Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nopp, hade först tänkt att köpa från Kina men behöver min på måndag(reser) och därför beställde jag från en svensk butik som skulle först ha den den 8:e november och sedan den 9:e december men det är kört nu. Nu ligger den butiken på 1:e januari på prisjakt. Får nöja mig med Inspire 1 och två olika kameror till den på resan.

Misstänker att Karma kommer att återhämta sig och då förhoppningsvis till ett lägre pris. för vi behöver precis som Du skriver en motpol. Det är trots allt deras första drönare och då får man räkna med problem, dock så borde den typen av fel som Karma lider av hittats vid testerna.

Verkar som att Sverige inte är en av regionerna som ligger först kanske av naturliga skäl med tanke på rådande omständigheter
I "min" butik var det november men nu okänt. Du är ju inte helt utan redskap om du har den uppsättningen men kanske inte så portabelt.

Verkar som att det finns några issues med Dji's produkter också. Man blir lite rädd när man läser på deras forum men forum brukar ju vara en samlingspunkt för saker som INTE fungerar.

Hoppas du får en trevlig resa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyby:

Verkar som att Sverige inte är en av regionerna som ligger först kanske av naturliga skäl med tanke på rådande omständigheter
I "min" butik var det november men nu okänt. Du är ju inte helt utan redskap om du har den uppsättningen men kanske inte så portabelt.

Verkar som att det finns några issues med Dji's produkter också. Man blir lite rädd när man läser på deras forum men forum brukar ju vara en samlingspunkt för saker som INTE fungerar.

Hoppas du får en trevlig resa

Tänkte ha Mavic som en reserv(ifall Inspire fastnar i tullen då landet kräver fallskärmar på drönare) och autonom filmare inom land och Inspire längs med öns kuster p.g.a. vindarna samt X3 kamera för dag och X5 för morgon/kväll. Tanken var att skicka upp Mavic så fort man ville ha några filmer/bilder utan något större jobb. Med Inspire så kommer den vara i en ryggsäck men med kamerorna demonterade så det tar lite tid att få igång den jämfört med Mavic.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Fick svar från Regeringskansliet angående den promemoria som gått ut på remiss. Enligt länk;
http://www.regeringen.se/4afefa/contentassets/7ba3005e514f4fc...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Fick svar från Regeringskansliet angående den promemoria som gått ut på remiss. Enligt länk;
http://www.regeringen.se/4afefa/contentassets/7ba3005e514f4fc...

Första gången på år och dar, som jag faktiskt tycker att politikerna har lite innanför skallen...

11.1 Förslag till lag om ändring i kameraövervakningslagen (2013:460)

5a§
Lagen gäller inte vid kameraövervakning som bedrivs med en övervakningskamera som är uppsatt på ett obemannat luftfartyg, om övervakningen bedrivs av någon annan än en myndighet.

Så istället för kameraövervakningslagen när det gäller drönare, ska personuppgiftslagen gälla för alla utom myndigheter.
Där finns redan klara och tydliga lagar om t.ex. kränkande fotografering m.m. och var något som många inklusive mig själv tog upp när Datainspektionen tappade det helt........

Hoppas bara förslaget går igenom och det snabbt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Första gången på år och dar, som jag faktiskt tycker att politikerna har lite innanför skallen... https://dl.dropboxusercontent.com/u/64762192/Sweclockers/Tumbs%20up.gif

11.1 Förslag till lag om ändring i kameraövervakningslagen (2013:460)

5a§
Lagen gäller inte vid kameraövervakning som bedrivs med en övervakningskamera som är uppsatt på ett obemannat luftfartyg, om övervakningen bedrivs av någon annan än en myndighet.

Så istället för kameraövervakningslagen när det gäller drönare, ska personuppgiftslagen gälla för alla utom myndigheter.
Där finns redan klara och tydliga lagar om t.ex. kränkande fotografering m.m. och var något som många inklusive mig själv tog upp när Datainspektionen tappade det helt........

Hoppas bara förslaget går igenom och det snabbt.

Du kan följa ärendet här.

http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och...

"Lagförslaget föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017."

Inte snabbt nog skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Du kan följa ärendet här.

http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och...

"Lagförslaget föreslås träda i kraft den 1 augusti 2017."

