AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Permalänk
Medlem

Ser ut som riktigt bra uppdateringar, i denna release.
Relive är ju något som många har efter frågat, bra för dom som streamar, samma med borderless sync.

Undrar ifall deras uppdatering också givit extra prestanda, isåfall borde de bli RX480>GTX1060.
Då med AMD Radeon Software 16.11.5 Hotfix, såg det ut såhär (kolla December siffrorna):

I DX12

Så det verkar stämma som många sa innan att amd kommer igen efter ett tag, sen lägger sig lite över.
Nvidia har lite bättre prestanda vid release, sen efter 6-12 mån ligger AMD på top.
Har ju varit likadant i flera generationer tillbaka nu.

Videon är med AMD Radeon Software 16.11.5 Hotfix drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Men nu dansar teknikerna på AMD. Äntligen så går det att ändra volten på FURY X med AMDs program nu väntar vi bara på att man ska kunna ändra minneshastigheten också.

Ska bli kul att se hur långt man kan oc kortet nu när man kan välja olika volt vid olika hastigheter.

eddit
Jag kör med 3st Fury X
org MAX volt
kort 1 12,12V
kort 2 12,00V
Kort 3 12,43V ok

Nu när man ska öka volten så är max volt 12,50V !!!!!! Så kort 3 kan jag öka volten 0,07V men för H...... AMD varför retar ni upp oss användare. Kan det vara något som jag missat???

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Ser ut som riktigt bra uppdateringar, i denna release.
Relive är ju något som många har efter frågat, bra för dom som streamar, samma med borderless sync.

Undrar ifall deras uppdatering också givit extra prestanda, isåfall borde de bli RX480>GTX1060.
Då med AMD Radeon Software 16.11.5 Hotfix, såg det ut såhär (kolla December siffrorna):

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX-1060-UPDATE/GTX-1060-UPDATE-100.jpg

I DX12
http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX-1060-UPDATE/GTX-1060-UPDATE-101.jpg

Så det verkar stämma som många sa innan att amd kommer igen efter ett tag, sen lägger sig lite över.
Nvidia har lite bättre prestanda vid release, sen efter 6-12 mån ligger AMD på top.
Har ju varit likadant i flera generationer tillbaka nu.

Videon är med AMD Radeon Software 16.11.5 Hotfix drivrutinen.

https://www.youtube.com/watch?v=gEw3CaNSbUo

Tack för den här informationen

Jag förstår ärligt talat inte varför sweclockers.com aldrig tar upp sånt här. Att Nvidia leder är ju solklart på high-end. Men att som i fallet 480vs1060 inte rapportera om att nu har 480 gått om 1060 tycker jag är under all kritik. Majoriteten av kort köps i denna klass och korten köps inte bara första månaden efter release... Detta är ju jätteviktigt för att kunna göra ett informerat köp. Det är ju därför jag söker mig till sweclockers, för att hålla mig UPPDATERAD. Jag förstår att man inte i all oändlighet kan uppdatera siffrorna, men man kan ju iaf när det skett en så här pass stor förändring på NUVARANDE generation lägga ner lite energi på det. Så trist att man inte kan lite till dessa siffror alls.

Någon som har tips på någon bra sida som man kan gå till hädanefter som har ett liknande prestandaindex som sweclockers men som faktiskt redovisar riktiga siffror under iaf gällande serie?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Tack för den här informationen

Jag förstår ärligt talat inte varför sweclockers.com aldrig tar upp sånt här. Att Nvidia leder är ju solklart på high-end. Men att som i fallet 480vs1060 inte rapportera om att nu har 480 gått om 1060 tycker jag är under all kritik. Majoriteten av kort köps i denna klass och korten köps inte bara första månaden efter release... Detta är ju jätteviktigt för att kunna göra ett informerat köp. Det är ju därför jag söker mig till sweclockers, för att hålla mig UPPDATERAD. Jag förstår att man inte i all oändlighet kan uppdatera siffrorna, men man kan ju iaf när det skett en så här pass stor förändring på NUVARANDE generation lägga ner lite energi på det. Så trist att man inte kan lite till dessa siffror alls.

