Beställd telefon slut i lager

Permalänk
Medlem

Beställd telefon slut i lager

Hej
Beställde en xperia x compact från webhallen under black Friday, det var en fyndavara klass 3.
Idag ringde jag och kollade varför den inte skickats än.
Svaret jag fick var att dom hade gjort fel i inventeringen och att telefonen jag beställt och
Betalat för inte finns och att han inte kunde göra nåt.
Så nu får jag lägga ut en tusenlapp till om jag vill ha en xperia x compact.
Kan dom göra så?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, dock måste alternativet vara återbetalning av pengarna.

Permalänk
Medlem

Det beror på. Har du fått en orderbekräftelse så kan den innebära att ett avtal har slutits, och då får de snällt leverera enligt detta avtal. Se https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Här är orderbekräftelsen jag fick

Är det bara att maila deras support och hänvisa till länken ovan och stå på sig?
Hota om att vända sig till konsumentverket?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

"Informationen är preliminär och vi reserverar oss för felaktigheter." Tror inte du kommer få rätt. Du har väl dessutom valt faktura som betalning? I så fall har du ju inte ens lagt ut några pengar än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det står ju i mailet att informationen är preliminär och kan ändras. Du kommer inte få någon telefon från det där mailet iaf.

Permalänk
Medlem

Rätt pissigt hursom att inte leverera för det priset bara för att det för tillfället var slut i lager..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Då du beställt en telefon som inte är i nyskick så är det ju svårt för dem att leverera en likvärdig till dig, om de inte råkar få in en ny retur i samma klass.

Skrivet av Haptic:

Rätt pissigt hursom att inte leverera för det priset bara för att det för tillfället var slut i lager..

Det var en fyndvara, skulle gissa på retur från annan kund. Hur lagerhåller man dem?

Permalänk
Medlem

Ta återbetalning och gå vidare i livet.
Saker kan tyvärr ta slut, ibland har man otur.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av strangelovee:

Tack för svaren!
Här är orderbekräftelsen jag fick
http://imgur.com/jR9BY7O.jpg
Är det bara att maila deras support och hänvisa till länken ovan och stå på sig?
Hota om att vända sig till konsumentverket?

Precis. Enligt ARNs rådande praxis anses ett avtal som ingånget om säljaren skickat en orderbekräftelse innehållande ordernummer, vara, pris och köpare. Att det sedan visar sig att de sålt fler mobiler än vad de tänkt till det priset är helt och håller deras problem. Det enda som skulle kunna häva avtalet är om det är uppenbart att varan inte kan levereras, till exempel om det var det sista existerande exemplaret eller så. Men i så fall borde de erbjuda en likvärdig vara.

Sammanfattningsvis, Webhallen kan inte häva köpet med hänvisning till att de räknat fel på lagret. Framförallt kan de inte välja att erbjuda dig telefonen till fullpris, bara för att de tabbat sig!

edit: missade att det handlade om en begagnad vara. Men min ståndpunkt kvarstår ändå, de har ingått ett avtal. Sen har de gjort en tabbe, då får de helt enkelt ge dig en ny telefon eller en likvärdig begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

"Informationen är preliminär och vi reserverar oss för felaktigheter." Tror inte du kommer få rätt. Du har väl dessutom valt faktura som betalning? I så fall har du ju inte ens lagt ut några pengar än.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Gainsgoblin:

Det står ju i mailet att informationen är preliminär och kan ändras. Du kommer inte få någon telefon från det där mailet iaf.

Att de reserverar sig för felaktigheter i orderbekräftelsen är lika irrelevant som om de skrivit att de äger rätten till all din framtida avkomma. Man kan inte skriva avtal som bryter med konsumentköplagen, punkt! Har ett avtal ingåtts så ska det till väldigt speciella omständigheter för att avtalet ska kunna brytas. En fin mening i ett mail räcker inte!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blomman90:

Att de reserverar sig för felaktigheter i orderbekräftelsen är lika irrelevant som om de skrivit att de äger rätten till all din framtida avkomma. Man kan inte skriva avtal som bryter med konsumentköplagen, punkt! Har ett avtal ingåtts så ska det till väldigt speciella omständigheter för att avtalet ska kunna brytas. En fin mening i ett mail räcker inte!

Vilken lag säger att ett avtal har ingåtts? "ARNs rådande praxis" är ingen lag heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det står ingenstans att det är en orderbekräftelse han fått däremot, han har fått preliminär information om sin beställning. ARN är också som tidigare sagt inget tvingande organ så vad arn har som praxis och vad som egentligen gäller kan skilja sig.

