Raspberry pi 3 som desktop?

Permalänk

Raspberry pi 3 som desktop?

Jag funderar eventuellt på att köpa en raspberry pi 3 +skärm till min dotter som är 7år. Denna skulle isåfall endast användas för att spela videor från Youtube samt att spela web-spel från tex barnkanalen.

Skulle en pi funka för dessa uppgifter? Som jag har fattat det så pixel vara skapligt lättanvänt och optimerat.

Permalänk
Medlem

@burton666
Ja det ska väll inte vara några problem att göra det du beskriver och jag tycker också att gui:t är enkelt utformat och fungerar bra.

Kört liknande på en RPI2 och det fungera hur bra som helst.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv

@burton666
YouTube klarar den utan några som helst problem även i hög kvalité, har dessvärre inte spelat något barnkanalspel på min

Webbspel bör inte vara något som helst problem

Kommer även med gratis MinecraftPi till pixel som jag antar skulle passa henne i smaken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag funderar eventuellt på att köpa en raspberry pi 3 +skärm till min dotter som är 7år. Denna skulle isåfall endast användas för att spela videor från Youtube samt att spela web-spel från tex barnkanalen.

Skulle en pi funka för dessa uppgifter? Som jag har fattat det så pixel vara skapligt lättanvänt och optimerat.

Om du nu skall köpa köpa en raspberry pi 3 +skärm nytt....Så är du väl i kronor räknat uppe i en, billig platta (?) Som klarar allt det du vill!

Eller du har en skärm?

Finns många plattor som är billiga.....( eller bättre som är begagnade, för samma pris)
Som än en gång....Klarar allt det du vill!

Och du slipper allt som kommer omkring med pajen, minneskort, ström, sladdar, och inte minst TIDEN

Ville bara ge dig en annan vinkel på det hela, då jag själv har tre döttrar

Lycka till

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt en raspberry pi 3 som jag tänkte ha till samma sak och kan inte rekommendera det. Den är alldeles för seg och webbläsaren kraschar ofta. När man väl får upp en video flyter det dock på. Nu ligger den och samlar damm i väntan på något vettigare användningsområde

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Jag har själv köpt en raspberry pi 3 som jag tänkte ha till samma sak och kan inte rekommendera det. Den är alldeles för seg och webbläsaren kraschar ofta. När man väl får upp en video flyter det dock på. Nu ligger den och samlar damm i väntan på något vettigare användningsområde

Kör en Pi 3 med uppdaterad Pixel på, upplever inget av det du påstår.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skog1s:

Om du nu skall köpa köpa en raspberry pi 3 +skärm nytt....Så är du väl i kronor räknat uppe i en, billig platta (?) Som klarar allt det du vill!

Eller du har en skärm?

Finns många plattor som är billiga.....( eller bättre som är begagnade, för samma pris)
Som än en gång....Klarar allt det du vill!

Och du slipper allt som kommer omkring med pajen, minneskort, ström, sladdar, och inte minst TIDEN

Ville bara ge dig en annan vinkel på det hela, då jag själv har tre döttrar

Lycka till

Skärmar får man ju tag på för under tusenlappen, så då får det bli en billig platta

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag använder Raspberry pi3 dagligen som primärdator.

Youtube går att spela upp på den men jag har aldrig lyckats få nåẗ uppspelningsbart över 480p. Jag spelar inte på barnkanalen, så var tvungen att testa lite. Spelet frös, nu vet jag inte om alla spel gör det. Annars så går vanlig surf alldeles utmärkt.

Nu kanske allt detta funkar bättre på era Raspberrys, detta är bara vad jag upplever.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Ok, tackar för svaren. Dottern har redan en surfplatta men jag tänkte att jag skulle försöka få henne att programmera i scratch, spela lite minecraft mm. (Något som känns lite mer produktivt)

Jag fick hem en Pi3 igår och använde en gammal skärm som jag hade liggandes. Största problemet som jag satt flera timmar med var strömförsörjningen då jag fick upp den där nedrans blixten i hörnet hela tiden. Det tog över en timmes provande med olika nätadaptrar innan jag kom på att det var mina usb-kablar som var skräp. ( Hittade tillslut en lite tjockare som var enbart för laddning).

