Clinton eller Trump, vem vinner?

Permalänk
Medlem

Med Clintons planer om en "hemisfærisk" union och alla hennes "special interest groups", så hoppas man lite på Trump (trots att han verkar ha en mental førmåga på nivå med en 12 åring).

Synd att Sanders inte vann. Han verkade vettig.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Det som förvånar mig är att folk ens röstar på Trump alls efter alla hans skandaler. Ja Clinton har haft en grej i form av mejlskandalen som var jävligt klantigt, men att det fortfarande påverkar valet är sjukt.

Trump däremot har ju förolämpat kvinnor, mexikaner, latinos, svarta, handikappade osv. Förolämpade fd krigsfången McCain, en muslimsk familj vars son dött i strider för USA m.m. Ska dessutom upp i rätten pga barnvåldtäktsfall. Betalar ingen skatt och har gjort flera konkurser. Dessutom blivit stämd flertal gånger för att hans skola var rent bedrägeri. Detta är alltså en man som folk vill ha som president? Helt sjukt.

För enligt en del av dessa mejlen så kan Clinton vara inblandad i all möjlig skit från human trafficking, inkl barn prostitution till att stödja vissa skumma länder och organisationer.

Vilket är varför det är viktigt att ta det lugnt och ge FBI tiden att gå igenom mejlen men Clinton gör allt hon kan för att få folk att titta bort från mejlen.
Men visst, att Trump förolämpar folk med ord är värre än det som Clinton troligtvis har gjort under hennes tid i makten.

Permalänk
Medlem

Svenska media vill ju att Clinton ska vinna så då hoppas jag naturligtvis på Trump

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har ni lust att ge exempel på den självhatande svensken för jag fattar inte alls vad ni snackar om.

Den sjävlhatande svensken försöker hela tiden leta upp saker i sin historia eller normer som kan vinklas som mörk/mindre bra i jämförelse till andra länder. Man letar hela tiden fel med sig själv som en nybliven tonåring, försöker passa in i alla möjliga rum där det oftast slutar med att man gör sig själv till åtlöje istället för att bestämma en linje att gå efter och stå för vad man tycker. Se bara på idag man hävdar att sverige är en stormakt inom välfärd. Är de verkligen så? Vi har äldre som går och plockar burkar i sopptunnor, hemlösa som säljer situation stockholm. Men vilka väljer man att ösa pengar där det inte finns en budget på hur mycket de får kosta? Inte är de våra hemlösa och äldre. (Medborgare som politiker har ansvar att ta hand om)

Man tycker det är helt självklart att är de för dyrt med t.ex ett SL kort så har man med all rätt möjlighet att skita i att betala utan att moralen sätts på spel. Den sinnesinställningen i alla möjliga situationen är ett typexempel på mentaliteten hos många av dessa självhatande svenskar.

Man ifrågasätter te.x varje år varför vi ska fira midsommar och andra högtider som vi gör normalt i Sverige, och ser ner på folk som vill följa traditioner som den "tråkiga Svensson" i bästa fall, det brukar oftast blandas in massa ord med hudfärg/kön och allt vad det innebär.

Exempel förra året försökte man krystat på nationaldagen, då om något borde lyfta svenska traditioner och lära alla "nysvenskar" vad vi firar. Istället hade man så lite svenska inslag som möjligt på självaste nationaldagen. Med allt från afrikansk trumföreställning och vad de innebär. (Detta var någonstans längre ner i Sverige har inte källan framför mig just nu.)

Jag blir själv jävligt besviken när jag ser sånt här, det bevisar åter igen min tes av att man gör allt för att glömma sin egenkultur och har inget som helst intresse av att föra det vidare. Man ser det som en fläk på sig själv som person.

Detta är fåtal exempel men det finns många situationer i vardagen som påvisar just detta beteende.
Om du har missat detta är jag inte förvånad, många ser inte vad som händer idag i Sverige. Utan den vanliga svensken stannar sällan upp och tar ett kliv tillbaka för att se helheten vad som händer i samhället.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 93Clocker:

