Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Man får inte glömma av att dagens moderna samhälles måttstock avgudar inkomst och statusjobb. Det finns dvs en massa sysslor som framförallt kvinnor har sysslat med länge som inte klingar speciellt gott nuförtiden på grund av dessa anledningar. Det betyder dock verkligen inte att det är något fel på dessa sysslor. Män är mer lagda åt att gå allin på ett ämne eller syssla och totalt snöa in, även mer tävlingsinriktade. Det är givetvis väldigt intressant att studera om det är pga deras historiskt "privligierade" position eller om det är biologiskt.

Men man borde se på evolutionen, män och kvinnor har haft olika roller i väldigt många tusentals år. Kvinnors roller har varit mer lagda åt vad dem sysslar med idag, samma som männens. Jag är nyvaken och att skriva om detta ämne är att navigera ett minfält av rang så jag hoppas att ingen tar åt sig av det jag skriver.

"Ja. Men varför gör könen olika val? Varför är det rimligt att kön skall styra vilka val man gör? Och om så är fallet... Gör man då valen eftersom samhället formats så att det skall bli så? Jag får inte ihop det."

Män har tex X(hög siffra) gånger mer testosteron i kroppen, vilket fundamentalt påverkar deras sätt att vara. Kvinnor har en mycket lägre testosteronnivå och en annan hormonbalans vilket gör att de agerar på andra sätt än männen. Detta är en av alla biologiska skillnader.

Självklart kommer kön styra de val man gör, direkt skall det inte göra det men indirekt är det ofrånkompligt att det gör det(såvida man inte blir något extremt biologiskt experiment). Är det fel att det är så?

Självklart skall vi sträva efter att alla skall kunna leva med frihet att vara den vi vill, och göra det vi vill om vi nu har kapacitet för det. Men att plötsligt säga att "Nej, det skall vara såhär. Allt skall vara lika. Nu skall det kvoteras." Det är ignorant i mina ögon. Det säger lite att man har facit i hand och evolutionen har gjort fel.

Du avslutar med att man inte kan behandla kvinnor som ett kollektiv, samtidigt som du stödjer en pålagd mansskatt, hur tänkte du här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Bra skrivet, måste säga att jag är väldigt positivt överraskad över vändningen i din argumentationsteknik.

Jag tror att det är attityden i samhället som bör ändras, det jag tror gör störst skillnad är hur man är uppvuxen. Tjejer tenderas ju att daltas mer med än pojkar (utifrån det jag sett).

Jag försöker själv vara så neutral som möjligt mot mina barn, tex när dottern slår lite sig så blir det inget "Nej men lilla gumman, har du slagit dig", precis på samma sätt som sonen behandlas. Har försökt få min sambo att vara likadan, men man märker hur det oftast är mer synd om dottern än sonen när samma sak hänt.

Detta tror jag kan vara en bidragande orsak till att kvinnor är mer passiva än män. Och även varför fler män tar självmord. Samhället ställer mer press på män, vilket är ett problem åt båda håll. Fast på olika områden.

Tack, trevligt sagt. Dock tror jag att många har misstagit sig gällande mina åsikter bara för att jag varit kritisk mot icke evidensbaserade "bevis" för att något skulle vara på ett visst vis eller liknande. Försöker hålla mig öppen och till fakta gällande så mycket som möjligt men är extremt allergisk mot fördomar eller annat tyckande baserat enbart på personliga uppfattningar eller känslor som mynnar ut i grova generaliseringar.

Det kan säkert ligga något i det du säger om hur flickor uppfostras kontra pojkar. Dock tror jag att det finns fler parametrar i ekvationen. Vi har många olika personligheter att ta hänsyn både när det gäller kvinnor och män och jag tror att det blir mycket svårt att få den stora massan att ta för sig mer. Ska man bota "sjukdomen" måste vi gå till roten av problemet och inte bara försöka att dölja symptomen.