Någon som har tips på någon bra sida som man kan gå till hädanefter som har ett liknande prestandaindex som sweclockers men som faktiskt redovisar riktiga siffror under iaf gällande serie?

Skickades från m.sweclockers.com

De e lungt, kul att det hjälper någon.
Tror inte SweC har vs i olika klasser med uppdateringar utan, de släpper tester när nya kort kommer, ibland gör de större tester då får man själv kolla upp vilket/vilka kort i den prisklass man är intresserad av.
Så tester av kort som konkurerrar i liknande prisklasser, kanske vore en bra ide?

Kan ingen sida på rak arm, som har uppdaterad info med prestandaindex, kanske någon annan som vet detta.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av lazat:

Tack för den här informationen

Jag förstår ärligt talat inte varför sweclockers.com aldrig tar upp sånt här. Att Nvidia leder är ju solklart på high-end. Men att som i fallet 480vs1060 inte rapportera om att nu har 480 gått om 1060 tycker jag är under all kritik. Majoriteten av kort köps i denna klass och korten köps inte bara första månaden efter release... Detta är ju jätteviktigt för att kunna göra ett informerat köp. Det är ju därför jag söker mig till sweclockers, för att hålla mig UPPDATERAD. Jag förstår att man inte i all oändlighet kan uppdatera siffrorna, men man kan ju iaf när det skett en så här pass stor förändring på NUVARANDE generation lägga ner lite energi på det. Så trist att man inte kan lite till dessa siffror alls.

Någon som har tips på någon bra sida som man kan gå till hädanefter som har ett liknande prestandaindex som sweclockers men som faktiskt redovisar riktiga siffror under iaf gällande serie?

Skickades från m.sweclockers.com

Sånt ska SweC absolut ta upp! Att det står i nån stapel när ett nytt kort kommer talar inte tydligt om för mig att AMDs kort blitt bättre. Dem måste skriva en nyhet om det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lazat:

Tack för den här informationen

Jag förstår ärligt talat inte varför sweclockers.com aldrig tar upp sånt här. Att Nvidia leder är ju solklart på high-end. Men att som i fallet 480vs1060 inte rapportera om att nu har 480 gått om 1060 tycker jag är under all kritik. Majoriteten av kort köps i denna klass och korten köps inte bara första månaden efter release... Detta är ju jätteviktigt för att kunna göra ett informerat köp. Det är ju därför jag söker mig till sweclockers, för att hålla mig UPPDATERAD. Jag förstår att man inte i all oändlighet kan uppdatera siffrorna, men man kan ju iaf när det skett en så här pass stor förändring på NUVARANDE generation lägga ner lite energi på det. Så trist att man inte kan lite till dessa siffror alls.

Någon som har tips på någon bra sida som man kan gå till hädanefter som har ett liknande prestandaindex som sweclockers men som faktiskt redovisar riktiga siffror under iaf gällande serie?

Skickades från m.sweclockers.com

Att ställa partners emot varandra riskerar samarbete och sponsringar. Att hålla kunderna uppdaterade om vad som är bäst gynnar inte alla partners. Det bästa rent ekonomiskt är att göra bra reklam för alla partners.

Jag har full förståelse att man kanske inte vill ta risker för en sida vars kostnader växer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Att ställa partners emot varandra riskerar samarbete och sponsring. Att hålla kunderna uppdaterade om vad som är bäst gynnar inte alla partners. Det bästa rent ekonomiskt att kort göra bra reklam för alla partners.

Jag har full förståelse att man inte vill ta risker för en sida vars kostnader växer.

Så du menar att Sweclockers är kraftigt sponsrade av nVidia eller någon av deras partners? Och kräver motprestation genom att hålla locket på för sådana här förändringar? Ifall det vore så är det väldigt trist

Jag hoppas på att sweclockers redaktion snarare inte har förstått vitsen av att en del av deras besökare faktiskt använder deras prestandaindex till att informera sig själva om hur det står till på grafikkortsmarknaden inför ett eventuellt köp eller när man ska rekommendera köp till vän etc och att dom därför inte lägger energi på det här. I vilket fall som helst så tror jag sidan skulle må bättre av att försöka hålla sig lite mer ajour när det kommer till nuvarande generation i alla fall och verkligen visa att det är den här sidan man ska komma till när det gäller att få tekniknyheter och att hålla sig uppdaterad på vad som är prisvärt/bra/bäst etc etc på svenska.