Den sjävlhatande svensken försöker hela tiden leta upp saker i sin historia eller normer som kan vinklas som mörk/mindre bra i jämförelse till andra länder. Man letar hela tiden fel med sig själv som en nybliven tonåring, försöker passa in i alla möjliga rum där det oftast slutar med att man gör sig själv till åtlöje istället för att bestämma en linje att gå efter och stå för vad man tycker. Se bara på idag man hävdar att sverige är en stormakt inom välfärd. Är de verkligen så? Vi har äldre som går och plockar burkar i sopptunnor, hemlösa som säljer situation stockholm. Men vilka väljer man att ösa pengar på där det inte finns en budget hur mycket de får kosta? Inte är de våra hemlösa och äldre. (Medbrogare som politiker har ansvar att ta hand om)

Man tycker det är helt självklart att är de för dyrt med t.ex ett SL kort så har man med all rätt möjlighet att skita i att betala utan att moralen sätts på spel. Den sinnesinställningen i alla möjliga situationen är ett typexempel på mentaliteten hos många av dessa självhatande svenskar.

Man ifrågasätter te.x varje år varför vi ska fira midsommar och andra högtider som vi gör normalt i Sverige, och ser ner på folk som vill följa traditioner som den "tråkiga Svensson" i bästa fall, det brukar oftast blandas in massa ord med hudfärg/kön och allt vad det innebär.

Exempel förra året försöker krystat på nationaldagen, då om något borde lyfta svenska traditioner och lära alla "nysvenskar" vad vi firar. Istället hade man så lite svenska inslag som möjligt på självaste nationaldagen. Med allt från afrikansk trumföreställning och vad de innebär. (Detta var någon stans längre ner i Sverige har inte källan framför mig just nu.)

Jag blir själv jävligt besviken när jag ser sånt här, det bevisar åter igen min tes av att man gör allt för att glömma sin egenkultur och har inget som helst intresse av att föra det vidare. Man ser det som en fläk på sig själv som person.

Detta är fåtal exempel men det finns många situationen i vardagen som påvisar just detta beteende.
Om du har missat detta är jag inte förvånad, många ser inte vad som händer idag i Sverige. Utan den vanliga svensken stannar sällan upp och tar ett kliv tillbaka för att se helheten vad som händer i samhället.

Ja sånt här händer. Dock inget med självhat att göra utan människor som gör som dom själva vill utan att känna sig tvingade. Är det ditt problem?
Hur får du ens in hat i det här? Låter mer som ett nedsättande ord om svenskar.

Fira du som du vill och skit i alla andra istället! Om man inte gör som du vill är det självhat? Jag firar inte jul som jag gjorde när jag var liten med allt det innebar, hatar jag då mig själv som svensk? Eller har jag hittat andra roligare grejer att göra? Fundera på ditt egna firande av vår kultur och nöjd dig med det.

Tänk dig själv hur vi firade för 100 år sedan och hur vi firar idag. Inte alls likadant, är det då rätt för 100år gammal svensk att kalla dig för självhatande svensk för att du inte firar "rätt"? Eller ska din barndom vara regel för alla andra?

Permalänk
Medlem

Hillary som vinnare. Helt befängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ja sånt här händer. Dock inget med självhat att göra utan människor som gör som dom själva vill utan att känna sig tvingade.
Hur får du ens in hat i det här? Låter mer som ett nedsättande ord om svenskar.

Fira du som du vill och skit i alla andra istället! Om man inte gör som du vill är det självhat? Jag firar inte jul som jag gjorde när jag var liten med allt det innebar, hatar jag då mig själv som svensk? Eller har jag hittat andra roligare grejer att göra? Fundera på ditt egna firande av vår kultur och nöjd dig med det.

Du kan ju dra en fundering vad folk drar för slutsats om du har en Sverigeflagga på te.x facebook, eller att du meddelar de du samtalar med för stunden att du vill värna om Sverige och att du ser det som det bästa landet att leva i. Du kan försöka vinkla detta, men du vet mycket väl vad jag snackar om. Den typiska svensken får dålig smak i munnen av att höra sånt här och vill inte ha med dig att göra.

Visst får man fira som man vill inte det jag säger, det är när skattefinansierade evenemang motarbetar samhällets traditioner och normer som jag tycker det är fel. Många arrangörer som har just såna här evenemang har en väldig tydlig agenda. Har man fått finansiering på annat håll visst kör på.

Nu ska ju vi ju inte ha julpynt på Stockholms gator. Tanken bakom det kan du ju gissa.

Jag har svarat på din fråga och du håller inte med, nu ska jag jobba!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Man får 5 ggr pengarna om man satsar på trump nu. Det kliar lite i fingrarna.

