Skrivet av Gainsgoblin:
1. Nej en ny produkt är inte unik, den är fabriksny och produceras eftersom. Det TS ska få är en produkt som har slitageskador och är begagnad och inte kan säljas som ny pga dessa slitageskador. En ny vara är aldrig likvärdig med en begagnad eller skulle du tycka det var okej som kund om du fick en begagnad vara tillbaks när du lämnar in din nya på reparation?
2. Gå och köp en TV som inte tillverkas längre och som säljaren inte kan reparera, du kommer få pengarna tillbaks om den är DOA. Det är säljaren som väljer om man vill ge ny produkt eller pengar tillbaks.
3. Skojar du? Det är irrelevant om man handlar via kredit och kontakt enligt dig. Jag vet inte ens vad jag ska svara här faktiskt annat än att du har inte ens en cykel längre.
4. Och återigen ARN's praxis är värd lika mycket som toapapper om företaget är av annan åsikt. Återigen kommer skillnaden mellan kredit och kontakt betalning vara relevant. Jag gillar hur du också är helt hundra på att, ARN skulle gå på konsumentens linje när det är ganska tydligt av lagtext och propositioner att det inte skulle hända.
5. Japp jag läste lite i tråden om iPhones och jag är väldigt fundersam på hur du vill få det till att fysisk åverkan är ett fel som säljaren svarar för dom första 6 månaderna eftersom vattenskador är fysisk åverkan. Har du någon bra förklaring?
Du har fortfarande inte hänvisat till någon tolkning som stödjer dig förutom hur du läst ARN's praxis vilket jag inte hittat, de flesta fall jag läst på ARN's hemsida just nu för skojs skull ger faktiskt rätt till säljaren.
Har du någon rättslig utbildning eller läser du bara lite och ångar på med din tolkning?
1. Produkten ska vara likvärdig, det innebär inte att den måste vara exakt IDENTISK. Du ska däremot inte få en vara som har sämre egenskaper. Till exempel, om du köpt en 4K-TV som är trasig vid leverans, säljaren kan inte reparera den och den inte längre säljs, då kan säljaren inte ge dig en 1080p-TV (så länge du själv inte accepterar detta). Säljaren kan däremot ge dig en 4K-TV med OLED och HDR, även om den ursprungliga varan inte hade dessa förbättrande egenskaperna (återigen, så länge köparen inte finner dessa som försämrande egenskaper).
2. Säljaren har inte rätt att häva köpet (bryta avtalet), bara sådär. Kunden kan kräva att säljaren avhjälper felet (reparation) eller företar omleverans (ge ut en ny vara), om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Säljaren får välja vilket av alternativen han föredrar så länge det inte innebär en väsentlig olägenhet för köparen - KKL 26 §.
För att peka på ett specifikt rättsfall har du detta: ARN 1996-6571.
Citat:
En konsument som köpt barnstövlar till kraftigt reducerat pris har, sedan stövlarna visat sig vara otäta, ansetts berättigad till omleverans av vattentäta stövlar ( 26 § konsumentköplagen ) alternativt berättigad att återfå köpesumman jämte skadestånd i form av ersättning för prisskillnaden vid s.k. täckningsköp ( 33 § konsumentköplagen ). Avgörande 1997-06-24; 1996-6571
Konsumenten köpte alltså stövlar till ett kraftigt reducerat pris, som dock visade sig inte vara vattentäta. Köparen har då rätt till omleverans av vattentäta stövlar alternativt att få pengarna tillbaka, plus skadestånd för att kunna göra ett täckningsköp av ett par stövlar som uppfyller den utlovade egenskapen (likvärdig produkt). Så att säljaren endast kan välja att ge pengarna tillbaka hur som helst är alltså felaktigt!
3. Istället för att bara skriva en helt meningslös inlägg kanske du kan förklara vad skillnaden skulle vara mellan kontant och kredit? På dig låter det som om att Konsumentköplagen utgår om köpet gjorts på faktura...
Här är ett rättsexempel där köpet gjorts på kredit, men KKL appliceras precis som vanligt: ARN 1998-2439.
Men du får väldigt gärna upplysa mig om vart jag kan läsa om denna väsentliga skillnad du talar om!
4. Fast återigen går du händelserna i förväg. Det låter på dig som om att det är helt meningslöst att anmäla till ARN, eftersom säljaren eventuellt kan vägra följa ARNs rekommendation och köparen då får ta det vidare till tingsrätten, som då kanske gör en annan bedömning. I stort sett alla seriösa företag följer ARNs rekommendationer, därför är ARNs åsikt högst relevant i läget TS nu befinner sig i. Även om nu det inte garanterar att utgången blir densamma i en domstol.
Från ARN 2007-8330:
Citat:
"Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."
5. Vad menar du skulle vara den fysiska åverkan? Ett företag säger att den här produkten kan användas inom vissa givna förhållanden, vanligtvis min- och max-temperaturer, inte i direkt solljus etc, men säger nu också att den kan användas på ett maxdjup av 50 cm under en viss tid. Om telefonen inte klarar av att användas inom dessa föreskrivna parametrar så är varan att anse som felaktig. Jag kan återigen hänvisa till rättsfallet med stövlarna. De var inte vattentåliga, något som de ändå marknadsförs som. Köparen hade rätt till omleverans eller pengarna tillbaka plus eventuellt skadestånd för täckningsköp. Hur menar du att detta skulle skilja sig mellan ett par stövlar och en mobiltelefon?
Detta gäller inte bara inom 6 månader, som jag även skrev i den andra tråden. Detta gäller under hela reklamationstiden. Efter 6 månader övergår dock bevisbördan från säljaren till köparen, som då ska bevisa att felet var ursprungligt, vilket inte alltid är så enkelt (men inte omöjligt).
Nej, jag har inte någon juridisk utbildning, jag anser mig dock vara bättre insatt i detta än gemene man. KKL är enormt mycket starkare för konsumenten än vad de flesta tror/vet. Du får rätta mig om jag har fel, men du har inte heller en juridisk utbildning va? För om det är några jag känner som verkligen hyllar KKL för dess starka skydd, så är det just jurister.
Skrivet av MacAllan:
Hade det varit en NY vara hade TS haft chans till ersättning eller likvärdig produkt, men eftersom det rör sig om en fyndvara som är en BEGAGNAD vara har man inte rätt till ersättning som t.ex. likvärdig NY vara.
Har man lite sunt förnuft i kroppen tror jag man förstår att man inte kan få en NY vara eftersom den BEGAGNADE tog slut eller inte fanns.
Du är inte per automatik berättigad till en NY vara, men om säljaren inte kan frambringa någon likvärdig BEGAGNAD vara inom skälig tid och kostnaden för att ersätta detta med en likvärdig NY vara inte är oskälig, så har man rätt till att bli ersatt.