Andra dator bygget i livet och lite osäker på delarna.

Permalänk
Medlem

Andra dator bygget i livet och lite osäker på delarna.

Så nu är det nog dags att bygga en ny dator sen jag slog ihop min första 2012 som då var en entusiast/budget dator (och jag fick en del hjälp). Som låg på ca 9,000kr med 2600K i7 - AMD 6970 som sen blev en AMD 290, Gigabyte MTHBoard, mm i ett Fractal Chassi

Nu är man i farten med jobb och annat men spel lirar man lika mycket och varierat. Tyvärr så hänger den gamla godingen inte riktigt med i svängarna längre iallafall inte i den fart jag vill hålla. (plus en polare är sugen på att köpa gamla Bettan för en ca 7000kr)

Som tur är så har jag bättre budget denna gång men också lite mer krav D:

Har ca 25,000 kr jag kan slänga runt med till en dator som klarar en varierad mängd spel.
Då jag lirar en del RTS, FPS, RPG + VR (Planetside 2, Ashes of the singularity:Escalation, Supreme commander, The Witcher 3, DOOM, Overwatch, Paragon, Gears of War 4 , Star Citizen, mm) har ca 1~ TB med spel på datorn så tar en del minne mest pga dåligt internet där jag bor just nu.

Men känner att jag fortfarande är ganska oerfaren i det hela och söker då lite råd och idéer på ett bygge. Har lekt runt lite på Inet's hemsida och hamnade med detta efter ca 10 min så inte mycket tanke bakom det. (PS: jag gillar stora chassin)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9875645/

Bygget är ingen stress då jag väntar in nästa lön plus har lite annat på gång som tar bort en del tid. Men kan vara skönt att ha en Kundvagn redo när det är dags. Svara gärna på frågor om jag missat något.

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen SSHD iom att du redan har en EVO SSD och en mekanisk lagringsdisk med i paketet. Chassin, kylare, minnen kan man debattera sig blå över men till slut är det ändå den personliga smaken som fäller avgörandet; med det sagt hade jag nog kikat på en stor noctua-kylare om jag vore du, de är grymt bra. Sen har du glömt att välja ett nätagg. EVGA Supernova är det som alla rekommenderar så det får väl jag också göra då. https://www.inet.se/produkt/6910118/evga-supernova-g2-650w#sp... Det finns gott om andra bra kragg så du bör kika runt lite först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvir:

Så nu är det nog dags att bygga en ny dator sen jag slog ihop min första 2012 som då var en entusiast/budget dator (och jag fick en del hjälp). Som låg på ca 9,000kr med 2600K i7 - AMD 6970 som sen blev en AMD 290, Gigabyte MTHBoard, mm i ett Fractal Chassi

Nu är man i farten med jobb och annat men spel lirar man lika mycket och varierat. Tyvärr så hänger den gamla godingen inte riktigt med i svängarna längre iallafall inte i den fart jag vill hålla. (plus en polare är sugen på att köpa gamla Bettan för en ca 7000kr)

Som tur är så har jag bättre budget denna gång men också lite mer krav D:

Har ca 25,000 kr jag kan slänga runt med till en dator som klarar en varierad mängd spel.
Då jag lirar en del RTS, FPS, RPG + VR (Planetside 2, Ashes of the singularity:Escalation, Supreme commander, The Witcher 3, DOOM, Overwatch, Paragon, Gears of War 4 , Star Citizen, mm) har ca 1~ TB med spel på datorn så tar en del minne mest pga dåligt internet där jag bor just nu.

Men känner att jag fortfarande är ganska oerfaren i det hela och söker då lite råd och idéer på ett bygge. Har lekt runt lite på Inet's hemsida och hamnade med detta efter ca 10 min så inte mycket tanke bakom det. (PS: jag gillar stora chassin)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9875645/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9875645/

Bygget är ingen stress då jag väntar in nästa lön plus har lite annat på gång som tar bort en del tid. Men kan vara skönt att ha en Kundvagn redo när det är dags. Svara gärna på frågor om jag missat något.

Du kan ju överväga om du ska vänta till början av januari för att köpa 7700k som kommer då. Och se när 1080ti släpps och köpa ett sådant. Jag hade personligen spenderat mindre på chassit och moderkortet och mer på cpufläkt och en riktigt stor och snabb ssd.

Jag kan absolut plocka ihop något förslag vad jag skulle ha valt men tänkte höra innan hur pass viktigt du tyckte det var med just det chassit och det moderkortet. Om du vill ha dem så kan jag utgå från dem, inga problem. Och är det viktigt med det extra lagringsutrymmet. Jag har ju personligen insett att jag inte behöver så mycket utrymme länge.