Den stora massan är korkad, brexit van, trump kommer att vinna.
Underskatta aldrig folkets dumhet!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Nu ska ju vi ju inte ha julpynt på Stockholms gator. Tanken bakom det kan du ju gissa.

Källa på det?

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 93Clocker:

Du kan ju dra en fundering vad folk drar för slutsats om du har en Sverigeflagga på te.x facebook, eller att du meddelar de du samtalar med för stunden att du vill värna om Sverige och att du ser det som det bästa landet att leva i. Du kan försöka vinkla detta, men du vet mycket väl vad jag snackar om. Den typiska svensken får dålig smak i munnen av att höra sånt här och vill inte ha med dig att göra.

Visst får man fira som man vill inte det jag säger, det är när skattefinansierade evenemang motarbetar samhällets traditioner och normer som jag tycker det är fel. Många arrangörer som har just såna här evenemang har en väldig tydlig agenda. Har man fått finansiering på annat håll visst kör på.

Nu ska ju vi ju inte ha julpynt på Stockholms gator. Tanken bakom det kan du ju gissa.

Jag har svarat på din fråga och du håller inte med, nu ska jag jobba!

Jag förstår vad du menar. Har fortfarande inget med självhat att göra. Alla tycker inte som du gör gällande traditioner och liknande. Du väljer att nedsättande klaga på den "typiska svensken", dvs majoriteten? Håll dig till livets hårda skola och låt bli oss andra.
Men absolut, dom flesta av oss får jävligt dålig smak i munnen när någon försöker bestämma över vårt julfirande. Min jämförelse med 100årssvensken träffade inte dig alls? Traditioner har alltid och kommer alltid att förändras, förr som nu. Har inget med självhat att göra.
Vad du kan göra är att välja hur du hanterar det hela. Att anklaga andra, speciellt majoritetssvensson är fel väg att gå.
Vore kul att se min gammelfarfar stå o kalla dig för självhatande svensk för att du firar julen annorlunda än vad han gjorde.

Ang julpyntet, förstår din vinkling men även den är fel, låt mig gissa att den har något med viss korrekthet och någon profet att göra? Hursomhelst är det julpynt i år igen, tänka sig:
http://www.ilovestockholm.se/stockholm_jul_nojen.asp
"Projektet #Stockholmsjul invigs lördagen den 19 nov 2016 (kl. 14 på Sergels Torg) då 35 gator och flera platser i Stockholm tänds upp med vacker julbelysning. Belysningsprojektet är ett av Europas största."
http://www.stockholmsjul.se/#invigning-2016-intro

God Jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Den där våldtäktsanklagelsen är bara fånig. Hennes egna advokater gav upp för att det var så uppenbart att det var påhittat och "offret" har dragit tillbaka anmälan.

Konstigt att det blev så stort i Sverige när det knappt blev en nyhet i USA och Lolita Express har väl inte ens nämnts i svensk media.
Kolla upp lite mer vad Clinton har gjort eller påstås ha gjort.

PS: Tycker inte att Trump är guds bästa barn heller men det blir lite fel när bara information från ena sidan kommer fram.

Har du aldrig hört talas om att man drar tillbaka anmälan på grund av påträngande hot? Speciellt i en tid Trump uppmanar sina anhängare att använda vapen?

Helt löjligt hur du kan få till det att en våldtäktsanklagelse är fånig. Om vi jämför med Julian Assange så blev han jagad över hela världen på grund av våldtäktsanklagelser som vi fortfarande inte vet är äkta eller falska och att han ska ställas inför rätta och befinner sig i ett slags personligt fängelse resten från omvärlden, varför ska Trump särbehandlas? Varför ska han inte bemöta dem själva?

Och jo det finns fall där personer har blivit friade trots dna bevis (även här i Sverige) http://www.dn.se/nyheter/sverige/frias-for-valdtakt-trots-dna...
Även om det är en riktig händelse så är det rätt svårt att bli fälld, speciellt i USA och mot en miljardär som kan driva upp rättegångar hur många gånger som helst.

Han kanske vill bli president för att få åtalsfrihet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 93Clocker:

Du kan ju dra en fundering vad folk drar för slutsats om du har en Sverigeflagga på te.x facebook, eller att du meddelar de du samtalar med för stunden att du vill värna om Sverige och att du ser det som det bästa landet att leva i. Du kan försöka vinkla detta, men du vet mycket väl vad jag snackar om. Den typiska svensken får dålig smak i munnen av att höra sånt här och vill inte ha med dig att göra.

