Svea hovrätt ålägger Samsung att redovisa importsiffror till Copyswede

Permalänk
Melding Plague

Svea hovrätt ålägger Samsung att redovisa importsiffror till Copyswede

Branschorganisationen Copyswede får åter rätt mot elektronikjätten Samsung, som efter en dom från Svea hovrätt måste redovisa importsiffror för datorer och surfplattor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas Samsung slutar sälja sina produkter i Sverige på grund av detta. Resultatet av detta kommer förhoppningsvis att väcka ilska i det svenska folket och se till att döda parasitföretaget Copyswede en gång för alla.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hoppas Samsung slutar sälja sina produkter i Sverige på grund av detta. Resultatet av detta kommer förhoppningsvis att väcka ilska i det svenska folket och se till att döda parasitföretaget Copyswede en gång för alla.

Samsung behöver inte sluta sälja, de kan bara lägga en efterfrågan till Copyswede. Tycker hela grejen är idiotisk. Ser inte varför alla tillverkare ska lämna ut information till dom.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Hoppas Samsung slutar sälja sina produkter i Sverige på grund av detta. Resultatet av detta kommer förhoppningsvis att väcka ilska i det svenska folket och se till att döda parasitföretaget Copyswede en gång för alla.

Håller med 100%, Copyswede utnyttjar en föråldrad lag som inte borde gälla förrän lagen i fråga har blivigt uppdaterad till/för dagens standard, Copyswede använder denna föråldrade lag för att livnära sig som en parasit, skamligt för fan!

Permalänk
Medlem

Jag har inte en enda privatkopierad pryl på min telefon. Mina egna bilder och spotify räcker gott och väl.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad som ger just Copyswede rätten att ta hand om det här och håva in dessa pengar. Om det nu är för att upprätthålla någon föråldrad lag, borde det inte vara en myndighet av något slag som har med det att göra. Inte någon privatägt lallarföretag som vem som helst skulle kunnat starta.

Permalänk
Medlem

Dessa förbannade CopySwede, kan vi inte skramla ihop till 100000 ton sprängsten och dumpa skiten utanför ingången till deras kontor och VD's hus och sen hälla på 100 kubik betong ovanpå alltihop?😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Blir sjukt irriterad och besviken på hur dåligt lagar och regleringar fungerar när det kommer till teknik. Hela systemet måste göras om, det är tyvärr alldeles för trögt för att kunna användas på teknik som inte är den samma från år till år. Tror detta grundar sig i väldigt dålig förståelse inom teknik hos lagstiftarna.

Tror tyvärr att vi kommer vara fast med idiotiska lagar och giriga företag som utnyttjar dessa tills vi får en in en ny generation i den stora "lagmaskinen".

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Samsung behöver inte sluta sälja, de kan bara lägga en efterfrågan till Copyswede. Tycker hela grejen är idiotisk. Ser inte varför alla tillverkare ska lämna ut information till dom.

"Lägga en efterfrågan till Copyswede"? Jag hänger inte alls med på vad du försöker säga. Anledningen till varför de måste lämna information till Copyswede är för att lagen säger det (även om lagen måste ses över i det snaraste!).

Permalänk
Inaktiv

Grundproblemet är skitstövlar i Rosenbad. Hade vi haft vettiga personer där hade problemet ej funnits.
Så kräv av era politiker att de ska ta bort såna hära dumheter och detta är typisk en blocköverskridande fråga, då alla tjänar på att bli av med skiten. Visst inte Copysweden och inte heller de som vill utöva sin fritidsintresse på annans bekostnad.
Så oavsett om ni förespråkar S, M, SD, V etc så kräv att politikerna gör sitt yttersta för att ändra lagarna.

Permalänk
Inaktiv

Jag är väldigt besviken på det Svenska rättsväsendet. Hur kan de stödja en lobbyorganisation som uppenbarligen gör mer skada än nytta.