Nu har jag väl ventilerat tillräckligt, ska lägga ner med slight off-topic

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lazat:

Så du menar att Sweclockers är kraftigt sponsrade av nVidia eller någon av deras partners? Och kräver motprestation genom att hålla locket på för sådana här förändringar? Ifall det vore så är det väldigt trist

.....

......

Jag tror inte att sponsorer kräver att Sweclockers håller locket på. Det är däremot viktigt för relationerna att Sweclockers inte gör extremt mycket negativ reklam.

Sweclockers kanske väljer att informera i perioder för att inte ses som en vinklad sida. En sida som bara gör reklam för ett fåtal produkter / partners. Man kan se det hela på många olika sätt.

Det viktigaste för mig är att Sweclockers behåller en hög kvalité på testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Tack för den här informationen

Jag förstår ärligt talat inte varför sweclockers.com aldrig tar upp sånt här. Att Nvidia leder är ju solklart på high-end. Men att som i fallet 480vs1060 inte rapportera om att nu har 480 gått om 1060 tycker jag är under all kritik. Majoriteten av kort köps i denna klass och korten köps inte bara första månaden efter release... Detta är ju jätteviktigt för att kunna göra ett informerat köp. Det är ju därför jag söker mig till sweclockers, för att hålla mig UPPDATERAD. Jag förstår att man inte i all oändlighet kan uppdatera siffrorna, men man kan ju iaf när det skett en så här pass stor förändring på NUVARANDE generation lägga ner lite energi på det. Så trist att man inte kan lite till dessa siffror alls.

Någon som har tips på någon bra sida som man kan gå till hädanefter som har ett liknande prestandaindex som sweclockers men som faktiskt redovisar riktiga siffror under iaf gällande serie?

Skickades från m.sweclockers.com

Har märkt detta sen långt tillbaka så jag började läsa på andra sites istället och wow vad man får reda på saker och ting! Kanske kollar in 1 till 2 gånger i veckan men sällan mer. När man hänger här varje dag i 6år+ så ser man en massa

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetzoh:

Har märkt detta sen långt tillbaka så jag började läsa på andra sites istället och wow vad man får reda på saker och ting! Kanske kollar in 1 till 2 gånger i veckan men sällan mer. När man hänger här varje dag i 6år+ så ser man en massa

Varit medlem i 14år (Nov 2002,usch va tiden går ) så har väl hängt med ett tag jag också du får gärna pma vilka sidor du tycker ger en mer heltäckande bild

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Det finns mycket mer i ReLive som inte Sweclockers nämner.
Nya Linuxdrivrutiner, Freesync på Linux, en massa Pro-smaskens, GPUOpen-smaskens, Open Capture Analysis Tool (OCAT)

Skrivet av lazat:

Tack för den här informationen

Jag förstår ärligt talat inte varför sweclockers.com aldrig tar upp sånt här. Att Nvidia leder är ju solklart på high-end. Men att som i fallet 480vs1060 inte rapportera om att nu har 480 gått om 1060 tycker jag är under all kritik. Majoriteten av kort köps i denna klass och korten köps inte bara första månaden efter release... Detta är ju jätteviktigt för att kunna göra ett informerat köp. Det är ju därför jag söker mig till sweclockers, för att hålla mig UPPDATERAD. Jag förstår att man inte i all oändlighet kan uppdatera siffrorna, men man kan ju iaf när det skett en så här pass stor förändring på NUVARANDE generation lägga ner lite energi på det. Så trist att man inte kan lite till dessa siffror alls.

Någon som har tips på någon bra sida som man kan gå till hädanefter som har ett liknande prestandaindex som sweclockers men som faktiskt redovisar riktiga siffror under iaf gällande serie?

