Gaming dator inkl skärm för tex wow?

Permalänk
Medlem

Gaming dator inkl skärm för tex wow?

Hej!

Det börjar bli dags att uppgradera både dator och skärm.

Jag behöver lite råd kring detta.

Jag spelar för det mesta spel som world of Warcraft eller Smite.

Alltså Inga spel med någon jätte hög fps (rätta mig om jag missförstått)

Har läst mycket på nätet och kikat massor på Youtube men tycker ändå inte att jag fått svar på just min fråga.

Det här med dator komponenter är ju en djungel!

Budget är lite oklart då jag inte vet hur krävande detta är. Gärna under 9000 för datorn (om det går?)

Jag är inte en person som känner att det värsta av det värsta tilltalar mig utan har kikat på en i5 ( kanske 5500?) Och även lite på gtx 1060.

Jag skulle gärna vilja ha förslag på delar eller hela setups och kan passa denna typen av spel utan att vara overkill med massa kapacitet som egentligen är överflödig och inte används. Lika så en skärm som passar detta. (Gärna 27 ")

Har ni några förslag? Vad behöver jag egentligen för att kunna "njuta" av att spela dator men ändå inte ha dödsångest för att jag brännt massor av pengar på komponenter jag inte har någon användning för när jag spelar dessa typer av spel.

Spelar idag på en 21 tums skärm som skiftar i blått och flimrar och en gtx typ modell 2011, kan de va 400 serie? Haha..

Fråga om jag missat nått väsentligt. Alla tips och råd och frågor är intressanta

Permalänk
Medlem

Vad har du för pristak?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad har du för pristak?

9000 . Gärna ner runt 8000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihim:

9000 . Gärna ner runt 8000

Skickades från m.sweclockers.com

Alrighty. Skall se vad jag kan knåpa ihop.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihim:

9000 . Gärna ner runt 8000

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9860116/ Kanske något i den stilen.

Edit: Förutsatt att du skulle ha en skärm inom den budgeten då.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9860116/ Kanske något i den stilen.

Edit: Förutsatt att du skulle ha en skärm inom den budgeten då.

Det där såg bra ut. Ett givet alternativ.
Om jag har samma budget men exklusive skärmen, hur hade du ändrat då?

Hur är de när man spelar denna typen av spel. Vad är den ultimata panelen på en skärm? Ips , tn? Behöver man 100 plus hz eller duger 60?

Tack för din hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Neihim: Oavsett spel så märker du stor skillnad mellan 60hz och 120+ såvida du inte är blind. Det är som med SSD, har du väl skaffat en så vill du inte tillbaka till det gamla.

Med tanke på din budget så är det nog en TN-panel med 120/144hz och 1080p upplösning som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihim:

Det där såg bra ut. Ett givet alternativ.
Om jag har samma budget men exklusive skärmen, hur hade du ändrat då?

Hur är de när man spelar denna typen av spel. Vad är den ultimata panelen på en skärm? Ips , tn? Behöver man 100 plus hz eller duger 60?

Tack för din hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

I den budgeten är det ingen vits med att köpa en 144Hz-skärm då jag inte tror att du kan driva WoW i det ändå. Möjligtvis Smite, men jag har inte spelat det så jag kan inte svara på det.

IPS ger en bättre betraktningsvinkel och färgåtergivning, men med en begränsad budget om man vill få ned responstiden brukar det vara TN som gäller. Är inte så kunnig inom monitorer dock. Då hade jag lagt till 1000SEK på en CPU, t.ex. 6600 och ett 1060 6GB GPU istället, för ynka ~350kr får du en trevlig CPU-kylare som håller ned ljudnivån ordentligt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

I den budgeten är det ingen vits med att köpa en 144Hz-skärm då jag inte tror att du kan driva WoW i det ändå. Möjligtvis Smite, men jag har inte spelat det så jag kan inte svara på det. TN ger en bättre betraktningsvinkel och färgåtergivning, men med en begränsad budget om man vill få ned responstiden brukar det vara TN som gäller. Är inte så kunnig inom monitorer dock. Då hade jag lagt till 1000SEK på en CPU, t.ex. 6600 och ett 1060 6GB GPU istället, för ynka ~350kr får du en trevlig CPU-kylare som håller ned ljudnivån ordentligt.