Avtalet bryts ju dock för att varan är slut och det inte går att fixa en ny vara utan väsentlig kostnad för säljaren så där faller det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vilken lag säger att ett avtal har ingåtts? "ARNs rådande praxis" är ingen lag heller.

Skickades från m.sweclockers.com

ARNs tolkning är att det är ett ingånget avtal. Domstolen, precis som ARN, tolkar lagar som lagstiftaren (riksdagen) skriver. Så vad är det du vill ha sagt? Jag vågar lova att ARN och domstolen är ganska överens om lagtolkningar i de allra flesta fall. Annars finns det ingen anledning för företag att följa ARNs rekommendationer.

Skrivet av Gainsgoblin:

Det står ingenstans att det är en orderbekräftelse han fått däremot, han har fått preliminär information om sin beställning. ARN är också som tidigare sagt inget tvingande organ så vad arn har som praxis och vad som egentligen gäller kan skilja sig.

Avtalet bryts ju dock för att varan är slut och det inte går att fixa en ny vara utan väsentlig kostnad för säljaren så där faller det också.

Han har fått ett ordernummer, vilken produkt och vilket pris som gäller, vem köparen är samt hur betalning genomförts. Detta är i ARNs mening en orderbekräftelse och ett ingånget avtal. Visst, ARN är inget tvingande organ. Men alla seriösa aktörer på marknaden följer ARNs rekommendationer. Det är egentligen samma sak gällande Tingsrätten och Hovrätten. Deras beslut kan alltid bli upphävda av Högsta domstolen, så vad de säger och vad som egentligen gäller kan också skilja sig. Domen från Tingsrätten står sig dock i regel. Detsamma gäller ARN.

Om varan är slut så gäller i regel att man ska ersättas av en likvärdig vara. Detta gäller till exempel om varan du köpt skulle gå sönder till följd av ett ursprungsfel, om produkten inte längre tillverkas så har man rätt till en likvärdig vara.

Då återstår frågan "vad är en väsentlig kostnad"? Du kan inte komma och säga att skillnaden mellan 3000 kr och 4000 kr per definition faller under väsentlig kostnad. Om du sedan tar bort företagets vinstmarginal, moms, etc. så är skillnad på sin höjd några hundralappar. Du kommer aldrig lyckas övertyga mig om att det är en väsentlig kostnad för säljaren om du inte kan lägga fram några konkreta, liknande fall som visar att så har dömts.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: 12 § 2 stycket.
Lägg ner nu. Anser du att en återförsäljare ska äta 25% av priset på en vara så skulle det inte finnas många butiker kvar.

Domstolen och ARN har inte alls samma tolkningar varje gång heller. Företag följer oftast ARN's rekommendationer men det finns också exempel på större företag som valt att motstrida sig ARN's beslut.

Prop 1989/90:89 s 76 om du vill läsa mer om bakgrunden till 12 §

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Blomman90: 12 § 2 stycket.
Lägg ner nu. Anser du att en återförsäljare ska äta 25% av priset på en vara så skulle det inte finnas många butiker kvar.

Domstolen och ARN har inte alls samma tolkningar varje gång heller. Företag följer oftast ARN's rekommendationer men det finns också exempel på större företag som valt att motstrida sig ARN's beslut.

Prop 1989/90:89 s 76 om du vill läsa mer om bakgrunden till 12 §

Vad ska jag lägga ner?!?
Jag är mycket väl medveten om KKL 12§ (jag beskrev detta redan i mitt första inlägg). Den säger dock inte något om vad som, i faktiska summor, är "orimliga uppoffringar". Sånt går i att uttala sig om i generella ordalag, varken i procentsatser eller kronor. Att ge 25% på en förpackning stearinljus som kostar 50 kronor, kontra en bil som kostar 500 000 kronor är inte samma sak. På samma sätt är att ge 50 kronor rabatt på stearinljusen mycket mer "orimligt", än att ge 50 kronor rabatt på bilen.

Du säger att det utan några som helst tvivel är en "orimlig uppoffring". I detta fall håller jag inte med dig. När man talar om väsentlig kostnad, så menar man kostnaden för att ändå genomföra avtalet. I detta fall är det inte 2999 vs 3999, utan man kollar på webhallens faktiska kostnad, så företagets eventuella vinst räknas alltså inte in. När det handlar om fyndvara så är även skälet till det reducerade priset av intresse. Har varan saluförts som fullt fungerande, utan defekter, så har du rätt till en likvärdig vara (även om den varan skulle vara ny). Om det däremot vore så att telefonen är kraftigt rabatterad till följd av en väsentlig defekt (låt oss säga att touchen inte fungerar i på en del av skärmen eller att den har på grund av sin ålder förlorat sitt värde, till exempel en begagnad bil eller telefon för den delen), då skulle det mycket väl kunna vara så att en helt ny produkt inte blir aktuellt. Enligt min erfarenhet brukar fyndvaror vara till följd av någon som öppnat, provat produkten och sedan återlämnat den med stöd av till exempel ångerrätten (kanske saknar originalkartong eller någon manual). Men produkten i sig är då alltså inte föråldrad eller defekt.