Inte snabbt nog skulle jag säga.

Jag riktar in mig på "föreslås" och att de sen låter förslaget träda i kraft om ett par veckor.

Om det är först 1 augusti 2017, är det ju inte roligt förstås. Då kan de ju lika gärna vänta tills lagen skrivits om...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag riktar in mig på "föreslås" och att de sen låter förslaget träda i kraft om ett par veckor.

Om det är först 1 augusti 2017, är det ju inte roligt förstås. Då kan de ju lika gärna vänta tills lagen skrivits om...

Med tanke på hur många företag som investerat i drönare som nu står still så är det ju troligt att den träder i kraft tidigare.

Får vi hoppas. Jag är bara hobbyist och smygflyger i skog och mark tills vidare.

Permalänk
Avstängd

Någon som har tips och eventuell erfarenhet från att där bildas kondensation på insidan av den yttre skyddslinsen/filterhållaren till en DJI X3 kamera p.g.a. luftfuktighet och temperaturdifferens? Hur man kan komma runt problemet utan att ta bort linsskyddet på X3:an?

Har aldrig haft detta problem i Sverige men just nu används den på en plats mitt ute bland ingenstans med till stor del vatten runt omkring samt en liten bit nedanför ekvatorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick i helgen upp "Battery Cell broken", när jag var i Norge och flög min Phantom 4, landade den direkt och använde den inte något mer.
Åkte till X och lämnade in batteriet utan problem. Efter någon timme får jag ett mail där de hävdar att det bara är 6 månaders garanti på batterierna.
Stämmer det här verkligen, någon som haft erfarenhet av defekta batteri och garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

Fick i helgen upp "Battery Cell broken", när jag var i Norge och flög min Phantom 4, landade den direkt och använde den inte något mer.
Åkte till X och lämnade in batteriet utan problem. Efter någon timme får jag ett mail där de hävdar att det bara är 6 månaders garanti på batterierna.
Stämmer det här verkligen, någon som haft erfarenhet av defekta batteri och garanti?

Vet inte om den svenska köplagen har något att säga till om, men så här ser DJI:s garanti perioder ut.
Dock står det så här längst ner på sidan jag länkar här nedanför..
"*Warranty period may vary according to local laws and regulations."

http://www.dji.com/service/policy
Gå ner till "Warranty Period of Main Parts*"...

Har själv lämnat in 3st batterier med samma problem och fått ut nya på garanti. 2st klart över halvåret gamla.
Så kanske beror på butik...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DaBone:
Verkar väldigt skumt att de bara har 6 månader på batterier. Första gången jag hör om att batterier har 6 månaders garanti.
Står på kvittot att produkten ska ha 1 års garanti.

Mailet jag fick av @webhallen

"Jag skriver till dig från Webhallen X angående ditt
ärende hos oss med referensen XX. Ett batteri till DJI phantom 4 som
har slutat fungera.

Vi såg nu nämligen att garantin för batterier till Phantom 4 bara är 6
månader lång. Därför har garantin utgått. Du har dock fortfarande rätt
att reklamera produkten inom ramarna för konsumentköplagen. Jag tänkte
bara informera dig om detta, vi kommer fortsätta ansöka produkten men
det kan hända att det blir en annan process för ansökningen än vad vi
ursprungligen trodde."

Verkligen trist om batterier har 6 månaders garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

@DaBone:
Verkar väldigt skumt att de bara har 6 månader på batterier. Första gången jag hör om att batterier har 6 månaders garanti.
Står på kvittot att produkten ska ha 1 års garanti.

Mailet jag fick av @webhallen

"Jag skriver till dig från Webhallen X angående ditt
ärende hos oss med referensen XX. Ett batteri till DJI phantom 4 som
har slutat fungera.

Vi såg nu nämligen att garantin för batterier till Phantom 4 bara är 6
månader lång. Därför har garantin utgått. Du har dock fortfarande rätt
att reklamera produkten inom ramarna för konsumentköplagen. Jag tänkte
bara informera dig om detta, vi kommer fortsätta ansöka produkten men
det kan hända att det blir en annan process för ansökningen än vad vi
ursprungligen trodde."

