnad mellan MT/s och Mhz. Eller har dom egen special lösning för köra lpddr3 på 2133Mhz.

Fast märkligt att alla sajter rapporterar samma sak och ingen vet eller lagt märke till att lpddr3 finns inte i 2133Mhz?

MT/s är samma sak som "MHz" här. Det är fullt möjligt att överklocka LPDDR3/processorn, men varför skulle man överklocka en standard/minneskontroller gjord för att dra låg effekt, på låg spänning? DDR3-2133 kör minnet i 266(.2/3) MHz och minnets externa I/O i 1066 MHz. LPDDR3 öppnar upp för LPDDR3-2133, och det är fullt möjligt i 1.2V med "2133 MHz" men jag vet ingen tillverkare som faktiskt tillverkar kretsar de säger klarar de specifikationerna. De som behöver högre hastighet har ju DDR4 med 1.2V drivspänning att byta till, som processorn faktiskt klarar av. Apple har tidigare använt LPDDR3 på Broadwell-U och -Y, så att de skulle köra LPDDR3 på en SKU med egen variant förvånar mig inte, men att köra på Skylake-H vore ovanligare.

Nej, den billiga 13-tummaren utan Touch Bar går inte att välja med 2133-minne. Det går bara på den helt andra datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Tangentbordet ser likt ut det i MacBook, men det påstods ju att det var generation två - men å andra sidan sades det aldrig vilka förändringar som har gjorts.

Jag behöver ersätta min snart sex år gamla MBA, den har sjungit på sista versen ett bra tag (men fick sig ett välbehövligt byte av batteriet i måndags - det gamla hade svullnat rätt duktigt. Det är snikmodellen med en trött c2d på 1,4 GHz och 2 GB litet RAM-minne. Dock används den mest till Netflix och att SSHa hem till en riktig maskin.

Det blir till att leta upp en utförsäljning av den 'gamla' modellen av 13" MBP och hoppas på det bästa. Annars blir det till att köpa en Thinkpad igen.

Min Macbook 2009 sjunger också på sista versen. Inte ens Sierra får man - hur är det med din - går det att uppgradera?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Apple måste ha råkat ut för tankevurpor när de designade årets upplaga av prylar.
Framförallt när det gäller anslutningar, iPhone7 hoppades jag bli Fånen som hade USB-C istället för lightning... "One gränssnitt to rule them all" -känns rätt relevant nu när deras laptops har flera st. av dem -eller?
Likaså var det efterblivet att skippa 3,5mm anslutningen så att Apple fick producera adaptrar... för vem älskar inte ADAPTRAR år 2016? -Känns också rätt relevant nu när t.o.m. deras laptops tydligen erbjuder 3,5mm jack fortfarande.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte speciellt dyrt egentligen, om man jämfört med andra ultrabooks riktade mot professionellt arbete som har samma byggkvalitet. Det är ju inte till för tonåringar som ska gå i skolan med den.

De höjde instegs-"MacBook Pro" med 200 dollar, rent krasst. Den är dock minst 300 dollar för dyr om den ska ersätta MacBook Air. Billigaste MacBook Air (11-tummaren) har de tagit bort och MacBook Air är vad som marknadsförs till skolväsendet. Skolor kan fortfarande köpa gamla MBP13, för 2350 kr mindre än den skol-rabatterade MBP13 late 2016 utan "Touch Bar". Så nog går de miste om en del försäljning av den nya modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Grisiga Apple gör som vanligt precis vad dem själva vill utan att bry sig ett skit om vad deras kunder.

Frivilligt att vara deras kund? Gillar du inte äpple, köp päron...

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Avstängd

Undrar om de finns nå seriösa människor (svensson klassen) som sitter och sparar i månader bara för att kunna köpa apples grejer. hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Apple måste ha råkat ut för tankevurpor när de designade årets upplaga av prylar.
Framförallt när det gäller anslutningar, iPhone7 hoppades jag bli Fånen som hade USB-C istället för lightning... "One gränssnitt to rule them all" -känns rätt relevant nu när deras laptops har flera st. av dem -eller?
Likaså var det efterblivet att skippa 3,5mm anslutningen så att Apple fick producera adaptrar... för vem älskar inte ADAPTRAR år 2016? -Känns också rätt relevant nu när t.o.m. deras laptops tydligen erbjuder 3,5mm jack fortfarande.

Jag håller med om att det känns helt virrigt. Men dom törs nog helt enkelt inte ta bort 3,5 mm på deras pro serie än, det är många yrkesanvändare som skulle bli helt galna då.