Eftersom kvinnor i större utsträckning än män tar ut föräldraledighet kanske man kan göra något gällande detta för att skapa någon form av utjämning just gällande barn- och familjedelen?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tack, trevligt sagt. Dock tror jag att många har misstagit sig gällande mina åsikter bara för att jag varit kritisk mot icke evidensbaserade "bevis" för att något skulle vara på ett visst vis eller liknande. Försöker hålla mig öppen och till fakta gällande så mycket som möjligt men är extremt allergisk mot fördomar eller annat tyckande baserat enbart på personliga uppfattningar eller känslor som mynnar ut i grova generaliseringar.

Det kan säkert ligga något i det du säger om hur flickor uppfostras kontra pojkar. Dock tror jag att det finns fler parametrar i ekvationen. Vi har många olika personligheter att ta hänsyn både när det gäller kvinnor och män och jag tror att det blir mycket svårt att få den stora massan att ta för sig mer. Ska man bota "sjukdomen" måste vi gå till roten av problemet och inte bara försöka att dölja symptomen.

Eftersom kvinnor i större utsträckning än män tar ut föräldraledighet kanske man kan göra något gällande detta för att skapa någon form av utjämning just gällande barn- och familjedelen?

Om man ska se till att barnet i fråga ska få bästa förutsättningarna och få i sig rätt mat,närhet,näring osv (första levnadsåret), så tyvärr är det bara ett kön som har bröst (så därför behöver kvinnan i fråga ta mer ledighet det första året). Så helt rättvist går det inte att få det hela tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

De som man kan kalla "femi-nazis" är ute efter att få fördelar samt säkert en del vill bestraffa vita män för "hatar vita män så jävla mycket att vi ska slita er i stycken" eller vad nu Fi! t.ex. tycker att man ska göra med män, antar att vi borde dö allihopa.

Att börja ge en grupp fördelar mot andra, trots att dom kanske är mer utsatta skapar bara mer konflikter. Att börja behandla alla lika hamnar ganska snabbt i skymundan då det står en grupp kvinnor på ett partikonvent och "vill slita män i stycken" och döda dom allihopa eller vad det nu var. Därav ogillas feminister eftersom alla bara ser dom som hatar och skriker mest medans de mer sansade som faktiskt är ute efter jämställdhet hamnar i skymundan.

Om någon kallar sig feminist blir den första tanken som många får "vi hatar alla män", och då helst vita män av någon anledning trots att just vita svenska män t.ex. är ganska statistiskt underrepresenterade i typiska brott mot kvinnor som sexualbrott.

Det kanske låter bra(?!) med "positiv diskriminering"för att jämna ut orättvisor men t.ex. där jag jobbar är det t.ex. så kört för mig eftersom jag dels inte är kvinna, och dels inte är invandrare, och eftersom jag är vit medelålders man är jag nu så körd på denna arbetsplats. Det uttryckligen står på intranätet mellan raderna att "du och de andra vita männen är så körda"och ska veta er plats. Målet är att inom ett par år ska en viss % vara av ickesvenskt ursprung och en viss del tjejer samt viss procent i ledande roller. Det som står är i princip att alla som är vita män kan gå och göra sitt jobb och veta sin plats eftersom alla som får högre tjänster KOMMER att vara invandrare eller kvinnor för att ha en chans att nå målen eftersom det är rätt mansdominerat så det finns ett överflöd av vita män i olika åldrar.

^^Tror ni detta skapar ett bra arbetsklimat^^

Iaf, poängen var, "varför hatar alla feminister":
För att många ser dom som hatar mest och bara kräver fördelar, de så kallade "femi-nazis", medans de som är för alla lika värde hamnar i skymundan.