Angående att det inte skulle finnas så många butiker kvar. För det första så är saluföring av "fyndvaror" ett val som butiken gör själva. Det är knappast något man kan lasta någon annan för. För det andra så är det helt och hållet försäljaren som gjort fel här. Det är inte tillverkaren, distributören eller någon annan yttre omständighet. Det är helt och hållet säljaren. Så ja, då får säljaren stå sitt kast och göra rätt för sig. Tveklöst!

Permalänk
Medlem

Du förstår fortfarande inte att en begagnad produkt är UNIK i sig och det är OMÖJLIGT att leverera en likadan vara för återförsäljaren.

Jag vet inte hur jag ska förklara mer att TS inte kommer få en ny produkt annat än på goodwill. Det hade varit en helt annan sak om TS hade köpt en ny telefon till rabatterat pris men nu är det en fyndvara som är unik.

Tvärtittade lite på dina tidigare kommentarer där jag ser att du tror man kan reklamera en vattenskadad telefon inom de 6 första månaderna vilket får mig att tro att du är lite vild i dina tolkningar av lagtext.

Vi kan också gräva i det faktum att TS handlat på kredit och inte har betalt någon produkt själv än utan klarna är en del i avtalet men det blir ganska snårigt då.

Faktum kvarstår också att det ingenstans står att det är en orderbekräftelse TS fått

Permalänk
Medlem

Tack för alla som engagerar sig, ska prova att göra en anmälan hos ARN, för hos webhallen är det nej, inget som dom kan göra.
Får se om det kan leda någon stans

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du förstår fortfarande inte att en begagnad produkt är UNIK i sig och det är OMÖJLIGT att leverera en likadan vara för återförsäljaren.

Jag vet inte hur jag ska förklara mer att TS inte kommer få en ny produkt annat än på goodwill. Det hade varit en helt annan sak om TS hade köpt en ny telefon till rabatterat pris men nu är det en fyndvara som är unik.

Tvärtittade lite på dina tidigare kommentarer där jag ser att du tror man kan reklamera en vattenskadad telefon inom de 6 första månaderna vilket får mig att tro att du är lite vild i dina tolkningar av lagtext.

Vi kan också gräva i det faktum att TS handlat på kredit och inte har betalt någon produkt själv än utan klarna är en del i avtalet men det blir ganska snårigt då.

Faktum kvarstår också att det ingenstans står att det är en orderbekräftelse TS fått

Men vem har sagt att produkten måste vara exakt IDENTISKT på alla sätt och vis? En ny produkt är väl också unik om man ska hårdra det?

Webhallens fyndvaror klass 3 innebär:

Citat:

Produkten bär tydliga spår av användning, men har inga funktionsfel. Tillbehör i mån av kartong och manual kan saknas.

Det är alltså en vara med små spår av användning, men det finns inga defekter/funktionsfel. Man kan därmed inte hävda att produkten säljs billigare för att den är defekt. Säljaren har dock möjligheten att ersätta med en likvärdig "fyndvara" utan defekter. Om någon sådan inte finns tillgänglig ska säljaren ersätta med en likvärdig vara (även om den är helt ny), så länge det inte innebär en oskälig kostnad. Så frågan handlar egentligen endast om det i sammanhanget är en oskälig kostnad. Något jag definitivt inte tycker.

Vi kan ta ett annat exempel, som inte rör en fyndvara, men som ändå påvisar det felaktiga i ditt inlägg.
Du köper det sista exemplaret av en TV. Det visar sig att TVn inte fungerar. Säljaren kan inte reparera TVn och TVn säljs inte längre, varken av säljaren eller någon annan butik. Du har i ett sådan fall rätt till en annan likvärdig produkt även om den inte är IDENTISK! Säger du emot mig om detta eller erkänner du att produkten inte måste vara identisk? Det är till och med så att ersättningsprodukten kan vara dyrare än den ordinarie.

När du nu utan motivering hänvisar till en av mina tidigare kommentarer undrar jag om du läst den helt ur sin kontext eller om du på allvar menar att en säljare får marknadsföra sin produkt med vilka egenskaper som helst, utan att sedan produkten lever upp till dessa löften?

Om man handlar på kredit, faktura eller kontant är helt oväsentligt. Konsumentköplagen gäller i alla dessa fall då ett avtal ingås mellan köparen och säljaren, oberoende av vilket betalsätt som väljs. Eller vad menar du skulle vara skillnaden?

