Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag fick hem min Vive för någon vecka sen och följde bara https://github.com/LibreVR/Revive så funkade det klockrent.

Min fungerar bara i 32-bit, sen är allt cappat på 45 fps oavsett inställningar, index och refresh resettas/tas bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Har märkt att jag inte har tålamod att köra VR toklänge, blir det bättre sen eller är det same same?

Extremt viktigt att man sätter på sig Viven korrekt! Det är bandet ovanpå huvudet som ska DRA masken bak för att du skall slippa känna tyngden mot ansiktet. Banden på sidorna skall inte spänna lika hårt. Det tog mig bra länge innan jag fick den att sitta bekvämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Min fungerar bara i 32-bit, sen är allt cappat på 45 fps oavsett inställningar, index och refresh resettas/tas bort

Vet inte om det kan hjälpa men kör du SteamVR [beta]? Det gör i alla jag och jag har inga problem.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Vet inte om det kan hjälpa men kör du SteamVR [beta]? Det gör i alla jag och jag har inga problem.

Kör beta ja.
Om du har tid, vad får du för fps i benchmark? (VR = 45 fps, annars 300 fps)
Skulle du kunna posta din settingsfil?

Det som inte fungerar är att ange refresh rate, varken med
[REFRESH]
VALUE=90

eller
REFRESH=90

Skärmen stöder inte 90 hz (60, 100, 120, 144) så den verkar inte kicka in då vanliga skärmen verkar vara mainskärm. Kollar man i loggen så listas alla refresh rates, men de syns inte i menyn i spelet. Dvs sätts ingen REFRESH eller INDEX automagiskt. Kanske är viktigt i vilken ordning skärmen och viven är inkopplad?!

Edit:
Löste det, stängde av reprojection i SteamVR (beta) och gick från 45 (supersampling 1.0) till 90 (supersampling 2.0). Supersampling på 2.0 ser riktigt bra ut, ska testa att höjja inställningarna tills det droppar under 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Serious Sam VR är jäkligt kul. Visst lite hjärndött spel och man lär tröttna rätt snabbt men vafan, finns ju inte så många rimliga VR lir än så länge så man får hålla till godo... grafiken är snygg och eftersom att spelet är snabbt tänker man inte på den låga upplösningen på viven

Håller med, galet kul spel ^^

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen vive än?! men det här spelet ser galet kul

Lite gameplay
https://www.youtube.com/watch?v=dmWbiiRPcA0

Demo finns att hämta här
https://teampanoptes.itch.io/panoptic
/f

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

Nu har jag ingen vive än?! men det här spelet ser galet kul

Lite gameplay
https://www.youtube.com/watch?v=dmWbiiRPcA0

Demo finns att hämta här
https://teampanoptes.itch.io/panoptic
/f

Ser riktigt kul ut, får la bli att köpa den nya vive:n som kommer förhoppningsvis nästa år!

Permalänk
Inaktiv

Har läst på om Vive och dess spel senaste dagarna och får intrycket att läget just nu är ungefär samma som när Kinect släpptes. Grymma demos, men avsaknad av riktigt bra spel (finns ju fortfarande typ bara ett bra spel till Kinect i form av Dance Central).

Är sugen på att skaffa men hoppas att det kommer fler roomscale spel innan Fallout 4. Ska man sitta med mus och tangentbord kan man lika gärna köpa Playstation VR.

Permalänk
Medlem

Nja du vill absolut sitta med så bra bild du möjligen kan få. Ger PSVR lika skarp grafik så absolut då kan du lika gärna köra PSVR för sittandes.

Det går bra köra titlar med mus/tangentbord i VR. Du får ju ändå den största biten serverad. Vill gärna köra spel sittandes i kontorsstol och köra med 1:1 rörelsekontroller också förvisso. Stående roomscale verkar va dödfött alla ska köra teleportering och skit för att främja de som blir åksjuka och inte ska ha VR egentligen eller så ska man inte få röra sig ur fläcken eller åka rullband.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Har läst på om Vive och dess spel senaste dagarna och får intrycket att läget just nu är ungefär samma som när Kinect släpptes. Grymma demos, men avsaknad av riktigt bra spel (finns ju fortfarande typ bara ett bra spel till Kinect i form av Dance Central).

Vi använder viven varje dag till diverse roomscale upplevelser, fortfarande efter 6 månader. Liam öppnar dagens lucka i H3VR t.ex. Sedan är det ständiga uppdateringar av de c:a 120 VR program jag har i mitt steam bibliotek.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Stående roomscale verkar va dödfött alla ska köra teleportering och skit för att främja de som blir åksjuka och inte ska ha VR egentligen eller så ska man inte få röra sig ur fläcken eller åka rullband.

