Apple tillkännager nya Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Apple tillkännager nya Macbook Pro

Under Apples andra höstevenemang sjösätts en ny generation Macbook Pro, som ersätter de 45 år gamla funktionsknapparna med OLED-panelen Touch Bar och har en ny slimmad design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Herrejävlar vad dyr den var!

Finns här någon som fick sin köpnerv kittlad? Spontant så tycker jag den inte ens känns riktad mot profitionella användare.

Permalänk

Instämmer, höll på och sätta i halsen när jag såg att dem ökat priset på alla macs.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk

Skaplig prislapp! Undra hur lång tid det tar innan "oleden" hamnar på iphone också och man får höra att dom kommit på smartaste grejen någonsin...

Tycker det är LG och Microsoft som kommer med intressanta nyheter detta år..Men det är väl bara jag det

Permalänk
Medlem

15000kr för macbook pro har väl varit standard vid varje launch?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Fantastisk ersättare till MacBook Air som gick på dryga 10 000 med studentrabatt och nu ska man alltså betala 16 000.. Hejdå tanken om att köpa den nya Macbook Air som funnits i tre år..

Permalänk
Medlem

Dell har vunnit med sin XPS och precision serien.

Det är inget fel med USB-C, men tänk på alla tillbehör, som tangentbord, möss, och diverse andra prylar som använder USB-A kontakt. Orka hålla på med donglar och adaptrar!

Minst en 'vanlig' USB port hade inte suttit fel.

Sen så står det på deras sida att RAM är av typen LPDDR3 och inte DDR4.(?)

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Grisiga Apple gör som vanligt precis vad dem själva vill utan att bry sig ett skit om vad deras kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

15000kr för macbook pro har väl varit standard vid varje launch?

Den billigare varianten är tänkt att ersätta Macbook Air men kommer med bättre skärm den har också färre portar och ingen OLED touchbar.

Den variant som ska ersätta nuvarande Macbook Pro 13.3 kostar 18000 kr.

Edit Macbook Air ersättare kommer kosta runt 17k i Sverige vid lansering och Macbook Pro 13.3 ersättaren runt 20500 kr glömde lägga på moms.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Sjuk prishöjning?

Permalänk
Medlem

Prisnivån är klassiskt Apple, den enda modellen som försvunnit ur sortimentet är Macbook Air 11". Med tiden kommer Macbook Air och gamla Macbook Pro 13" att fasas ut och de nya modellerna hamnar på deras gamla prisnivåer.

Folk har väntat länge på att en uppdatering av MBP, nu får de stå sitt kast och punga ut den extra kostnaden för att få det nyaste. Apple vet att folk kommer köpa ändå, sen om det är schysst mot konsumenterna eller inte kan definitivt diskuteras.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

17 lax för instegsmodellen, jo jag tackar ja...

Dock riktigt snygg och cool faktiskt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

15000kr för macbook pro har väl varit standard vid varje launch?

Nja jag köpte min Macbook Pro mid 2010 för ca 11k, inga 15k där inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Tycker det är LG och Microsoft som kommer med intressanta nyheter detta år..Men det är väl bara jag det

Inte bara du!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Skum prissättning. Det skiljer 1k mellan 13" och 15" med i7, 512Gb ssd, och 16Gb ram. Jag är tacksam för studentrabatten iaf men ska nog ändå sova på saken innan beställning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Runqen:

Herrejävlar vad dyr den var!

Finns här någon som fick sin köpnerv kittlad? Spontant så tycker jag den inte ens känns riktad mot profitionella användare.

Den modell jag är mest intresserad av, 15" utan dGPU, känns faktiskt väldigt bra prissatt jämfört med andra modeller. Att den modellen saknar "Touch Bar" är inte hela världen, trodde jag inte använde den raden alls men insåg sen att även ESC sitter där!

Den billigaste 13" modellen med "Touch Bar" blir faktiskt dyrare än 15" utan "Touch Bar" när man klämt in 16 GB RAM (som är standard på 15"). Då har 15" ändå 4-kärning CPU och, betydligt viktigare, något högre enkeltrådprestanda (3,1 GHz mot 3,4 GHz, men blir nog en uppgradering ett snäpp för 3,7 GHz max turbo nästa steg är inte direkt prisvärt...).

Blir först att åka till Apple-kapellet i Täby. Är inte helt övertygad om att tangentbordet på nya MBP är en trevlig upplevelse, det ser allt för likt tangentbordet i MacBook.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den modell jag är mest intresserad av, 15" utan dGPU, känns faktiskt väldigt bra prissatt jämfört med andra modeller. Att den modellen saknar "Touch Bar" är inte hela världen, trodde jag inte använde den raden alls men insåg sen att även ESC sitter där!

Den billigaste 13" modellen med "Touch Bar" blir faktiskt dyrare än 15" utan "Touch Bar" när man klämt in 16 GB RAM (som är standard på 15"). Då har 15" ändå 4-kärning CPU och, betydligt viktigare, något högre enkeltrådprestanda (3,1 GHz mot 3,4 GHz, men blir nog en uppgradering ett snäpp för 3,7 GHz max turbo nästa steg är inte direkt prisvärt...).

15" Utan touch bar? Är inte det förra modellen?

Permalänk
Inaktiv

@kanto64 Tyvärr är TouchPaden ren skit så jag anser inte att det är en riktig seger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@kanto64 Tyvärr är TouchPaden ren skit så jag anser inte att det är en riktig seger.