Återigen, enligt ARNs rådande praxis är meddelandet TS fått att anse vara en orderbekräftelse. Ordet "Orderbekräftelse" behöver inte finnas med i meddelandet. När det handlar om oskäliga kostnader och liknande så är det en bedömningsfråga från fall till fall, där finns det med andra ord utrymme för olika åsikter. När det däremot handlar om definitionen av ingånget avtal, är detta utrymme mycket mindre. ARN kommer inte att fatta olika beslut om vad som är ett ingånget avtal så länge de stipulerade rekvisit. Att sedan en domstol skulle kunna ha en annan åsikt i frågan (något jag finner väldigt osannolikt) är i sammanhanget ganska irrelevant. I första läget får TS driva detta vidare till ARN. ARN kommer att använda sin praxis. Om säljaren däremot inte följer ARNs rekommendation, ja då kan det vara intressant att titta på om domstolen har någon annan praxis. Men det är lite som att börja packa väskorna nu, ifall vi någon gång i framtiden kommer kolonisera månen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men vem har sagt att produkten måste vara exakt IDENTISKT på alla sätt och vis? En ny produkt är väl också unik om man ska hårdra det?

Webhallens fyndvaror klass 3 innebär:
Det är alltså en vara med små spår av användning, men det finns inga defekter/funktionsfel. Man kan därmed inte hävda att produkten säljs billigare för att den är defekt. Säljaren har dock möjligheten att ersätta med en likvärdig "fyndvara" utan defekter. Om någon sådan inte finns tillgänglig ska säljaren ersätta med en likvärdig vara (även om den är helt ny), så länge det inte innebär en oskälig kostnad. Så frågan handlar egentligen endast om det i sammanhanget är en oskälig kostnad. Något jag definitivt inte tycker.

Du köper det sista exemplaret av en TV. Det visar sig att TVn inte fungerar. Säljaren kan inte reparera TVn och TVn säljs inte längre, varken av säljaren eller någon annan butik. Du har i ett sådan fall rätt till en annan likvärdig produkt även om den inte är IDENTISK! Säger du emot mig om detta eller erkänner du att produkten inte måste vara identisk? Det är till och med så att ersättningsprodukten kan vara dyrare än den ordinarie.

Om man handlar på kredit, faktura eller kontant är helt oväsentligt. Konsumentköplagen gäller i alla dessa fall då ett avtal ingås mellan köparen och säljaren, oberoende av vilket betalsätt som väljs. Eller vad menar du skulle vara skillnaden?

Återigen, enligt ARNs rådande praxis är meddelandet TS fått att anse vara en orderbekräftelse.

När du nu utan motivering hänvisar till en av mina tidigare kommentarer undrar jag om du läst den helt ur sin kontext eller om du på allvar menar att en säljare får marknadsföra sin produkt med vilka egenskaper som helst, utan att sedan produkten lever upp till dessa löften?

1. Nej en ny produkt är inte unik, den är fabriksny och produceras eftersom. Det TS ska få är en produkt som har slitageskador och är begagnad och inte kan säljas som ny pga dessa slitageskador. En ny vara är aldrig likvärdig med en begagnad eller skulle du tycka det var okej som kund om du fick en begagnad vara tillbaks när du lämnar in din nya på reparation?

2. Gå och köp en TV som inte tillverkas längre och som säljaren inte kan reparera, du kommer få pengarna tillbaks om den är DOA. Det är säljaren som väljer om man vill ge ny produkt eller pengar tillbaks.

3. Skojar du? Det är irrelevant om man handlar via kredit och kontakt enligt dig. Jag vet inte ens vad jag ska svara här faktiskt annat än att du har inte ens en cykel längre.

4. Och återigen ARN's praxis är värd lika mycket som toapapper om företaget är av annan åsikt. Återigen kommer skillnaden mellan kredit och kontakt betalning vara relevant. Jag gillar hur du också är helt hundra på att, ARN skulle gå på konsumentens linje när det är ganska tydligt av lagtext och propositioner att det inte skulle hända.

5. Japp jag läste lite i tråden om iPhones och jag är väldigt fundersam på hur du vill få det till att fysisk åverkan är ett fel som säljaren svarar för dom första 6 månaderna eftersom vattenskador är fysisk åverkan. Har du någon bra förklaring?

Du har fortfarande inte hänvisat till någon tolkning som stödjer dig förutom hur du läst ARN's praxis vilket jag inte hittat, de flesta fall jag läst på ARN's hemsida just nu för skojs skull ger faktiskt rätt till säljaren.
Har du någon rättslig utbildning eller läser du bara lite och ångar på med din tolkning?