Tycker det mesta funkar skapligt men youtube funkade bara i om jag körde i litet fönster. Jag såg att det fanns olika knep som rpi-youtube, plugins mm. Det verkade dock som om det var lite rörigt och något av pluginen slutat fungera. Någon som har beskrivning eller guide till någon fungerande lösning? Som jag fattade det så skulle man få fram någon knapp i chromium som man kunde använda för att spela upp genom OMX-player istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Skärmar får man ju tag på för under tusenlappen, så då får det bli en billig platta

Ok, så vi säger att skärmen kostar 1000Kr
Sen har vi Paj 3 med tillbehör @ högt räknat med allt som: strömkälla, minneskort, chassi, hdmi-sladd ca 900kr

Då får vi 1900kr (plus tiden glöm inte det sen har vi fler "negativa" effekter att du kan t e x inte kan ta med pajkittet på resor så lätt etc etc)

Då är frågan ska man köpa pajen m tillbehör för 1900Kr till dottern.

Eller en Nvidia SHIELD Tablet K1 för 1990Kr till henne ?

Och även om K1 hade kostat 500kr mer, hade jag valt den lösningen, då den är en underbar HTPC!

Edit/ Såg nu att TS redan fixat paj och syftet med att försöka få henne att programmera i scratch, spela lite minecraft mm. Men jag låter detta stå, då det kan hjälpa någon annan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ok, så vi säger att skärmen kostar 1000Kr
Sen har vi Paj 3 med tillbehör @ högt räknat med allt som: strömkälla, minneskort, chassi, hdmi-sladd ca 900kr

Då får vi 1900kr (plus tiden glöm inte det sen har vi fler "negativa" effekter att du kan t e x inte kan ta med pajkittet på resor så lätt etc etc)

Då är frågan ska man köpa pajen m tillbehör för 1900Kr till dottern.

Eller en Nvidia SHIELD Tablet K1 för 1990Kr till henne ?

Och även om K1 hade kostat 500kr mer, hade jag valt den lösningen, då den är en underbar HTPC!

Edit/ Såg nu att TS redan fixat paj och syftet med att försöka få henne att programmera i scratch, spela lite minecraft mm. Men jag låter detta stå, då det kan hjälpa någon annan.

Hah! I dare you to build your own PiTop!

https://www.pi-top.com/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Hah! I dare you to build your own PiTop!

https://www.pi-top.com/

Jo den har jag sett, Riktig häftig!!!!

God fortsättning på det nya året!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skog1s:

Ok, så vi säger att skärmen kostar 1000Kr
Sen har vi Paj 3 med tillbehör @ högt räknat med allt som: strömkälla, minneskort, chassi, hdmi-sladd ca 900kr

Då får vi 1900kr (plus tiden glöm inte det sen har vi fler "negativa" effekter att du kan t e x inte kan ta med pajkittet på resor så lätt etc etc)

Då är frågan ska man köpa pajen m tillbehör för 1900Kr till dottern.

Eller en Nvidia SHIELD Tablet K1 för 1990Kr till henne ?

Och även om K1 hade kostat 500kr mer, hade jag valt den lösningen, då den är en underbar HTPC!

Edit/ Såg nu att TS redan fixat paj och syftet med att försöka få henne att programmera i scratch, spela lite minecraft mm. Men jag låter detta stå, då det kan hjälpa någon annan.