Skickades från m.sweclockers.com

Några modeller har bra touchpad men kvalitetskontroll är under all kritik på deras modeller.

Men väljer du precision m5510 istället för motsvarande xps 15 så kommer du få bättre kvalitet, och support. Men tråkigt nog så kostar det mer också.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk

Jag sitter och kollar på de här enheterna och tänker "gud vad dyrt skulle jag aldrig lägga ut så mycket" sen slår det mig att jag är en av personerna som köpte ett gtx 1080 så kanske ska vara tyst.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulis:

15" Utan touch bar? Är inte det förra modellen?

Ahh!! Du har rätt!

Då hamnar priset i ett helt annat ljus... Jaja, blir att känna på tangentbordet för att se om det är en deal-breaker, om så är fallet slipper man våndas

Ser noll poäng med en dGPU i en sådan här dator, så blir surt att betala för något sådant. Framförallt då 60 % högre prestanda bara lägger den i nivå med 960M (XPS15 med 960M är ungefär 60 % snabbare i spel jämfört med dagens 15" MBP med M370X). Så känns än värre att lägga så mycket för förra årets prestanda

Får ta en funderare på 13" då, där känns det lite dåligt att man inte fått in en Kaby Lake (där stora fördelen är just högre enkeltrådprestanda).

Edit: problemen med dGPU i en MBP är flera

  • OSX har någon form av logik för att avgöra om den ska använda dGPU eller iGPU, tyvärr fick den logiken för något år sedan (då jag senaste hade en 15" MBP med dGPU) för sig att t.ex. Chrome minsann måste köras med dGPU, något som pajar batteritiden...

  • dGPU är i praktiken nästan bara ett krav för spel, dels finns relativt få spel i OSX och dels så presterar de spel ofta rejält mycket sämre i OSX än i Windows så man vill ändå inte spela i OSX

  • att betala priset för en MBP och inte köra OSX känns inte speciellt vettigt, framförallt när touchpad fungerar sämre och en rad funktioner saknas om man kör Windows

  • Finns program man kan installera som tvingar systemet att alltid använda iGPU, men då är man tillbaka till att man betalat för något man sedan lägger kraft på att slå av (var så jag använda min förra MBP i slutändan).

  • program som använder sig av GPGPU via OpenCL eller Metal presterar faktiskt riktigt bra med Iris Pro kretsen, den står sig långt bättre mot dGPU än vad fallet är i spel

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som sagt, prissättningen stinker Apple. Den är hög men inte orimligt hög.

Edit: Jag kikade också på gamla modellen... Ja, nä. Då vet jag inte. Inget för mig iaf.

Permalänk
Inaktiv

Inte helt fel, ser man prismässigt så är inte precis lenovo, hp etc professionella datorer i princip i samma klass. En vettig 15" Apple med 1TB hd, lite bättre cpu och 4GB grafikkort går på 40 000kr. Skulle jag vinna på lotto så skulle jag beställa en sådan..
Nu kör jag istället med ghetto laptops för runt 10 000 privat och lägger de extra 30 000kr på datorn som jag fjärrstyr och kör apparna.

Angående de gamla usbportarna släng skiten det finns adaptrar. Jag tyckte Touch Baren var intressant, undra hur den fungerar emot alla os, liksom det finns appar som kräver esc och hur det det att emulera?

Permalänk
Medlem

Var ju sugen på att köpa en. Men inte när den rör sig från "pro" och mer mot gimmicks

Permalänk
Medlem

Datorn i sig ser riktigt lovande ut. Men det där tangentbordet får mig att avstå från ett givet köp. Behövde datorerna verkligen bli tunnare än vad dom redan är?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt sjukt ändå hur man kan sätta ett pris på 17000kr för en INSTEGSMODELL. Jag som trodde att instegsmodell var synonymt med "börja med den här, den är inte den bästa men bra och billigare än de bästa"...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Prissättningen är inte representativ för butikspriserna i Sverige, butikerna ligger alltid någon till några tusenlappar lägre än vad Apple anger här.

Uppdateringen känns för min del som ett sömnpiller. Störst nyfikenhet väcker det nya tangentbordet då jag fullkomligt älskar det som introducerades med MacBook 12", den "revolutionerande" OLED-skärmen kändes dock som en påklistrad gimmick som inte gjorde någonting smidigare än hur det ser ut idag, ville mest att de skulle gå vidare från den i presentationen men insåg att den var menad som höjdpunkten.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu kör jag en MacBook så jag är inte ute efter någon av dessa längre men det mest intressanta var enligt mig Thunderbolt 3. Touch Bar ser jag inte mycket användning av förutom att det förmodligen kommer se rätt skönt ut, det mesta såg ut att gå långsammare med den istället för att bara använda tangentbordet. Mer sugen på att se varje knapp ha en "Touch Bar" så man kan få de interaktiva.

Hur som gillade jag att Apple visade att de låst in sig på Thunderbolt 3 i var fall.

Skulle jag vara ute efter en MacBook Pro är den ju bättre än den förra så då skulle det nog varit ett givet köp, nu väntar jag nog hellre till våren och på en MacBook.

Permalänk
Medlem

Ingen som lagt märke till att max RAM även på den stora 15 tums modellen är 16 GB?

Eller kan man ha mer?

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Antar att Apple inte planerar att sälja särskilt många datorer i Sverige framöver. 14 500kr för billigaste varianten (plus diverse adaptrar). 17 000kr om du vill ha en dator som går att använda till annat än betala räkningar. Finns inte ens på kartan att köpa en Mac längre för en vanlig Svensson.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1