Permalänk
Medlem

Kanske ska säga att där jag jobbar har alla samma lön efter en viss arbetad tid, exakt samma. Ja inte cheferna då, dom har lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om man ska se till att barnet i fråga ska få bästa förutsättningarna och få i sig rätt mat,närhet,näring osv (första levnadsåret), så tyvärr är det bara ett kön som har bröst (så därför behöver kvinnan i fråga ta mer ledighet det första året). Så helt rättvist går det inte att få det hela tyvärr.

Givetvis, och det är också därför jag lyfte frågan om man kan kika på föräldraledigheten och bestämmelserna där för att hitta någon form av utjämnande lösning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Givetvis, och det är också därför jag lyfte frågan om man kan kika på föräldraledigheten och bestämmelserna där för att hitta någon form av utjämnande lösning.

För inte så länge sedan så tvingades alla svenska män, med hot om fängelse, att göra värnplikten. Ersättningen för detta var 31 kr om dagen. Jag vill inte minnas att jag läste eller hörde en enda röst som då pratade om en utjämnande lösning.

Och jag som har gjort värnplikten, om jag då skall stanna hemma med barnen lika länge som mamma, då hamnar jag ju ännu längre efter (än vad jag redan är) i arbetserfarenhet, inkomst med mera. Är det "rättvist", tycker du?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

För inte så länge sedan så tvingades alla svenska män, med hot om fängelse, att göra värnplikten. Ersättningen för detta var 31 kr om dagen. Jag vill inte minnas att jag läste eller hörde en enda röst som då pratade om en utjämnande lösning.

Och jag som har gjort värnplikten, om jag då skall stanna hemma med barnen lika länge som mamma, då hamnar jag ju ännu längre efter (än vad jag redan är) i arbetserfarenhet, inkomst med mera. Är det "rättvist", tycker du?

.

Nu tvingas man generellt inte att göra värnplikten längre så det är ett icke-problem. Att ingen var speciellt intresserad av någon utjämnande lösning tidigare var för att skillnaden mellan mäns och kvinnors löner var ännu större förr. Så jag har svårt att förstå vad det är du vill ha fram.

Generellt hamnar inte män efter kvinnor i dagens läge heller, så vad är det du vill säga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@Ozzed: Man får inte glömma av att dagens moderna samhälles måttstock avgudar inkomst och statusjobb. Det finns dvs en massa sysslor som framförallt kvinnor har sysslat med länge som inte klingar speciellt gott nuförtiden på grund av dessa anledningar. Det betyder dock verkligen inte att det är något fel på dessa sysslor. Män är mer lagda åt att gå allin på ett ämne eller syssla och totalt snöa in, även mer tävlingsinriktade. Det är givetvis väldigt intressant att studera om det är pga deras historiskt "privligierade" position eller om det är biologiskt.

Men man borde se på evolutionen, män och kvinnor har haft olika roller i väldigt många tusentals år. Kvinnors roller har varit mer lagda åt vad dem sysslar med idag, samma som männens. Jag är nyvaken och att skriva om detta ämne är att navigera ett minfält av rang så jag hoppas att ingen tar åt sig av det jag skriver.

"Ja. Men varför gör könen olika val? Varför är det rimligt att kön skall styra vilka val man gör? Och om så är fallet... Gör man då valen eftersom samhället formats så att det skall bli så? Jag får inte ihop det."

Män har tex X(hög siffra) gånger mer testosteron i kroppen, vilket fundamentalt påverkar deras sätt att vara. Kvinnor har en mycket lägre testosteronnivå och en annan hormonbalans vilket gör att de agerar på andra sätt än männen. Detta är en av alla biologiska skillnader.

Självklart kommer kön styra de val man gör, direkt skall det inte göra det men indirekt är det ofrånkompligt att det gör det(såvida man inte blir något extremt biologiskt experiment). Är det fel att det är så?

Självklart skall vi sträva efter att alla skall kunna leva med frihet att vara den vi vill, och göra det vi vill om vi nu har kapacitet för det. Men att plötsligt säga att "Nej, det skall vara såhär. Allt skall vara lika. Nu skall det kvoteras." Det är ignorant i mina ögon. Det säger lite att man har facit i hand och evolutionen har gjort fel.