Permalänk

Jag ser ändå en hel del potential med Touch Bar. Ska bli intressant att se om folks första kritiska reaktioner förändras efter att de varit ute ett tag och fått ordentlig integration i de bästa MacOS apparna.

Synd att de tar bort instegsmodellen/Air. Vet många som äger en $1000 Air men aldrig skulle köpa en MBP för 50% mer. Det är knappast en ersättare.

Håller med övriga om att det är synd att de tar bort magnetkontakten för laddaren. Idioti.

Jag hade trots det kunnat tänka mig att byta upp mig från min MBP Retina 2013 men $1800 är absolut en dealbreaker. Det är nästan 50% mer än vad jag betalade för min nuvarande hösten 2013. Den får leva kvar ett tag till.

Permalänk

Förstår inte varför dessa har 3.5 jack..trodde Apple var "modiga".

Bara jag som får en känsla med dessa samt iPhone7 att Apple håller på att "casha" ut ?
Dvs försök pressa varenda krona ur dom lojala Apple följarna och inte bry sig om apple som brand i det långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMrDolph:

Det behövs för många yrkesgrupper som använder datorn.

Permalänk
Medlem

Tycker alla som är missnöjda ska skriva negativ feedback till Apple. Det har jag gjort. Bara 16GB minne och 48.000:- för den maxade modellen är under all kritik.

http://www.apple.com/feedback/

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Det behövs för många yrkesgrupper som använder datorn.

Beslutet är enkelt att förstå, datorn är inte vattentålig och är inte del av MFI-programmet. Sistnämnda är varför iPhone/iPad inte fick USB Type-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Beslutet är enkelt att förstå, datorn är inte vattentålig och är inte del av MFI-programmet. Sistnämnda är varför iPhone/iPad inte fick USB Type-C.

Vet inte riktigt varför du citerar mig men jag lägger mig inte i "iPhone type-c debatten". Det jag vet är att många av mina kunder som använder MBPro aktivt i sina yrken inte skulle uppskatta att bli av med sitt kära 3.5mm. Sen blir det ju lite adapters ändå tyvärr. Men ser det som en ok kompromiss.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att byta ut min 4 år gamla macbook pro till en ny arbetshäst. Men nu vete tusan. Jag vet inte hur många gånger Mag-Safe har räddat datorn från att gå i golvet. Och då har jag inte ens nån hund
Varför ska dom ändra på det näst intill perfekta tangentbordet?

Apple är tyvärr på väg att helt lämna sin ursprungliga kundgrupp. Mac-mini, Mac pro och Cinemaskärmarna verkar man inte vilja uppdatera överhuvudtaget. Tragiskt. Denna tunnhetshysteri har gått för långt. Istället får vi supertunna "I-toys"

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Vet inte riktigt varför du citerar mig men jag lägger mig inte i "iPhone type-c debatten". Det jag vet är att många av mina kunder som använder MBPro aktivt i sina yrken inte skulle uppskatta att bli av med sitt kära 3.5mm. Sen blir det ju lite adapters ändå tyvärr. Men ser det som en ok kompromiss.

För att jag inte orkade citera båda i diskussionen. Inlägget du svarade på var lite smålöjligt.

Grundproblemet är att Apple inte har något emot 3.5mm teleplugg, men behövde göra telefonen vattentålig och behövde vattentåliga kontakter, plus plats för haptic feedback när de bytte hemknapp. Hade de inte behövt lösa dessa problem så hade de knappast tagit bort 3.5mm-hörlursuttaget. Då är det enkelt att förstå varför datorerna fortfarande har de kvar, för de som använder sina datorer mobilt. Samtidigt finns det inga licensprogram för tillbehör till datorerna. Det är dock svårare att förstå varför uttaget sitter på fel sida av datorn. Men själva "problemet" här, är att folk kommer med dumma frågeställningar och uttalanden där de mer eller mindre avsiktligt missförstår vad hela iPhone-diskussionen handlade om, och förstår mycket väl att MFI och Lightning inte platsar i eller har med deras datorer att göra. Det var dock du som bet i kroken.

De som behöver riktigt ordentligt ljud använder inte 3.5mm-uttaget, men då sitter de nog stationärt när det verkligen behövs ändå. Sen går det knappast att säga att op-amps till uttaget tar för mycket plats här, inte ens om man vill vara långsökt. För normalt musiklyssnande och filmtittande duger 3.5mm-uttaget fint, så länge dina grejer orkas drivas av datorns uttag.