Permalänk
Medlem

Hade det varit en NY vara hade TS haft chans till ersättning eller likvärdig produkt, men eftersom det rör sig om en fyndvara som är en BEGAGNAD vara har man inte rätt till ersättning som t.ex. likvärdig NY vara.
Har man lite sunt förnuft i kroppen tror jag man förstår att man inte kan få en NY vara eftersom den BEGAGNADE tog slut eller inte fanns.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

1. Nej en ny produkt är inte unik, den är fabriksny och produceras eftersom. Det TS ska få är en produkt som har slitageskador och är begagnad och inte kan säljas som ny pga dessa slitageskador. En ny vara är aldrig likvärdig med en begagnad eller skulle du tycka det var okej som kund om du fick en begagnad vara tillbaks när du lämnar in din nya på reparation?

2. Gå och köp en TV som inte tillverkas längre och som säljaren inte kan reparera, du kommer få pengarna tillbaks om den är DOA. Det är säljaren som väljer om man vill ge ny produkt eller pengar tillbaks.

3. Skojar du? Det är irrelevant om man handlar via kredit och kontakt enligt dig. Jag vet inte ens vad jag ska svara här faktiskt annat än att du har inte ens en cykel längre.

4. Och återigen ARN's praxis är värd lika mycket som toapapper om företaget är av annan åsikt. Återigen kommer skillnaden mellan kredit och kontakt betalning vara relevant. Jag gillar hur du också är helt hundra på att, ARN skulle gå på konsumentens linje när det är ganska tydligt av lagtext och propositioner att det inte skulle hända.

5. Japp jag läste lite i tråden om iPhones och jag är väldigt fundersam på hur du vill få det till att fysisk åverkan är ett fel som säljaren svarar för dom första 6 månaderna eftersom vattenskador är fysisk åverkan. Har du någon bra förklaring?

Du har fortfarande inte hänvisat till någon tolkning som stödjer dig förutom hur du läst ARN's praxis vilket jag inte hittat, de flesta fall jag läst på ARN's hemsida just nu för skojs skull ger faktiskt rätt till säljaren.
Har du någon rättslig utbildning eller läser du bara lite och ångar på med din tolkning?

1. Produkten ska vara likvärdig, det innebär inte att den måste vara exakt IDENTISK. Du ska däremot inte få en vara som har sämre egenskaper. Till exempel, om du köpt en 4K-TV som är trasig vid leverans, säljaren kan inte reparera den och den inte längre säljs, då kan säljaren inte ge dig en 1080p-TV (så länge du själv inte accepterar detta). Säljaren kan däremot ge dig en 4K-TV med OLED och HDR, även om den ursprungliga varan inte hade dessa förbättrande egenskaperna (återigen, så länge köparen inte finner dessa som försämrande egenskaper).

2. Säljaren har inte rätt att häva köpet (bryta avtalet), bara sådär. Kunden kan kräva att säljaren avhjälper felet (reparation) eller företar omleverans (ge ut en ny vara), om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Säljaren får välja vilket av alternativen han föredrar så länge det inte innebär en väsentlig olägenhet för köparen - KKL 26 §.

För att peka på ett specifikt rättsfall har du detta: ARN 1996-6571.

Citat:

En konsument som köpt barnstövlar till kraftigt reducerat pris har, sedan stövlarna visat sig vara otäta, ansetts berättigad till omleverans av vattentäta stövlar ( 26 § konsumentköplagen ) alternativt berättigad att återfå köpesumman jämte skadestånd i form av ersättning för prisskillnaden vid s.k. täckningsköp ( 33 § konsumentköplagen ). Avgörande 1997-06-24; 1996-6571

Konsumenten köpte alltså stövlar till ett kraftigt reducerat pris, som dock visade sig inte vara vattentäta. Köparen har då rätt till omleverans av vattentäta stövlar alternativt att få pengarna tillbaka, plus skadestånd för att kunna göra ett täckningsköp av ett par stövlar som uppfyller den utlovade egenskapen (likvärdig produkt). Så att säljaren endast kan välja att ge pengarna tillbaka hur som helst är alltså felaktigt!

3. Istället för att bara skriva en helt meningslös inlägg kanske du kan förklara vad skillnaden skulle vara mellan kontant och kredit? På dig låter det som om att Konsumentköplagen utgår om köpet gjorts på faktura...
Här är ett rättsexempel där köpet gjorts på kredit, men KKL appliceras precis som vanligt: ARN 1998-2439.
Men du får väldigt gärna upplysa mig om vart jag kan läsa om denna väsentliga skillnad du talar om!