Du avslutar med att man inte kan behandla kvinnor som ett kollektiv, samtidigt som du stödjer en pålagd mansskatt, hur tänkte du här?

Det kanske tog sig lite dumt i uttryck, men det jag menade var att det blir ett liv så fort man vill sänka mäns lön till kvinnornas nivå och individens rätt till löneförhandling skall skyddas, men man ser inga problem i att det medför att kvinnor har lägre lön.

Angående vad som är statusjobb och inte så går det nog inte påverka med genuspolitik. Men om en man och en kvinna har samma typ av jobb så ska det inte skilja i inkomst. Det finns ju som sagt skillnader som går att förklara, men 4.6% kan inte förklaras.

Jag tycker även att samhället, så som det ser ut idag, faktiskt begränsar individens möjlighet att vara just individ. Jag säger inte att man ska hindra folk från att bejaka sin könsstereotyp om de vill, men det skall vara ett eget val och inget man har fostrats till eller pressats till på grund av hur samhället ser ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu tvingas man generellt inte att göra värnplikten längre så det är ett icke-problem. Att ingen var speciellt intresserad av någon utjämnande lösning tidigare var för att skillnaden mellan mäns och kvinnors löner var ännu större förr. Så jag har svårt att förstå vad det är du vill ha fram.

Generellt hamnar inte män efter kvinnor i dagens läge heller, så vad är det du vill säga?

Jag vill säga att jag personligen har gjort värnplikten i enlighet med ovan. Om jag är barnledig lika länge som mamman så har jag fortfarande varit frånvarande från arbetslivet längre än hon. Med en urusel ersättning tillika. Det är inte jämlikt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jo, men det går ju inte lösa det i praktiken, är väl när barnet är 1 + och mer som man kan göra det mer jämställt. Ska vi gå efter biologist rätt för barnet är mamman viktigast i början (ingen syntetiskt bröstmjölk slår riktiga varan, som enigt forskning även hindrar sjukdomar senare i livet eller närheten som blir vid amning).

Är lite samma idiotiska resonemang runt klippning, där män ska betala mer trots mindre hår (i flesta fall). Ska det vara rättvist kör efter timme då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Om kvinnan skulle prestera 200% av mannen i samma jobb, skall dem då ha samma lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@Ozzed: Om kvinnan skulle prestera 200% av mannen i samma jobb, skall dem då ha samma lön?

Nej naturligtvis inte. Vad är det för en märklig fråga. De 4.6% som jag pratar om är en skillnad som inte går att förklara. Dvs männen har oförtjänt 4.6% högre lön för samma arbete som kvinnor.

Jag har ju tidigare sagt att jag tycker att man skall ha lön efter prestation. Men som det är nu så har ju männen i snitt 4.6% högre lön, utan att prestera 4.6% bättre. Det tycker jag är fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att detdär med löneskillnade på grund av kön är på väg ut, det tillhörde 50 talet när mannen ofta var den ende som hade en inkomst och kvinnans inkomst mer var till annat, personer utan familj fick lägre lön på den tiden på grund av att det inte fans barnbidrag och sådant som det gör idag.

Därför fick kvinnor lägre lön då de bara behövde försörja en enda person i hushållet, samma sak med män utan familj, det var faktiskt inte alls några särskilda lönegap efter kön förr i tiden heller. En man som satt på ett kontor tjänade dåligt förr i tiden också.
En man som jobbade med farliga och svåra uppgifter som bringade in mycket pengar till företaget tjänade således mer, osv.
Det var inte märkligare än så.

Sedan när kvinnan blev en aktiv del i familjeförsörjningen, barnbidrag, mm infördes lika för alla, osv så var tanken att lönerna skulle sättas i proportion till vad man kunde producera, inte efter familjeförhållanden och liknande då detta ej längre var rättvist.