Även om jag anser att det finns viktigare saker att demonstrera över så tycker jag det är dags att demonstrera mot bakåtsträvare som Copyswede och alla bakom dom.

Ja det är klart människor ska ha betalt för sina alster de har skapat. Men ska de även här betalt när någon köper en produkt som "kan användas" för att kopiera deras alster? Nej! Kan de ta utgift för lagringsutrymme kan de även ta utgifter för högtalare.

Permalänk
Medlem

Copyswede är vidriga parasiter som försörjer sig på uråldriga lagar. Men det är lagstiftningen som ger dom rätt. Politikerna måste ta tummen ur röven och modernisera lagboken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

Även om jag anser att det finns viktigare saker att demonstrera över så tycker jag det är dags att demonstrera mot bakåtsträvare som Copyswede och alla bakom dom.

Instämmer helt, men jag tror väldigt få bryr sig om teknikutveckling utan det ska vara en gullig panda eller något.
För alla dessa straffskattter på teknik gör tekniken dyrare, vilket leder till att folk skaffar mindre teknik hemma. Och staten borde göra raka motsatsen och kanske sänka momsen eller något på teknik, så att folket blir teknikkunniga som arbetsmarknaden efterfrågar. Lite som Hem-pc reformen 1998, varför inte göra en hemserver reform 2017?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hem-PC
*edit*
Hur stor del av befolkningen har en egen server hemma? Vad gör staten för att ändra detta, jo straffbeskattar oss till den förbannelse.

Permalänk
Avstängd

Finns det fler länder inom EU som har motsvarande Copyswede? Eller är det bara i Maffia-Sverige som har detta fenomen?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Om Sverige AB fungerat som ett riktigt bolag, hade aktieägarna sparkat ut VD tillsammans med hela styrelsen. Nu är det ju så här det fungerar och regeringen har inte ens passerat milleniumskiftet. Inte konstigt att det uppkommer missnöjespartier som Piratpartiet och SD då etablerade partier ägnar sig åt "politik" istället för att hitta lösningar på problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hoppas Samsung slutar sälja sina produkter i Sverige på grund av detta. Resultatet av detta kommer förhoppningsvis att väcka ilska i det svenska folket och se till att döda parasitföretaget Copyswede en gång för alla.

Tror knappast det kommer att hända, samsung är ute efter att sälja sina produkter och tjäna pengar vilket de kommer att fortsätta göra. Möjligen kommer försäljningen att minska marginellt då det i slutändan är konsumenterna som får betala avgiften, men det handlar knappast om något enormt bortfall.

Skrivet av Fraxx:

Jag fattar inte vad som ger just Copyswede rätten att ta hand om det här och håva in dessa pengar. Om det nu är för att upprätthålla någon föråldrad lag, borde det inte vara en myndighet av något slag som har med det att göra. Inte någon privatägt lallarföretag som vem som helst skulle kunnat starta.

Privatägt? Nja, copyswede ägs av upphovsmännens intresseorganisationer och är till för att tillvarata deras intressen. Vem som helst hade inte kunnat starta copyswede och få det mandat de nu har.

Skrivet av anon246659:

Jag är väldigt besviken på det Svenska rättsväsendet. Hur kan de stödja en lobbyorganisation som uppenbarligen gör mer skada än nytta.

Även om jag anser att det finns viktigare saker att demonstrera över så tycker jag det är dags att demonstrera mot bakåtsträvare som Copyswede och alla bakom dom.

Ja det är klart människor ska ha betalt för sina alster de har skapat. Men ska de även här betalt när någon köper en produkt som "kan användas" för att kopiera deras alster? Nej! Kan de ta utgift för lagringsutrymme kan de även ta utgifter för högtalare.

Copyswede i sig är inte en lobbyorganisation. De har som uppdrag att tillvarata upphovsmännen intressen, huvudsakligen då de ekonomiska. Om det är någon som lobbar så är det vara de som äger copyswede, dvs upphovsmännens intresseorganisationer som SAMI, STIM mfl.

