Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Tips på bra router bra wifi signal.

Tjena, använder just nu telias modem/router tg799vn och wifi är kasst i den. Så jag undrar om det finns någon router med bra wifi till bra pris?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på bra och bra. Har några följdfrågor som vi behöver svar på.
Budget?
Täckning eller hastighet?
Hut ser din planlösning ut?
Har du några andra enheter att använda förutom telias skräp?

Visa signatur

.

Permalänk

om man vill ha bättre wifi är det väl bättre att köpa en access punkt? Eller har jag fel?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

om man vill ha bättre wifi är det väl bättre att köpa en access punkt? Eller har jag fel?

Exakt!

Typ en Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO eller Ubiquiti Networks UniFI AP AC LR (Long Range).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@fragwolf: Min budget är väl på 1500kr, och jag har 20mb/s adsl.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

@Implor: Har kollat en del på dom, har du någon aning om hur bra dom är? Jag bor i ett ganska stort hus med två våningar och jag sitter på övervåningen medans routern är där nere i andra sidan hav huset så det är väldigt svag signal.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har en asus rt-ac66u. Bor på våning 4 med TJOCKA betong väggar. Iget som jag ens lyckats borra i utan borthammare. Jag får ca 1 stapel på min mobil på botten planet. Fullt i hela lägenheten. Detta på 5ghz. Kan tillägga att det finns ca 8 andra wifi punkter från grannar. Sjukt nöjd för pengarna.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@fragwolf: Min budget är väl på 1500kr, och jag har 20mb/s adsl.

Okej, jag skulle tolka det som att du vill uppnå bra täckning i huvudsak då 20 mbit adsl kommer att bromsa dig i alla andra avseenden

Skrivet av BiggieLiten:

@Implor: Har kollat en del på dom, har du någon aning om hur bra dom är? Jag bor i ett ganska stort hus med två våningar och jag sitter på övervåningen medans routern är där nere i andra sidan hav huset så det är väldigt svag signal.

Jag har använt ubis prylar lite och kan bara säga att än så länge så fungerar de kanon. Enda problemet jag läst om är deras edgerouter lite som hade problem med att minnet i dem pajjade (de använde vanliga usb-donglar). Vilket nu ska vara löst vad jag hört iaf.
Förutom det så kan jag bara rekommendera deras prylar. Edgerouter lite för snabbare internet än 200 mbit. Annars ser deras edgerouter x ut att klara resten där under. Skiljer bara ca 250 kr men ändå.

Jag har inte haft en AP AC LR i näven för att kunna verifiera en sak. Just LR (long-range) är ett koncept som inte spelar så stor roll här i Sverige då våra regler begränsar dem till att bara sända 20 db. Tanken med LR är att den ska kunna sända ut i 27 db. Väljer man Sverige som land när man konfar den så spelar det ingen större roll. Även om själva konstruktionen i sig kan ge bättre mottagning. Jag skulle vilja ha möjligheten att testa att ex välja US för att se om det går att ändra till 27. Vilket skulle leda till potentiellt mycket bättre prestanda/täckning.
Nu skiljer det bara 200 kr mellan dem så jag skulle köra LR oavsett. De har iaf pillat lite på annat i den som gör att det "borde :P" vara bättre. Man får väl lita på det.
Köpte mina på dustinhome.se och har haft bättre upplevelse överlag, inga bortkopplade anslutningar, bättre täckning och hastighet. Har inte mätt med program men den vardagliga upplevelsen så är det bättre.

Så svaret på din fråga: Du ska inte bli missnöjd med en av deras produkter. Se till så du får en AC modell bara. Och sen inaktiverar du wifi på din router. Så kommer du få bättre resultat överlag. Skulle du behöva 2 st så köp en till AP och lägg till den i kontrollermjukvaran som du laddar hem (uppdaterar även fw till dina aps) så får du samma inställningar på båda enheterna, genom att bara ändra på ett. Och du får auto 0-handshake som standard i allas deras produkter. Påverkar inte så mycket om du inte pratar i telefon eller spelar spel dock. Men ändå skönt att kunna röra sig fritt mellan dem och ha internet hela tiden.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@Implor: Har kollat en del på dom, har du någon aning om hur bra dom är? Jag bor i ett ganska stort hus med två våningar och jag sitter på övervåningen medans routern är där nere i andra sidan hav huset så det är väldigt svag signal.

Dra en kabel från routern till en accesspunkt på övervåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Tjena, använder just nu telias modem/router tg799vn och wifi är kasst i den. Så jag undrar om det finns någon router med bra wifi till bra pris?

Köp lösa AP:s och sätt upp så har du löst det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: Jag skulle placerat en AP så centralt i kåken som möjligt. Då den jag länkar har power over ethernet så behöver du bara dra en nätverkskabel och ingen ström så blir lättare att göra en snygg placering. Innan du sätter upp det så gå bara runt i lägenheten med de ansluten till en lång kabel så kan man kolla optimala läget.

Sedan så kan du har flera än en AP! Dessa som jag länkade ska ha funktioner så du kan gå imellan dom två punkterna utan att tappa uppkopplingen. Ska till och med kunna ha video samtal utan att det bryts.

Linus tech video har lite youtube klipp om det hela.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Implor: Japp ska nog köra på en sån här, behövs nog bara en. Tack för hjälpen

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.