Synsättet att kvinnor inte jobbar är nog i princip utdött idag här här i takt med generationsbyte på företagsledningar och liknande, nästan ingen som jabbade på 50-talet med att styra företag finns kvar i livet eller aktiv tjänst idag.

Därför är den biten förhoppningsvis snart borta, återstår således att det blir svårt att bortförklara att löneskillnader enbart skulle bero på kön efter 1970 talet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

I historisk tid så rörde saker kring rösträtt, mm mest praktiska ting om hur samarbetet mellan kronan och oberoende ekonomiska enheter, tex självständiga lantbruk som avlade skatt till kronan, upplägg för hur man styrde kyrkans domäner, mm.

Då var det onödigt korkat att fler en en representant från respektive enskilda intresse var med och påverkade.

Senare lade man med tiden in mer och mer andra saker som styrdes av röstlängderna, krav på att kunna delta restes av allt fler, nu kunde snart även mindre bemedlade rösta om man ägde mark (ett sätt att kring de gamla formaliteterna, sedan kunde man äga i princip vad skit som helst, mot slutet av 1800 talet då det blivit en formalitet, men det gav fler och fler rösträtt och röstlängderna kontrollerade fler och fler funktioner i det växande samhället) nu innefattade emellertid folkomröstningarna mer andra saker, som upplägget för rikets styrelse hos gemene man, osv, liknande moderna folkomröstningar och systemet började bli djupt orättvist när kvinnor fortfarande inte fik delta, nu när deras deltagande fått lika stor praktisk betydelse som männens deltagande.
Därför uppstod nu en mer eller mindre militant proteströrelse (folkets allmänna resning inträffade ju redan på 1700 talet) som bland annat krävde rösträtt för kvinnor, vilket så småning om genomfördes då man insåg hur orättvist det gamla systemet hunnit bli.

Ytterligare 50 år senare försvann behovet av olika löner för samma insats av tidigare nämnda skäl.
(då barnbidrag och annat blev ett gemensamt samhällsansvar i ställetför som tidigare en bonus från arbetsgivaren).

I slutet av 1900 talet blev hushållen beroende av dubbla inkomster för att fungera.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken procentasts skulle i så fall tas ut? Det blir svårt att göra en direkt jämförelse.

Om man nu vill införa en straffskatt på ojämnlika löner och använda fördelningspolitik för att fördela pengarna så bör den till att börja med:

1. Bara drabba de företag som missköter sig

2. Faktiskt fördela om pengarna, dvs de som sköter sig bör få pengarna från de som missköter sig

3. Inte tillföra mycket administrativt krångel och extrakostnader i förhållande till den mängd pengar som fördelas om

4. Vara förhållandevis enkel att kontrollera och svår att fuska med

Kan inte dessa baskrav uppfyllas så är det inte någon större mening att prata om eftersom den inte kommer att vara något effektivt styrmedel.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Mja, om företagen får skattelättnader så länge det finns skillnader så uppmuntrar det ju snarare till att öka skillnaderna så det vore kontraproduktivt.

Ja, så blir det ju. Skattelättnader vid ett jämställd lön kanske vore på sin plats i så fall.
Jag vet inte, tycker hela idén är konstig men ville spinna vidare på det för att se hur du tänker.

Skrivet av Ozzed:

Nej naturligtvis inte. Vad är det för en märklig fråga. De 4.6% som jag pratar om är en skillnad som inte går att förklara. Dvs männen har oförtjänt 4.6% högre lön för samma arbete som kvinnor.

Jag har ju tidigare sagt att jag tycker att man skall ha lön efter prestation. Men som det är nu så har ju männen i snitt 4.6% högre lön, utan att prestera 4.6% bättre. Det tycker jag är fel.

