bygga dator till systersonen, spela CSGO, minecraft, senare paragon ;-)

Permalänk
Medlem

bygga dator till systersonen, spela CSGO, minecraft, senare paragon ;-)

Tja!

sitter å sätter ihop en dator till systersonen. han har fått höra att jag byggt mina egna datorer så han ville ha en stationär nu för spel istället för bärbar :-). tänkte ge han mitt nuvarande grafikkort gtx 670 oc. antar att det jag skrapat ihop av delar här funkar men tänkte mest på tips. var ju 4 år sedan jag plockade ihop delar. tänker en pentium räcker till han. det går ju alltid uppgradera senare. tanken är att köpa det till jul. skal bli kul å spela med han på nätet!

Permalänk
Medlem

Blir ju inte optimalt för CS:GO men blir inte så stor skillnad fören du kommer upp till en i5 så är nog rätt val.
Är ju relativ enkelt att skaffa en begad i5 relativ snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Blir ju inte optimalt för CS:GO men blir inte så stor skillnad fören du kommer upp till en i5 så är nog rätt val.
Är ju relativ enkelt att skaffa en begad i5 relativ snart.

är CS:GO så krävande?

orkar inte köpa begagnat. blir för mö bök. jag bor i Norge å vill gärna bara beställa allt nytt så jag kan plocka ihop det på en dag när jag är där på besök

Permalänk
Medlem
Skrivet av educk:

är CS:GO så krävande?

orkar inte köpa begagnat. blir för mö bök. jag bor i Norge å vill gärna bara beställa allt nytt så jag kan plocka ihop det på en dag när jag är där på besök

https://www.inet.se/produkt/5311088/intel-pentium-anniversary...

Har hört gott om denna (aldrig testat den själv) men ofta många som har rekommenderat den innan samt att den är klock vänlig gör det ju bara bättre eftersom du har en tight budget..

Den är någon hundralapp dyrare men kan vara värd om man klockar den.

EDIT: Såg att den du hade valt också är klockbar så du kan ju skippa mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av educk:

är CS:GO så krävande?

orkar inte köpa begagnat. blir för mö bök. jag bor i Norge å vill gärna bara beställa allt nytt så jag kan plocka ihop det på en dag när jag är där på besök

Kolla lite nu, verkar faktiskt som man ligger över 60 fps i stort sett hela tiden oavsett bana. Bara att köra

Permalänk
Medlem

Ett referens-GTX 670 har rekommenderad watt 500W och ett Gigabyte GTX 670 OC (som jag gissar är det du har?) rekommenderar 550W, så jag hade nog köpt ett lite kraftigare nätaggregat även om rekommendationerna brukar vara ganska väl tilltagna. Det gör det dessutom lättare om han vill uppgradera i framtiden till något mer kraftfullt och strömkrävande.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut men jag hade försökt få in en SSD i budgeten, han borde väl klara sig med en 250gb så kan man skippa HDD:n, alternativt en 128gb och ha HDD:n som komplement. Gör ju fruktansvärt stor skillnad mot en HDD.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

ja 400W kanske är på gränsen. den outervision power supply calculator rekomendrerar 403 W.

ja det bästa hadde ju varit ssd men vill hålla priset nede så han får en vanlig så länge så han får plats med filmer från gopro tex. han kan gott vänta på lite laddtider. verkar inte vara något problem att vänta på playstation att ladda