Clinton eller Trump, vem vinner?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wh1spY:

Så du menar att media inte väljer vad dom ska publicera?

Nä. Eller jo. Eller det beror på vad jag svarar på och hur man tolkar mitt svar ;).
Roligt formulerad fråga.
Men media har rapporterat om oddsen och populariteten efter hur opinionsinstituten i USA presenterat siffror.

En annan fråga som jag anar att du egentligen tänker på är att Clinton framställts som ett trevligare val än Trump i svenska stormedier. Ja så kan det kanske vara. Det är inte att mörka trumps popularitet i USA utan om att svärta Trumps rykte för svensk publik.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

OMX ner 1%
S&P ner 2%
DAX ner 1%
Kina och japan toppar listan på ca 3% ner

Mexico upp 0,7%!

Inte jätteskakigt.

Jepp, ovanligt lugnt faktiskt. Hade smått räknat med en rejäl nedgång, inte så kul när jag redan är fulltankad och ligger back (satsat för mycket i telekom). Brexit var något annat, en enorm nergång men återhämtningen gick på en vecka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Återigen, att ha fel är inte samma sak som propaganda.

Ja SD 2018, elda på!

Nu hade media fel för de trodde deras propaganda o korruption skulle fungera

Permalänk
Medlem

Undra vad Aftonbladet hade för tankar när man satte den här rubriken för 5 månader sen?

Permalänk
Avstängd

Grattis Trump! Hoppas han kan få ur USA sin gigantiska rekordskuld de sitter i Innan Kina köper upp alla staterna.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Undra vad Aftonbladet hade för tankar när man satte den här rubriken för 5 månader sen?
https://pbs.twimg.com/media/CwzomlqWIAEC0gq.jpg

Haha. jadu, men allt som AB skriver får man ju ta med typ en gruvdumpers med salt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

hur jag vet att det kommer bli intressanta 4 år i världen?
Trump är skeptiskt till
* Nato samarbetet vilket gynnar tex Ryssland
* Globala klimatavtal
* Globala handelsavtal

Bara titta på hur det ser ut på börsen runt hela världen idag. Det kommer skaka om en del.

Edit: Jag kan såklart lägga en liten kommentar i det hela. Trump skapar ostabilitet som är svåra att förutsäga hur det kommer tas globalt. Kina lär inte vara så glada över att han vill lägga på en 40% importskatt på varor från dem. De är troligen den största långivaren till deras massiva statsskuld. Även Sveriges import blir drabbad såklart.

Utöver det så är världen i en ganska ostabil fas med ryssarna som nosar på Europas gränser, kriget i Syrien, flyktingkrisen. Världen är hyfsat komplicerad som den är och plötsliga utfall kan utlösa stora händelser som kan bli svåra att kontrollera.

USA lär få det intressant också. Trump kommer inte kunna skapa alla jobben som han lovat till befolkningen. Folk kommer inte bli rikare.

Så.. ja, det är intressanta 4 år globalt.

Du skrev inte "mer intressant" i inlägget jag citerade. Du skrev "fixed". Det var utifrån det uttalanden jag blev nyfiken

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det var inte vad jag sa och jag tror inte att det kommer att ske. Men risken att det gör det är förstås mycket större med Trump än med HRC eller för den delen alla tidigare presidenter i modern tid. Se exempelvis: http://www.presstv.com/Detail/2016/08/04/478355/Trump-obsesse...

Varför är du bekymrad då, om du inte tror att det kommer hända? Tycker du ska va mer bekymrad över herr allsmäktige kim jong un, där har vi ett hot på riktigt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Men propaganda är propaganda. Det är inte samma som att ha fel.

Skrivet av gabriel15:

Nu hade media fel för de trodde deras propaganda o korruption skulle fungera

Jaja kalla det för "propaganda" då. Tror hjärntvätten är fullständig. Tror inte ni inser hur obehagliga ni faktiskt är. Bashar media som har utbildade journalister som har någon att stå till svars för. Istället sväljer ni konspirationsteorier och hittepåpolitiker som ljuger dag ut och dag in. Som jag sagt förr, det finns på film, på twitter osv. Ändå är det media som kör med konspirationer? Farligt att så stor del av den svenska befolkningen tror på saker där motsatsen bevisats. Bevis, fakta och källkritik är som bortplåst. Tro fan att demokratin inte funkar då.