4. Fast återigen går du händelserna i förväg. Det låter på dig som om att det är helt meningslöst att anmäla till ARN, eftersom säljaren eventuellt kan vägra följa ARNs rekommendation och köparen då får ta det vidare till tingsrätten, som då kanske gör en annan bedömning. I stort sett alla seriösa företag följer ARNs rekommendationer, därför är ARNs åsikt högst relevant i läget TS nu befinner sig i. Även om nu det inte garanterar att utgången blir densamma i en domstol.
Från ARN 2007-8330:

Citat:

"Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

5. Vad menar du skulle vara den fysiska åverkan? Ett företag säger att den här produkten kan användas inom vissa givna förhållanden, vanligtvis min- och max-temperaturer, inte i direkt solljus etc, men säger nu också att den kan användas på ett maxdjup av 50 cm under en viss tid. Om telefonen inte klarar av att användas inom dessa föreskrivna parametrar så är varan att anse som felaktig. Jag kan återigen hänvisa till rättsfallet med stövlarna. De var inte vattentåliga, något som de ändå marknadsförs som. Köparen hade rätt till omleverans eller pengarna tillbaka plus eventuellt skadestånd för täckningsköp. Hur menar du att detta skulle skilja sig mellan ett par stövlar och en mobiltelefon?

Detta gäller inte bara inom 6 månader, som jag även skrev i den andra tråden. Detta gäller under hela reklamationstiden. Efter 6 månader övergår dock bevisbördan från säljaren till köparen, som då ska bevisa att felet var ursprungligt, vilket inte alltid är så enkelt (men inte omöjligt).

Nej, jag har inte någon juridisk utbildning, jag anser mig dock vara bättre insatt i detta än gemene man. KKL är enormt mycket starkare för konsumenten än vad de flesta tror/vet. Du får rätta mig om jag har fel, men du har inte heller en juridisk utbildning va? För om det är några jag känner som verkligen hyllar KKL för dess starka skydd, så är det just jurister.

Skrivet av MacAllan:

Hade det varit en NY vara hade TS haft chans till ersättning eller likvärdig produkt, men eftersom det rör sig om en fyndvara som är en BEGAGNAD vara har man inte rätt till ersättning som t.ex. likvärdig NY vara.
Har man lite sunt förnuft i kroppen tror jag man förstår att man inte kan få en NY vara eftersom den BEGAGNADE tog slut eller inte fanns.

Du är inte per automatik berättigad till en NY vara, men om säljaren inte kan frambringa någon likvärdig BEGAGNAD vara inom skälig tid och kostnaden för att ersätta detta med en likvärdig NY vara inte är oskälig, så har man rätt till att bli ersatt.

Permalänk
Medlem

För det första är ARN beslut inte rättsfall vilket jag påpekat för dig väldigt många gånger redan, det är en rekommendation från en nämnd.

Ditt första nämndbeslut 1996-6571 är helt olikt TS situation då det är NYA produkter med ett produktionsfel som säljs till nedsatt pris. Det verkar som du inte förstår vad oskälig kostnad är och att det är mycket upp till säljaren att meddela vad väsentlig kostnad är. Exakt som det är upp till köpare att meddela vad väsentlig tid är vid en reparation.
Enda anledningen att hon får något i ärende 1996-6571 är för att garantin om att dom var vattentäta satt kvar på stövlarna, utan denna garanti hade hon inte fått något.

3. Du får olika möjligheter vid köp på kredit dels eftersom i detta fall är det en tredje part involverad och dels för att du kan tillämpa vissa regler inom Konsumentkreditlagen.

4. Ja i det här fallet är det ganska poänglöst att anmäla till ARN då TS inte kommer få någon telefon för det priset, beställ bara den nya vita fyndvaran som länkats istället.
Ditt ärendenummer finns inte heller på google, zeteo eller karnov så jag antar du skrivit fel där?

5. Problemet är att all fysik åverkan på en produkt alltså vattenskador, krosskador och liknande faller inte på säljarens bevisbörda. Det övergår direkt till köparen att bevisa att dessa skador fanns där vid köpet annars är reklamationsrätten borta.
Man får anta att om telefonen är vattenskadad och det inte är ett större problem med att alla telefoner blir vattenskadade så är det någon som inte följt anvisningar.
Dessa 50CM är oftast väldigt väldefinierade med inget extra tryck, tvål och såpa gör att vatten tränger in lättare osv. Kort sagt vattenskydd på telefoner är att se som ett finare stänkskydd och det är väldigt svårt att göra något enligt lag om inte produkten har ett produktionsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Att de reserverar sig för felaktigheter i orderbekräftelsen är lika irrelevant som om de skrivit att de äger rätten till all din framtida avkomma. Man kan inte skriva avtal som bryter med konsumentköplagen, punkt! Har ett avtal ingåtts så ska det till väldigt speciella omständigheter för att avtalet ska kunna brytas. En fin mening i ett mail räcker inte!

