hur fixa Vattenskada på tangentbord eller rekommendation på nytt

Permalänk
Inaktiv

hur fixa Vattenskada på tangentbord eller rekommendation på nytt

Då har äldste barnet på 2 år kommit på att man kan hälla vatten på s aker, tyvärr inkluderandes mitt Qpad MK 90. Knapparna har blivit konstiga och gör lite hur dom själva vill. Någon kortslutning eller skada på kretsarna antar jag, men går det attg öra något åt det?

Alternativt rekommendation på ett annat tangentbord.
Om det inte går att fixa så letar jag efter ett vettigt tangentbord där knapparna är lite mer "integrerade", dvs inte finns någon stor glipa mellan tangenten och bordet. Lite som en Mac dator. Mekaniska brytare eller ej. Tips?

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Då har äldste barnet på 2 år kommit på att man kan hälla vatten på s aker, tyvärr inkluderandes mitt Qpad MK 90. Knapparna har blivit konstiga och gör lite hur dom själva vill. Någon kortslutning eller skada på kretsarna antar jag, men går det attg öra något åt det?

Alternativt rekommendation på ett annat tangentbord.
Om det inte går att fixa så letar jag efter ett vettigt tangentbord där knapparna är lite mer "integrerade", dvs inte finns någon stor glipa mellan tangenten och bordet. Lite som en Mac dator. Mekaniska brytare eller ej. Tips?

finns det skruvar på baksidan ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ge det ordentlig tid att torka. Kapillärkraften drar in en massa vatten i brytarna, som sedan tar evigheter på sig att dunsta bort. Ingen omöjlighet att det tar en vecka eller två. Du kan hjälpa det lite på traven genom att ställa ugnen på 50 grader, och grädda tangentbordet över natten. Har du varmluftsugn, så kör det, aldrig fel med lite cirkulation. Knappra runt lite på tangenterna ibland för att slita bort eventuell oxid som bildas på kontaktytorna.

Tänk bara på att temperaturinställningen på ugnar brukar vara hopplöst inexakt, det kan bli varmare än du tror. Mät med en riktig termometer innan du slänger in tangentbordet.

Det finns sånadäringa ihoprullbara tangentbord i gummi. Hemska att skriva på, men definitivt barnsäkra i den meningen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Ge det ordentlig tid att torka. Kapillärkraften drar in en massa vatten i brytarna, som sedan tar evigheter på sig att dunsta bort. Ingen omöjlighet att det tar en vecka eller två. Du kan hjälpa det lite på traven genom att ställa ugnen på 50 grader, och grädda tangentbordet över natten. Har du varmluftsugn, så kör det, aldrig fel med lite cirkulation. Knappra runt lite på tangenterna ibland för att slita bort eventuell oxid som bildas på kontaktytorna.

Tänk bara på att temperaturinställningen på ugnar brukar vara hopplöst inexakt, det kan bli varmare än du tror. Mät med en riktig termometer innan du slänger in tangentbordet.

Det finns sånadäringa ihoprullbara tangentbord i gummi. Hemska att skriva på, men definitivt barnsäkra i den meningen

En stund i ugnen är nog att föredra framför öppen kirurgi på T-bordet. Kan inget om detta, men det tar inte skada av värmen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

En stund i ugnen är nog att föredra framför öppen kirurgi på T-bordet. Kan inget om detta, men det tar inte skada av värmen då?

Ptja, allra bäst är nog trots allt öppen kirurgi och tryckluft för att blåsa ur vattnet. Det lämnar mindre avlagringar kvar. Å andra sidan är det förstås väldigt tidskrävande att blåsa rent > 100 brytare, och det ges inga bättre garantier beträffande slutresultatet.

50 grader är ingenting i sammanhanget, särskilt så när inte tangentbordet är inkopplat. Det finns ju ställen i världen där datorgrejor ska funka som det är en nära nog en normal middagstemperatur. Förmodligen kan du addera 30 grader till den temperaturen utan att löpa några större risker, men varför gambla? Det är alla gånger ABS-plasten snarare än elektronikpryttlarna som sätter gränsen, och vad det gäller sådan brukar man sätta 80 grader som en övre gräns.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag tror inte att det är vatten inne i själva switcharna. Du har ju tangenter som täcker så gott som hela switchen.

Vattnet som kan ligga kvar ligger nog mellan plattan och kretskortet, vilket är svårt att komma åt även om du plockar isär tangentbordet.

Jag skulle köra tangentbordet i ugnen på 60 grader från lördag morgon till kväll (så länge som möjligt egentligen).
Om det fortfarande inte fungerar skulle jag vända på det uppochned och låta det stå över ett element i en vecka.
Fungerar det fortfarande inte så har du nog bränt kontrollern, och då är det bara att köpa ett nytt tangentbord.

Är det bara vatten som är spillt brukar det inte vara några större problem. Jag har själv dragit ner en öl rätt in i tangentbordet, koppla ur det snabbt som blixten och vände på det uppochned, sedan in i duschen för att skölja bort öl, lät det sedan stå uppochned på ett element i 2 veckor. Efter det fungerade allt som det skulle!

Permalänk
Medlem

En bra idé i så fall kan ju vara att hälla batterivatten över skitet, och skölja ur det med detta då det inte lämnar avlagringar på samma sätt som vanligt vatten. Efter detta kan du ju precis som andra sagt slänga in det i ugnen på 50 grader och hoppas på det bästa.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nudel:

En bra idé i så fall kan ju vara att hälla batterivatten över skitet, och skölja ur det med detta då det inte lämnar avlagringar på samma sätt som vanligt vatten. Efter detta kan du ju precis som andra sagt slänga in det i ugnen på 50 grader och hoppas på det bästa.

Med tanke på att det bara är vanligt vatten han spillt och det inte verkar ha kortslutit hela tangentbordet så tror jag inte att batterivatten kommer hjälpa nämnvärt då det blir precis lika ledande som vanligt vatten när det kommer i kontakt med damm/smuts. Tror snarare det bara förlänger processen att få tangentbordet torrt.

Permalänk
Medlem

Du kan även lägga i plastpåse med Silica eller ris. Det resulterar i en låg relativ luftfuktighet som ger vattnet extra incitament att torka bort.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Alla tips jag kan är redan skrivna så fortsätter med barnsäkra tangentbord, har Logitchs k310 på vissa ställen på jobbet. Är iaf det bästa vattentåliga tangentbord jag använt https://www.amazon.com/Logitech-Washable-Keyboard-K310-Window...

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Du kan även lägga i plastpåse med Silica eller ris. Det resulterar i en låg relativ luftfuktighet som ger vattnet extra incitament att torka bort.

Gör man detta under natten så kan riset locka till sig asiater som lagar det med tills morgonen.

Permalänk
Medlem

När detta hände mitt tangentbord så drog jag ur det bara och in i duschen med det, sprayade på tvål och vatten och sen sköljde ordentligt sen skakades för att få ut så mycket vatten som möjligt och sen fick det ligga i ugnen på 50 grader i ca 3 timmar efter det så var det sent så fick stå urkopplat över natten också, fungerar som nytt och så blev det rent och fint igen

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett inlägg som inte tillförde något. Irrelevanta skämt gör sig sällan väl i supporttrådar.

/KimTjik