Jao, men det finns ju nackdelar med plattan också. Du får en (jämförelsevis) väldigt liten skärm, den kanske snart inte får fler uppdateringar (spelar kanske inte så stor roll för en sjuåring, men ändå!) och du får touchskärm på gott och ont. Kan tänka mig att den kan bli lagom kladdig/smutsig, men det kanske är lätt att koppla in tangentbord + mus?

EDIT: Sen vet jag inte hur väl webbspelen funkar på Android heller, kanske funkar jättebra, kanske inte funkar alls.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag fick hem en Pi3 igår och använde en gammal skärm som jag hade liggandes. Största problemet som jag satt flera timmar med var strömförsörjningen då jag fick upp den där nedrans blixten i hörnet hela tiden. Det tog över en timmes provande med olika nätadaptrar innan jag kom på att det var mina usb-kablar som var skräp. ( Hittade tillslut en lite tjockare som var enbart för laddning).

Pi3 kräver en 5V 2.5A USB-laddare. Dina tidigare kan gett lägre.

Skrivet av burton666:

Tycker det mesta funkar skapligt men youtube funkade bara i om jag körde i litet fönster. Jag såg att det fanns olika knep som rpi-youtube, plugins mm. Det verkade dock som om det var lite rörigt och något av pluginen slutat fungera. Någon som har beskrivning eller guide till någon fungerande lösning? Som jag fattade det så skulle man få fram någon knapp i chromium som man kunde använda för att spela upp genom OMX-player istället.

https://github.com/agiz/youtube-mpv
Edit: nvm, OMX-player kan vara bättre lämpad än mpv för pajen.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, men det finns ju nackdelar med plattan också. Du får en (jämförelsevis) väldigt liten skärm, den kanske snart inte får fler uppdateringar (spelar kanske inte så stor roll för en sjuåring, men ändå!) och du får touchskärm på gott och ont. Kan tänka mig att den kan bli lagom kladdig/smutsig, men det kanske är lätt att koppla in tangentbord + mus?

EDIT: Sen vet jag inte hur väl webbspelen funkar på Android heller, kanske funkar jättebra, kanske inte funkar alls.

Jo du har helt rätt på dina negativa saker! Du får ett Gilla av mig.

Mus o tbord (?) det vet jag inte faktiskt. (borde ju gå med BT enheter)

Men annars finns ju detta som tillbehör att köpa, och det är ju optimalt för kids idag

Nvidia SHIELD Tablet Wireless Controller

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo den har jag sett, Riktig häftig!!!!

God fortsättning på det nya året!!

Detsamma!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av buchno:

Pi3 kräver en 5V 2.5A USB-laddare. Dina tidigare kan gett lägre.

https://github.com/agiz/youtube-mpv
Edit: nvm, OMX-player kan vara bättre lämpad än mpv för pajen.

Jo jag har koll på det men tyckte att det var konstigt att jag hade problem även när jag körde med 2.4A Original laddare när många andra klarade sig med ~1A. (2.5A är tydligen för extremt maxläge där allt är aktiverat samt USB- grejjer som drar upp till 1.2A) Hackaday hade en artikel där dom testade maxströmförbrukningen med HDMI, WIFI mm och kom upp i 720mA.

Jag provade med en USB testare och upptäckte att nästan alla usb-kablar som jag hade bara levererade 4,66V 0.8A när jag körde med en 1A last och runt 4.35V 1.5A när jag körde med 2A last. Och längden vara bara 1m. Testade jag laddaren direkt utan kabel så fick jag 5.04V 0.9A vid 1A last och 5.01V 1.78A vid 2A last.

Läste sedan runt lite och hittade att dom flesta billiga usb-kablarna hade ledare med AWG 28 men för laddning så skall plus-minus ledarna helst ha en tjocklek på AWG 18-22 (Mindre AWG = tjockare ledare.)

Så kabeln är minst lika viktig som laddaren. Det går altså att driva en RPI 3 med dom flesta mobilladdare som levererar 1-1.5A så långe som du har en bra usb-kabel som inte är altför lång.