Utan att ha provat VR så får jag dock intrycket att de flesta som klagar på teleportering i spel inte har testat själva? (Eller som trailern för Batman VR, folk gnäller på att det saknas armar på händerna, det tänker man väl knappast på in-game?)

Av det jag sett verkar teleportering som en ganska smart lösning? Att det ser helt retarded ut när man tittar när någon annan spelar på youtube är ju en annan sak... men som sagt, inte prövat VR än så jag kanske hatar det, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Utan att ha provat VR så får jag dock intrycket att de flesta som klagar på teleportering i spel inte har testat själva? (Eller som trailern för Batman VR, folk gnäller på att det saknas armar på händerna, det tänker man väl knappast på in-game?)

Av det jag sett verkar teleportering som en ganska smart lösning? Att det ser helt retarded ut när man tittar när någon annan spelar på youtube är ju en annan sak... men som sagt, inte prövat VR än så jag kanske hatar det, vad vet jag.

Nu kanske jag är ensam på denna jord på att störa mig på teleportering men jag har testat bra många spel iaf Smart vet jag inte men det är en enkel lösning för att inte utmana balanssinnet då du står rakt upp och ner och teleporterar runt. Förtar en hel del av immersionen som byggs upp av att kunna åskåda en spelvärd som irl och förflytta dig på egen maskin. Det är smått desorienterande att finna var man är efter varje teleportering också. Abrupta förflyttningar.

Att gå runt utan att förflytta benen förtar de också absolut. De får fixa wheelchairs on hoverboards för framtida fps men kommer ändå närmare ett naturligt rörelsemönster. Utmanar balanssinnet så tyvärr måste du intala hjärnan en del att det inte är på riktigt vilket också förtar immersionen en del.

Finns inte en möjlighet jag kommer spela fallout VR om de kör med teleportering. Då kör jag hellre vorpx moddad Fallout 4 utan rörelsekontroller med alla dess buggar.

Att det saknas armar kan jag absolut tycka förtar lite. Du har ju rörelsekontroller som spårar i 1:1 borde gå att hitta rätt så bra algoritmer ändå för hur armvinklarna blir när man håller kontrollern i diverse positioner. Kör jag bilspel så animerar jag föraren så jag får en fysisk kropp. Det är trist när de hanterar ratten annorlunda än vad jag gör men totalt sett blir inlevelsen bättre än när jag slår av denna grafik.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Utan att ha provat VR så får jag dock intrycket att de flesta som klagar på teleportering i spel inte har testat själva? (Eller som trailern för Batman VR, folk gnäller på att det saknas armar på händerna, det tänker man väl knappast på in-game?)

Av det jag sett verkar teleportering som en ganska smart lösning? Att det ser helt retarded ut när man tittar när någon annan spelar på youtube är ju en annan sak... men som sagt, inte prövat VR än så jag kanske hatar det, vad vet jag.

Teleportering i kombination med att gå runt på riktigt i ditt play area tycker jag är den bästa kombinationen.

Vanishing Realms (för övrigt det absolut bästa VR-spelet som finns att köpa) lyckas med detta riktigt bra. Man teleporterar till en plats som verkar intressant, väl där går man runt på riktigt och plockar upp saker, slår sönder saker, drar i spakar osv. Sedan ser man ett monster, teleporterar dit, och väl där slåss man (med de bästa närstriderna i VR!). Jag kan inte berömma det spelet nog... gjort av en enda kille dessutom.

"Traditionella" FPS där man rör sig med trackpadden känns dödfött för mig, en kvarleva från monitorspelande och inte något som hör hemma i VR. Det handlar mest om lathet, att utvecklarna hänger kvar vid sin gamla spelmekanik istället för att utveckla en ny som passar dagens VR perfekt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Teleportering i kombination med att gå runt på riktigt i ditt play area tycker jag är den bästa kombinationen.

Vanishing Realms (för övrigt det absolut bästa VR-spelet som finns att köpa) lyckas med detta riktigt bra. Man teleporterar till en plats som verkar intressant, väl där går man runt på riktigt och plockar upp saker, slår sönder saker, drar i spakar osv. Sedan ser man ett monster, teleporterar dit, och väl där slåss man (med de bästa närstriderna i VR!). Jag kan inte berömma det spelet nog... gjort av en enda kille dessutom.

"Traditionella" FPS där man rör sig med trackpadden känns dödfött för mig, en kvarleva från monitorspelande och inte något som hör hemma i VR. Det handlar mest om lathet, att utvecklarna hänger kvar vid sin gamla spelmekanik istället för att utveckla en ny som passar dagens VR perfekt.

/hulle.