Sedan kan man knappast påstå att rättsväsendet stödjer copyswede, de tolkar de lagar som finns och dömer efter de. Är det någon som "stödjer" copyswede är det i så fall lagstiftaren som skrivit lagarna.

Permalänk
Medlem

Hela sidan gör att man blir irriterad. http://www.copyswede.se/2016/02/vad-du-kanske-inte-visste-om-...

Småpengar kanske i sin helhet. Eftersom detta inte är en skatt utan en avgift enligt dem själva så borde man bara betala OM man kommer att nyttja mediet för privatkopiering.

Denna fråga skulle jag vilja få besvarad svart på vitt: Hur fördelas pengarna? Vem fick pengarna 2014/15? Borde inte detta vara en offentlig handling?

"Elektronikbranschen säger att det inte privatkopieras längre när man streamar på surfplattor och telefoner. Hur vet ni att det privatkopieras?
Vi vet att det privatkopieras eftersom privatkopieringen mäts i användarstudier. Om det inte sker någon privatkopiering på produkterna tas det inte heller ut någon avgift."

Vem mäter detta och i vilken miljö? Släng ut lite namn på kreatörer etc som har blivit drabbade. Med största sannolikhet har vi inte hört talas om dem. Förmodligen goda orsaker bakom detta men det är en annan historia.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Finns det fler länder inom EU som har motsvarande Copyswede? Eller är det bara i Maffia-Sverige som har detta fenomen?

Har för mig att EU ställer krav på att upphovsmännen ska få någon form av ersättning för privatkopiering, men hur pengarna samlas in och vilka nivåer de ligger på varierar mellan olika länder. Men det finns garanterat de som som är mer insatta i vad som händer i utlandet som kan skriva mer utförligt om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Hela sidan gör att man blir irriterad. http://www.copyswede.se/2016/02/vad-du-kanske-inte-visste-om-...

Småpengar kanske i sin helhet. Eftersom detta inte är en skatt utan en avgift enligt dem själva så borde man bara betala OM man kommer att nyttja mediet för privatkopiering.

Denna fråga skulle jag vilja få besvarad svart på vitt: Hur fördelas pengarna? Vem fick pengarna 2014/15? Borde inte detta vara en offentlig handling?

"Elektronikbranschen säger att det inte privatkopieras längre när man streamar på surfplattor och telefoner. Hur vet ni att det privatkopieras?
Vi vet att det privatkopieras eftersom privatkopieringen mäts i användarstudier. Om det inte sker någon privatkopiering på produkterna tas det inte heller ut någon avgift."

Vem mäter detta och i vilken miljö? Släng ut lite namn på kreatörer etc som har blivit drabbade. Med största sannolikhet har vi inte hört talas om dem. Förmodligen goda orsaker bakom detta men det är en annan historia.

Hur pengarna fördelas finns beskrivet i copyswedes årsredovisning, bara att läsa där. Exakt vem som får vad får man inte veta, men vika summor som går till vilken organisation för vidare fördelning finns med.

Man har genomfört undersökningar där man frågar slumpvis utvalda personer om de använder apparater för privatkopiering för att se i vilken utsträckning det sker. När det gäller fördelningen så utgår man även från vilka alster som spelas mest i radio/lyssnas mest på spotify/säljs mest i övriga kanaler. Utgångspunkten är att ju mer något lyssnas på desto mer privatkopieras det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av droid002:

"Elektronikbranschen säger att det inte privatkopieras längre när man streamar på surfplattor och telefoner. Hur vet ni att det privatkopieras?
Vi vet att det privatkopieras eftersom privatkopieringen mäts i användarstudier. Om det inte sker någon privatkopiering på produkterna tas det inte heller ut någon avgift."