En följdfråga, i framtiden då ni märker att varken SD eller Trump löst något, vem står på tur då? Vem ska du vända dig till?

Följdfråga 2: Hur långt kommer "etablissemanget" gå för att stoppa er? Det har inte ens börjat än.

Permalänk
Inaktiv

"Remember, we are competing in a rigged election," Hmm...... So it looks

Permalänk
Administrativ avgift

Republikanskt överallt så nu kanske det faktiskt kan hända något i USA , låt dom fixa sin statsskuld , folk få bättre jobb osv. Trump ska ju köra en gammal taktik att göra massor av jobb genom infrastruktur arbeten ^^

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Jaja kalla det för "propaganda" då. Tror hjärntvätten är fullständig. Tror inte ni inser hur obehagliga ni faktiskt är. Bashar media som har utbildade journalister som har någon att stå till svars för. Istället sväljer ni konspirationsteorier och hittepåpolitiker som ljuger dag ut och dag in. Som jag sagt förr, det finns på film, på twitter osv. Ändå är det media som kör med konspirationer? Farligt att så stor del av den svenska befolkningen tror på saker där motsatsen bevisats. Bevis, fakta och källkritik är som bortplåst. Tro fan att demokratin inte funkar då.

En följdfråga, i framtiden då ni märker att varken SD eller Trump löst något, vem står på tur då? Vem ska du vända dig till?

Följdfråga 2: Hur långt kommer "etablissemanget" gå för att stoppa er? Det har inte ens börjat än.

Håller med dig delvis, men vi måste också vara ärliga med att Clinton inte var ett speciellt mycket bättre val.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Helt rätt att ta itu med infrastrukturen och skapa massor med jobbtillfällen. Nästan som Roosevelts New Deal om det genomförs.

Nu är det dags för USA att lämna Europa och NATO. Husse får lämna de aggressiva småhundarna därhän. Särskilt Baltikum och Polen.

Också dags att slutligen sluta avtal med Assad för att köra ut islamisterna i havet.

Är dessvärre pessimistisk, då Trump bara är en frontfigur, men åtminstone har man inte valt en förbrytare till makten.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Är väldigt tacksam att Trump vann valet, och inte den korrupta Clinton.
Jag hoppas och tror att bombningarna och dödandet av oskyldiga människor i mellanöstern ska upphöra så småningom och att NATO med USA i spetsen ska sluta trycka in Ryssland i ett hörn och framtvinga ett förödande krig.

Jag hoppas verkligen jag har rätt.... ser fram emot en värld med mindre våld och konflikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har själv bott utomlands = enkelt. Speciellt för svensk med svenskt pass.
Jo precis så enkelt kan det vara, men förstår att du inte ens har en aning om vad du pratar om. Däremot kan man gärna basha lite på flyktingar på nätet, det är fräscht!

Faktiskt inte så enkelt om man vill till vissa länder.
Jag förstår att du kanske inte har en aning om att det faktiskt skiljer sig mellan länders immigrationsregler.
Men så är det faktiskt, så nu lärde du dig något

Ja jag står för mina åsikter iaf, kommer jag alltid göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Såg mörkt ut ända till inatt då vände och vann Trump, definitivt det mindre onda av två val. Mycket viktigt och bra av Wikileaks avslöjande om galningen Clintons intentioner att anfalla Kina och Ryssland, krävt mord på Assange, grov korruption etc. Finns möjlighet nu att ryssarna i östra Ukraina får fred och att inte behöva terrorbombas av rysshatande galningarna i Kiev med stöd av USA. Trump har möjlighet att bli första presidenten för USA som inte är krigshetsande dåre.

Ursäkta? Har du källa på detta?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag hoppas och tror att bombningarna och dödandet av oskyldiga människor i mellanöstern ska upphöra så småningom och att NATO med USA i spetsen ska sluta trycka in Ryssland i ett hörn och framtvinga ett förödande krig.