Visst får man fira som man vill inte det jag säger, det är när skattefinansierade evenemang motarbetar samhällets traditioner och normer som jag tycker det är fel. Många arrangörer som har just såna här evenemang har en väldig tydlig agenda. Har man fått finansiering på annat håll visst kör på.

Nu ska ju vi ju inte ha julpynt på Stockholms gator. Tanken bakom det kan du ju gissa.

Jag har svarat på din fråga och du håller inte med, nu ska jag jobba!

Du bryr dig alldeles för mycket om vad andra tycker.

Det här med att PK-maffior som sätter stämplar på er så ni inte vågar säga vad ni vill eller att ni inte vågar ha en Sverigeflagga på facebook börjar bli gammalt nu.

Väx upp och skaffa er en ryggrad så ska ni snart se att den där PK-maffian ni snackar om inte finns egentligen.

Ingen kommer bry sig om du sätter dit en svensk flagga på din facebook tro mig, och om de nu skulle bry sig och säga något negativt till dig.... so what?
Har du inte förmågan att svara för dig själv utan att ha uppbackning från en majoritet utav folket i ryggen?

Permalänk
Medlem

Vinner Trump = Amerika går åt helvete
Vinner Killary = Världen går åt helvete

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nefrums:

Man får 5 ggr pengarna om man satsar på trump nu. Det kliar lite i fingrarna.

Den stora massan är korkad, brexit van, trump kommer att vinna.
Underskatta aldrig folkets dumhet!

Lite min tanke mot det hela också. Tänkte köpa guld på börsen men verkar svårt utan att få kopplingen till USD, eller finns det något annat?
Var bettar du?

Permalänk
Medlem

Utgången känns mycket oviss.
Det har varit så mycket fulspel och skandalavslöjanden från bådas sida att jag misstänker att någon, kanske båda två sitter inne med ännu värre avslöjanden som de tänker släppa i sista sekund.

Hm?,,, Nu tror jag inte det, men visst hade det varit kul om de båda blev arresterade för grova brott på valnatten?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Alltså alla säger Clinton är korrupt men jag har inte sett en enda förklara varför eller lägga fram nå bevis.

Finns det nå konkrent?

Låter mest bara som folk upprepar något som de hört men aldrig efterforskat själv...

(Mailen debatten är bara löjlig och knappast relevant. Ska inte vara hennes jobb att se till att hennes elektroniska kommunikation är säker. Är sånt man har IT folk till.)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Alltså alla säger Clinton är korrupt men jag har inte sett en enda förklara varför eller lägga fram nå bevis.

Finns det nå konkrent?

Låter mest bara som folk upprepar något som de hört men aldrig efterforskat själv...

(Mailen debatten är bara löjlig och knappast relevant. Ska inte vara hennes jobb att se till att hennes elektroniska kommunikation är säker. Är sånt man har IT folk till.)

Bara att börja läsa.

https://wikileaks.org/podesta-emails/

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Slavoj Žižek would vote for Trump
https://www.youtube.com/watch?v=b4vHSiotAFA

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

(Mailen debatten är bara löjlig och knappast relevant. Ska inte vara hennes jobb att se till att hennes elektroniska kommunikation är säker. Är sånt man har IT folk till.)

Tyvärr så är det som står i mailen inte lika löjligt och ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Trump tror jag kan ta hem det. Han har då garanterat förändrat Politikens spelregler inte bara i USA utan hela västvärlden.

Tror Michael Moore sammanfattar det hela rätt bra: https://www.youtube.com/watch?v=4lMp_363B2c

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Jo finns lite olämpliga kontakter där. Dock är mitt argument att om det fanns något konkret (klart lagbrott och inte grå zon) så skulle man spika upp henne på ett kors. Det finns nog med folk som avskyr henne för att göra det om det nu fanns något olagligt där.

Hur som helst är det synd att inte Bernie gick upp mot Trump. Han skulle sopat mattan med honom i debatten.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Boozfob: Jepp men nu efter alla förhör i kongressen så blev det inget mera av det. Det verkar inte vara direkt olagligt även om vi kan tycka det är fel/olämpligt.

Jag är nästan mest facinerad av att man inte kan hitta bättre kandidater i ett land med 350miljoner invånade.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Boozfob: Jepp men nu efter alla förhör i kongressen så blev det inget mera av det. Det verkar inte vara direkt olagligt även om vi kan tycka det är fel/olämpligt.