Vem mäter detta och i vilken miljö? Släng ut lite namn på kreatörer etc som har blivit drabbade. Med största sannolikhet har vi inte hört talas om dem. Förmodligen goda orsaker bakom detta men det är en annan historia.

Precis. Jag själv har en ny dyr surfplatta, en av de bättre. Jag anser mig vara hyfsad teknikkunnig mer än genomsnittet.
Men gissa hur många privatkopierade filmer, musik jag har på plattan? Jo 0st.
Vafasiken, köpa en dvd, går förbi kopieringsskyddet och rippa av dem för att sedan flytta den till surfplattan, innan detta jobb har utfört så har jag redan sett klart filmen och vill ej se den mer.
Vem tusan privatkopierar filmer till sin surfplatta undrar jag egenligen, det måste vara en person med väldigt mycket fritid,

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig bra när klyftan mellan vad gemene man tycker och vad lagstiftarna bestämmer vidgas, det urholkar förtroendet för rättsväsendet.

Sista mobiltelefon jag privatkopierade till var en Sony Ericsson W710, nu behövs det ju inte längre med tanke på hur väl utbyggt mobilnätet och streamingtjänsterna är.

Copyswede tillhör stenåldern och tydligen domstolarna också. Olyckligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Aldrig bra när klyftan mellan vad gemene man tycker och vad lagstiftarna bestämmer vidgas, det urholkar förtroendet för rättsväsendet.

Sista mobiltelefon jag privatkopierade till var en Sony Ericsson W710, nu behövs det ju inte längre med tanke på hur väl utbyggt mobilnätet och streamingtjänsterna är.

Copyswede tillhör stenåldern och tydligen domstolarna också. Olyckligt.

Personligen har jag fortfarande en del privatkopierad musik på mobila enheter, huvudsakligen då för att de just de alstren inte finns på någon vettig streamingtjänst. Men rent generellt är streaming klart mycket smidigare vilket också gör att privatkopieringen gradvis minskar...vilket troligen gör att man mycket troligen kommer att förhandla ner avgifterna under de kommande åren för att sedan göra om systemet helt till något mer tidsenligt.

Sedan kan man kanske också konstatera att det möjligen är privatkopieringsavgiften som tillhör stenålder, inte copyswede i sig som faktiskt även sysslar med en del annat. Även domstolarna är låsta till vad som står i lagen, så där är det snarare lagen som tillhör stenåldern och inte domstolarna i sig

Permalänk
Medlem

Återigen, det här är så sjukt! De får alltså ta ut en avgift för att jag skall få privatkopiera (finns det ens någon som gör det idag?) exempelvis en CD-skiva av random skitartist. Då kan man tro att avgiften naturligtvis ligger på denna urspungsmedia, men nej, de har lyckats få avgiften på andra företags produkter! De får alltså in pengarna genom att tillåtas att parasitera på andras produkter och inte sina egna. Helt briljant och sammanfattar väl egentligen hur usla och köpta politiker vi har.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem

@Frispel: I vilka delar tillför Copyswede något för gemene man? Ge gärna exempel så att deras fanclub kan växa på Sweclockers, det behöver dem!

Domstolarna tolkar väl lagen, inget som är skrivet i sten? Annars hade ju aldrig överklagande gett olika utslag, lagen är ju fortfarande densamma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Håller med 100%, Copyswede utnyttjar en föråldrad lag som inte borde gälla förrän lagen i fråga har blivigt uppdaterad till/för dagens standard, Copyswede använder denna föråldrade lag för att livnära sig som en parasit, skamligt för fan!

Plus att dom behåller allt själva och ger inget till skaparna av olika material.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

"Lägga en efterfrågan till Copyswede"? Jag hänger inte alls med på vad du försöker säga. Anledningen till varför de måste lämna information till Copyswede är för att lagen säger det (även om lagen måste ses över i det snaraste!).