Valfrihet är nog bäst här! Jag köpte Arizona Sunshine och blev först besviken på att det bara finns teleportering där. Det var ännu bättre teleportering än Vanishing Realms då man ser var man är placerad i rummet vilket gör att man kan planera sin destination med avseende på var man står i rummet. T.ex. att man vill kunna gå runt en bil och öppna alla dörrar osv. utan att behöva teleportera mer än nödvändigt! Detta kräver dock att man har ett stort utrymme för att det ska bli bra!

När man använder trackpadden, så glider man ju runt och man står i princip bara stilla på plats och den enda rörelsen man gör är att vrida sig om. Fast jag tror jag föredrar detta i många spel just på grund av att det ibland känns lite lamt med teleportering..

Permalänk
Medlem

Jag också börjat köra Arizona Sunshine. Mycket bra spel, man känner att det är välgjort. Känslan att stå med två pistoler och blåsa skallen av zombies är väldigt tillfredsställande

Permalänk
Medlem

Har inte sett de här prototyperna nämnas http://www.theverge.com/2016/10/12/13264950/valve-vive-vr-con...

Mest besviken på att de kör vidare med touch pads. Misstänker det är en delorsak till att vi inte får röra oss fritt i några fps är nog inte bara åksjuke/balansgrejen. Ska bli spännande att se framöver nu när touch släppts hur de blir på oculus sidan.

Att spatsera runt som vanligt i roomscale är ju naturligtvis häftigt. Men i fps där man ska navigera labyrinter eller utforska nya miljöer blir det ju bra jobbigt och mycket springa in i väggar om man bara kör ren roomscale navigation. Får vi till så vi får WASD styrning så kan det ju va vettigt att investera i en treadmill så man kan springa runt mer fritt också så i slutändan leder de till rörelsescheman som är bra mycket vettigare än teleportering eller att gå runt några steg stöta på immersionsbrytande chaperone konstant vilket de flesta av nog gör. Orkar man inte sprinta runt tillbaks till WASD. Teleportering kan ju finnas vid sidan om men det går ju inte optimera spel för teleportering/fri rörelsefrihet samtidigt. Majoriteten här misstänker jag har mindre roomscale än 3x3 meter ändå.

I övrigt så testades golf Club VR idag. Otroligt prestandakrävande mitt X 1080 orkar bara köra på Low och 1.0 i supersampling och helst ingen MSAA annars flyter de inte på alls. Grafiken håller dock dugligt. Har lite svårt se flagg emellenanåt på de längre hålen. Saknar flyby de brukar köra före varje hål i Tiger woods ex. Här är de mer hardcore inga artificiella hjälpmedel men det är svårt att direkt planera utslagen utan att ha banlayouten helt i skallen. Nu går det kanske att teleportera sig fram före varje utslag men det är lite tidskrävande.

Nött många timmar tiger woods pga tour wii det här är ju helt klart nästa generation. Viktigt välja klubba av rätt längd och det är inte direkt enklare hitta av bollen när du svingar i 3D istället för 2D. Frestande skylla på att trackingen ballar ur pga ens fenomenala svinghastighet. Verkar ha något hyss för mig strax innan jag slår bollen vilket gör att det är närmast omöjligt få en ren bollträff. Går att spåra rörelserna man gör för att analysera svingen. Hur jag än försöker justera tenderar jag få att trackingen visar jag drar in klubbhuvudet precis före träff. Lär ta bra många timmar på rangen innan man hittar en sving som fungerar.

Med fokus och lite kyla så träffas bollen i regel i alla fall. Så realistiskt precis samma frustration och känsla som i riktig golf mao. Dock smått livsfarligt att svinga loss utan någon som helst koll på dina omgivningar. Får fundera på att ha som rutin slå på kameran före varje sving.

Vid första setupen fick jag välja åt vilket håll jag skulle slå men nu hittar jag ingenstans i menyerna där jag kan få ångra mig. Där bollen släpps är inte precis där jag vill ha den för säkert svingande men hittar ingenstans där jag kan köra tutorial igen eller ställa om vart jag har teen som default.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har äntlien skaffat HTC Vive Nu är det dags att börja spela, men har förstått att det kanske är smart att vänja sig lite med den först innan man går loss på spel som Doom 3, eller?

Med detta sagt, vad föreslår ni som spel att starta med? samt även er favoritlista, alltså "must have games"?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Sp0de: Grattis! De jag kör mest är nog Audioshield, Vanishing realms och Job simulator. Ska köpa Arizona Sunshine härnäst.

När jag ska visa Viven för någon brukar jag börja med theBlu, space pirate trainer, job simulator och audioshield, i den ordningen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Har äntlien skaffat HTC Vive Nu är det dags att börja spela, men har förstått att det kanske är smart att vänja sig lite med den först innan man går loss på spel som Doom 3, eller?

Med detta sagt, vad föreslår ni som spel att starta med? samt även er favoritlista, alltså "must have games"?

Tack på förhand

Vanishing Realms, Audioshield och Windlands är de bästa köpe-spelen jag har testat.