Jag är nästan mest facinerad av att man inte kan hitta bättre kandidater i ett land med 350miljoner invånade.

Det kan man, men systemet är inriktat på att gynna den här sortens kandidater. USA är ingen demokrati, utan en långt framskriden kapitaliststat som präglas av en plutokratisk oligarki med internationella ambitioner som mynnar ut i det som kallas imperialism.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Nu ska ju vi ju inte ha julpynt på Stockholms gator. Tanken bakom det kan du ju gissa.

Nån som läst Fria Tider och blivit lite arg? Kul att du tycker att folk ska fundera på saker när du själv uppenbarligen inte alls gör det.

1. Trafikverket äger ljusen längs med genomfartsleder. Inte kommunerna. Om förbudet, som egentligen funnits i flera år, drivs igenom drabbar det hålor vars huvudgator främst är genomfartsleden genom sagda håla. Inte innerstad/gågator etc som kommunen äger och där kommunen bestämmer. Stockholm? Knappast.

2. Trafikverket värnar i första hand om säkerhet. Personers säkerhet och anläggningens säkerhet. Verket är så extremt inriktad på säkerhet att man fullständigt skiter i om nån gnäller om julpynt/flaggor/whatever. Julljus ingår inte i verkets uppdrag från regeringen.

3. Trafikverkets, statligt betalda el, är inte till för att mata kommunernas elljus. Det ingår inte i verkets uppdrag och är inte heller budgeterat för.

4. Sluta tro på extremt vinklad högermedia som bara har målet att förvrida och utelämna. Tänk själv. Är det troligt att Trafikverkets hemliga uppdrag är att "avkristna" den svenska julen för att inte muslimer ska bli ledsna? Känns som om staten skulle kunna göra väldigt mycket mer på den punkten är att förbjuda lite påhängt julljus i vissa småorters lyktstolpar. Det är så jävla korkat och långsökt att bara någon med väldigt klen intelligens kan gå på det för att man hellre ser konspirationer bakom varje handling istället för att försöka sätta sig in i hur verkligheten fungerar.

"Nyheten" i fråga. Observera den oerhört ironiska delningen på facebook. Facepalm.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som att Trumps kampanjfolk plockar bort honom från Twitter:

http://feber.se/samhalle/art/357167/trumps_kampanjfolk_hindra...

Skrivet av reflux:

Nån som läst Fria Tider och blivit lite arg? Kul att du tycker att folk ska fundera på saker när du själv uppenbarligen inte alls gör det.

1. Trafikverket äger ljusen längs med genomfartsleder. Inte kommunerna. Om förbudet, som egentligen funnits i flera år, drivs igenom drabbar det hålor vars huvudgator främst är genomfartsleden genom sagda håla. Inte innerstad/gågator etc som kommunen äger och där kommunen bestämmer. Stockholm? Knappast.

2. Trafikverket värnar i första hand om säkerhet. Personers säkerhet och anläggningens säkerhet. Verket är så extremt inriktad på säkerhet att man fullständigt skiter i om nån gnäller om julpynt/flaggor/whatever. Julljus ingår inte i verkets uppdrag från regeringen.

3. Trafikverkets, statligt betalda el, är inte till för att mata kommunernas elljus. Det ingår inte i verkets uppdrag och är inte heller budgeterat för.

4. Sluta tro på extremt vinklad högermedia som bara har målet att förvrida och utelämna. Tänk själv. Är det troligt att Trafikverkets hemliga uppdrag är att "avkristna" den svenska julen för att inte muslimer ska bli ledsna? Känns som om staten skulle kunna göra väldigt mycket mer på den punkten är att förbjuda lite påhängt julljus i vissa småorters lyktstolpar. Det är så jävla korkat och långsökt att bara någon med väldigt klen intelligens kan gå på det för att man hellre ser konspirationer bakom varje handling istället för att försöka sätta sig in i hur verkligheten fungerar.

"Nyheten" i fråga. Observera den oerhört ironiska delningen på facebook. Facepalm.
http://i.imgur.com/F2gZa8bl.png

awww det var inga muslimer som ville stoppa julen utan bara högerextremister som hittade på igen. Förvånad.
Har fan lust att inte julpynta själv i år så kanske någon blir jättearg och känner sig *kränkt*

Blir skönt den dagen Facebook vaknar upp o rensar lite.

