@Ozzed: Man får inte glömma av att dagens moderna samhälles måttstock avgudar inkomst och statusjobb. Det finns dvs en massa sysslor som framförallt kvinnor har sysslat med länge som inte klingar speciellt gott nuförtiden på grund av dessa anledningar. Det betyder dock verkligen inte att det är något fel på dessa sysslor. Män är mer lagda åt att gå allin på ett ämne eller syssla och totalt snöa in, även mer tävlingsinriktade. Det är givetvis väldigt intressant att studera om det är pga deras historiskt "privligierade" position eller om det är biologiskt.
Men man borde se på evolutionen, män och kvinnor har haft olika roller i väldigt många tusentals år. Kvinnors roller har varit mer lagda åt vad dem sysslar med idag, samma som männens. Jag är nyvaken och att skriva om detta ämne är att navigera ett minfält av rang så jag hoppas att ingen tar åt sig av det jag skriver.
"Ja. Men varför gör könen olika val? Varför är det rimligt att kön skall styra vilka val man gör? Och om så är fallet... Gör man då valen eftersom samhället formats så att det skall bli så? Jag får inte ihop det."
Män har tex X(hög siffra) gånger mer testosteron i kroppen, vilket fundamentalt påverkar deras sätt att vara. Kvinnor har en mycket lägre testosteronnivå och en annan hormonbalans vilket gör att de agerar på andra sätt än männen. Detta är en av alla biologiska skillnader.
Självklart kommer kön styra de val man gör, direkt skall det inte göra det men indirekt är det ofrånkompligt att det gör det(såvida man inte blir något extremt biologiskt experiment). Är det fel att det är så?
Självklart skall vi sträva efter att alla skall kunna leva med frihet att vara den vi vill, och göra det vi vill om vi nu har kapacitet för det. Men att plötsligt säga att "Nej, det skall vara såhär. Allt skall vara lika. Nu skall det kvoteras." Det är ignorant i mina ögon. Det säger lite att man har facit i hand och evolutionen har gjort fel.
Du avslutar med att man inte kan behandla kvinnor som ett kollektiv, samtidigt som du stödjer en pålagd mansskatt, hur tänkte du här?