Det de säger är att de fortfarande driver "ärendet", bara att det tar lite längre tid än det var tänkt.
Har för mig det tog 2-3 veckor innan jag fick nya batterier på posten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DaBone:

Tycker att webhallen sköter det bra.
Men jag tänker bara att DJI bara lämnar 6 månaders garanti på sina batterier i Sverige verkligen är surt.
För ett nytt kostar 1700kr och behöver man köpa nytt varje 6 månader blir det ganska kostsamt...
Speciellt i och med att man inte längre får flyga drönare i Sverige, så kommer man inte använda batterierna lika ofta.
När man väl vill använda batterierna och det visar sig vara fel på det är det i princip kört att få ett nytt

Permalänk
Medlem

Om garantin gått ut, så kan det vara värt att prova djupurladdning...

Sätt i batteriet i drönaren (utan propellrar) och låt den stå på tills den slocknar. Ladda sedan upp batteriet igen...
Är det fortfarande fel då, så är det nog kört.
Men en del har fått ordning på batterierna, på det sättet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

@DaBone:

Tycker att webhallen sköter det bra.
Men jag tänker bara att DJI bara lämnar 6 månaders garanti på sina batterier i Sverige verkligen är surt.
För ett nytt kostar 1700kr och behöver man köpa nytt varje 6 månader blir det ganska kostsamt...
Speciellt i och med att man inte längre får flyga drönare i Sverige, så kommer man inte använda batterierna lika ofta.
När man väl vill använda batterierna och det visar sig vara fel på det är det i princip kört att få ett nytt

Oavsett om man heter DJI så kommer man ju inte undan Svenska köplagar dvs om man handlat av en Svensk butik.
DJI har 6 månader på det mesta av prylarna det är väldigt få komponenter som är 12 månader kolla deras site, de är ju förvisso inte mästare på information men ....

Permalänk
Medlem

Igår var det dags att flyga återigen, inte flugit sedan somras och måste säga att det var väldigt roligt att flyga återigen,

Är det någon som har tips på vantar för att flyga med? Är ju inte behov av att använda touchskärmen på telefon men funktionen hade ju varit bra att ha. Samt vantar man fortfarande har grepp om kontroll & kan göra de små justeringar som ibland behövs

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Igår var det dags att flyga återigen, inte flugit sedan somras och måste säga att det var väldigt roligt att flyga återigen,

Är det någon som har tips på vantar för att flyga med? Är ju inte behov av att använda touchskärmen på telefon men funktionen hade ju varit bra att ha. Samt vantar man fortfarande har grepp om kontroll & kan göra de små justeringar som ibland behövs

Beroende på hur kallt det varit, så har jag kört med allt från cykel-vantar, jägarvantar till riktiga vinterhandskar, där jag klippt av pekfingret och tummen en bit. Måste kunna använda skärmen...

Visa signatur

Permalänk

Monitorfråga

Hejsan allvetande dji-avändare,
Ok, ska erkänna direkt att jag är totalt nollad i det här ämnet och söker lite svar typ "dji for dummies". Jag har nu blivit med en Phanthom 2 av en händelse. Hur, var och när jag ska använda denna saknar betydelse och jag känner till gällande lagar, men jag söker lite andra svar. Jag kommer att använda den här tillsammans med en GoPro 5:a och undrar då över hur jag kopplar in en monitor på kontrollen och som pratar med kameran? Platta och mobilen via wifi förstår jag, men jag tittar på nätet efter en lämplig skärm, läs: monitor. Vilken frekvens ska den använda sig av och hur parar jag ihop dessa? Kom gärna även med tips på bra monitorer, hållare o.s.v. Ja som ni märker är jag rätt så väck i den här frågan, så lär gärna upp mig 😉

Visa signatur

timebandits.se en bild av en passerad tid.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moppelorden:

Hejsan allvetande dji-avändare,
Ok, ska erkänna direkt att jag är totalt nollad i det här ämnet och söker lite svar typ "dji for dummies". Jag har nu blivit med en Phanthom 2 av en händelse. Hur, var och när jag ska använda denna saknar betydelse och jag känner till gällande lagar, men jag söker lite andra svar. Jag kommer att använda den här tillsammans med en GoPro 5:a och undrar då över hur jag kopplar in en monitor på kontrollen och som pratar med kameran? Platta och mobilen via wifi förstår jag, men jag tittar på nätet efter en lämplig skärm, läs: monitor. Vilken frekvens ska den använda sig av och hur parar jag ihop dessa? Kom gärna även med tips på bra monitorer, hållare o.s.v. Ja som ni märker är jag rätt så väck i den här frågan, så lär gärna upp mig 😉

Har tagits upp tidigare i tråden, men såg att länken jag gav då inte fungerade längre och utbudet på grejer till Phantom var rätt dåligt i butiken länken gick till.