Space Pirate Trainer var kul i en timme, sedan kände jag att det inte var värt att spela samma sak om igen så jag begärde en refund.

Job Simulator är jättekul en kortare period och mina barn äääälskar det hur länge som helst. Men det får man väl inte med gratis längre va? Vilka spel fick du?

Det finns väldigt mycket gratis att hämta hem.

Accounting är en kul upplevelse.
Irrational Exuberance: Prologue - är trots det löjliga namnet en väldigt fin, kort, sci-fi-upplevelse.
Budget Cuts demo - Ett demo på vad som kommer att bli det bästa VR-spelet någonsin när det släpps nästa år och är svenskutvecklat. Otroligt bra.

The Lab från Valve är ett måste.
Google Earth VR är också ett måste.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Jag lade vantarna på Serious Sam VR: The First Encounter och måste bara säga att det är det bästa jag kört hittills!
Men, det kräver att man klarar av att röra sig med trackpaden utan att bli åksjuk för bästa upplevelse.

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

Vr amp helt underbar disco kula

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ni som gillar panoptic(asbra spel) måste prova Mass Exodus (kostar 6,29€) liknande spel som panoptic men det känns som mass exodus har kommit längre i vissa avseenden

/f

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Svårt att begripa vad det är från videos :). Någon här som testat Cosmic trip? Är de multiplayer eller singleplayer inriktat? Early access så lite väl tidigt att uttala sig kanske?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hade massa stutter i Arizona sunshine med Supersampling på 1,3 och Gpun jobbade inte 100 procent.

Sen såg jag att GPUn minne låg på max i princip. Kommer jag över 7400 i memory usage så bli händerna hoppiga och inte mjuka rörelser. Några mer spel som tugga vram så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Hade massa stutter i Arizona sunshine med Supersampling på 1,3 och Gpun jobbade inte 100 procent.

Sen såg jag att GPUn minne låg på max i princip. Kommer jag över 7400 i memory usage så bli händerna hoppiga och inte mjuka rörelser. Några mer spel som tugga vram så?

7400? Vad har du för GPU?

Försökte få upp SS i Arizona till över 130% men det gick inte. Då upptäckte jag att jag också hade SS på 1.4 i Advanced Settings vilket innebär att dessa ackumuleras och blir 180%.

Jag kör på ett GTX 1080 och fungerar bra i detta spelet på SS upp till 1.8-1.9 någonstans. Kör allt på max förutom skuggorna som jag kör på default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

7400? Vad har du för GPU?

Försökte få upp SS i Arizona till över 130% men det gick inte. Då upptäckte jag att jag också hade SS på 1.4 i Advanced Settings vilket innebär att dessa ackumuleras och blir 180%.

Jag kör på ett GTX 1080 och fungerar bra i detta spelet på SS upp till 1.8-1.9 någonstans. Kör allt på max förutom skuggorna som jag kör på default.

Jag har ett 1080 gtx, så den har ju 8gb så vet inte varför de i så fall skulle börja krångla vid 7.4

Jag hade 1.0 i advanced och 1.4 i spelet

För fps var hela tiden 90 och GPU användningen låg på drygt 80-90. Men tex call of starseed har man drygt 3-4gb vram användning av de jag såg.

SÅ jag provade lite och ändra supersampling i steam menyn från 1.0 till 2.0 och rent spontant så såg de ut som de tog 500 vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Jag har ett 1080 gtx, så den har ju 8gb så vet inte varför de i så fall skulle börja krångla vid 7.4

Jag hade 1.0 i advanced och 1.4 i spelet

För fps var hela tiden 90 och GPU användningen låg på drygt 80-90. Men tex call of starseed har man drygt 3-4gb vram användning av de jag såg.

SÅ jag provade lite och ändra supersampling i steam menyn från 1.0 till 2.0 och rent spontant så såg de ut som de tog 500 vram

Ja, jag vet jag ändrade till lite snyggare bakgrund i steam menyn början och fick då sämre total upplevelse. Det borde finnas någon varning när man ändrar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja, jag vet jag ändrade till lite snyggare bakgrund i steam menyn början och fick då sämre total upplevelse. Det borde finnas någon varning när man ändrar detta.

Men är de bättre att ändra ingame Supersampling eller i Advance options? Eller de e samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Men är de bättre att ändra ingame Supersampling eller i Advance options? Eller de e samma

Borde vara samma. Synd att inte alla har denna typ av inställningar så man kan köra 1.0 i Steam för att undvika problem.

Det blir ju snabbt orimligt hög upplösning. SS 1.4 blir ju 3024*1680 som skall drivas i res i 90Hz om det är singlepass rendering. Om det kräver stereo rendering så är det ju ännu värre då det blir 1516*1680 i 180Hz.