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. Förstår att SweC inte kan göra omtester hit och dit, men i detta fallet, när det är det kanske största marknadssegmentet och när marginalerna från början är så små, är det klart befogat. Jag vill, nej kräver att Swec gör ett omtest.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Tack för den här informationen

Jag förstår ärligt talat inte varför sweclockers.com aldrig tar upp sånt här. Att Nvidia leder är ju solklart på high-end. Men att som i fallet 480vs1060 inte rapportera om att nu har 480 gått om 1060 tycker jag är under all kritik. Majoriteten av kort köps i denna klass och korten köps inte bara första månaden efter release... Detta är ju jätteviktigt för att kunna göra ett informerat köp. Det är ju därför jag söker mig till sweclockers, för att hålla mig UPPDATERAD. Jag förstår att man inte i all oändlighet kan uppdatera siffrorna, men man kan ju iaf när det skett en så här pass stor förändring på NUVARANDE generation lägga ner lite energi på det. Så trist att man inte kan lite till dessa siffror alls.

Någon som har tips på någon bra sida som man kan gå till hädanefter som har ett liknande prestandaindex som sweclockers men som faktiskt redovisar riktiga siffror under iaf gällande serie?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte bara Sweclockers, av någon anledning har Nvidia alltid varit konsumenteras förhandsval.
Det bara är så, en Youtuber kallar det att Nvidia har större "mainshare" än AMD. Till och med när ATI/AMD var bättre än Nvidia, under HD4000, 5000 och 6000-serierna sålde Nvidia mer, gick med vinst.

Ta en titt på denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

En sak jag inte blir klok på är hur AMD kan ta marknadsdelar (rapporterat på Swec för ett tag sedan) samtidigt som Nvidia går med sin absolut största vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Tack för den här informationen

Jag förstår ärligt talat inte varför sweclockers.com aldrig tar upp sånt här. Att Nvidia leder är ju solklart på high-end. Men att som i fallet 480vs1060 inte rapportera om att nu har 480 gått om 1060 tycker jag är under all kritik. Majoriteten av kort köps i denna klass och korten köps inte bara första månaden efter release... Detta är ju jätteviktigt för att kunna göra ett informerat köp. Det är ju därför jag söker mig till sweclockers, för att hålla mig UPPDATERAD. Jag förstår att man inte i all oändlighet kan uppdatera siffrorna, men man kan ju iaf när det skett en så här pass stor förändring på NUVARANDE generation lägga ner lite energi på det. Så trist att man inte kan lite till dessa siffror alls.

Någon som har tips på någon bra sida som man kan gå till hädanefter som har ett liknande prestandaindex som sweclockers men som faktiskt redovisar riktiga siffror under iaf gällande serie?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Campaigner:

Sånt ska SweC absolut ta upp! Att det står i nån stapel när ett nytt kort kommer talar inte tydligt om för mig att AMDs kort blitt bättre. Dem måste skriva en nyhet om det.

Skrivet av Zetzoh:

Har märkt detta sen långt tillbaka så jag började läsa på andra sites istället och wow vad man får reda på saker och ting! Kanske kollar in 1 till 2 gånger i veckan men sällan mer. När man hänger här varje dag i 6år+ så ser man en massa

Skrivet av GilbertG:

Det finns mycket mer i ReLive som inte Sweclockers nämner.
Nya Linuxdrivrutiner, Freesync på Linux, en massa Pro-smaskens, GPUOpen-smaskens, Open Capture Analysis Tool (OCAT)

Instämmer. Förstår att SweC inte kan göra omtester hit och dit, men i detta fallet, när det är det kanske största marknadssegmentet och när marginalerna från början är så små, är det klart befogat. Jag vill, nej kräver att Swec gör ett omtest.

Vi får väl helt enkelt fråga och se. @JonasT, hur ser ni på det här? Är det något det skulle kunna finnas möjlighet till? Förstår att det inte går med alla kort men kanske med 480 och 1060 enbart som någon form av enklare referens?

Permalänk

Wattman till R9 290 är helt värdelös för overclocking. Går ju inte ens att komma över stockspänningen. Hade hoppats på att kunna ersätta afterburner men det går ju inte om den saknar spänningsökning.

Någon som vet om det går modifiera filerna för att få tillgång till högre spänning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Perfn:

Vi får väl helt enkelt fråga och se. @JonasT, hur ser ni på det här? Är det något det skulle kunna finnas möjlighet till? Förstår att det inte går med alla kort men kanske med 480 och 1060 enbart som någon form av enklare referens?

Det hade givetvis varit kanon att presentera ett snabbtest med de senaste drivrutinerna för både Radeon RX 480 och Geforce GTX 1060 för att se hur läget ligger till just nu, speciellt med tanke på populariteten hos dessa korten. I vanliga fall hade det inte varit något större problem att slänga ihop ett sådant, men just nu är det helt enkelt kört rent tidsmässigt. Vi håller på att starta om både CPU- och GPU-testsviterna just nu inför "ett par" stora lanseringar framöver, där den sistnämnda sviten kommer att ha en massa nya speltitlar i både DX11 och DX12 för att bättre reflektera dagens spelläge.

Vet att det är många som inte godtar tidsbrist som ursäkt för att såna här typ av tester uteblir, men jag har helt enkelt inget annat att erbjuda. Den här typen av omstarter är ett nödvändigt ont för att hålla sviterna fräscha och uppdaterade, vilket lämnar väldigt lite tid till annat när vi väl går in i "crunch mode".

Permalänk

Viktigt att påpeka är att den relativa förbättring 480 gjort mot 1060 enligt det test som refereras tidigare i kommentarsfältet sker både pga uppdaterade drivrutiner, och pga att en stor del av spelsviten har bytts ut. Det är förstås fortfarande väldigt intressant att se att AMD lyckas bättre i många nya titlar, men samtidigt är det som vanligt stor variation mellan olika spel (BF1 lyckas väl Nvidia bättre i?). Om man inte läser det där testet ordentligt är det lätt att få bilden av att AMD uppdaterat sina drivrutiner mycket bättre än vad Nvidia har sedan release, men sanningen är nog att den största skillnaden beror på att det är andra spel som testas.

Om +/- 10 % är avgörande för vilket kort man ska köpa är det allra viktigaste att titta på hur prestandan ser ut i just de spel som man kommer spela mest.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonasT:

Det hade givetvis varit kanon att presentera ett snabbtest med de senaste drivrutinerna för både Radeon RX 480 och Geforce GTX 1060 för att se hur läget ligger till just nu, speciellt med tanke på populariteten hos dessa korten. I vanliga fall hade det inte varit något större problem att slänga ihop ett sådant, men just nu är det helt enkelt kört rent tidsmässigt. Vi håller på att starta om både CPU- och GPU-testsviterna just nu inför "ett par" stora lanseringar framöver, där den sistnämnda sviten kommer att ha en massa nya speltitlar i både DX11 och DX12 för att bättre reflektera dagens spelläge.

Vet att det är många som inte godtar tidsbrist som ursäkt för att såna här typ av tester uteblir, men jag har helt enkelt inget annat att erbjuda. Den här typen av omstarter är ett nödvändigt ont för att hålla sviterna fräscha och uppdaterade, vilket lämnar väldigt lite tid till annat när vi väl går in i "crunch mode".

Ni har ju hela Julen på er.

Ser fram emot att läsa era nya testsviter framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det hade givetvis varit kanon att presentera ett snabbtest med de senaste drivrutinerna för både Radeon RX 480 och Geforce GTX 1060 för att se hur läget ligger till just nu, speciellt med tanke på populariteten hos dessa korten. I vanliga fall hade det inte varit något större problem att slänga ihop ett sådant, men just nu är det helt enkelt kört rent tidsmässigt. Vi håller på att starta om både CPU- och GPU-testsviterna just nu inför "ett par" stora lanseringar framöver, där den sistnämnda sviten kommer att ha en massa nya speltitlar i både DX11 och DX12 för att bättre reflektera dagens spelläge.

Vet att det är många som inte godtar tidsbrist som ursäkt för att såna här typ av tester uteblir, men jag har helt enkelt inget annat att erbjuda. Den här typen av omstarter är ett nödvändigt ont för att hålla sviterna fräscha och uppdaterade, vilket lämnar väldigt lite tid till annat när vi väl går in i "crunch mode".

Om man inte hinner så kan man faktiskt hänvisa till andra sidor som har gjort bra tester. Alla inser att ni inte hinner testa allt men att testa det viktigaste och sedan kunna hänvisa till andra sidor som har gjort bra tester av en produkt skulle göra er än mer seriösa som media.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om man inte hinner så kan man faktiskt hänvisa till andra sidor som har gjort bra tester. Alla inser att ni inte hinner testa allt men att testa det viktigaste och sedan kunna hänvisa till andra sidor som har gjort bra tester av en produkt skulle göra er än mer seriösa som media.

Krossar dina gamla rekord? Det verkar vara en skillnad på ett par fps i de testerna man sett.

edit: Såg att du tog bort det i ditt inlägg

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Det var inte relevant i den infon. Men ja alla test som jag gjort så har jag fått bättre resultat

Mina Fury X börja kännas som mina gamla 7970 de blir bara bättre och bättre för varje månad som går

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är inte bara Sweclockers, av någon anledning har Nvidia alltid varit konsumenteras förhandsval.
Det bara är så, en Youtuber kallar det att Nvidia har större "mainshare" än AMD. Till och med när ATI/AMD var bättre än Nvidia, under HD4000, 5000 och 6000-serierna sålde Nvidia mer, gick med vinst.

Ta en titt på denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

En sak jag inte blir klok på är hur AMD kan ta marknadsdelar (rapporterat på Swec för ett tag sedan) samtidigt som Nvidia går med sin absolut största vinst.

Jag tror att Nvidias inkomster på diskreta grafikkortssidan är ganska liten i jämförelse med andra segment som dom är engagerade i. Server, bilar, tablets (Tegra) etc.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av JonasT:

Det hade givetvis varit kanon att presentera ett snabbtest med de senaste drivrutinerna för både Radeon RX 480 och Geforce GTX 1060 för att se hur läget ligger till just nu, speciellt med tanke på populariteten hos dessa korten. I vanliga fall hade det inte varit något större problem att slänga ihop ett sådant, men just nu är det helt enkelt kört rent tidsmässigt. Vi håller på att starta om både CPU- och GPU-testsviterna just nu inför "ett par" stora lanseringar framöver, där den sistnämnda sviten kommer att ha en massa nya speltitlar i både DX11 och DX12 för att bättre reflektera dagens spelläge.

Vet att det är många som inte godtar tidsbrist som ursäkt för att såna här typ av tester uteblir, men jag har helt enkelt inget annat att erbjuda. Den här typen av omstarter är ett nödvändigt ont för att hålla sviterna fräscha och uppdaterade, vilket lämnar väldigt lite tid till annat när vi väl går in i "crunch mode".

Det du säger är i princip att det kommer komma tester som täcker behovet men det kommer i framtiden och inte just nu? Kanske i samband med stora releaser i Januari?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Jag var lite avtänd på uppdateringen innan jag såg videon. Preferred Display och HDMI override är något som har saknats och behövts.

Det negativa med Crimson är dock avsaknaden utav videoinställningar. Det går inte som förr att ändra t.ex gamma i registret. Det krävs kort sagt mer av Crimson för att jag ska bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

@ClintBeastwood:

Det var inte relevant i den infon. Men ja alla test som jag gjort så har jag fått bättre resultat

Mina Fury X börja kännas som mina gamla 7970 de blir bara bättre och bättre för varje månad som går

Lust å göra ett nytt test i Firestrike/Timespy?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Se min sign senaste 3D mark 4K över 100p jag heter masterswe men har sesese som namn

http://www.3dmark.com/search?_ga=1.81737630.86727576.14807140... FX-8350&gpuName=AMD Radeon R9 Fury X

http://www.3dmark.com/search?_ga=1.81737630.86727576.14807140... FX-8350

http://www.3dmark.com/search?_ga=1.119960705.86727576.1480714... FX-8350

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

@ClintBeastwood:

Se min sign senaste 3D mark 4K över 100p jag heter masteswe men har sesese som namn

http://www.3dmark.com/search?_ga=1.81737630.86727576.14807140... FX-8350&gpuName=AMD Radeon R9 Fury X

http://www.3dmark.com/search?_ga=1.81737630.86727576.14807140... FX-8350&gpuName=AMD Radeon R9 Fury X

http://www.3dmark.com/search?_ga=1.81737630.86727576.14807140... FX-8350&gpuName=AMD Radeon R9 Fury X

Tack. Ligger du högst upp av alla som har 3x Fury X?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