Jag håller med om föregående med nätagget men hade absolut tagit ett 750w för tre extra års garanti. Alternativt ett corsair rm750x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Och ingen skärm? För 25000 hade jag nog lagt med en 144hz skärm tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Dator inte data: Vänta tills black friday är mitt tips

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

@Banco: SKärm har jag en bra 144HZ 24 tums. Kanske blir en till eller två i framtiden.
Moderkortet är inte ett måste den såg bra ut så jag klickade på den och sen så har jag en bra erfarenhet med Gigabyte.
Chassit är en bra fråga jag vill gärna ha ett stort chassi som är tyst. Måste inte vara Be quiets senaste monster men annars då gärna en annan model i liknande storlek.
Känn dig fri att experimentera på de jag är lite för färsk för att kunna ta mig förbi de glansiga snygga sakerna med något tung prislapp XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvir:

@Banco: SKärm har jag en bra 144HZ 24 tums. Kanske blir en till eller två i framtiden.
Moderkortet är inte ett måste den såg bra ut så jag klickade på den och sen så har jag en bra erfarenhet med Gigabyte.
Chassit är en bra fråga jag vill gärna ha ett stort chassi som är tyst. Måste inte vara Be quiets senaste monster men annars då gärna en annan model i liknande storlek.
Känn dig fri att experimentera på de jag är lite för färsk för att kunna ta mig förbi de glansiga snygga sakerna med något tung prislapp XD

Nej men jag har ombestömt mig lite. Om du väl ska spendera upp till 25000kr varför inte köra på ett riktigt tufft chassi. Om man då också är medveten att det tar bort pengar från eventuell prestanda. Men okej jag ska fundera lite mer och återkomma.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

PAKET #1 Overkill deluxe
Okej här har jag utgått från dina produkter bara piffat upp lite.

Jag tyckte du spara in allt för mycket på CPU-kylare. Normalt sätt hade jag valt en corsair H11xi eller en Noctua NH-D15 men i kombination av den stora glasväggen tycker jag absolut att du ska välja nzxts x52 eller x62. Mycket snyggare än corsiars h11x serie.
https://www.youtube.com/watch?v=L-jMOTYWCgU

Sedan har jag tagit en 960 evo 500GB och en random mekanisk disk på 3TB.
960n kan ses som overkill då du antagligen inte kommer märka såstor skillnad från en vanlig SSD men allt är overkill i det här paketet.

Du kan gå upp ännu ett snäpp till 960 Pro för ca 800 kronor mer som är i dagsläget världens snabbaste konsumentdisk. Men Evon är inte så mycket långsammare egentligen.
https://www.inet.se/produkt/4300298/samsung-960-pro-512gb#mer...

Nu tycker jag delarna har mer balans. Om du absolut vill hålla budgeten så kan du sänka till ett guld-certat PSU typ RM750i. Eller ja ta ett lite billigare moderkort eller ändra tillbaka till ett 850 evo.
https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9879600/

PAKET #2 Mycket mer prestanda för pengarna, fortfarande ganska flådigt.
Fortfarande ett deluxepaket och kommer prestera näst intil identiskt med paketet ovan men nej det är inte alls lika roligt eller snyggt som det andra paketet.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9879636/

Det är ju egentligen de här två paketen eller en mix av dem som är mina förslag. Produkterna i detta förslag är alla kvalitesprodukter. Så om du vill gå ner i pris på den första förslaget så kan du med gott samvete byta med produkter ur denna lista. Förutom den mekaniska disken. Det vet jag ingenting om. Tog bara det billigaste.

Om du ska lyssna på något av vad jag har sagt så är det att du absolut ska ha en bättre CPUkylare och ja ett nätagg och mer optimerat med diskarna. Och kanske ett lite billigare moderkort om det inte är något specifikt som du vill ha från det som du valde.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Banco: Tackar de där två listorna är till stor hjälp ursäktar att det tog lite tid att svara men nu är i alla fall inköpslistan klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvir:

@Banco: Tackar de där två listorna är till stor hjälp ursäktar att det tog lite tid att svara men nu är i alla fall inköpslistan klar.

Skoj! Vad landa det på då? Jag tar inte illa vid mig om du inte tog några av lina tips bara kul att försöka hjälpa till. Men vore kul att se vad det sluta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Banco: 25 799Kr blev det totalt och det blev delux listan du gjorde. Jag velade en del på Moderkortet men tillslut bestämde jag mig för Gigabyte endå. Känns bra dock får jag vänta tills års skiftet innan det kommer något då mycket tagit slut på deras lager XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvir:

@Banco: 25 799Kr blev det totalt och det blev delux listan du gjorde. Jag velade en del på Moderkortet men tillslut bestämde jag mig för Gigabyte endå. Känns bra dock får jag vänta tills års skiftet innan det kommer något då mycket tagit slut på deras lager XD

Riktigt kul! Jag tror caset och kraken kommer vara extremt snygga ihop. Ja hade jag börjat spara in pengar på systemet så hade jag nog börjat med moderkortet men fan, kul att ha kvalitétsprodukter rakt igenom också.

Aja njut så mycket och hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silvir:

@Banco: 25 799Kr blev det totalt och det blev delux listan du gjorde. Jag velade en del på Moderkortet men tillslut bestämde jag mig för Gigabyte endå. Känns bra dock får jag vänta tills års skiftet innan det kommer något då mycket tagit slut på deras lager XD

Finns många tusenlappar att spara in på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|