Fast hur vet du att de inte presterar 4.6% bättre, man kan ju inte mäta prestation i antal timmar på en arbetsplats. Som sagt, en arbetsgivare betalar aldrig mer än den behöver till sina anställda så länge de anställda är nöjda med vad de får.

Du baserar precis som alla andra dina antaganden på vad du tror, men lägger fram det som om det vore fakta.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jo, men har läst en del trådar som du varit inblandad i tidigare och då har det varit allt annat än vackert före tråden blivit låst. Men nu är ju det historia, vilket är kul att se!

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Uppfostran könsneutralt är jag helt med på. Mina barn får leka med precis vad de vill, även alla jag känner har detta tänk. Vet inte hur det ser ut i resten av Sverige dock.

Ang. föräldraledighet så är kvinnor just kvinnor och män är män. Det är biologiskt och bör inte ändras på. Min sambo vill amma våra barn enligt rekommendationerna från WHO och livsmedelsverket, och det går inte om man ska köra på detta 50/50 hittepå.

Ska man ge sig på våra biologiska roller här i livet så tycker jag man kan hålla det för sig själv och sin egna familj, min familj ska man ge blanka *** i.

Citat:

WHO och Livsmedelsverket rekommenderar att man helammar i minst sex månader. Från och med att bebisen blivit sex månader gammal bör man ge smakportioner. Dessa smakportioner ökas successivt medan amningen fortsätter. Man bör helst delamma tills barnet fyllt ett år, eller längre än så om man tycker att amningen fungerar bra. Många tror att bröstmjölken inte innehåller någon näring i slutet av amningsperioden, men det är en myt som inte stämmer. Även om bröstmjölken ser tunn och vattnig ut då, jämfört med den tjocka råmjölken när bebisen var nyfödd, så innehåller mjölken fortfarande mycket näring och antikroppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men det går ju inte lösa det i praktiken, är väl när barnet är 1 + och mer som man kan göra det mer jämställt. Ska vi gå efter biologist rätt för barnet är mamman viktigast i början (ingen syntetiskt bröstmjölk slår riktiga varan, som enigt forskning även hindrar sjukdomar senare i livet eller närheten som blir vid amning).

Är lite samma idiotiska resonemang runt klippning, där män ska betala mer trots mindre hår (i flesta fall). Ska det vara rättvist kör efter timme då.

Tror inte du hänger med på vad jag menar.

I enlighet med undersökningar som gjort, som även länkats här i tråden, råder det mer eller mindre konsensus om att det finns en genomsnittlig löneskillnad mellan män och kvinnor i Sverige på strax under 5%. Detta kom man fram till efter att man plockat bort omkringliggande faktorer som medför skillnader mellan könen.

Det vi diskuterar är hur man skulle kunna förändra saker och ting i samhället för att åtminstone göra ett försök att få bort dessa skillnader. Omkring 17 000kr mer tjänar om året tjänar män jämfört med kvinnor om man går på ett snitt.

Jag personligen anser att det inte räcker med att rycka på axlarna och säga något i stil med "allt är inte rättvist" eller hitta andra ursäkter för dessa siffror.

Gällande mitt exempel kan man som ett annat exempel titta på lösningar där kvinnor kanske får behålla en större del av lönen än män vid föräldraledighet (enbart ett exempel för att poängtera vad jag menar). Det finns många fler exempel på områden man kan diskutera för att komma till en lösning gällande detta problem och jag är intresserad av att höra vad fler tycker och vilka förslag som finns.

Visa signatur

Permalänk

Det är självlart att det lever kvar löneskillnader mellan män och kvinnor i de högre åldrarna som lever kvar från forna värderingar, men det vi kanske borde kolla mer på är ingångslöner och löner i 20-30 års ålder för att se om det bevisligen finns en oförklarlig skillnad mellan könen även idag.
Jag har sett någon källa på att den skillnaden är långt under de 4.6 % som diskuterats här men jag jar inte hittat vart jag läste det ännu, jag får återkomma helt enkelt.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem

Om det vore en stor skillnad i lön mellan män och kvinnor som utför samma uppgift skulle då inte företagen anställa kvinnor i.s.f. män ? ren vinst rakt ner i fickan på företagen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

Det är ju givet att barn skall ammas och liknande, men är någon direkt olämplig som förälder så skall den personen inte ha hand om barn heller, även om det är en kvinna.