NR 1 med 8350 i ultra och extream för alla system oavsett grafikkort.

men i "normal" så är jag endast top 60 av alla system med 8350 (grafikkorten har för lite att göra behöver oc min cpu till minst 53-5400Mhz för att nå top 10 Fury är inget kort som kan konkurrera med Nvidias kort vid låg belastning) Som du kan se så får jag nästan samma resultat i normal som i extream

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är inte bara Sweclockers, av någon anledning har Nvidia alltid varit konsumenteras förhandsval.
Det bara är så, en Youtuber kallar det att Nvidia har större "mainshare" än AMD. Till och med när ATI/AMD var bättre än Nvidia, under HD4000, 5000 och 6000-serierna sålde Nvidia mer, gick med vinst.

Ta en titt på denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

En sak jag inte blir klok på är hur AMD kan ta marknadsdelar (rapporterat på Swec för ett tag sedan) samtidigt som Nvidia går med sin absolut största vinst.

Det heter mindshare. Skotska kan vara lite knepigt för den ovane

Att ha marknadsandelar är ju inte lika med att göra vinst. Det är ju ett affärsknep att sälja saker till liten eller ingen vinst just för att öka sina marknadsandelar, för att i framtiden kunna göra en vinst på sin större marknadsandel.

Skrivet av JonasT:

Det hade givetvis varit kanon att presentera ett snabbtest med de senaste drivrutinerna för både Radeon RX 480 och Geforce GTX 1060 för att se hur läget ligger till just nu, speciellt med tanke på populariteten hos dessa korten. I vanliga fall hade det inte varit något större problem att slänga ihop ett sådant, men just nu är det helt enkelt kört rent tidsmässigt. Vi håller på att starta om både CPU- och GPU-testsviterna just nu inför "ett par" stora lanseringar framöver, där den sistnämnda sviten kommer att ha en massa nya speltitlar i både DX11 och DX12 för att bättre reflektera dagens spelläge.

Vet att det är många som inte godtar tidsbrist som ursäkt för att såna här typ av tester uteblir, men jag har helt enkelt inget annat att erbjuda. Den här typen av omstarter är ett nödvändigt ont för att hålla sviterna fräscha och uppdaterade, vilket lämnar väldigt lite tid till annat när vi väl går in i "crunch mode".

Är det så det ser ut de närmaste 2-3 månaderna? Det behöver ju inte vara innan jul, det tycker i alla fall inte jag. 480 och 1060 lär fortfarande vara relevanta och aktuella i mars. Bättre sent än aldrig tycker jag, även om det förstås hade varit önskvärt just nu precis efter ReLive.

Skrivet av sesese:

Om man inte hinner så kan man faktiskt hänvisa till andra sidor som har gjort bra tester. Alla inser att ni inte hinner testa allt men att testa det viktigaste och sedan kunna hänvisa till andra sidor som har gjort bra tester av en produkt skulle göra er än mer seriösa som media.

Fast nej, det är relevant för alla andra Sweclockers test då det påverkar prestandaindexet.

Skrivet av Dinoman:

Jag tror att Nvidias inkomster på diskreta grafikkortssidan är ganska liten i jämförelse med andra segment som dom är engagerade i. Server, bilar, tablets (Tegra) etc.

Om du hade kollat länken i inlägget du citerade så hade du efter blott 10 sekunder sett hur fett mycket Nvidia tjänar på spelkort, och att det är deras överlägset största inkomstkälla.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Jag var lite avtänd på uppdateringen innan jag såg videon. Preferred Display och HDMI override är något som har saknats och behövts.

Det negativa med Crimson är dock avsaknaden utav videoinställningar. Det går inte som förr att ändra t.ex gamma i registret. Det krävs kort sagt mer av Crimson för att jag ska bli nöjd.

http://malzo.com/i/2014/04/13/h0j79Q3.jpg

http://malzo.com/i/2014/04/13/iEBSJcUQ.jpg

Tack för infon. Det var just detta jag undrade över. Den delen skulle ju varit med sedan crimson släpptes i sin första iteration.

Skulle ju vara lika dumt som om Microsoft skulle dela upp Kontrollpanelen i två olika gränssnitt...

Låter nästan som en trend

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

grymma drivrutiner

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)