Skrivet av MrMrDolph:

Bara jag som får en känsla med dessa samt iPhone7 att Apple håller på att "casha" ut ?
Dvs försök pressa varenda krona ur dom lojala Apple följarna och inte bry sig om apple som brand i det långa loppet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag ser inte grejen med deras dyra grejer. Det känns som att deras "nyheter" målas ut som revolutionerande vilket berättigar det höga priset....iofs så vet jag att det finns många som bara vill ha deras grejer....

Skrivet av Dyslektikern:

Jag sitter och kollar på de här enheterna och tänker "gud vad dyrt skulle jag aldrig lägga ut så mycket" sen slår det mig att jag är en av personerna som köpte ett gtx 1080 så kanske ska vara tyst.

Aaah det är lustigt när man kommer på sig själv på det viset

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Dell har vunnit med sin XPS och precision serien.

Det är inget fel med USB-C, men tänk på alla tillbehör, som tangentbord, möss, och diverse andra prylar som använder USB-A kontakt. Orka hålla på med donglar och adaptrar!

Minst en 'vanlig' USB port hade inte suttit fel.

Sen så står det på deras sida att RAM är av typen LPDDR3 och inte DDR4.(?)

sj'lv tycker jag att just den saken 'r den enda positiva, bara bra om sa manga som mojligt gar over till USB type C sa det kan bli standard nan gang, hoppas nasta surface pro far ett par USB C ocksa, nice att man kan anvanda vilken laddare man vill precis som pa telefoner

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

...
Apple är tyvärr på väg att helt lämna sin ursprungliga kundgrupp. Mac-mini, Mac pro och Cinemaskärmarna verkar man inte vilja uppdatera överhuvudtaget. ...

Deras andra datorer uppdateras/försvinner nog lite senare. iMacs väntar in Kaby Lake exempelvis. Mycket troligen åtminstone.

Apple har ersatt sina skärmar med LG-paneler med LG-skärmar med LG-paneler specifikt tillverkade för Apples datorer, som integrerar med deras datorer långt mer än Cinema/Thunderbolt Display gjorde. LG-skärmarna är deras officiella skärmar, det är vad du får lov att köpa om du vill ladda datorn via skärmen, ha kamera, mikrofon och högtalare inbyggt i skärmen och ha USB-3-hub inbyggt i skärmen och köra allt via en kontakt. Det enda som fattas i skärmen, som du kan koppla in i hubben är USB till Ethernet-adapter. Skärmen har inga fysiska knappar och stödjer VESA direkt utan att du behöver köpa adapter, utan konstiga lösningar. Förut var du tvungen att köra två kablar och du slipper nu VESA-monteringsadapter som du måste köpa till som sagt. 27-tum 5K skärmen är bästa Apple-skärmen någonsin. Att den inte bär deras varumärke passar bra ihop med vad de faktiskt är i för bransch, återförsäljning – där den överväldigande majoriteten i företaget jobbar i eller med butikerna. Sådär 60-70 tusen av deras anställda faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att jag inte orkade citera båda i diskussionen. Inlägget du svarade på var lite smålöjligt.

Okej, då hajar jag. Jo, jag tyckte också det var lite löjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulis:

Va köper man 9cm tjocka pluggar? Låter fancy. Vill ha

haha skulle kanske vara mm

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har velat uppgradera från min MacBook anno 2007 ett tag. Och då har MacBook Pro varit det mest intressanta. Men jag tar mycket hellre 2015 års modell istället för denna nya. Ingen magsafe, sämre mångfald av portar (det är väl visserligen framtiden, men framtiden är inte riktigt här än), tangentbordet från MacBook, och inte minst priset. Enda fördelarna (förutom prestandalyft etc) är fingeravtrycksläsaren, en större touchpad och den mindre storleken och vikten. Oled-remsan måste jag nog testa innan jag tycker till om den. Men om jag hade haft råd att köpa en MacBook Pro idag hade det utan tvekan varit modellen från tidigt 2015.

Visa signatur

Ryzen 5 5700X3D, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Har suttit med min MBP ute i fält sedan 2,5 år tillbaka, med programmering och fotografi på fritiden. Extremt nöjd.

Men nu blir det inte mer Apple... Varför? Jo.

- Magsafe borta
- SD kort läsaren är borta (wtf!)
- Fysisk ESC borta

Orkar knappt skriva mer, är förbannad.
Touchbaren är TRAMS. Jag vill ha mina ögon på datorskärmen, och genom muskelminne knappa på tangentbordet och trackpad/musen för att utföra kommandon. Det går INTE på en platt touch-yta som dessutom ändrar innehåll konstant.

Det finns INGET som definierar denna dator som"Pro" längre.