Då skall barnet placeras tex i ett fosterhem, vilket dock extremt sällan sker.

Dock visar sig detta företrädesvis senare i livet när barnet inte längre är beroende av bröstmjölk och då tycker jag att de skall få välja själva och inte automatiskt bli placerade hos kvinnan, om de inte själva vill det utan påverkan från andra. Det är tom bättre att de placeras i ett fosterhem än hos en kvinna som är olämplig att uppfostra barn.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Ozzed: För att ditt påstående skall hålla så måste du ju kunna påvisa på att de har samma motivationer, prestationer och målsättningar. Annars är det bara en teori som ännu inte kan påvisas. Jag säger inte att du garanterat har fel. Men jag har väldigt svårt att tro att det är så enkelt som du och många andra vill få det att tro, jag misstänker att statistiken är mer svårtolkad än så.

Permalänk
Avstängd

Inte för att det hör hit, men
Själv tycker jag det är oerhört fånigt även med andra saker som tex att barn inte skall ha blöjor, att -alla- flickor klarar sig utan blöjor i treårs åldern, osv, då detta inte stämmer med naturen även om det kanske fungerar för en del.

Visst, får man till en fungerande metod utan barnblöjor så är det ju bra, men man skall inte tvinga på andra sina metoder som bättre än de etablerade, men inte heller automatiskt avfärda allt som inte är etablerat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag vill säga att jag personligen har gjort värnplikten i enlighet med ovan. Om jag är barnledig lika länge som mamman så har jag fortfarande varit frånvarande från arbetslivet längre än hon. Med en urusel ersättning tillika. Det är inte jämlikt.

.

Hur tror du att de flesta kvinnor känner sig då? Eller är det värre för att du är en man?

Skrivet av huttala:

Jo, men har läst en del trådar som du varit inblandad i tidigare och då har det varit allt annat än vackert före tråden blivit låst. Men nu är ju det historia, vilket är kul att se!

Uppfostran könsneutralt är jag helt med på. Mina barn får leka med precis vad de vill, även alla jag känner har detta tänk. Vet inte hur det ser ut i resten av Sverige dock.

Ang. föräldraledighet så är kvinnor just kvinnor och män är män. Det är biologiskt och bör inte ändras på. Min sambo vill amma våra barn enligt rekommendationerna från WHO och livsmedelsverket, och det går inte om man ska köra på detta 50/50 hittepå.

Ska man ge sig på våra biologiska roller här i livet så tycker jag man kan hålla det för sig själv och sin egna familj, min familj ska man ge blanka *** i.

Jag förespråkar inte att föräldraledigheten ska delas 50/50 med hjälp av lagar. Men jag skickade ut ett exempel för att lyfta frågan om någon tror att man kan lägga en del av pusslet just där. Kanske kan kvinnor, som precis som du säger måste amma ganska länge osv, ha högre ersättning via föräldraförsäkringen än vad män får?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror inte du hänger med på vad jag menar.

I enlighet med undersökningar som gjort, som även länkats här i tråden, råder det mer eller mindre konsensus om att det finns en genomsnittlig löneskillnad mellan män och kvinnor i Sverige på strax under 5%. Detta kom man fram till efter att man plockat bort omkringliggande faktorer som medför skillnader mellan könen.

Det vi diskuterar är hur man skulle kunna förändra saker och ting i samhället för att åtminstone göra ett försök att få bort dessa skillnader. Omkring 17 000kr mer tjänar om året tjänar män jämfört med kvinnor om man går på ett snitt.