Copyswede följer ingen relevant lag. Att ta en utgift för lagring på det sättet de gör har ingenting med lagarna de påstår basera det på.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Copysweden tar pengar ifrån olagligheter själva ju:S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fisken1986:

Finns det fler länder inom EU som har motsvarande Copyswede? Eller är det bara i Maffia-Sverige som har detta fenomen?

Alla EUländer som tillåter privatkopiering måste enligt EUbestämmelser också ha regelverk för ersättningsmodeller för de förlorade intäkterna som detta innebär. Det är tillåtet med privatkopiering i de flesta EUländer, så ja det finns i de flesta andra länder i EU.

Privatkopieringsavgift heter copy levy på engelska. Bra ord om du vill ta reda på andra länders specifika lagstiftning i området.

Luxemburg är väl det enda EUlandet som inte har någon ersättningsmodell alls tror jag.

England har haft en del undantag i området och det har varit en del turer kring deras kassettavgiftslagar men jag vet inte hur det ligger till i nuläget. Aja, de är väl ute ur EU snart oavsett så de spelar väl mindre roll.

Här kan du läsa om Österrikes motsvarighet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Tape_Manufacturers_A...

Här är Tysklands:
https://en.wikipedia.org/wiki/GEMA_(German_organization)

Frankrikes:
http://www.copieprivee.org/en/la-copie-privee-cest-quoi/copie...

Finland sticker ut lite då de finansierar det hela via skatten istället. Något som visserligen är enklare att hantera men jag gillar ju inte riktigt idén om att privata aktörer ska skattefinansieras med de här motiven.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Tror knappast det kommer att hända, samsung är ute efter att sälja sina produkter och tjäna pengar vilket de kommer att fortsätta göra. Möjligen kommer försäljningen att minska marginellt då det i slutändan är konsumenterna som får betala avgiften, men det handlar knappast om något enormt bortfall.

Privatägt? Nja, copyswede ägs av upphovsmännens intresseorganisationer och är till för att tillvarata deras intressen. Vem som helst hade inte kunnat starta copyswede och få det mandat de nu har.

Copyswede i sig är inte en lobbyorganisation. De har som uppdrag att tillvarata upphovsmännen intressen, huvudsakligen då de ekonomiska. Om det är någon som lobbar så är det vara de som äger copyswede, dvs upphovsmännens intresseorganisationer som SAMI, STIM mfl.

Sedan kan man knappast påstå att rättsväsendet stödjer copyswede, de tolkar de lagar som finns och dömer efter de. Är det någon som "stödjer" copyswede är det i så fall lagstiftaren som skrivit lagarna.

Copyswede är per definition en lobbyorganisation. https://en.wikipedia.org/wiki/Lobbying
De får betalt för att utföra andras intressen politisk och rättsligt.

Finns det två eller fler sätt att tolka en lag så stödjer du en viss tolkning. Privatkopieringslagen är skriven innan CD eller mobiler fanns, så det finns helt klart plats för fritolkning över dagens teknologi och vad den används till. Dvs rättsväsendet har tolkat Copyswedes förklaring som "korrekt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Blir sjukt irriterad och besviken på hur dåligt lagar och regleringar fungerar när det kommer till teknik. Hela systemet måste göras om, det är tyvärr alldeles för trögt för att kunna användas på teknik som inte är den samma från år till år. Tror detta grundar sig i väldigt dålig förståelse inom teknik hos lagstiftarna.

Tror tyvärr att vi kommer vara fast med idiotiska lagar och giriga företag som utnyttjar dessa tills vi får en in en ny generation i den stora "lagmaskinen".

Vet inte om det ens är ett "generationsproblem" längre eller bara ren girighet. Delningstjänster likt Napster, MP3-spelare o.s.v har ju funnits i ca. 16 år nu, tillräckligt länge för att de som var relativt unga när detta kom borde börja närma sig 50. Hela Copyswede osar girighet och korruption snarare än brist på förståelse för tekniken.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD