Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator från 2012

Tjena! Jag köpte en dator från Inet år 2012 (en Taurus Hardcore för ca. 11k).
Det är inte förrän i år som det har börjat märkas att det behövs en uppgradering och nu när det är jul har jag lite pengar att lägga på det.
Specs:
Intel Core i5-2500k 3.30GHz (4 CPUs)
8gb RAM
Geforce GTX 570 4049MB
1TB hårddisk (osäker på vad för modell, men vet att den behöver uppgraderas)
Det jag undrar är vad jag ska köpa (budget på runt 6k) för att klara av de nyare spelen (behöver inte vara på maxad grafik såklart) och för att göra datorn generellt snabbare.
God jul och gott nytt år!
Mvh
Bitto

Permalänk
Medlem

Ett 1060 eller 480 och en ssd hade gjort susen

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@Bitto99
En SSD disk på minst 250gb och grafikkort kanske ett gtx 1060.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Fixar ditt mk OC så skaffa en tornkylare och överklocka.
SSD
GTX 1060/1070

Permalänk
Medlem

@theo0019 @bärplockaren @SUMITOMO
Tack så mycket för svaren! Det verkar vara rätt tydligt att ett nytt grafikkort och en SSD är det som behövs.

Permalänk
Medlem

Har nästan exakt samma burk köpte ett 1060 overclocked från evga på black friday jäklar vilken skillnad det blev i spel!

Permalänk

En enkel tornkylare till CPUn så du kan överklocka den, SSD skulle passa, intressant att du behöver byta hårddisken, de brukar hålla bra och länge. 4-8 GB mer RAM skulle jag skaffa åxå. Lägg sedan resten av budgeten på det bästa grafikkortet du kan hitta, snöa inte in på en modell eller märke, nyttja mellanrean och se till att få bra med saft för pengarna

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Som några andra har sagt så skulle även en rejäl överklock på processorn inte skada.

Fortsatt god jul

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Köp en be quiet! Shadow Rock 2 eller om du inte får plats med den, en be quiet! Dark Rock 3 tillsammans med Arctic MX-4 och överklocka processorn så mycket du kan. Finns massvis med guider om det ute på nätet.

Om ditt moderkort har 4 platser för RAM, så köp till 2x8GB eller 2x4GB om du vill snåla. Plattformen är lite gammal för att vaska runt 16GB så inte helt värt, å andra sidan är minne inte så dyrt.

Skynda fynda RX 480 8GB för strax under 2500, prestanda som ett 1060 6GB fast 500 spänn mindre.

Köp SSD för resten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG
Tack så mycket för tipsen! Är inte så kunnig när det gäller hårdvara så att få länkar till produkter uppskattas. Har du några rekommendationer på SSD?

Permalänk
Medlem

@OutlaW^
Riktigt bra köp var det! Hållit i 4 år utan någon som helst uppgradering, kan vara den bästa investeringen jag någonsin kommer göra!

Permalänk
Medlem

@utsatt_unge496
Kommer utnyttja mellanrean till fullo! Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

@theo0019
Det kommer definitivt bli det svåraste för mig, eftersom jag aldrig gjort det förut. Har du något tips på en bra guide att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitto99:

@theo0019
Det kommer definitivt bli det svåraste för mig, eftersom jag aldrig gjort det förut. Har du något tips på en bra guide att använda?

Testa att googla: how to overclock your CPU, eller något liknande. Finns tusentals guider o de flesta borde vara helt okej

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019
Haha ja klart jag kommer googla hur man gör, men tänkte bara om du hade någon du använt dig av tidigare eller liknande som du kunde tipsa om, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitto99:

@theo0019
Haha ja klart jag kommer googla hur man gör, men tänkte bara om du hade någon du använt dig av tidigare eller liknande som du kunde tipsa om, tack så mycket för hjälpen!

Jag har mest kollat på youtube videor av tex linustechtips där de förklarar så man slipper läsa as långa uppsatser

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]