Jag antar att ett mail med en sådan formulering kan tolkas på två olika sätt:

1) Det är en orderbekräftelse med en friskrivning som inte går att göra enligt lag (?)
2) Det är inte en orderbekräftelse i formell mening

Om jag skulle gissa angående avsikten med att den där meningen skjutits in där så skulle jag gissa 2 alla dagar i veckan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad gäller fyndvaror så är det väl först till kvarn som gäller då det bara finns en av just denna specifika vara och du var inte först den här gången så vad är problemet? Du menar på fullaste allvar att du skall sätta dig och göra Gröna Lund med en massa karuseller och processer genom att engagera ARN m.fl. pga av detta. Men seriöst... lägg ner!

How about Köp en annan på Blocket/Tradera efter lite snabbsökning på Blocket:
Ny o-öppnad, Xperia X Compact Svart 3 000:-

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag antar att ett mail med en sådan formulering kan tolkas på två olika sätt:

1) Det är en orderbekräftelse med en friskrivning som inte går att göra enligt lag (?)
2) Det är inte en orderbekräftelse i formell mening

Om jag skulle gissa angående avsikten med att den där meningen skjutits in där så skulle jag gissa 2 alla dagar i veckan.

Det kan sannolikt tolkas på 100 olika sätt.
Enligt ARN är det att betrakta som en orderbekräftelse, vilket är det enda som spelar någon roll i nuläget.

Om man läser företags olika villkor så finns det tonvis med friskrivningar från felskrivna priser, felaktiga lagerstatusar, rätt att häva avtalet för si och rätt att häva avtalet för så. Men allt detta är helt irrelevant då det väldigt många gånger inte är förenligt med Konsumentköplagen. Företagen sparar ofantligt med pengar på konsumenter som inte är medvetna om sina rättigheter. Är det billigare för Webhallen att häva avtalet och gå vidare? -Ja. Så självklart är detta vad man helst vill göra. Främst eftersom många här med "sunt förnuft", anser att ett företag inte alls behöver hålla ett ingånget avtal.

Det finns en enkel lösning för webhallen, skicka inte ett e-mail som (enligt ARN) uppfyller rekvisiten för ett ingånget avtal, innan de är säkra på att de kan leverera. Hade lagerstatusen varit korrekt, så hade inte ordern gått igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det kan sannolikt tolkas på 100 olika sätt.
Enligt ARN är det att betrakta som en orderbekräftelse, vilket är det enda som spelar någon roll i nuläget.

Om man läser företags olika villkor så finns det tonvis med friskrivningar från felskrivna priser, felaktiga lagerstatusar, rätt att häva avtalet för si och rätt att häva avtalet för så. Men allt detta är helt irrelevant då det väldigt många gånger inte är förenligt med Konsumentköplagen. Företagen sparar ofantligt med pengar på konsumenter som inte är medvetna om sina rättigheter. Är det billigare för Webhallen att häva avtalet och gå vidare? -Ja. Så självklart är detta vad man helst vill göra. Främst eftersom många här med "sunt förnuft", anser att ett företag inte alls behöver hålla ett ingånget avtal.

Det finns en enkel lösning för webhallen, skicka inte ett e-mail som (enligt ARN) uppfyller rekvisiten för ett ingånget avtal, innan de är säkra på att de kan leverera. Hade lagerstatusen varit korrekt, så hade inte ordern gått igenom.

Ok, kan köpa att de isf inte borde kännas vid ordern innan den är bekräftad.
(Vilket jag förmodar skulle orsaka större irritation från kunderna, men då skulle de ju iaf följa ARNs rekommendationer.)

I den här tråden finns det ju dock en faktor som komplicerar situationen något, TS hade beställt en unik vara. Det fanns bara ett enda begagnat exemplar till försäljning.

Såhär uppfattar iaf jag situationen:

* TS har beställt en begagnad vara
* Pga fel har två köpare fått något som ARN säger är en bekräftelse (men där säljaren i texten hävdar att det inte är en bekräftelse)
* Säljaren säger till den ena (TS) att det tyvärr blivit fel och att den begagnade varan redan sålts

Diskussionen här i tråden har sedan fått två huvudsakliga läger:

* De som hävdar att det är rimligt att köpet hävs
* De som hävdar att TS har rätt att istället få en ny vara av samma typ till priset för den begagnade

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du är inte per automatik berättigad till en NY vara, men om säljaren inte kan frambringa någon likvärdig BEGAGNAD vara inom skälig tid och kostnaden för att ersätta detta med en likvärdig NY vara inte är oskälig, så har man rätt till att bli ersatt.