Det du behöver är en videolänk och en monitor/batteri. Det är alltså en sändare som kopplas in och fästs på drönaren och en mottagare som fästs på handkontrollen tillsammans med monitorn.
Alltså något sådant här...
https://www.amazon.com/DJI-AVL58-5-8-GHz-Video-Downlink/dp/B0...

Sen om man vill ha lite mer flyginformation, t.ex. hur högt man flyger etc. finns det en liten dosa som heter iOSD mini, som man kan koppla in samtidigt när man ändå håller på..
https://www.amazon.com/DJI-iOSD-Mini-Real-Time-Information/dp...

Hur man installerar grejerna finns många sidor på nätet som talar om.. Länkade tidigare om lite youtube-klipp..
https://www.youtube.com/results?search_query=phantom+2+fpv+in...

Val av monitor är inte min paradgren, då jag körde med FPV-glasögon... Men "Black Pearl" ska ju vara bra har jag hört..

Edit:
Ett par saker jag läste nu var att GoPro 5 använder USB-C kontakt, vilket gör att du kanske får problem...

Har du tänkt använda en gimbal typ Zenmuse, så är det nog lättare att använda en GP4 och H4-3D...

Visa signatur

Permalänk

@DaBone: Tackar och bockar för infon! Bra länkar och lätt att förstå även för en dummie. Troligen får jag säkert fler frågor efter hand, men då vet jag att det finns expertis att fråga 😊

Visa signatur

timebandits.se en bild av en passerad tid.....

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic men är det någon som beställt (via ÅF, alltså inte direkt från DJI) och fått tag i en Mavic?

Permalänk
Avstängd

@flyby:

Avbeställde min 2016-12-31.
Får sälja 2 st oanvända(enbart öppnade och kontrollerade) Mavic batterier på eBay.

Säljer av resten av prylarna som har med DJI Inspire 1(inkl. Apple och Carl Zeiss prylar) att göra och köper nytt inför nästa framtida obestämda projekt om ett sådant dyker upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev att jag köpte en Phantom 4 förra veckan. Det var en "fyndvara klass 1" men vad jag kan se så var lådan bara öppnad och drönaren troligtvis upplyft och kollad på. Men all original skyddsplast satt kvar överallt inklusive över hålen till propellerfästena så den har uppenbarligen aldrig använts. Jag tackar för den rabatten.

Jag har haft en billigare drönare innan med en Sony actionkamera på men jag har mest hållit mig under trädtopparna eftersom den drev så lätt i vinden. Men igår så slog jag av Beginner mode på min Phantom och drog upp den till 75m höjd. Det var bara att försöka andas lugnt och försöka glömma att den blir en hög med vita plastbitar om den trillar ner från den höjden.

Fick fina klipp på solnedgången som lyste över skogen. Förstår att folk blir beroende av detta. Självklart filmade jag bara träden på min egna tomt, det kan ju integritetskränka nån skogsägare annars...

Permalänk
Medlem

Beställde en Mavic från Svensk sida 26/10. Inget levererat än. Som det är nu verkar det gå fortare om man skulle lägga ordern direkt hos DJI men samtidigt så är det ju vinter här hemma så jag kan vänta.

Permalänk

Problem med Phantom 2 vision plus

Hej.
Hittade den här tråden. Behöver lite hjälp, har blivit med en P2V plus. Har stora problem med att conecta till wi-fi. Allt funkade bra ända till jag flög nu i vinter. Fick problem med larm från kamera och gibal. Nu får jag ingen kontakt med wi-fi. Har provat med både iPhone och android. Snälla finns det någon spm kan hjälpa mig vet inte vad jag skall göra. Funderar på att köpa ny RE.
Har gjort allt som finns på youtube ( bindning IMU kalibrering m.m
Tacksam för snanbba svar.
Hoppas det finns duktiga Phantom piloter.