Permalänk

@anon4992: man vet inte om man skall skratta eller gråta

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spikfavoriten:

@Aresz: man vet inte om man skall skratta eller gråta

Ja gör både och. Skrattar åt idiotin men gråter samtidigt över att den väljs in av folket. Oavsett hur många gånger avslöjanden sker.
Hur kan man lita på någon som ljuger konstant, även om man delar samma ideologi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Massa text

Jag började skriva ett lite mer ingående inlägg men kom på att vi är i helt fel forum för det. Så om du är intresserad får du gärna skapa en ny tråd (om det inte redan finns) och länka till den. Jag skriver dock ner några saker *väldigt* kort.
Vattenånga leder till ökad albedo (ökad reflexionsförmåga) när det blir till moln. Allt blir dock inte till moln och det bidrar då positivt till växthuseffekten. Dessutom så kommer en relativt stor del av den ökade vattenångan från is, och när isen smälter exponeras en mörkare yta som i sin tur minskar albedon.

Förändringarna i klimat (t.ex. nederbörden) kommer inte fördelas så fint att t.ex. sahara kommer bli beboeligt. Vill man göra det väldigt förenklat kan man säga att områden som redan har mycket regn kommer få mer regn samt att torra områden kommer bli torrare. Det är i alla fall vad man i dagsläget tror på.
Sen vill jag bara påpeka att det hemska med ökad vattennivå inte är själva landarealen som förminskas utan det är att vi byggt våra största städer just vid kusten och att det kommer resultera i hundratals miljoner (miljarder?) klimatflyktingar som kommer innebära en katastrof för samhället. För att inte tala om hur ekosystem tar väldigt lång tid för att nå stabilitet. Ett hastigt förändrat klimat kommer utplåna de ekosystem vi har idag.

Sen har vi förstås den lilla detalj med fler och större naturkatastrofer och invasionen av skadliga arter m.m.

Skrivet av xealo:

Oavsett hur mycket människan må påverka klimatet så är det otroligt korkat att aktivt vilja motverka en minskning av utsläpp av växthusgaser.

Att ens ta den chansen säger rätt mycket, speciellt när forskare är så gått som enstämmiga om vad som pågår.

Tack, bra sagt. Saken är att det är väldigt enkelt att motverka växthuseffekten, om man bara vill. För att inte tala om hur det hjälper till att bidra till renare miljöer och mer arbeten. Tänk om 30-40 år då nästintill alla bensinbilar kommer vara utbytta mot elbilar, att kunna ha fönstret öppet mitt i stan utan allt buller och avgaser. Bara en sådan sak gör det värt.

Skrivet av zyy:

Sådana uttalanden stör jag mig något fruktansvärt på. Vad kan man länka till då?

Man ska länka till journalistik som håller hög kvalitet. Jag ska erkänna att jag bara läser friatider när någon länkar till dem så jag kanske har en skev uppfattning. Jag tycker i alla fall att just den tidningen håller en mycket låg standard och tillåter med sin "ickecensur" att man kan skriva vilket påhittade eller irrelevanta skitsnack som helst. Ta t.ex. de som länkats i den här tråden, tycker du de hade ett meningsfullt inlägg i debatten?

Skrivet av Bassen87:

Vad som är oroande är ifall det går så långt så att det inte går att vända på uppvärmningen och det blir en så kallad skenande global uppvärmning. Dvs permafrosten smälter och släpper ut all metangas som samlats upp och sätter igång en riktig uppvärmning.

a.k.a. positive feedback loop.
Jag spenderade faktiskt en drös timmar med att läsa om metan och smältande permafrost för inte så jättelänge sedan och som du säger finns det egentligen ingen tvivel om att växthuseffekten kommer öka med smältande permafrost. Däremot tyder väldigt mycket på att effekten inte alls kommer bli lika kraftig som man tidigare trott. Något som till och med jag (stark anhängare av att människan bidrar till en pågående klimatkatastrof) ställer mig bakom. Men som sagt, nu går vi off topic och det här ska egentligen diskuteras i en annan tråd.

Skrivet av Blofeld:

Då du nämner siffran 99% undrar jag såklart var jag kan läsa om den siffran och säkerställa att det inte är något du själv hittat på?