Jag personligen anser att det inte räcker med att rycka på axlarna och säga något i stil med "allt är inte rättvist" eller hitta andra ursäkter för dessa siffror.

Gällande mitt exempel kan man som ett annat exempel titta på lösningar där kvinnor kanske får behålla en större del av lönen än män vid föräldraledighet (enbart ett exempel för att poängtera vad jag menar). Det finns många fler exempel på områden man kan diskutera för att komma till en lösning gällande detta problem och jag är intresserad av att höra vad fler tycker och vilka förslag som finns.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur tror du att de flesta kvinnor känner sig då? Eller är det värre för att du är en man?

Jag förespråkar inte att föräldraledigheten ska delas 50/50 med hjälp av lagar. Men jag skickade ut ett exempel för att lyfta frågan om någon tror att man kan lägga en del av pusslet just där. Kanske kan kvinnor, som precis som du säger måste amma ganska länge osv, ha högre ersättning via föräldraförsäkringen än vad män får?

Då hänger jag helt med på vad du menar JO, hemmamammor får det ekonomiskt rätt uselt medans dom är hemma.

Men mantrat verkar gå åt det extrema där manen självklart ska vara hemma och kvinnan kan jobba, även om barnet behöver mamman mer än pappa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skrivet av Broken-arrow:

Det stämmer faktiskt inte att mamman behöver vara hemma för det. Forskningen är heller inte ense gällande just bröstmjölkens förträfflighet, men även om vi förutsätter det så vet jag flera kvinnor som pumpar ur mjölk som får stå i kylen och sedan går och jobbar.

I övrigt så kan män ge precis samma närhet och täcka barnets alla behov, så det är inget argument för att mamman måste vara hemma.

Den lösning som jag tycker verkar bäst är att man delar ledigheten redan från början och turas om att vara hemma, jobbar vissa dagar i veckan och är hemma med barnet andra. På så vis är bägge föräldrar tillgängliga för barnet att knyta an men tappar inte kontakten med sitt arbete.

Gällande ditt argument om klippning håller jag med om att det borde vara knutet till tid och inte kön, annat är bara löjligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det stämmer faktiskt inte att mamman behöver vara hemma för det. Forskningen är heller inte ense gällande just bröstmjölkens förträfflighet, men även om vi förutsätter det så vet jag flera kvinnor som pumpar ur mjölk som får stå i kylen och sedan går och jobbar.

I övrigt så kan män ge precis samma närhet och täcka barnets alla behov, så det är inget argument för att mamman måste vara hemma.

Den lösning som jag tycker verkar bäst är att man delar ledigheten redan från början och turas om att vara hemma, jobbar vissa dagar i veckan och är hemma med barnet andra. På så vis är bägge föräldrar tillgängliga för barnet att knyta an men tappar inte kontakten med sitt arbete.

Gällande ditt argument om klippning håller jag med om att det borde vara knutet till tid och inte kön, annat är bara löjligt.

Säger inte att manen kan vara hemma också, men självklart är ju kylen ett alternativ (om man får det att fungera).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Alla de kvinnor som under hot om fängelse och med en "lön" om 31 kronor per dag varit frånvarande från yrkeslivet under en värnplikt, menar du?

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då hänger jag helt med på vad du menar JO, hemmamammor får det ekonomiskt rätt uselt medans dom är hemma.

Men mantrat verkar gå åt det extrema där manen självklart ska vara hemma och kvinnan kan jobba, även om barnet behöver mamman mer än pappa.

Det jag är ute efter just nu är enbart att spåna efter konstruktiva lösningar. Det finns trots allt en oförklarad skillnad mellan kvinnor och mäns lön i nästan alla branscher på arbetsmarknaden.

Personligen bryr jag mig inte jättemycket om vad orsaken till denna oförklarliga skillnad är utan vill mer försöka kika på lösningar än på att skylla på allt och alla.

Visa signatur