Jag hoppas verkligen jag har rätt.... ser fram emot en värld med mindre våld och konflikter.

Det är det inte många som förstår eller vet, verkar det. I Sverige smygs NATO in genom samarbete till en början, men om vi som bor här inte reagerar kommer vi säkert bli medlemmar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Faktiskt inte så enkelt om man vill till vissa länder.
Jag förstår att du kanske inte har en aning om att det faktiskt skiljer sig mellan länders immigrationsregler.
Men så är det faktiskt, så nu lärde du dig något

Ja jag står för mina åsikter iaf, kommer jag alltid göra.

Klart att det varierar mellan olika länder. Men du har inte ens försökt utan såg mest ett tillfälle att skriva ett inlägg som inte var genomtänkt överhuvudtaget. Vissa länder = ? Nordkorea? Vilka länder vill du flytta till och för dig som svensk vilka hinder ser du?

Stå för dina åsikter du

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Klart att det varierar mellan olika länder. Men du har inte ens försökt utan såg mest ett tillfälle att skriva ett inlägg som inte var genomtänkt överhuvudtaget. Vissa länder = ? Nordkorea? Vilka länder vill du flytta till och för dig som svensk vilka hinder ser du?

Stå för dina åsikter du

Thailand är till exempel ett land som det är väldigt svårt att bosätta sig i som utlänning, såvida man inte är pensionär med stadig och tillräckligt hög pension.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Då borde du inte vara tacksam, världen kommer bli mer instabil..
Bara uttalandet om varför de har kärnvapen, men aldrig använder dem, borde få den mest luttrade att höja på ögonbrynen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kommer detta innebära att dollarn rasar? Billig elektronik?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Thailand är till exempel ett land som det är väldigt svårt att bosätta sig i som utlänning, såvida man inte är pensionär med stadig och tillräckligt hög pension.

Klart att det finns svåra länder. Jag önskade att jimmie här var lite mer exakt i sin kritik om hur svårt det är. Att dra upp länder som är svåra kan jag också göra, Nordkorea exempelvis. Japan likaså. Gör man det missar man min poäng fullständigt.
Jimmie körde offerkoftan om att det inte går att få uppehållstillstånd i ett annat land och stannar därför kvar i Sverige. Jag säger att det är bs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Afrasbaba:

Kan ju hoppas, men tyvärr är SEK extremt svag..+-0

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Nja definitivt inte billigare kolla på valutakursen den ligger på 9kr per dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Elektronik tillverkas i Kina.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Ursäkta? Har du källa på detta?

I de läckta mailen på wikileaks ser man en hel del saker hillary sagt när hon trodde hon diskuterade med en privat krets.
Bla angrepp på iran, kina, ryssland och att sända drone på assange. Orkar du läsa igenom dem så finns infon där.

Trump kanske är oberäknelig, men verkar ju öppet säga vad han tycker (vem vet hur det kommer gå), men clinton verkar vara en riktigt sjuk, korrupt och krigshetsande människa som inte helt osannolikt kunde startat ett tredje världskrig.

Permalänk
Medlem

Det jag är orolig för är hur Ryssland kommer att agera i Skandinavien nu.
Eftersom dom har redan tagit in krigsskepp i Östersjön.
Och nu när USA har en ryssvänlig president kanske Ryssland kommer att
agera i Östersjön utan att riskera att USA gör något.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Jepp, ovanligt lugnt faktiskt. Hade smått räknat med en rejäl nedgång, inte så kul när jag redan är fulltankad och ligger back (satsat för mycket i telekom). Brexit var något annat, en enorm nergång men återhämtningen gick på en vecka.

vänta tills USA börsen öppnar, då kommer det nog bli fritt fall och sverige kommer följa efter.. det tror jag

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Kommer ärligt talat bli förvånad om Trump inte vinner.

Inget oväntat resultat som sagt.

Permalänk
Medlem

Vi har i alla fall tur med vädret här i Göteborg!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7