Man behöver bara backa 100 år så såg det man lärde ut i skolan ganska olikt ut hur det ser ut idag, så att säga att bara för något lärs ut i skolan så är det sant är lite sådär. https://sv.wikipedia.org/wiki/Religionskunskap

Religion var dock aldrig förankrat i vetenskapen, i alla fall inte på samma tillförlitliga sätt som det vi lär ut idag.
Men men. Om vi nu låtsas att det endast är 50% av forskarna som tror att vi är starkt bidragande till växthuseffekten, medan resterande 50% menar att vi inte är det. Vad tycker du då är rimligt?

A) Att ha ett worst case scenario i bakhuvudet och arbeta för att förbättra miljön *ifall* vi nu är en bidragande orsak till en eventuell kommande klimatkatastrof.
B) Att hoppas att de övriga 50 procenten av forskarna har rätt och strunta i allting och tänka "jaha, de hade visst fel" *om* det nu visade sig att det inte fanns någon antropogen global uppvärmning.

Jag vet jag hade valt i alla fall. Det blir löjligt enkelt att välja om man dessutom tar siffror från verkliga livet där 90-99% av forskarna menar att vi ligger bakom en förhöjd växthuseffekt. Jag hoppas du inte behöver källor på att åtminstone 90% av forskarna är för global uppvärmning. Eller?

Skrivet av MrM3:

Det som förvånar mig är att folk ens röstar på Trump alls efter alla hans skandaler. Ja Clinton har haft en grej i form av mejlskandalen som var jävligt klantigt, men att det fortfarande påverkar valet är sjukt.

För att vara allvarlig så ser jag faktiskt Hillarys mailskandal som allvarligare än Trumps uttalanden. Det finns idag ingen tvivel om att Hillary är en av de mest korrumperande toppolitiker som finns att hitta i västvärlden. Det skulle vara förvånande om hon faktiskt skulle styra med folkets bästa i intresse.
Trump däremot är bara en löjlig pajas som likt en treåring upptäckt att han får uppmärksamhet desto mer han gapar och skriker. Missförstå mig inte, världen hade varit mycket bättre utan Trump och människor som honom, men det jag menar är att Hillarys mailskandal är betydligt allvarligare. I alla fall om man ser rent politiskt.

Skrivet av 93Clocker:

Du kan ju dra en fundering vad folk drar för slutsats om du har en Sverigeflagga på te.x facebook, eller att du meddelar de du samtalar med för stunden att du vill värna om Sverige och att du ser det som det bästa landet att leva i. Du kan försöka vinkla detta, men du vet mycket väl vad jag snackar om. Den typiska svensken får dålig smak i munnen av att höra sånt här och vill inte ha med dig att göra.

Nu kanske vi umgås i olika kretsar men till och med mina vänstervänner säger öppet att Sverige är ett fantastiskt land att bo i. Jag, som också är starkt vänster, tycker likaså. Än så länge så är det i alla fall ingen som (seriöst) gått till angrepp mot detta.
Däremot har jag svårt för helt "vanliga" patrioter som inte bara sätter en Sverigeflagga som visningsbild utan även gör uttalanden med starka nazistiska undertoner och även visar på andra saker som ofta är starkt förknippande med främlingsfientlighet.
Av någon anledning är det dock mest denna grupp som skriker att de blir kallade nazister så fort de säger att Sverige är ett fint land. Konstigt...

Permalänk

@anon4992: Sant, men det är just därför man inte kan ha med vilseledande media i sitt dagliga medieintag.

Det är ju en skillnad från en viss vinkling (alla medier är lätt höger eller vänstervinklade) , men att jämställa en vinkling med desinformation eller ren propaganda (medvetet förvränga information), är två olika saker.
propaganda bör aldrig ligga till grund för den verklighetsuppfattning man skapar sig.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Du bryr dig alldeles för mycket om vad andra tycker.

Det här med att PK-maffior som sätter stämplar på er så ni inte vågar säga vad ni vill eller att ni inte vågar ha en Sverigeflagga på facebook börjar bli gammalt nu.

Väx upp och skaffa er en ryggrad så ska ni snart se att den där PK-maffian ni snackar om inte finns egentligen.

Ingen kommer bry sig om du sätter dit en svensk flagga på din facebook tro mig, och om de nu skulle bry sig och säga något negativt till dig.... so what?
Har du inte förmågan att svara för dig själv utan att ha uppbackning från en majoritet utav folket i ryggen?

PK maffian finns. Senast såg vi den pöbeln på Grand hotells facebook. PK maffian är den där kötthögen av folk som rullar åt det håll media pekar. Läskiga människor helt utan eget tänkande.