Som jag sa, har man lite sunt förnuft i kroppen så begriper man att det inte funkar så, har man inte det så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

För det första är ARN beslut inte rättsfall vilket jag påpekat för dig väldigt många gånger redan, det är en rekommendation från en nämnd.

Ditt första nämndbeslut 1996-6571 är helt olikt TS situation då det är NYA produkter med ett produktionsfel som säljs till nedsatt pris. Det verkar som du inte förstår vad oskälig kostnad är och att det är mycket upp till säljaren att meddela vad väsentlig kostnad är. Exakt som det är upp till köpare att meddela vad väsentlig tid är vid en reparation.
Enda anledningen att hon får något i ärende 1996-6571 är för att garantin om att dom var vattentäta satt kvar på stövlarna, utan denna garanti hade hon inte fått något.

3. Du får olika möjligheter vid köp på kredit dels eftersom i detta fall är det en tredje part involverad och dels för att du kan tillämpa vissa regler inom Konsumentkreditlagen.

4. Ja i det här fallet är det ganska poänglöst att anmäla till ARN då TS inte kommer få någon telefon för det priset, beställ bara den nya vita fyndvaran som länkats istället.
Ditt ärendenummer finns inte heller på google, zeteo eller karnov så jag antar du skrivit fel där?

5. Problemet är att all fysik åverkan på en produkt alltså vattenskador, krosskador och liknande faller inte på säljarens bevisbörda. Det övergår direkt till köparen att bevisa att dessa skador fanns där vid köpet annars är reklamationsrätten borta.
Man får anta att om telefonen är vattenskadad och det inte är ett större problem med att alla telefoner blir vattenskadade så är det någon som inte följt anvisningar.
Dessa 50CM är oftast väldigt väldefinierade med inget extra tryck, tvål och såpa gör att vatten tränger in lättare osv. Kort sagt vattenskydd på telefoner är att se som ett finare stänkskydd och det är väldigt svårt att göra något enligt lag om inte produkten har ett produktionsfel.

Rättsfall kan enligt definition vara en myndighets beslut. https://lagen.nu/1990:932, listar ARNs utfall som rättsfall ihop med de olika paragraferna. Jag antar dock att du fortfarande förstår vad det är jag syftar på.

Jag är medveten om skillnaderna mellan ARNs beslut angående stövlarna och TS nuvarande situation. Det jag använde detta till var dock att påvisa för dig att säljaren inte kan bryta avtalet och betala tillbaka köpeskillingen som hen bäst behagar. Det finns även utrymme för skadestånd för ett täckningsköp.

Det verkar som om att du har en definitiv uppfattning om vad oskälig kostnad är. Det är inte upp till säljaren att avgöra vad som är en oskälig kostnad, han kan däremot yrka på att det är så. Det är sedan upp till ARN (och eventuellt i ett senare skede upp till domstolen) att avgöra vad som är oskäligt i varje situation. Som jag tidigare skrev så finns det ingen definitiv siffra för detta, varken i kronor eller procent!

3. Även om ett kreditbolaget blir en tredje part, så finns ett avtal mellan konsumenten och säljaren. Du får gärna peka ut vilka delar av KKL som inte är applicerbara när man betalar på faktura.

4. Det är din åsikt och den får stå för dig. Självklart, finns det nu en fyndvara av samma pris och modell som TS vill ha, så är det bara att köra. Men jag anser att du har gravt underskattat KKL och jag skulle inte ta råd från dig gällande att driva detta vidare till ARN. Främst med tanke på att en anmälan till ARN är helt kostnadsfri. Det finns inget att förlora.

Den som googlar den ska finna: https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

5. Du får gärna hänvisa till någon källa kring detta. Jag har då aldrig sett att det finns några undantag gällande bevisbördan. Det är upp till säljaren att bevisa att felet har uppkommit genom felaktig/oansvarig hantering. Om telefonen har en skada som uppkommit genom sådan hantering kan det räcka för att hävda att vattentåligheten försämrats. Men är telefon hanterad ansvarsfullt och det trots detta finns vattenskador i telefonen, så har telefonen marknadsförts med en egenskap den sedan inte uppfyller. Annars borde återigen inte kvinnan med stövlarna kunnat hävda att dessa var felaktiga då de inte var vattentäta.

Det behöver inte sitta en klisterlapp på telefonen. Det räcker med att dessa egenskaper har ingått i informationen eller marknadsföringen. I annat fall ger man köparen falska förväntningar, vilket inte är tillåtet. Så om du menar att vattentäthet för mobiltelefoner har en egen klausul i KKL, får du gärna visa mig denna. Annars skriver du bara din egen åsikt.