Stavfel
Permalänk
Inaktiv

Vinter, möjligt fuktskador på elektroniken? De ska inte användas i minus grader de gamla P2V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Vinter, möjligt fuktskador på elektroniken? De ska inte användas i minus grader de gamla P2V.

Är det något speciellt för P2V..?

Hade själv en vanlig P2:a som jag flög året om, utan problem..
Den satt dessutom fast i en högt träd genom 3st åskoväder under ett par veckor.. och fungerade efter det.

När jag öppnade upp den var det någon "lack" bestruket över alla elektronikkomponenter. Antar att det är en väderskyddande funktion, så det inte blir kortis.. när fukt, kondens och annat slår till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matrixsupreeme:

Hej.
Hittade den här tråden. Behöver lite hjälp, har blivit med en P2V plus. Har stora problem med att conecta till wi-fi. Allt funkade bra ända till jag flög nu i vinter. Fick problem med larm från kamera och gibal. Nu får jag ingen kontakt med wi-fi. Har provat med både iPhone och android. Snälla finns det någon spm kan hjälpa mig vet inte vad jag skall göra. Funderar på att köpa ny RE.
Har gjort allt som finns på youtube ( bindning IMU kalibrering m.m
Tacksam för snanbba svar.
Hoppas det finns duktiga Phantom piloter.

Finns ju dedikerade forum för Phantom piloter, har du letat där?

Hittade några trådar lite snabbt..
https://forum.dji.com/thread-3634-1-1.html
https://forum.dji.com/thread-24530-1-1.html
http://www.phantompilots.com/threads/trouble-connecting-to-wi...
http://www.phantompilots.com/threads/phantom-vision-not-conne...
http://www.phantompilots.com/threads/camera-and-connection-pr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det något speciellt för P2V..?

Hade själv en vanlig P2:a som jag flög året om, utan problem..
Den satt dessutom fast i en högt träd genom 3st åskoväder under ett par veckor.. och fungerade efter det.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/64762192/Tr%C3%A4det.JPG

När jag öppnade upp den var det någon "lack" bestruket över alla elektronikkomponenter. Antar att det är en väderskyddande funktion, så det inte blir kortis.. när fukt, kondens och annat slår till.

Doh. Hur fick du ner den? Lite av min skräck att råka sätta drönaren i nån tall häromkring för de är ju bara långa stammar och omöjliga att klättra upp i ens med stege.

Regn och dimma är ju nästan destillerat vatten och är "milt" och leder inte skadlig ström särskilt lätt. Inte nyttigt att ha drönaren igång blöt dock. Jag flög ett tag uppe i dimman och när jag tog ner drönaren så såg jag att den var helt täckt av droppande kondens... Poppade ur batteriet och lät den torka i flera dagar.

Sjövatten har massa partiklar i sig som ger större risk för kortslutning men man kan ändå ha tur. Saltvatten leder både ström bra och fräter sönder elektronik. Ett dopp i havet är riktigt illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Doh. Hur fick du ner den? Lite av min skräck att råka sätta drönaren i nån tall häromkring för de är ju bara långa stammar och omöjliga att klättra upp i ens med stege.

Regn och dimma är ju nästan destillerat vatten och är "milt" och leder inte skadlig ström särskilt lätt. Inte nyttigt att ha drönaren igång blöt dock. Jag flög ett tag uppe i dimman och när jag tog ner drönaren så såg jag att den var helt täckt av droppande kondens... Poppade ur batteriet och lät den torka i flera dagar.

Sjövatten har massa partiklar i sig som ger större risk för kortslutning men man kan ändå ha tur. Saltvatten leder både ström bra och fräter sönder elektronik. Ett dopp i havet är riktigt illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Pratade först med räddningstjänsten om de kunde ta en "övnings-tur", men det slutade med att jag anlitade en arborist.
De har ju som jobb att klättra i träd...

Att sänka drönaren i en sjö eller havet, är nog inte så nyttigt.. Men de klarar ganska mycket...

Visa signatur