Oavsett om datorn orkar pumpa ut 144 fps så märker man skillnaden. TN-paneler har sämre betraktningsvinkel och färgåtergivning, inte bättre. Antar att du skrev fel och menade IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haidailai:

Oavsett om datorn orkar pumpa ut 144 fps så märker man skillnaden. TN-paneler har sämre betraktningsvinkel och färgåtergivning, inte bättre. Antar att du skrev fel och menade IPS.

Självklart är det så. Jag skrev fel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om jag kör en 1060 6gb (förslag på någon? Finns en drös olika) , en 6600 cpu och en 144hz 1ms skärm så borde jag få ut mycket av tex wow men även andra spel?

Skulle detta betraktas som en "bra dator"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någonting av nedan jag kan återanvända? Detta satt i datorn jag har,

Corsair CX 500W PSU BULK

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard, 2x 6+2pin PCIe, 5x SATA, 4x Molex,

Intel Core i5-3570K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 77W, HD4000, Boxed w/fan,

ASUS P8B75-M, Socket-1155

m-ATX, B75, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, 2xPCI, VGA, DVI, HDMI, UEFI,

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3,

MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, Twin Frozr III, GDDR5, DVI-D+DVI-I, native-HDMI, DisplayPort,

Samsung DVD Writer, SH-224BB

SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, BLACK,

Seagate Barracuda® 1TB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5",

Permalänk
Medlem

Kanske skulle försöka hitta ett begagnat z77 moderkort och överklocka din cpu. Sätta i 8gb ram till. Köpa en ssd och ett gtx 1060. Det är vad jag hade gjort

Permalänk
Medlem

Jag har ett GTX1080 och en 6700k med 16gb ram osv och jag når knappast 144fps i wow pga dess dåliga optimering. Därför anser jag det vara fullständigt slöseri med pengar att köpa en 144hz skärm. Hade istället köpt någon billig skärm för typ 1200 och istället lagt pengar på bättre komponenter. Såsom ett 1060 istället för 1050ti.

Strax över din budget men definitivt värt att vänta någon månad och spara ihop den extra tusenlappen

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9860999/

Permalänk
Medlem

@Dracoin:

Tack för listan!

Hur stor skillnad är det igentligen på ett 1060 med 3gb och en som har 6gb?

Permalänk
Medlem

Precis som personen ovanför mig orkar inte datorn i sign driva WoW i 144fps i alla scenarion i Broken Isles som är väldigt snyggt i jämförelse med "the old world" men samtidigt väldigt krävande. Visst, flera ställen man besöker flyter ju på i 144 men andra som tex Aszuna eller Val'Sharah gör det inte. Nu har man vant sig men hade nog gjort som andra rekommenderar och satsat på en lite sämre skärm men bättre grafikkort.

Hade du haft 15k budget hade du kunnat satsa på en 144Hz upplevelse med då passande komponenter (som ett 1070).

Sen kan du som andra säger behålla det du har men göra följande modifikationer:
Byta ut PSUn mot en ny 650W (om den är äldre än 5år)
Köpa en riktigt bra CPU fläkt och överklocka CPUn +1GHz
Skaffa ett GTX1070
Köpa till 8GB RAM
Skaffa en SSD som du har OS och WoW på

Där räcker dina 8000kr utan problem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracoin:

Jag har ett GTX1080 och en 6700k med 16gb ram osv och jag når knappats 144fps i wow pga dess dåliga optimering. Därför anser jag det vara fullständigt slöseri med pengar att köpa en 144hz skärm. Hade istället köpt någon billig skärm för typ 1200 och istället lagt pengar på bättre komponenter. Såsom ett 1060 istället för 1050ti.

Strax över din budget men definitivt värt att vänta någon måndag och spara ihop den extra tusenlappen

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9860999/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9860999/

Jag har ett 1080, 6700k (@4,7) och jag har på väldigt många ställen 144+ och minst 100 överallt. Jag testade precis sätta ett hårt 60hz tak och det är en ENORM skillnad i WoW att köra 144hz.. Enda gången jag dippar under 100 är när jag streamar och kör en stor raid.

Folk som påstår att man inte ska köpa en 144hz eller SSD är dumskallar. Lyssna inte på Dracoin. Du kommer vara mer nöjd att du köpte en 144hz direkt (vänta på kampanjer så kan du hitta för 17-1800kr alternativt köp beg för 1200-1500) än att köpa något skit för en tusenlapp.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@celoz: Ja det är klart att det är skillnad mellan 60hz och 144hz OM du kan nå dessa fps. Om han ändå stabilt kommer ligga runt 50-70fps finns det väl absolut ingen anledning till att köpa en 144hz-skärm.

FPSen kommer givetvis att skilja beroende på vilka inställningar du har. Jag har allt på max och har därför knappt över 65-70 fps i Val'Sharah (tror att view distance är största boven här, med skuggor givetvis bidragande.) men når långt över så i raids.

Min poäng är att han aldrig kommer nå 100+ fps med en dator for 8-9k om man vill ha högra grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihim:

@Dracoin:

Tack för listan!

Hur stor skillnad är det igentligen på ett 1060 med 3gb och en som har 6gb?

Extremt liten, väldigt få spel som går över 3gb VRAM det är typ GTA 5 på ultra/high som ligger på runt 3gb. När man kollar på benchmarks osv är det ca 3-7 fps skillnad bara

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag tyckte om den setupen som Dracoinhänvisade till.

Det ända jag ändrade var faktiskt skrämen till en BenQ 27" XL2720Z.

Det här med buget är ju relativt och är igentligen inte ett problem att öka, Men man vill vara så säker som möjligt att jag får så mycket dator för varje krona som det går.

Kör jag en BenQ 27" XL2720Z, Är det nödvändigt att uppgradera till en 1070 eller kommer en 1060 klara att leverera det skärmen lovar? bortsett från att alla spel kan leverera det.

Sen är det ju när man hoppar från 24 till 17 tum, så är det många som tycker att man skall ha 1440p istället för 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihim:

Sen är det ju när man hoppar från 24 till 17 tum, så är det många som tycker att man skall ha 1440p istället för 1080p?

Jag håller helt klart med om det, vill man ha 27" så bör man skaffa en 1440p. 1080p på 27" är, såvitt jag vet, så pixligt det kan bli.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@Neihim: 1440p kräver en del mer av datorn än 1080p.

Personligen hade jag nog satsat på en 24" 1080p istället om 27" inte känns som ett måste. Ett 1060 kommer inte kunna leverera 144fps i wow, men det kommer för den delen inte ett 1070 eller knappt ett 1080 heller förutsatt att du försöker skruva upp inställningarna högt i spelet.

Wow är fruktansvärt dåligt optimerat och att skaffa mycket bättre delar gör väldigt liten skillnad när man kommit till en viss nivå av komponenter. Ska du endast spela smite och wow kommer ett 1060 räcka gott och väl. Ska du dock börja spela spel som BF1 eller liknande är 1070 ett bättre (men dyrare) val.

Permalänk

Speldator ^^

http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-g1-710-i5-6400-8gb...
http://cdon.se/hemelektronik/benq-zowie-24-led-xl2411-p384482...
Spelar wow samt cs, budgeten ligger runt 15-16k (med skärm) så frågan är värt att köpa? aldrig byggt en egen dator så tveksamt man ska ge sig på det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracoin:

Jag har ett GTX1080 och en 6700k med 16gb ram osv och jag når knappast 144fps i wow pga dess dåliga optimering. Därför anser jag det vara fullständigt slöseri med pengar att köpa en 144hz skärm. Hade istället köpt någon billig skärm för typ 1200 och istället lagt pengar på bättre komponenter. Såsom ett 1060 istället för 1050ti.

Strax över din budget men definitivt värt att vänta någon månad och spara ihop den extra tusenlappen

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9860999/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9860999/

Året är 2016 och folk förstår fortfarande inte, verkar det som, att man inte måste ha just 144fps bara för att man har en skärm som körs i 144hz.......................

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M